Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokka alkaa huomenna ja lapset kaverit haukkui opettajan jo lapselle

Vierailija
08.08.2011 |

Menevät kaikki kolme (minun lapsi ja kaksi kaveria) samalle luokalle, ja toisella näistä kavereista on isompia sisaruksia. Toinen kavereista julisti äsken meillä kylässä ollessaan että se (=opettaja) on ihan hirveä läski (mikä kyllä valitettavasti pitää paikkaansa) ja toinen että se on vähän tällainen, ja improvisoi ympäri pyörimällä ja käsiä räpyttelemällä että se on hössöttäjä. Ja sanoi myös perään että hirveän lihava ja tissit roikkuu melkein maassa asti. Ihan kiva, olen yrittänyt lapselle aina sanoa, että pitää itse muodostaa oma mielipide muista ihmisistä jne, mutta jos nyt jo ennen koulun alkua kaveripiiri puhuu tällaisia, niin miten käy opettajan auktoriteetin. Opettaja on ylipainoinen reilusti, sitä en voi minäkään kieltää, mutta on tosi ikävää, jos lapset jo ennakkoon pitävät opettajaa vähän pilkkanaan. Miten käy opetuksen???

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse ihmetellä miksi kiusaaminen kouluissa ja työpaikoilla on niin yleistä. Se että joku on läski, on todellakin ihan ok. Eihän se terveellistä ole eikä mikään tavoiteltava olotila mutta ei se tee sitä lihavaa ihmistä yhtään huonommaksi. Eikä missään nimessä oikeuta nimittelemään ketään.

Ap tuskin itsekään tietää mitä on empatia, mutta kokeilepa kysyä lapseltasi miltä hänestä tuntuisi, jos joku haukkuisi. Vaikka sinun lapsesi ei tässä tapauksessa ketään haukkunutkaan niin voit vielä tässä vaiheessa opettaa lapsellesi että tuollainen haukkuminen ei ole ok että lapsesi jatkossa osaisi sanoa vastaan näille kiusaajille.

Ajattele millaiset ulkonäköpaineet luot lapsellesi, jos hän saa käsityksen että vain hoikat ihmiset ovat hyväksyttäviä, tai että ihmisen arvo, osaaminen ja auktoriteetti ovat riippuvaisia ulkonäöstä.

Vierailija
2/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tupakoijia, mutta opetan että kumpikaan niistä ei ole hyvä asia eikä tavoiteltava tila, ja kumpaakin kannattaa vältää. Näin heille, lapsille siis, opettaa suurin osa koko yhteiskunnastamme, koska tiedostamme, että ne oikeasti ei ole hyväksyttäviä asioita eikä tavoiteltavia asioita. Sen sijaan ne ulkoiset ominaisuudet, joille ei mitään voi, pituus, kasvonpiirteet (kauneus/"rumuus"), ihonväri yms ovat asioita, jotka tulee sietää, koska niille ei kukaan mitään voi. No joo, kauneusleikkaukseen yms voi mennä mutta se ei kuitenkaan ole tavallista yleisesti, joten se siitä. On eri asia, onko joku asia/ominaisuus itse aiheutettu vai synnynnäinen. Kanssaihmisiä kunnioitamme, mutta tiettyjä itse aiheutettuja asioita, joita heissä on, emme ehkä kunnioitakaan. ap

jos jatkat tuolla valitsemallasi tiellä. Kouluissa on nykyään KiVa-kouluprojektit ja sielläpä ei ylipainon vuoksi saakaan pilkata ketään. Ei vaikka se olisi itse aiheutettua.

http://data.kivakoulu.fi/materiaalit/kirjat/vanhempienopas_FIN/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen lisäksi oikeen pikkusieluinen natsi joka kiusasi silmätikkuoppilaitaan kun ei systeemi pysynyt kasassa...

Ikävä kyllä Suomessa on paljon arvostelua&selän takana puhumista, eiköhän nämäkin tavat ole kotona opittuja (ja juu, tätä opea en ole livenä kellekään haukkunut ;) )

Vierailija
4/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa jo karata mopo käsistä jollain opettajalla :) Ei ollut tarkoitus satuttaa, vaan herättää keskustelua ja ajattelua, ja ihan rehelliesti sanottuna oli ihmeissäni lapsen kavereiden sanomista jutuista, ja kunhan ajattelin niitä tällä puida, mieskin kun on töissä eikä aikusjuttukaveria just sillon ollut saatavilla. Olen yllättänyt tästä voimakkaasta reaktiosta, jolla (ilmeisesti) opettajat puolustautuu, harmittaahan se varmasti, kun arvostellaan, ja pelätään lastenkin jo pilkkaavan. Varmasti ajatukset on opettajillakin tällä hetkellä jo tulevassa kouluvuodessa, ja pelottaa, että mitäs jos ne lapset taas alkaa pilkkaamaan ja illkumaan tänä(kin) vuonna taas tätä mun elefanttimaista olemusta. Pelot ne on aikuisillakin. Ehkä jopa työkaveritkin huomauttelee asiasta, rehtorillekin ehkä jo valitettu useampana vuonna. Tuli vaan mieleen se vanhan kansan sanonta, ilman sen suurempia haluja satuttaa ketään. Ihan totta. Noi bussikuskit, hammaslääkärit yms on sinäjnsä ihan ok esimerkkejä, mutta eri asioita täysin, koska heidän kohtaaminen on hetkittäistä, satunnaista, ja harvaa. Opettaja on läsnä lapsen elämässä joka päivä, siis ihan joka arkipäivä, joten esimerkin voima _on_ suuri. Ihan eri luokkaa kuin jonkun kerran elämässä tavattavan hammaslääkärin, joten sitä ei voi mielestäni vertailukohteena tässä asiassa käyttää. Mutta toi ihana opettajamaisuus, joka tästä yhdestä vastauskesta kotitehtävineen paistaa läpi, on niin hassau, että hymyilyttää oikeesti :) Voin jo sieluni silmin nähdä sinut opetustehtävissä niin kovin innoissasi ja tärkeänä, kädet ympäriinsä vispaten ja hyörien ja pyörien, kuten lapseni toinen kaveri tänään imitoi, ja ihanan tanakkana :)) Antamassa niitä kotitehtäviä, oikein bonustehtävineen :) Mutta eiköhän se siitä, vielä joku päivä jonkun päässä joku järki liikahtaa ja lapsille esimerkkinä olevat ihmiset ymmärtää oman vastuunsa ja merkityksensä esimerkin voimana. ap

Vierailija
5/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ylipaino ei vain ole itse aiheutettua. Esim. tietyt lääkkeet aiheuttavat "turpoamista" eikä sille mitään voi. Open uraa aloittaessani olin ihan normaalivartaloinen, mutta sitten vaan reuma hoitoineen teki tehtävänsä.En kuitenkaan alaa lähtenyt vaihtamaan,kun tämä kuitenkin kutsumusammatti ja pidän työstäni. Todella ikävää, jos tämä ulkoinen olemus keskustelun avaajaa noin haittaa!!

Vierailija
6/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa jo karata mopo käsistä jollain opettajalla :) Ei ollut tarkoitus satuttaa, vaan herättää keskustelua ja ajattelua, ja ihan rehelliesti sanottuna oli ihmeissäni lapsen kavereiden sanomista jutuista, ja kunhan ajattelin niitä tällä puida, mieskin kun on töissä eikä aikusjuttukaveria just sillon ollut saatavilla. Olen yllättänyt tästä voimakkaasta reaktiosta, jolla (ilmeisesti) opettajat puolustautuu, harmittaahan se varmasti, kun arvostellaan, ja pelätään lastenkin jo pilkkaavan. Varmasti ajatukset on opettajillakin tällä hetkellä jo tulevassa kouluvuodessa, ja pelottaa, että mitäs jos ne lapset taas alkaa pilkkaamaan ja illkumaan tänä(kin) vuonna taas tätä mun elefanttimaista olemusta. Pelot ne on aikuisillakin. Ehkä jopa työkaveritkin huomauttelee asiasta, rehtorillekin ehkä jo valitettu useampana vuonna. Tuli vaan mieleen se vanhan kansan sanonta, ilman sen suurempia haluja satuttaa ketään. Ihan totta. Noi bussikuskit, hammaslääkärit yms on sinäjnsä ihan ok esimerkkejä, mutta eri asioita täysin, koska heidän kohtaaminen on hetkittäistä, satunnaista, ja harvaa. Opettaja on läsnä lapsen elämässä joka päivä, siis ihan joka arkipäivä, joten esimerkin voima _on_ suuri. Ihan eri luokkaa kuin jonkun kerran elämässä tavattavan hammaslääkärin, joten sitä ei voi mielestäni vertailukohteena tässä asiassa käyttää. Mutta toi ihana opettajamaisuus, joka tästä yhdestä vastauskesta kotitehtävineen paistaa läpi, on niin hassau, että hymyilyttää oikeesti :) Voin jo sieluni silmin nähdä sinut opetustehtävissä niin kovin innoissasi ja tärkeänä, kädet ympäriinsä vispaten ja hyörien ja pyörien, kuten lapseni toinen kaveri tänään imitoi, ja ihanan tanakkana :)) Antamassa niitä kotitehtäviä, oikein bonustehtävineen :) Mutta eiköhän se siitä, vielä joku päivä jonkun päässä joku järki liikahtaa ja lapsille esimerkkinä olevat ihmiset ymmärtää oman vastuunsa ja merkityksensä esimerkin voimana. ap

olen kiusatun, normaalipainoisen lapsen äiti. En ole ammatiltani opettaja. Minä olen huolissani siitä, miten huonosti lapsia kasvatetaan kodeissa. Olen huolissani siitä, että vanhemmat eivät opeta lapsiaan kunnioittamaan auktoriteetteja ja kavereitaan. Haastan sinut miettimään, mistä johtuu että lapset eivät nykyään kunnioita auktoriteetteja. Koulutyöskentely olisi huomattavasti helpompaa, jos opettajan aika ei menisi järjestyksenpitoon, kiusaamisten selvittämiseen ja muuhun toisarvoiseen. Näin on sanonut oma lapseni.

Vierailija
7/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun hän tulee elämänsä varrella kohtaamaan ylipainoisia esimiehiä, työtovereita, asiakkaita ja naapureita? Kuka palkkaa lapsesi töihin, kun hän on oppinut, ettei lihavuutta tule "sietää"?

Ensimmäinen huoli on koulu. Jos opetat lapsellesi, ettei ylipainoisesta opesta ole mihinkään, lapsesi koulumotivaatio voi jäädä heikoksi.

Yläkoulussa opettajia on iso liuta ja voi olla, että lapseltasi jää opiskelupaikka saamatta, kun ei viitsinyt kuunnella lihavien opettajien jorinoita.

Vierailija
8/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkattu! Mutta sen sijaan hyvännäköisiä, muodikkaisiin vaatteisiin pukeutuneita kollegojani tiedän, että arvostellaan, koska he ovat oppilaille ikään kuin vertaisia. Mä puolestani olen paksuuteni takia jossain "äiti-kategoriassa", ei mun vaatteilla ole oppilaiden silmissä mitään väliä, ei ne jaksa niitä ruotia. mutta jonkun hyvännäköisenä pitämänsä opettajan farkkujen lahkeiden pituutta tms kyllä jauhetaan käytävillä.

Ja vanhempainillassa en kuitenkaan ole luokassa olevista paksuin, joten ilmeisesti monen lapsen silmä on tottunut pyöreään äiti-ihmiseen ihan kotonakin :)

Vierailija
9/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa kun ylipainoiset opettajat tuli puolustamaan itseään, ja pointti hukkui. Kuten sanoin, lapseni on ollut päiväkodeissa (on ollut muuttojen takia parissa) ja eskarissa yksi niistä, joka ei ole koskaan kiusannut ketään eikä huomautellut kellekään, se on ihan kasvatuksen tulos, mutta siitä huolimatta opetamme hänelle, että ylipaino ei ole hyvä asia, eikä tavoiteltava tila. En arvannut, että tää olisi niin arka ja tunteita herättävä aihe - taitaa olla tänä päivänä paljon luultua arempi aihe, koska terveysvalistusta ylipainoa vastaan tulvii joka suunnasta ja välineestä, niin isoille kuin pienille, ja kaikkien pitäisi tietää mitä se ihmiselle tekee, niin fyysisellä kuin henkisellä puolella. Toivon todellakin, että omani opettaja pystyy ammattitaidolla osoittamaan, että häneen kohdistuvat negatiiviset ajatukset ja asiat ovat toissijaisia hänen opetustaitoonsa ja sosiaalisiin taitoihinsa verrattuna, mutta vielä en osaa sitä sanoa, mutta eiköhän tuo pian selviä :)) ap, joka poistuu ja lähtee laittamaan peiton päälle ja valot pois huomenna kuolutiensa aloittavalle lapselleen!

Vierailija
10/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ap sitten teet kun omat lapsesi kärsivät nuorina/aikuisina syömishäiriöstä, ovat jopa läskejä? Sittenkö ei enää saa äidin hyväksyntää?

Vierailija
11/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 38

Vierailija
12/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pullero ope, painoindeksi lievän ylipainon ylärajoilla.

En käytä alkoholia, en tupakoi, en kiroile, en valehtele, maksan ilomielin veroni, ja pyrin opettamaan muutenkin hyviä tapoja oppilaille.

Minulla on taustalla kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka toki minullakin vähemmällä syömisellä painaisin vähemmän. Mutta yksi ominaisuus minussa ei tee minusta sen kamalampaa ihmistä, tiedän, että esim moni ope käyttää alkoholia tai tupakoi, ja näiden terveyshaitat ovat paljon suuremmat kuin minun ylipainoni.

Vierailija
13/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauneusleikkaukseenko passittaisit ap? Pitääkö olla kaunis ja mallivartaloinen, alle 35v. kelvatakseen pikkujamppojen päiväuneksi?

Vierailija
14/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstailijat taitavat yhden huonon piirteesi jo tietääkin... Mitä muita löytyy? Ruoditaanpa niitäkin!

Vierailija
15/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvannut, että tää olisi niin arka ja tunteita herättävä aihe - taitaa olla tänä päivänä paljon luultua arempi aihe, koska terveysvalistusta ylipainoa vastaan tulvii joka suunnasta ja välineestä, niin isoille kuin pienille, ja kaikkien pitäisi tietää mitä se ihmiselle tekee, niin fyysisellä kuin henkisellä puolella. Toivon todellakin, että omani opettaja pystyy ammattitaidolla osoittamaan, että häneen kohdistuvat negatiiviset ajatukset ja asiat ovat toissijaisia hänen opetustaitoonsa ja sosiaalisiin taitoihinsa verrattuna, mutta vielä en osaa sitä sanoa, mutta eiköhän tuo pian selviä

Meteli tässä keskustelussa nousi nimenomaan siitä, että laskeuduit lapsen tasolle ja nostit opettajan piirteistä ensimmäisenä esille ylipainon. Kertoo paljon sinusta itsestäsi.

Vierailija
16/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsesi tuleva koulukiusaaja, joka joutuu muurien sisälle. Lyhyt diagnoosi.

Vierailija
17/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa hän tekee juuri sitä, mitä aloituksessaan pöyristyneenä kertoi vieraiden lasten tehneen. Juuri sitä mistä hän sitten oli näitä lapsia puhutellut ja opastanut että näin ei saa tehdä.

Ap:n lapsista varmasti kasvaa erilaisuutta sietäviä ja kaikenlaisia ihmisiä kunnioittavia aikuisia. Not.

Vierailija
18/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on ihme käsitys MYÖS siitä, ketkä sulle ovat vastanneet. Tiedoksi, etteivät kaikki sinulle vastanneet ole opettajia.

Sulla taitaa olla jotain hampaankolossa ylipäänsäkin koulua ja opettajia vastaan. Kun mielipiteesi opettajien painosta ei saa vastakaikua, haukut eri mieltä kanssasi olevia ylipainoisiksi opettajiksi.

Onko jäänyt jotain traumaa omilta kouluvuosilta?

Vierailija
19/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajateltu haukkua lapselle opettajaa.

Siis testattiin, että mitä teet, miten puutut, kun puhuvat sopimattomia. Mun lapsen kaverit aina välillä kanssa kokeilee, että mitä tykkään, jos puhuu "läskeistä" tai "idiooteista" (tällä tarkoittavat erityisluokkalaisia).

Ja sitten keskustellaan ja kerron, miten saa sanoa jne. Eivät ole enää parin, kolmen kerran jälkeen mulle/mun kuullen yrittäneet, kun tietävät että tulee keskustelua pöydän ääressä...

Vierailija
20/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin, ja olen aina omalleni sanonut, että on olemassa erilaisia ihmisiä, ja opettaja nyt sattuu olemaan vaan erilainen kuin te. Että ei saa koskaan muodosta mielipidettä jostain ihmisestä sen perusteella, mitä muut sanoo (tässä tapauksessa toisen kaverin vanhemmat veljet ja niiden kaverit) vaan pitää tutustua itse, ja on tosi kurjaa, jos puhuvat opettajasta noin, koska opettaja kuitenkin tykkää heistä. Toivottavasti tykkää, ja ammattitaito riittää siihen kaikista tykkäämiseen. Mutta jos yleinen mielipide on tuo, ja porukan paine kova, niin mikä ettei opettajaa alettaisi piankin pitämään pilkkanaan, varsinkin kun se on täysin totta että opettaja on todella ylipainoinen. ap