Toi työkkärin työssäkäyntialue 80 km on tosi keinotekoinen ja pitkä
siis pitäisihän toki huomioida kauanko siihen oikeasti menee aikaa.
Jos ajat jotain hiljaista maantietä jossain landella, niin 80 km taittuu 45 minuutissa.
Pk-seudulla johonkin 20 km matkaan menee helposti sama 45 min.
Sitten jos jollain julkisilla pitää mennä, niin sekin vie aikaa. Voi olla että vaikka menisi vain naapurikuntaan, niin joutuu mennä kolmella julkisella yhteen suuntaan, vaikka matka olisi vain Espoosta tai VAntaalta johonkin Itä-Helsinkiin tms.
Matkaan voi mennä 1,5 h yhteen suuntaan.
Työkkärin työssäkäyntialueita ei pitäisi määrittää niin yksioikoisesti, koska onhan siinä todella eroa miten ja mistä minne se 80 km kuljetaan.
Pitäisi kyllä joka kerta analysoida se reitti ja kulkutapa.
Ja jos on oletus, että ihmisellä on oltava ajokortti jotta on työkelpoinen, niin sitten se on kirjattava lakiin. Tosin enpä usko että tällaista voidaan olettaa...
(ja EN ole se toisen ketjun ap joka valitti tarjotusta työpaikasta, tuli vaan siitä mieleen miten hölmö tämäkin systeemi taas on)
Kommentit (26)
Minä olen ollut työnhakijana melkein koko aikuisikäni, toki välillä työssä.
Mistä mahtaa johtua, että en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta työssäkäyntirajasta?
Täällä Lapissa kun voisi vallan helposti löytää sellaisen asuinpaikan, että ei olisi ainuttakaan työpaikkaa 80 km:n etäisyydellä ainakaan mitään virallista kulkureittiä pitkin mitattuna.
ihan yhdellä bussilla...
Ei ihan...
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturv…
Työssäkäyntialueiden määritelmä on muuttunut 10.5.2010 lukien. Aiemmin käytössä olleista kuntapohjaisista työssäkäyntialueista on luovuttu.
Henkilön työssäkäyntialue on 10.5.2010 lukien hänen asuinpaikastaan 80 kilometrin etäisyydelle ulottuva alue.
et ole päivittänyt tietojasi. Tuo 80km astui voimaan joskus viime vuonna. Aikaisemmin rajat meni tiettyjen kuntien mukaan riippuen siitä missä asui.
Nyt sääntö on 80km joka suuntaan.
Voit käydä tarkastamassa www.mol.fi tieto kyllä löytyy noilta sivuilta.
kun tosiaan se pitäisi harppimaisesti laskea eikä autoteiden mukaan.
En itse ole työtön ja muutin vasta joku aika sitten ulkomailta Suomeen, joten nämä kaikki systeemit on olleet minulle tuntemattomia. Mutta nyt olen tutustunut asiaan kun puoliso on työtön. Kyllähän tuo pitkältä tuntuisi laittaa 1.5 h suuntaansa työmatkoihin, täällä Suomessa. Nimenomaan sitä pakenimme (asuimme miljoonakaupungissa jossa työmatkoihin meni aikaa ja se oli pitkän päälle väsyttävää). Luulimme että Suomessa työt yleensä on omalla paikkakunnalla, ja koska paikkakunnat on pieniä niin matkat on lyhyet. Yllätyin miten hajallaan ihmiset asuu ja miten työpaikat sijaitsee muutamassa paikassa kaikki samaan sumppuun laitettuna. Tosi kummallista miten tämä maa on rakennettu.