Saatteko te yksinään pidettyä huushollin kunnossa?
Minä en. Miksi en? Pitäisikö onnistua?
Kolme alle kouluikäistä lasta ja pari kotieläintä, omakotitalo (asumiskäytössä) neliöitä n. 100, iso piha. Mies ei osallistu lasten- tai kodinhoitoon tällä hetkellä käytännössä ollenkaan (työ ja yläkerran remontti).
Täällä on ihan järkyttävä siivo koko ajan, enkä ehdi mitään muuta kuin siivota, laittaa ruokaa ja rähjätä kaikille. Pitäiskö mun onnistua tässä? Onnistutteko te pitämään huushollin siistinä, lapset ravittuina ja hoidettuina ja löytämään vielä aikaa itsellekin?
Mitä mä teen väärin, kun en onnistu???
Kommentit (58)
kun et kerran muuta tee kuin ole kotona.
Kun lapseni olivat pieniä, niin siivosin aamuisin keittiön ja joka päivä oli pakko imuroida elukoiden takia. Perjantaisin tein kunnon siivouksen. Eihän se helppoa ole, mutta voit yrittää ottaa lapsia mukaan siivoukseen tai vaihtoehtoisesti laittaa dvd:n pyörimään siksi aikaa.
ilman että koko ajan tekee jotakin.
- kaikille tavaroille paikkansa
- vie mennessäs, tuo tullessas
- jokainen korjaa omat tavaransa (myös se mies!)
- tee ruokaa kerralla isompia annoksia, joista voi lämmittää/yhdistellä/tehdä erilaista jne.
- joskus voi turvautua eineksiinkin
- kaikki muut paitsi vauva osaavat viedä omat pyykkinsä pyykkikoriin, jopa lajitella ne (meillä on lajitteluun elfan korin, joihin olen laittanut pahvilaput, joihin piirretty pyykki"koodit": värilliset, valkoiset, mustat, farkut, neuleet, sukat jne.
- edelleen jokainen paitsi vauva osaavat viedä myös omat likaiset astiansa astianpesukoneeseen
Tai sitten turvaudu välillä eineksiin, tee ISOJA satseja ruokaa, ota lapset mukaan leipomaan (se on kivaa vaikket säästä aikaa), käytä toisinaan siivoojaa!
Jos mies vkonloppuna kotona, teet ruoat viikolle yhdessä päivässä, jota sitte lämmittelet viikolla. Kaupassakäynti myös suunnittele tarkemmin ja käy ostamassa kerran viikossa kaikki mahdollinen ja sit korkeintaan täydennät maidoilla ja muilla.
Imurointi pari kertaa viikossa, lattioita ei tartte pestä joka viikko jokapaikasta. itse pesen ehkä kerran kuussa, makkareista harvemmin, niihin kuin ei juuri sotkua tule. lapset voi ottaa mukaan siivoukseen, esim. antaa niille pölyrätit ja annat pyyhkiä sieltä sun täältä.
lelut raivaan yleensä iltaisin yhdessä lasten kanssa (saavat tarroja siivoukseen osallistumisesta) ennen nukkumaan menoa, tähän kannattaa varata aikaa, jos iltakenkutus jo välillä iskee. Samoin keittiön koitan pitää siistinä ja toimivana. lapset syö vaan pöydässä tai kesällä ulkona myös terassilla. syön itse aika nopeaan ja ehdin jo täyttää konetta ja siivota ruokasotkuja lasten vielä syödessä.
Mies osallistuu meillä sen verran että vie koiran ulos illalla ja aamulla, itse käytän päivällä pientä nukuttaessa. Välillä teen sitä, että laitan isommat videon eteen tai tietokoneelle pelaamaan pienimmän nukkuessa ja hoidan mahdollisimman paljon kotitöitä äkkiä. Yritän myös mahduttaa itselle päiväuni aikaan yhden kahvibreikin ihan rauhassa.(henkireikä)Pidän taas myös välillä päiviä jolloin skarppaan enemmän ja teen ekstraa, jotta toisena päivänä voin olla tekemättä mitään muuta kuin pakolliset lasten jutut. Myös kun lähtee välillä koko päiväksi lasten kaa ulos kyläileen tai kauppoihin ja hampparille pääsee kotirintamalla hieman huokaisemaan ja jaksaa taas. ei joka päivä kannata pingottaa, varsinkaan jos miehestä ei juuri aupua
Jo alualkaen tajusin että tavaran määrä on se eniten sotkua aiheuttava tekijä.
Tavaraa on vain se mitä tarvitaan, jemmassa ei ole kauaa mitään vaan ne lähtevät etenpäin. Siivoan keittiön heti enkä jää odottamaan kasaantumista, pesukone pyörii päivittäin, lelut pysyvät yhdessä huoneessa, imurointi kaksi kerta viikossa. Ja minä olen aamuihminen, suurin osa pyyykkihuollosta ja muusta tulee tehtyä aamulla, illalle jää paperihommat ja korjausompelut, talon huollot ja puutarhahommat hoituvat lasten ulkoillessa.
Jos sulla on hyvin päikkäreitä nukkuva vauva ja pari keskenäänkin välillä viihtyvää vanhempaa muksua, ja kaikki nukkuvat yönsä hyvin että jaksat, niin kodinhoito onnistunee. Jos taas vauva nukkuu yhdet puolen tunnin päikyt ja kitisee loppuajan ja isommat riitelee, muksii toisiaan päähän, sotkee eikä viihdy hetkeäkään itsekseen, niin varmaankaan et saa kotia pidettyä kunnossa. Mulla on jälkimmäinen tilanne plus että valvottavat öisin, joten mulla on pinna kireällä ja päätä särkee väsymyksen takia melkein joka päivä. Olen ihan hyvällä omatunnolla ottanut siivoojan ja laittanut vanhemmat lapset osapäivähoitoon, kun rahatilanne sen meillä jotenkuten mahdollistaa.
huomattavasti kun laitoin miehen ulkoruokintaan ja jäin lasten kanssa keskenään.
Yritän huolehtia joka aamu sängyt pedatuiksi, mutta sekään ei aina onnistu ennen iltaa. Elukoiden takia pitäisi imuroida joka päivä, hyvä jos saan imuroitua kaksi kertaa viikossa. Pölyjä en ole pyyhkinyt koko talosta kuukauteen - yhden huoneen sain toissapäivänä pyyhittyä, yhden huoneen mopattua tänään.
Kaikki keskeytyy koko ajan. Pitää alkaa laittaa ruokaa, sovittelemaan tappelua, siivoamaan jotain isompaa sotkua, pitämään vauvaa sylissä.
Dvd ei auta tarpeeksi kauan, eikä pienintä vielä kiinnosta. Dvd:n jälkeen lapset tappelevat ja marisevat, jo dvd:n valitsemisesta ne saavat tappelun aikaiseksi.
Mitä ne mun tekosyyt sitten on, miksi ei tunnu mikään onnistuvan? Vessa on pesemättä, koska pienin on koko ajan nuolemassa pönttöä tai pesuvesiä. Vessa on liian pieni, että saisin oven kiinni siivotessani. Astianpesukone on koko ajan täyttämättä tai tyhjentämättä, koska nuorimmainen on siinäkin jatkuvasti roikkumassa tai huutamassa, kun estän. Ei mun luonto kuitenkaan kestä laittaa sitä pinnasänkyyn karjumaan siksi aikaa. Pienimmäisen päiväunien aikaan ei voi kolistella sisällä, nyt on ollut monta sadepäivää, eikä ole voinut laittaa sitä ulos nukkumaan (miksi ei: sadesuoja on vintillä, eikä mulla ole koskaan aikaa mennä sinne etsimään, koska lapsien kanssa siitä tulee huuto tappelu ja järjetön sotku ja rempan takia pienintä ei voi sinne edes vielä maaleja syömään)
Tiedän, että nämä on vain tekosyitä. En jostain syystä enää osaa organisoida tätä hommaa, eikä onnistu enää edes pinnan venyttämisessä, että kestäisin jonkun verran lisää kaaosta, että saisin jotain tehtyä. Kaikki on vaan yhtä kaaosta ja mulla ihan oikeasti alkaa jaksaminen loppua. Olen koko ajan ihan itkun partaalla, päätä särkee koko ajan.
ap
Sä olet ihan liian kovilla. Voisitko harkita että otat vaikka MLL:n hoitajan teille 3 tunniksi jotta saisit edes haettua sen sadesuojan ja muuta välttämätöntä? Teet vaikka listan välttämättömistä asioista jotka tasan hoidat sinä aikana kun lapsia vahditaan? Se ei maksa maltaita. Sä tarviit nyt pikkusen apua että pääset ton tilanteen yli, itku kurkussa ja päänsärky kuulostaa siltä että saata olla aikas lailla uupunut, ettet peräti masentunut? Jos sulla on varaa niin palkkaa myös siivoja edes yhdeksi kerraksi putsaamaan talo.
Yritän huolehtia joka aamu sängyt pedatuiksi, mutta sekään ei aina onnistu ennen iltaa. Elukoiden takia pitäisi imuroida joka päivä, hyvä jos saan imuroitua kaksi kertaa viikossa. Pölyjä en ole pyyhkinyt koko talosta kuukauteen - yhden huoneen sain toissapäivänä pyyhittyä, yhden huoneen mopattua tänään.
Kaikki keskeytyy koko ajan. Pitää alkaa laittaa ruokaa, sovittelemaan tappelua, siivoamaan jotain isompaa sotkua, pitämään vauvaa sylissä.
Dvd ei auta tarpeeksi kauan, eikä pienintä vielä kiinnosta. Dvd:n jälkeen lapset tappelevat ja marisevat, jo dvd:n valitsemisesta ne saavat tappelun aikaiseksi.
Mitä ne mun tekosyyt sitten on, miksi ei tunnu mikään onnistuvan? Vessa on pesemättä, koska pienin on koko ajan nuolemassa pönttöä tai pesuvesiä. Vessa on liian pieni, että saisin oven kiinni siivotessani. Astianpesukone on koko ajan täyttämättä tai tyhjentämättä, koska nuorimmainen on siinäkin jatkuvasti roikkumassa tai huutamassa, kun estän. Ei mun luonto kuitenkaan kestä laittaa sitä pinnasänkyyn karjumaan siksi aikaa. Pienimmäisen päiväunien aikaan ei voi kolistella sisällä, nyt on ollut monta sadepäivää, eikä ole voinut laittaa sitä ulos nukkumaan (miksi ei: sadesuoja on vintillä, eikä mulla ole koskaan aikaa mennä sinne etsimään, koska lapsien kanssa siitä tulee huuto tappelu ja järjetön sotku ja rempan takia pienintä ei voi sinne edes vielä maaleja syömään)
Tiedän, että nämä on vain tekosyitä. En jostain syystä enää osaa organisoida tätä hommaa, eikä onnistu enää edes pinnan venyttämisessä, että kestäisin jonkun verran lisää kaaosta, että saisin jotain tehtyä. Kaikki on vaan yhtä kaaosta ja mulla ihan oikeasti alkaa jaksaminen loppua. Olen koko ajan ihan itkun partaalla, päätä särkee koko ajan.
ap
Jos sulla on hyvin päikkäreitä nukkuva vauva ja pari keskenäänkin välillä viihtyvää vanhempaa muksua, ja kaikki nukkuvat yönsä hyvin että jaksat, niin kodinhoito onnistunee. Jos taas vauva nukkuu yhdet puolen tunnin päikyt ja kitisee loppuajan ja isommat riitelee, muksii toisiaan päähän, sotkee eikä viihdy hetkeäkään itsekseen, niin varmaankaan et saa kotia pidettyä kunnossa. Mulla on jälkimmäinen tilanne plus että valvottavat öisin, joten mulla on pinna kireällä ja päätä särkee väsymyksen takia melkein joka päivä. Olen ihan hyvällä omatunnolla ottanut siivoojan ja laittanut vanhemmat lapset osapäivähoitoon, kun rahatilanne sen meillä jotenkuten mahdollistaa.
Isommat tappelee monta monta kertaa päivässä, siihen kaatuu monikin minun yrityksistäni järjestää niille jotain tekemistä. Pienin nukkuu alle tunnin päiväunia, kitisee ja roikkuu lahkeessa. Yönsä sentään nukkuu, mutta päivällä olen joko yksikätinen tai huutava roikkuja toisessa lahkeessa.
Musta tuntuu, että tarvisin apua, mutta sillä mä kyselenkin, että onko tää vain mun saamattomuutta ja organisointikyvyttömyyttä kaikki.
Mies ei siis tällä hetkellä ole koskaan käytettävissä mihinkään lasten- tai kodinhoitoon, ei viikolla eikä viikonloppuisin. Tätä on nyt kestänyt puoli vuotta...
ap
"astianpesukone on täyttämättä" - astianpesukone ei vaadi erillistä "täyttämistä", kun jokainen laittaa sinne omat astiansa heti syötyään.
Ja samoin itse laitat ruoanvalmistusastiat heti niitä käytettyäsi - samalla vaivalla kuin lasket astian tiskipöydälle, laitat sen koneeseenkin.
Ja alle kouluikäinenkin osaa mainiosti tyhjentää astianpesukonetta. Jos ei ylety oikealle hyllylle, niin jo lautasten kasaaminen auttaa.
Ja jo nyt on kumma jos se mies ei voi tullessaan tuoda sitä sadesuojaa vintiltä tullessaan!!!
Yritän huolehtia joka aamu sängyt pedatuiksi, mutta sekään ei aina onnistu ennen iltaa. Elukoiden takia pitäisi imuroida joka päivä, hyvä jos saan imuroitua kaksi kertaa viikossa. Pölyjä en ole pyyhkinyt koko talosta kuukauteen - yhden huoneen sain toissapäivänä pyyhittyä, yhden huoneen mopattua tänään. Kaikki keskeytyy koko ajan. Pitää alkaa laittaa ruokaa, sovittelemaan tappelua, siivoamaan jotain isompaa sotkua, pitämään vauvaa sylissä. Dvd ei auta tarpeeksi kauan, eikä pienintä vielä kiinnosta. Dvd:n jälkeen lapset tappelevat ja marisevat, jo dvd:n valitsemisesta ne saavat tappelun aikaiseksi. Mitä ne mun tekosyyt sitten on, miksi ei tunnu mikään onnistuvan? Vessa on pesemättä, koska pienin on koko ajan nuolemassa pönttöä tai pesuvesiä. Vessa on liian pieni, että saisin oven kiinni siivotessani. Astianpesukone on koko ajan täyttämättä tai tyhjentämättä, koska nuorimmainen on siinäkin jatkuvasti roikkumassa tai huutamassa, kun estän. Ei mun luonto kuitenkaan kestä laittaa sitä pinnasänkyyn karjumaan siksi aikaa. Pienimmäisen päiväunien aikaan ei voi kolistella sisällä, nyt on ollut monta sadepäivää, eikä ole voinut laittaa sitä ulos nukkumaan (miksi ei: sadesuoja on vintillä, eikä mulla ole koskaan aikaa mennä sinne etsimään, koska lapsien kanssa siitä tulee huuto tappelu ja järjetön sotku ja rempan takia pienintä ei voi sinne edes vielä maaleja syömään) Tiedän, että nämä on vain tekosyitä. En jostain syystä enää osaa organisoida tätä hommaa, eikä onnistu enää edes pinnan venyttämisessä, että kestäisin jonkun verran lisää kaaosta, että saisin jotain tehtyä. Kaikki on vaan yhtä kaaosta ja mulla ihan oikeasti alkaa jaksaminen loppua. Olen koko ajan ihan itkun partaalla, päätä särkee koko ajan. ap
Älä sovitttele tappeluita, 10kk ikäinen voi mainiosti auttaa astianpesukoneen tyhjennyksessä. Ei lapsi tahallaan riko astioita, vahinkoja voi toki sattua. Pesuveteen ei kuole, minä pidin ämpäriä eteisen lipaton päällä tai tiskialtaassa kun pesin lattioita. te voitte kaikki yhdessä pyyhkiä niitä pölyjä ja tehdä kotitöitä. Ja meillä astiat siirrettiin alakaappeihin että kolmevuotiaskin pystyi tyhjentämään astiksen.
Ei kannata ajaa itseään piippuun, se ei ole kenellekään hyvä tilanne teidän perheessä. Yksikin aamupäivä viikossa yksityistä lastenhoitajaa tekisi varmaan ihmeitä, kun se hoitaisi lapsia vaikka 0800-1200 ja saisit koko sen ajan tehdä rauhassa omia hommia. Me ostettiin apua, kun sukulaisia ei ole lähettyvillä jotka voisi auttaa. Pitää hieman sen takia tinkiä muusta, esim. lomamatkasta, mutta meille on tärkeämpää, että arki sujuu, kuin se viikon löhöloma jossain etelässä.
Ap:n varmaan tarvitseekin jatkossa organisoida paremmin ajankäyttönsä että tilanne ei jatku samanlaisena.
Akuutisti ap ei kuitenkaan tarvitse latistavia kommentteja tyyliin: "kyllä minä vaan pystyn, sinä olet luuseri".
Jos itse puran sydäntäsi jossain asiassa, jota olet miettinyt ja josta kärsit, niin en ensisijaisesti kaipaa mitään "paremmuuskommentteja" vaan myötätuntoa ja niitä ratkaisumalleja.
Kuten sanoin, silloin kun on väsynyt niin ei näe "metsää puilta".
Itselleen armollinen ei minusta tarkoita sitä että antaa sotkujen olla. Olen itsekin niitä jotka eivät voi makoilla jos koti on kaaoksessa. Ja jokainen perheen äiti tietää että hommat on hoidettava tietyllä aikataululla, koska arjen pitää pyöriä.
Armollisella tarkoitin sitä että ei vertaa itseä muihin (näihin "pystyviin"), ja masennu lisää tilanteesta!
T. 40 v äiti jne....
Pyydä ap ihmeessä lastenhoitoapua siivouksen ajaksi. Jos miehesi auta, hanki mll-hoitaja tai isovanhemmat tms. avuksi. Itselläni on vain yksi lapsi, mutta huutaa ja kiukkuaa monesti lahkeessa, ja joinain viikkoina teen vain välttämättömimmät kotityöt. Jos jää rästihommia, mies vahtii viikonloppuna lasta ja minä teen isomman siivouksen. Joskun pyydän isovanhempia ja teemme miehen kanssa yhdessä. Älä jää ap yksin, vaan hanki kodinhoitoon apua!!
Et jaksa enää organisoida, vaikka se periaatteessa olis helppo ehkä saadaki toimimaan.
Ota aikalisä, tee jotain, ihan mitä tahansa mikä ei liity sun arkeen. Ota omaloma tai jotain. Sen jälkeen näät asiat toisin ja jaksat ehkä laittaa asiat järjestykseen. Heittää kaiken paskan pois ja tehdä itselles järjestys, ja lapsille ja miehelle kanssa!
ap