Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia juurihoidosta

Vierailija
08.08.2011 |

Se on nyt edessä ja kauhulla odotan. Mitä käytännössä tarkoittaa, onko ihan kamalaa? Joo, olis pitänyt kysyä jo hammaslääkärissä

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tuo juurihoito ja ei sattunut koska hammas oli jo kuollut.

Vierailija
2/46 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattui leuat, kyse takahampaasta ja leukani väsyvät todella herkästi, ekalla käynnillä jolloin hammas kaivettiin tyhjäksi pyysin rauhoittavan esilääkityksen ja käynti oli helppo. Koska eka kerta oli niin helppo en pyytänyt toiseen enään esilääkitystä, se oli virhe.  se kerta oli kamala, lähes koko hammas oli halki joten se metalli rinkula tungettiin ikeneen ja runnottiin, sitten alkoi paikan teko, puudutsesta huolimatta sattui se runnominen ja kyyneleet valuivat minultakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee, kuten jo saamistasi vastauksista näkyy.

Itselläni toinen juurihoito ei sattunut kuin ihan vähän, toinen oli yhtä tuskaa. Tulehdusta ei ollut kummassakaan hampaassa, vaan iso reikä paikan alla.

Tiedoksesi vielä: usein juurihoidettu hammas ei välttämättä kestä suussa kovinkaan pitkään.

Itselläni toinen hammas oli kunnossa pari vuotta, kunnen lohkesi aika pahasti. Siihen laitettiin sellainen pieni "helmihammas", mikä myös lohkesi vuoden sisään, jäljelle jäi vain juuret, jotka sitten poistettiin. Toinen juurihoidettu poskihammas oli jatkuvasti kipeä, juurihoitoa ei saatu tehtyä kunnolla, koska hampaanjuuret olivat niin mutkaiset ja kaksi juurta toisiinsa kietoutuneita. Tästä syystä hammas poistettiin.

Vierailija
4/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas puudutetaan, ja sit se on sellaista ronkkimista useamman kerran. Hammas kaivetaan tyhjäksi ja täytetään täyteaineella. Ainoo ongelma voi olla se, että hammas saattaa puutua huonosti, jos se on pahoin tulehtunut (märkivä).

Vierailija
5/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuloja tökitään juuriin ja hammas tapetaan. Leuka voi kyllä väsyä, jos sitä joutuu kauan aikaa auki pitämään. Ainakin poskihampaita hoidettaessa mulla väsyi leuka enkä meinannut jaksaa pitää suuta auki. Mulla on kolme hammasta juurihoidettu. No, voi se tuntua pahaltakin: viimeiseksi hoidetun hampaan eka juurihoito oli kauhea, tai oikeastaan heti sen hoidon jälkeen. Mun poski ja kaula turposivat ja olin todella sairas. Särkylääkkeet eivät vieneet kipua pois. Sain siihen antibioottikuurin, joka auttoi nopeasti.

Vierailija
6/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun on ajoissa hoidettu, niin mennyt ihan ok. Joskus tulehdus ollut niin paha, ettei puudutukset ole tepsineet ja on ollut täyttä helvettiä. Luulen, että se kuitenkin on harvinaisempaa. Käytännössähän se ensimmäinen kerta on "pahin" ja muut jo huomattavasti helpompia. Mutta kyllä sen kestää, jos kestää hampaan paikkaamisen ilman puudutustakin.

Vierailija
7/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitto koskee, mutta senkin kestöö kun tietää, ettei muu sitten tunnu missään.

Niin ja se suun aukipitäminen tuntuu raskaalta.

Niin ja sitten pää tulee minulla kipeäksi siitä puudutusaineesta. En voinut mennä töihin loppupäiväksi.

Älä pelkää.

Vierailija
8/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sattunut yhtään, vaikka ennen hammaslääkäriä hammas oli todella kipeä enkä voinut esim. syödä mitään. Mutta itse juurihoito ei sattunut, sillä se hampaan sisus oli jo kokonaan kuollut.

Vierailija
9/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUntuu että kaikki kertoo tästä vain kauhujuttuja. Mulla ei pahaa tulehdusta eli ilmeisesti ei mitään kamalaa odotettavissa.

ap

Vierailija
10/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hampaassa on tosi paha tulehdus päällä, ettei puudutus tehoa, niin ei sitä silloin aleta edes ronkkimaan, vaan siihen laitetaan lääkepaikka, joka parantaa tulehduksen. muutaman viikon päästä jatketaan siitä mihin jäätiin, ja taas ei satu oikeastaan ollenkaan.

Rohkeasti ja avoimin mielin vaan hampalääkäriin, ajatus on kamalampaa kuin itse tapahtuma.

Vierailija
11/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUntuu että kaikki kertoo tästä vain kauhujuttuja. Mulla ei pahaa tulehdusta eli ilmeisesti ei mitään kamalaa odotettavissa.

ap

jossa näkevät onko tulehdusta, jos on miin määrää penissilliinikuurin ja hammas hoidetaan vasta kun tulehdus on pois. Ei kannata pelätä.

Vierailija
12/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin muistaakseni 4 kertaa ja kaikki sujui tosi hyvin ilman kipua.

Jos hammas on oikein tosi pahasti tulehtunut, niin sitten voi olla, että puudutus ei välttämättä tehoa. Mutta muuten kaikki kauhutarinat ovat hyvin vahvasti liioiteltuja.

Vierailija
13/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestä paikkaamista ilman puudutusta! Piikin pistäminen ei taas tunnu juuri miltään. Mitä tarkoitat, että "ensimmäinen kerta on pahin ja muut jo huomattavasti helpompia?" Pitääkö sitä yhtä juurihoidettavaa hammasta ronkkia monellakin käynnillä??

Vierailija
14/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin tuolla ylempänä, että yhden hampaan ekan juurihoidon jälkeen kipu ja turvotus oli kauheat. Mulla ei hammas ollut yhtään kipeä ennen kuin juurihoito alettiin, ainoastaan koputusarka. Ei mitään pahaa tulehdusta alkuunkaan ja silti tuli valtavat tuskat hoidon jälkeen.

Vierailija
15/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hampaassa on tosi paha tulehdus päällä, ettei puudutus tehoa, niin ei sitä silloin aleta edes ronkkimaan, vaan siihen laitetaan lääkepaikka, joka parantaa tulehduksen. muutaman viikon päästä jatketaan siitä mihin jäätiin, ja taas ei satu oikeastaan ollenkaan.

Rohkeasti ja avoimin mielin vaan hampalääkäriin, ajatus on kamalampaa kuin itse tapahtuma.

Ja minun hampaani todellakin jouduttiin ronkkimaan pahasti tulehtuneena. Kolmen piikin jälkeen lääkäri totesi, ettei se puudu, pakko tehdä ilman puudutusta. Tuska oli valtaisa, hammashoitaja pyyhki kyyneleitä ja välillä pidettiin "hengähdystaukoja".

En missään nimessä halua pelotella ap:tä, tämä minun tapaukseni onneksi on harvinaisempia. Halusin vain kertoa, että ei se todellakaan aina ole helppoa. Minullekin on valitettavasti jouduttu tekemään useita juurihoitoja, mutta onneksi vain yhdestä niistä kerroista on kerrottavana tämmöinen kauhukertomus.

Vierailija
16/46 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestä paikkaamista ilman puudutusta! Piikin pistäminen ei taas tunnu juuri miltään. Mitä tarkoitat, että "ensimmäinen kerta on pahin ja muut jo huomattavasti helpompia?" Pitääkö sitä yhtä juurihoidettavaa hammasta ronkkia monellakin käynnillä??

Eli ensimmäinen kerta on pahin siksi, että silloin siellä on vielä sitä elävää ainesta, jossa on tunto tallella. Kun se saadaan poistettua ( joskus vaatii useammankin poistokerran ), niin loppukerrat eivät tunnu missään. Joskus hammas on voinut "kuolla" jo itsestään, jolloin ensimmäinen kertakaan ei tunnu. Kovin yksilöllisiä nämäkin asiat.

Vierailija
17/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toi kaikki olis ihan täyttä kidutusta. 

Vierailija
18/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän hampaistani erittäin hyvää huolta, koska mä pelkään hammaslääkäriä enemmän kuin mitään ikinä, enemmän kuin itse elämää. Mun pro tip on että peskää hampaat hyvin, liikkukaa tarpeeks ja älkää syökö sitä sokeria, niin ei tarvii käydä hammaslääkärissä. 

Vierailija
19/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko helpompaa tai onko edes mahdollista, että antaa vaan vetää koko hampaan pois? Juuret samalla? Jos ei ole kovin näkyvällä paikalla.

Vierailija
20/46 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista hammasta ei ole mitä ei sais puudutettua,jos sen osaa. 

Vanhoja selityksiä ettei tulehtunut puudu,sitten laitetaan piikkiä eri kohtaan.

T.HL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän