Pätevä naislääkäri vastaa kysymyksiin jonkin aikaa.
Onko kysyttävää? Olen aito Suomi-tohtori, kurssini priimus, erikoislääkäri.
Kommentit (72)
käyttää imovanea jopa kuukausia? nyt käyttänyt kaksi viikkoa pahoihin nukahtaamisvaikeuksiin. Tabletin illassa 7,5 mg. Jos se ei enää auta, onko muita? Myös sentralin aloitettu paniikkihäiriöön. Ennen sepram, mutta se lihotti. paniikkihäiriö ollut vuosia.
Olen epätoivoinen:(
paine toises silmässä 17jotain, ja toisessa20 sitä samaa yksikköä. 1 tyypin diabeetikko kysyy,syytä huolestua? :/.
jonkun silmänpohjat eivät kestä pientäkään painetta, toisen kestää yli 20. Silmälääkärillä pitää käydä säännöllisesti. Ei siis optikolla! Ja minä en ollut ap, lääkäri.
on joku kohouma, siis tuntuu kun koskee päätä. Pinnalla ei näy mitään. Voisiko olla rasvapatti vai pitäisikö huolestua. Ei ole kuhmu.
lääkkeenä somac 20-40mg, tarviiko tehdä gastroskopia? Pelkään siis skopiaa hulluna, ei ole hälyttäviä oireita.(laihtumista ym.)
Kuukautiskivut: e-pillerit auttavat useimmille, endometrioosi taustalla, joku burana ei riitä. siis gynekologille endometrioosiajatuksella. en lähtisi voimakkaammilla kipulääkkeillä hoitamaan tutkimatta.
En ole gynekologi, mutta välilihakipu/limakalvokuivuus. Kuulostaa estrogeenipuutteelta, kun raskausaika korjaisi. Oletko kokeillut estrogeenipohjaista salvaa? Onko kokeiltu kortisonisalvaa? Etsi gynekologi tai ihotautilääkräi, joka auttaa sinua niin pitkään että saat apua.
Varpaankynsi: ei ole haittaa, jos on vain kosmeettinen asia. Jos tulehtuu kroonisesti, pieni toimenpide korjaa tilanteen.
katoamista itsestään? Poika on 17 ja vaivaa on kestänyt yli 2 vuotta.
(lähes millään muulla erikoisalalla ei tarvitsisi mainita että olet nainen), niin mitä neuvoisit tekemään tässä vaivassa: On käyty kahden ihotautilääkärin vastaanotolla ja gynekologin luona. Välilihan puoleisessa emättimen aukon suulla on iho haurasta, ollut niin kauan kuin muistan. On otettu aikoinaan koepalat ja näytteet esim jäkälää (en muista mitä jäkälää) varten. Sukupuolitestit tehty. Mitään ei ole todettu. Iho menee rikki fyysisestä ärsytyksestä esim yhdynnästä. Papan otto on ollut tuskaa silloin kun sitä levitintä on käyttänyt henkilä, joka on vetänyt sen pois tuota ihokohtaa vasten. Neuvolan raskauden aikaisissa gynekologisissa tarkistuksissa meinasin kuolla kipuun. Lapsi saatiin tehdyksi Emlan ja liukuvoiteen avulla. Mitä voi kokeilla seuraavaksi? Ketä lääkäriä suosittelet? Olen kärsinyt vaivasta nyt noin 20 vuotta, onko toiveita päästä koskaan nauttimaan yhdynnästä? Perusvoiteita ja Ceridalia käytetty hieromaan aluetta. Ainoastaan raskauden puolivälissä iho voi valtavan hyvin. Minulla on myös liuta ruoka-aineyliherkkyyksiä/allergioita, taliköhnäihottuma ja kuiva iho, jos näillä tiedoilla on jotain vaikutusta asiaan. Tämä oike
Mutta mites vulvodynia?
Saako alaselkää hieroa vai saattaako se käynnistää synnytyksen? Spiriformikset (?) ihan tulessa ja ylös noustessa tuntuu, että jalat menee alta.
Kiitos jo etukäteen!
Saako alaselkää hieroa vai saattaako se käynnistää synnytyksen? Spiriformikset (?) ihan tulessa ja ylös noustessa tuntuu, että jalat menee alta. Kiitos jo etukäteen!
Koska alapää on siinä kunnossa mihin se tulee jäämään? Palautuuko ulkonäöllisesti ennalleen koskaan?
Ajoittain löytyy painelemallakin siitä luiden (nivelien?) välistä, mutta yleensä siis aktivoituu, kun siihen osuu jotain tai nostan jotain. Myös lepotilasärkyä. Kestänyt nyt jo 2 kk, ja alan sietää kipua koko ajan paremmin. Burana ei auta. Juuri nyt en painelemalla löydä kipukohtaa, vaikka tänään on särkenyt tajuttomasti, kun lapsi sattui siihen törmäämään.
Pitääkö mennä lääkäriin vai voiko mennä itsestään ohi? Mistä voisi olla kyse?
Tällä hetkellä vammautumisesta 2 viikkoa. Useampi palovamma, noin kämmenen kokoa raajoissa. Puhdistettu useamman kerran ja haavat alkaneet hieman parantua. Antibioottikuuria ollut jo 12 vrk. Kipu aaltomaista, koko ajan koskee jonkin verran. Välillä särkee niin, että huimaa. Suihku sattuu ihan hemmetisti ja nyyhkin ääneen. Sairaslomalla olen ja yritän kotona lepäillä ja pitää haavat peitettynä ja suihkuttaa pari kertaa päivässä.
Lääkityksenä panacodit ja burana, mutta ei meinaa riittää. Erityisesti nuo suihkut ja se haavahoito vievät voimat ja kammottavat jo etukäteen. Mitä voin pyytää lääkäriltä kipuun?
Minulla on ollut lapsesta (ainakin teini-iästä) lähtien kaikenlaista nivelvaivaa.
Nivelet ovat yliliikkuvat ja paukkuvat/naksuvat. Polvilumpiot ja nilkat nyrjähtelevät, leuat menevät sijoiltaan, on niskakipuja (lihaskipua vai nivelistä johtuvaa sekin?).
Viime aikoina on ollut silloin tällöin aina joku nivel kipeänä monta kuukautta kerrallaan (yleensä niin vähän, että särkylääkettä ei tarvitse) - ranne, lonkka tms.
Onko sattumaa/normaalia, että näin monet nivelet ympäri kehoa vaivaavat, vai voiko siihen olla joku syy? Olen nyt 27-vuotias ja ylipainoinen, mutta vaivojen alkaessa olin normaalipainoinen. Muut sairauteni ovat allergia (siitepöly-, eläin- ja ristiallergiaa) sekä migreeni.
Lähtötilanne tämä: Lähipiirissä ollut pitkäänkestävää yskää ja korkeaa, jopa 39,5 asteen kuumetta (varsinkin illaksi kohoavaa). Kaksi tässä taudissa ollutta olleet sairaalahoidossa keuhkokuumeen takia, toinen vajaa kuukausi sitten ja toinen tällä hetkellä. Molempien kanssa olemme olleet yhteyksissä oikeastaan koko kesän ajan.
Omat lapseni poteneet nyt melkein kaksi viikkoa kuumetta (aamuisin vain 37 asteen tienoilla mutta iltapäivästä alkaa kohoamaan ja iltaisin kuume 38,5-39,5) ja siis ihan joka päivä.
Korkean kuumeen aikaan lapset tottakai ovat väsyneitä ja uuvahtavat sohvalle, mutta
kuume alenee buranalla asteen verran ja lapset jaksavat hyvinkin remuta, liiankin kanssa.
Tänään ei kuumetta ole ollut kummallakaan lapsella mutta se yskä..
Yskä on tosi kova mutta kuiva, ei siis juurikaan ysköksiä. Hengitys varsinkin isommalla lapsella läähättävää ja nopeata, hengityksessä kuuluu sellainen kuiva narina.
Lapset ovat pirteitä, virkeitä ja leikkisiä, itseasiassa yleistila on aivan normaali, vain tuo yskä ja hengitys arveluttaa..
Ilkeänkö viedä kuumeettomat lapset huomenna lääkäriin näillä tiedoilla? Olen lähinnä huolissani tulehduksesta keuhkoissa, vai uskallanko jäämään odottamaan?
eikä minulle ole vielä tehty sisätutkimusta. itse olen kokeilemalla huomannutkohdunsuuni olevan tosi pehmeä ja kaulakin aika lyhyt. sitä en osaa sanoa onko se jopa hieman auki. Kannattaako soittaa neuvolaan? Tämä on kolmas raskaus, ja edelliset ovat menneet niin, että kohdunsuu on ollut kiinteä ja kiinni loppuun saakka, ja kaulaa ainakin 3cm.
Voisitko ensi kerralla kirjoittaa, että nyt häippäsen?
Gastroskopiaa ei tarvitse pelätä, joskin jonkin verran epämiellyttävä se voi olla. 2 vkon PPI-kuuri nuorelle ok, ellei mitään verta, laihtumista, nielemsivaikeuksia. mutta jos pitää käyttää pidempään/säännöllisemmin, perustutkimukset aiheelliset. ihan käöypä hoito-suosituksen mukaan.
imovanea ei kannata köyttää pitkäaikaisesti. hakeudu ymmärtäväiselle lääkärille ja rukahtaa lääkitys kohdilleen + terapiaa lisäksi.
laittoi tiskit koneeseen.
17-v pojan gynekomastia. onko tutkittu hormonit, kivekset?
jäi pois, että ongelma oikeasti vähentää elämisen iloani ja elämänlaatuani. vaiva on pahentunut niin, että olen koko ajan tietoinen alueesta. Tuntuu, että kiristää jopa enemmän kuin ennen. Parisuhdetta ei ole, enkä uutta uskalla lähteä etsimäänkään, kun en koe voivani toimia kuin "oikea nainen". Seksistä kuitenkin olisin kovin kiinnostunut, joten minua ei kiinnosta mies, joka ei siitä välittäisi. Joten solmuissa ollaan...