Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä siinä on kun ihmiset ei pysty sanoo itsestään yhtään kehityskohdetta työhaastattelussa??!!

Vierailija
05.08.2011 |

Ihan oikeesti hei että ottaa päähän! Tällä viikolla haastateltiin muutamia kandidaatteja meillä avoimena olleeseen paikkaan ja kun tyypeiltä kysyttiin että mitä kehittämiskohteista itsessäni tunnistat niin vastaukset oli jotain ihan käsittämätöntä soopaa tyyliin "olen liian vaativa muita kohtaan" tms. Haastatteluissa oli mukana myös psykologi joka myöskin naureskeli jälkeenpäin että tuohan ei oikeesti ole mikään "kehittämiskohde" vaan sanomalla noin halutaan korostaa omaa korkeaa suorituskykyä.

Onko ihmisillä kadonnut täysin todellisuudentaju kun ei muka keksitä mitään oikeesti ei-niin-hyvää piirrettä itsestä? Se antaa kuulkaa työhaastattelussa vähän oudon kuvan, jos tyyppi on niin itseriittoinen että kaikki itsessä on vaan loistavaa.

Mä ainakin olen välillä huolimaton ja kärsimätön ja tuskastun kun asiat vaan junnaa. Sanoin nämä myös omassa duunihaastattelussa ja silti sain duunin. Tai ehkä juuri siksi sen san että uskalsin olla rehellinen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin aina sanoa, että siinä olisi paljon parantamista. Ja heti perään lisätä, että luen kyllä sujuvasti, mutta se puhuminen.

Vierailija
2/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen välillä huolimaton ja kärsimätön ja tuskastun kun asiat vaan junnaa. Sanoin nämä myös omassa duunihaastattelussa ja silti sain duunin. Tai ehkä juuri siksi sen san että uskalsin olla rehellinen.

Ja noin sanova ihminen vain korostaa omaa nopeuttaan ja tehokkuuttaan.

Pata kattilaa soimaa ja silleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehityskohdetta myöten.

Työhaastattelussa on erityisen vaikeaa mollata itseään kun ei yhtään tiedä mitkä virheet ovat ns. sallittuja ja mitkä hylkääviä. Etenkin jos sen työn yhtään haluaa ei uskalla riskeerata.

Vierailija
4/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noin sanova ihminen vain korostaa omaa nopeuttaan ja tehokkuuttaan. Pata kattilaa soimaa ja silleen.

Kirjanpitäjänä sanoisin että meille ei kyllä palkata yhtään joka itse korostaa olevan huolimaton :-)

Vierailija
5/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on totta että sellaiset hakijat, jotka eivät tunnista itsestään kehittämiskohteita, saavat kyllä kysymysmerkin nimensä perään. Etenkin seniori-tason tehtävissä kyllä edellytetään, että ihmisellä on realistinen kuva omista kyvyistään, niin vahvuuksista ja heikkouksista (eli kehittämiskohteista). Työskentelen itse siis hr-alalla.

Vierailija
6/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkouksia on kaikissa ja useimmat varmasti ne tunnistavatkin. Mutta on niin kovin hankala miettiä mikä olisi sellainen oma huono puoli, joka olisi kuitenkin samalla niin hyvä tai helposti kehitettävissä ettei se haittaisi työnsaantia.

Vierailija
7/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis kysytty, olisin kertonut että kiroilen törkeän paljon, osaan puhua, lukea ja kirjoittaa vain suomea ymmärrettävästi ja väsyneenä olen kivon äkäinen ja ikävä ihminen.

Saaks tollasia enemmän henkilökohtaisia, mutta myös työelämässä esille pukkaavia ominaisuuksia kertoa?

Vierailija
8/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin haastatteluissa, tein testit ja käytin 3 päivää että mut esiteltiin pomolle jne. Sitten joku rekryfirman tyyppi kysyi mitä kehitettävää ja kun sanoin niin se oli ainut asia mitä korosti minun esittelyssä. En saanut hommaa ja luulen, että siihen tössäsi.

Vierailija
9/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että joskus kaasuttaa ihan kauheesti, kehittäisin itsessäni tahdonvoimaa olla syömättä juustoa ja chilipestoa:-)

Vierailija
10/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne ovat sellaisia, että jos niitä latelisin vakavalla naamalla, niin jäisi mikä tahansa paikka saamatta.

Vaikea sitten keksiä jotain sellaista "keskitason" heikkoutta, joka kuulostaisi järkevältä, mutta kuitenkaan ei vaikuttaisi varsinaiseen ammattiosaamiseeni tai muuten kyseisessä työssä pärjäämiseen.

Ja nuo oikeat heikkouteni eivät siis vaikuta työpanokseeni varsinaisesti, sillä piilotan ne hyvin, ja yritän hoitaa niitä työajan ulkopuolella. Lähinnä ne ehkä hidastavat etenemistäni johtotehtäviin, mutta toisaalta johtotehtävät eivät niin kiinnostakaan.

Vierailija
11/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkö haastatteluissa kysytään noita iänikuisia kliseitä? Parhaat haastattelut on sellaisia keskusteluja, joissa puhutaan kyseisestä työstä, siinä esiin tulevista tehtävistä ja haasteista ja miten hakija niissä pärjäisi ja toimisi. Mitä tuollaisella kehittämiskohteen kysymisellä haetaan? Minkälaista vastausta haastattelija siihen odottaa?

Vierailija
12/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hyötyä kummallekaan osapuolelle on vastauksesta joka ei liity haettavaan työhön eikä haittaa työtehtävän tekoa?

14

Ja nuo oikeat heikkouteni eivät siis vaikuta työpanokseeni varsinaisesti, sillä piilotan ne hyvin, ja yritän hoitaa niitä työajan ulkopuolella. Lähinnä ne ehkä hidastavat etenemistäni johtotehtäviin, mutta toisaalta johtotehtävät eivät niin kiinnostakaan.

Vierailija
13/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan ap:tä, mua myös tympii sellaiset "teflon" -haastateltavat, jotka kaikki hokevat sitä samaa, opeteltua mantraa.

"saatan joskus tavoitella täydellisyyttä"

"voin olla liiankin huolellinen ja tarkka"

ja mitäs vahvuuksia sinulla on?

"olen oma-aloitteinen, positiivinen ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa"

aha. Mä en kyllä palkkaa ketään, jolla ei ole mitään persoonaa eikä itsetuntemusta/luottamusta.

Vierailija
14/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äsyttää tuollaiset kysymykset, joihin on olemassa "oikea vastaus". Eli voit olla ihan äimänä, että mitä tohon nyt sanoo... Minulle olisi helpompi, jos kyseltäisiin vaikka reaktoititasi tilanteisiin, niin tulisi luontevammin suora vastaus.

vieläkö haastatteluissa kysytään noita iänikuisia kliseitä? Parhaat haastattelut on sellaisia keskusteluja, joissa puhutaan kyseisestä työstä, siinä esiin tulevista tehtävistä ja haasteista ja miten hakija niissä pärjäisi ja toimisi. Mitä tuollaisella kehittämiskohteen kysymisellä haetaan? Minkälaista vastausta haastattelija siihen odottaa?

Vierailija
15/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä ei olisi teflon-haastateltavaa.

Valitettavasti paikkaan kuin paikkaan löytyy se täydellinen robotti-hakija, jota pitää sitten yrittää vain matkia ja toivoa, että voittaisi sillä kertaa.

Vierailija
16/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millainen hakija on kyseessä: pystyykö hän kertomaan itsestään, arvioimaan itseään realistisesti, haluaako antaa itsestään kaunistellun kuvan vai onko kypsä/hyvän itsetunnon omaava henkilö, joka pystyy arvioimaan itseään myös kriittisesti/tunnistaa omat heikkoutensa.

Pahin virhe on kehua itsensä maasta taivaisiin, ellei sitten ole hakemassa jotain myyntitykin paikkaa, missä pitääkin myydä vaikka mummonsa väkisin. Toki pitää pystyä tuomaan omat vahvuudet esiin, mutta sillai mukavalla ja normaalilla tavalla.

mä sanoisin, että kannattaa olla oma itsensä, eikä miettiä pää punaisena, miten mä saan tämän työn. Ei pidä olla niin epätoivoinen, että puhuu pelkkiä kliseitä saadakseen työn.

HR-täti

Vierailija
17/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millainen hakija on kyseessä: pystyykö hän kertomaan itsestään, arvioimaan itseään realistisesti, haluaako antaa itsestään kaunistellun kuvan vai onko kypsä/hyvän itsetunnon omaava henkilö, joka pystyy arvioimaan itseään myös kriittisesti/tunnistaa omat heikkoutensa.

Pahin virhe on kehua itsensä maasta taivaisiin, ellei sitten ole hakemassa jotain myyntitykin paikkaa, missä pitääkin myydä vaikka mummonsa väkisin. Toki pitää pystyä tuomaan omat vahvuudet esiin, mutta sillai mukavalla ja normaalilla tavalla.

mä sanoisin, että kannattaa olla oma itsensä, eikä miettiä pää punaisena, miten mä saan tämän työn. Ei pidä olla niin epätoivoinen, että puhuu pelkkiä kliseitä saadakseen työn.

HR-täti

Mutta jos mun heikkouksia on vaikka, että olen armottuman aamu-uninen (en silti koskaan myöhästy töistä) tai tulen kiukkuiseksi nälkäisenä (pidän työpöydän laatikossa pähkinötä tms. siltä varalta etten ehdi ajoissa syömään) tai että tilaisuuden tullen laiskottelen (työt olen aina hoitanut erinomaisesti) eli asioita jotka eivät vaikuta työhön, niin mitä lisäarvoa haastattelija näistä saa? Enkä edes halua kehittyä näissä. Vai sanoisiko, että ranskankielentaitoni ei ole kovin hyvä, haluaisin kehittää sujuvan kielitaidon ranskassa, olisiko tämä parempi (jos oletetaan ettei ranskan kielitaidolla ole mitään väliä kyseisessä työssä). Miksei voida keskustella siitä työstä ja työtehtävistä ja peilata hakijan ominaisuuksia työn vaatimuksiin? Jos haastattelija saa teflonvastauksia, niin kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä oliko ne kysymykset ihan kohdallaan vai pelkkiä kliseitä?

Vierailija
18/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä osaa kertoa omista vahvuuksista tai heikkouksista. Onneksi on nyt vakityö enkä ainakaan hetkeen edes mieti alan vaihtoa.

Vierailija
19/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tietenkin niitä kehittämiskohteita kysytään suhteessa ko. työhön eli sillä, onko joku aamu-uninen tai ei ole mitään merkitystä ko. tehtävän kannalta. Mutta kyllä etenkin vähän kokeeneempien työntekijöiden pitäisi pystyä erottelemaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan suhteessa haettavaan tehtävään tai suhteessa vastaavantyyppiseen työyhteisöön ja juuri sitä näillä kysymyksillä haetaan. Ja todellakin, jos ei osaa sanoa mitään kehittämiskohdetta, niin tuskin tulee valituksi!

Vierailija
20/23 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut muutamaa hommaa ihan sen takia, etta ei jumittaisi samassa paikassa ja tapaisi uusia ihmisiakin. Argh, kommenttina tullut, koska rehellisesti vastasin kysymyksiin, etta sa kuitenkin haluut jossain vaiheessa enemman haasteita ja oot ylikoulutettu hommaan. Oon siis assari ja jumittanut samassa paikassa jo kymmenen vuotta. Ja hakenut mm. Tj sihteeriksi yms. Eli oikeesti ne on halunnut sinne vaan jonkun hoynan vastaamaan puhelimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä