Kokemuksia juurihoidosta
Se on nyt edessä ja kauhulla odotan. Mitä käytännössä tarkoittaa, onko ihan kamalaa? Joo, olis pitänyt kysyä jo hammaslääkärissä
Kommentit (46)
Pahiten sattui, kun tuli maksun aika. Todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Itse juurihoito oli kivuton. Laskun jälkeen aloin panostamaan enemmän hampaiden hoitoon. Nykyään ei ole edes hammaskiveä lähes ollenkaan.
Järkyttävää kidutusta, se on ainakin totta!
Vierailija kirjoitti:
Sellaista hammasta ei ole mitä ei sais puudutettua,jos sen osaa.
Vanhoja selityksiä ettei tulehtunut puudu,sitten laitetaan piikkiä eri kohtaan.
T.HL
Tämän tiedon halusin itsekkin kertoa, mutta hammaslääkäri ehti ensin. Minulla puudutetaan aina kun hammasta porataan. Niin pientä reikää ei ole, että antaisin sen puuduttamatta korjata.
Muutamia kertoja puudutus ei ole onnistunut ja syy on aina ollut minussa potilaassa:
Kun hammaslääkäri ei ole osannut pistää puudutusta, niin väitti hermojeni olevan epänormaalissa paikassa. Toinen hammaslääkäri, joka osasi puuduttaa sanoi hermojen olevan ihan normaalissa paikassa.
Kun hammaslääkäri ei ole osannut pistää puudutusta, niin väitti syyksi etten ollut avannut suutani kunnolla. Sellainen hammaslääkäri, joka osasi puuduttaa pyysi minua pistämään suutani hiukan pienemmälle, jotta puudutus onnistuisi. Minähän tietenkin leväytin kitani niin suureksi kuin mahdollista, että puudutus ei varmasti minusta johtuvasta syystä epäonnistu.
Kaikkein hulluin ja sietämättömintä kipua aiheuttanut hammaslääkäri epäonnistui leukanivelessä olevan juurihermon puuduttamisessa, joten tämä päätti survasta sen puudutuspiikin juurikanavan kautta leukaan. No, tämä kovakourainen hammaslääkäri onnistui myös halkaisemaan hampaan, joten ei sitä sitten onnistuttu edes juurihoitamaan. Jälkeenpäin kuulin, että tämä ikäloppu hammaslääkäri oli tunnettu kovakouraisuudesta ja sen vuoksi häneltä saikin nopeasti hoitoaikoja.
Yksi pahasti asennevikainen nuori hammaslääkäri ei osannut pistää puudutusta. Ei onnistunut useita yrityksistä huolimatta. Hammasta oli jo osittain kaivettu esille, koska se yritettiin poistaa. Vaihtoehdot oli kestää kipu tai hammas olisi saanut kunnolla tulehtua paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
kestä paikkaamista ilman puudutusta! Piikin pistäminen ei taas tunnu juuri miltään. Mitä tarkoitat, että "ensimmäinen kerta on pahin ja muut jo huomattavasti helpompia?" Pitääkö sitä yhtä juurihoidettavaa hammasta ronkkia monellakin käynnillä??
Juu, siihen laitetaan väliaikainen paikka. Sitä mukaa kun hammas saadaan tapettua, kivut on sekä hammaslääkärikäynnillä että niiden välillä vähäisempiä. Se ruljanssi kestää kuitenkin niin monta kuukautta, että kun toiseen hampaaseen ehdotettiin juurihoitoa, niin käskin vetää sen pois. Enää en siihen myrkkypelleilyyn ala.
Itsellä on kolme hammasta joutunut juurihoidettavaksi. Se kovin kipu on yleensä siinä vaiheessa kun mätä aiheuttaa painetta, joka voi kasvaa sietämättömäksi kivuksi. Kipu voi myös olla nopeasti ohimenevä ja hampaan kunnon huomaa vasta mädän puskiessa ikeneen mätäpallukan.
Usein tämä alkukipu loppuu ensimmäiseen hammaslääkärikäyntiin, jolloin hampaan juurikanavat aukaistaan ja puhdistetaan. Hampaaseen laitetaan lääkeaine ja väliaikainen paikka. Mikäli tämä ei onnistunut, niin hammaskipu alkaa uudelleen. Kun hammas on saatu puhdistettua kunnolla, niin sen jälkeen hampaassa ei ole mitään tuntoa.
Seuraavan tiedon kuulin hammaslääkäriltä: Ennenvanhaan hammmas saatettiin jättää avoimeksi, jos tulehdus oli kova ja määrättiin penisiliiniä. Nykyään ei määrätä lääkkeitä, koska huonosti puhdistettu hammas pitää aina puhdistaa uudelleen ja lääkkeet vain hidastavat uudelleen puhdistamisen tarpeen huomaamista.
Yhdellä kertaa saa ihan yhtä hyvät tulokset kuin useemman käynnin hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Veätä pois koko hammas
Ei se itse operaatio tuntunut hyvien puudutusten vuoksi missään, mutta jälkisärky ekan käynnin jälkeen oli aika infernaalinen. Jälkisärky kesti n. vuorokauden eikä siihen kipuun riittänyt mikään määrä buranaa ja muuta en saanut.
Pari on juurihoidettu. Täysin kivuton ja helppo toimenpide molemmat. Hyvä lääkäri ja osasi asiansa.
Lääkäri lähinnä rassaa sitä hammasta ja kun tehty se 2-3 kertaa hampaan täyttö.
Eli ei mitään ongelmia.
Tsemppiä!
Kyl se juurihoito oikeesti voi sattua ja vihloa mut ei siihen kukaan kuole. Kaikki selvii siitä. Ja onneks suurin osa hammaslääkäreistä on kilttejä ja mukavia. Ja se mikä ei tapa, se vahvistaa. 🤘👍😎. Mulle aikoinaan sanottiin että jos sattuu jonkun verran niin et kuole siihen. On myös paljon eri tapoja lievittää kipua ja puudutteet on nykyään huippuluokkaa. Eli rohkeesti vaan hampaat kuntoon niin sit on kaikki taas hyvin.
Kyl ne pahimmat kivutkin on vaan pakko kestää jos joutuu juurihoitoon. Toiseksi pahin toimenpide on viisaudenhampaiden poisto.
Juuri tänään kävin, ei sattunut yhtään ! Sanoin että puuduttaa kunnolla 4x ja meinasin nukahda tuolilla kun ei tuntunut missään . Tsemppiä
Mun yhelle kaverille on tehty juurihoito. Ja se sano että ei oo mitään hauskaa hommaa. Vaik oli puudutus niin silti sitä sattu ja vihlo niin hirveesti että ihan itketti. Jouduttiin aina välillä hengähtämään kun oli niin helvetin tuskallinen operaatio.
Minulla oli hiljan ensimmäistä kertaa juurihoito ja jännitin aika paljon. Pelkäsin jotenkin, että puudutuksesta huolimatta sattuisi, kun on kuullut ja lukenut niin paljon kauhutarinoita. Jännitys ja pelko oli onneksi täysin turhaa. Juurihoito sujui hyvin eikä ollut paikkausta kummempi operaatio näin potilaan näkökulmasta. Koko hoidon aikana ei ollut mitään epämukavia tuntemuksia, toki siinä on välillä aika paljon instrumenttejä suussa :D
Haluan sanoa kaikille juurihoitoa pelkääville, että ei ollut paha operaatio ja te selviätte siitä hyvin! Pelon takia ei kannata jäättää tekemättä.
Kipu on hyvin yksilöllinen kokemus. Toista sattuu puudutuksista huolimatta ja toista ei. Fakta on se että sieltä rassataan hermot veke joten se mahdollisuus on että pikkusen vihlasee. Tosin jos yhtään hammassärkyä on elämässään kokenut niin toi on kuitenkin tosi lyhytaikainen vihlasu ja sen kyllä kestää.
Itsellä kuukausi sitten aloitettu juurihoito. Hammaslääkäri siinä totes että ei tarvi puuduttaa, on kuollut koko hammas. Hieman tuota lausetta pelästyin että "miten niin ei muka puuduteta kun juurihoidetaan" mut yhtäkään nippasua en koko toimenpiteen aikana tuntenut lukuunottamatta sitä ihme metalliklipsiä mikä asetetaan hampaan ympärille. Näin hammaslääkärikammoisena jäi jopa oikein positiivinen fiilis käynnistä. Huomenna jatketaan juurihoitoo eikä enää edes jännitä.
Sportgamerherostyles kirjoitti:
Kyl ne pahimmat kivutkin on vaan pakko kestää jos joutuu juurihoitoon. Toiseksi pahin toimenpide on viisaudenhampaiden poisto.
Jos on alaposkihammas, niin onnea vaan. Ihan järkyttävä kokemus. Puudutusta tuupattiin lisää ja lisää eikä silti auttanut. Meinasin kirjaimellisesti kiivetä tuolista. Enkä kyllä liiottele yhtään. Jos on ylhäällä, ei kuulemma ole niin paha.
Mulle hammaslääkäri aikoinaan sano että ei se satu. Kun mua pelotti että mua sattuu ihan hirveesti jos tehtäis jotain. Sit mä kysyin miten se on mahollista. Se kerto että puudutteet on olemassa ja monia tapoja lievittää kipua. Sit se sano että ja vaikka vähän sattuiskin niin sä et kuole siihen.