Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karenssia pätkähti, kieltäydyin 150km työmatkasta!

Vierailija
05.08.2011 |

En missään nimessä voi enkä halua enkä jaksa suosutua siihen että työmatkani olisi 76km/suuntaansa eli 152km/pvässä!!

Lapset menee 2-ja 4-luokalle ja elämä olisi sitä että aamulla öähden klo05.15 töihin ja illalla kotiudun klo18 aikaan jos hyvin käy.

Työmatkoihin siis menisi jopa yli 3h/pvässä.

Eli karenssia pätkähti ja kyllä on epätodellinen olo, en osaa juuri nyt edes itkeä, olen vain niin totaalisen kyrpiintynyt tähän yhtkuntaan että harkitsen siitä irtisanoutumista jollakin tavoin/erinäisin keinoin.

Minä olen ihminen, minullakin on voimavarani ja rahkeeni ja nuo lapset, mutta ei sehän ei paina paskankaan vertaa kun pitäisi vaan saada 1hlö pois rumentamasta kortistoja.

4kk olen työttömänä nyt ollut.

Kommentit (353)

Vierailija
21/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tuosta voidaan tulkita, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä eli ei saa ollenkaan korvausta."

Sinusta siis ihminen ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos ei voi ajella kymmeniä kilometrejä päivässä vieraalle paikkakunnalle?

Vierailija
22/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menee ja muuttaa maalle autotta ja ajokortitta ja siihen vedoten elelee yhteiskunnan elättinä??

76 kilsan työmatkan on nykyään ihan tavallista!

Mä oon ihan samaa mieltä! Voitais mekin muuttaa jonnekin Inariin ja ihmetellä, kun ei ole IT-konsultin töitä ja kieltäytyä kaikista hanttihommista, joihin on tunnin ajomatka.

Mutta ei se yhteiskunta vaan toimi noin.

Oletko ap yh? Jos et, niin sitten en ymmärrä narinaasi.

Mutta faktahan on, että työssäkäyntialuetta on laajennettu, jotta työttömien määrä vähenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

76 kilsaa ei maaseudulla ole mitenkään epätavallinen työmatka, eikä muuten ole kaupungissakaan.

Selvästikin se menisi ihan sujuvasti, jos olisi se auto, jos siihen ei julkisillakaan mene tuon enempää kuin mitä ap kertoi!

Sitäpaitsi aina on kimppakyytimahdollisuus tms. jos vain viitsii.

Vierailija
24/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut täällä vaativat ap:tä muuttamaan toiselle paikkakunnalle kuin perhe? Ja maksamaan kahden asunnon kulut? Tosi "mahtavia" ehdotuksia.

Vierailija
25/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla rajana juuri tuo 80 km suuntaansa. Kaikki sen alle PITÄÄ VOIDA HYVÄKSYÄ.

Olin itse aivan pökertynyt, kun minulle tarjottiin työpaikkaa 60 km päästä (myös julkisilla) PÄIVÄRAHALLA. Eli olisin saanut sen jonkun 10 e päivässä työkkärirahan lisäksi.

Ihmettelin jo paikan päällä että eihän tuo kata edes matkakuluja! Virkailija katsoin minua kuin kiittämätöntä lasta. Aivan uskomatonta..

Ja sain myös karenssia, mielestäni täysin syyttä. Ei auttanut mikään..

Onneksi löysin itse täysin ilman työkkärin apua työpaikan. Josta maksetaankin. Ja matkaakin vain 15 km. Ja silti päivästä menee lähes 10 h..

Vierailija
26/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni työmatka on 78km/suunta ja työmatkoihin menee 1,5h päivässä. Talvella max 2h.

että kannattaa. Esim mulla on palkka 2800 bruttona ja olen laskeskellut, että ei kannattaisi lähteä töihin 45 kilometrin päähän, koska bensakuluista tulisi jo monta sataa kuussa.

En tiedä ketään pienipalkkaista jotka ajavat pitkiä matkoja. Tiedän muutamia joilla on jopa 1h suuntaansa, mutta niillä alkaa palkka sitten vitosella tai kutosella. Ei mitään järkeä tuusata koko palkkaa bensoihin.

Vierailija
27/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä edes julkisia kulje, työkkäriä ei kiinnosta se onko pienet lapset tai omistaako autoa.

Luulin että joutuisit ajamaan 150+150km. Se olisi jo ollut kohtuuttoman pitkä matka.

Vierailija
28/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä työpäiväähän voi lyhentää heti puolen jälkeen jäämällä osittaiselle hoitovapaalle.

Minä olen tehnyt pätkätöitä samalle työnantajalle jo useamman vuoden, enkä ole saanut mahdollisuutta lyhentää työpäivää. Vaihtoehdot on tehdä kokopitkää päivää tai jäädä kokonaan töistä pois :(

Vierailija
29/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi velvoittaa ottamaan sellaisen paikan, jonne työmatkakuluja tulee max 3h edestakaisin. Eli käytännössä joku Espoon laitamilla asuva voisi ihan hyvin saada työnosoituksen Turkuun, koska sinne ajaa 1,5 tunnissa...

Vierailija
30/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ottaa selvää, keitä muita kulkee samaan paikkaan ja kulkee kimppakyydillä.

Vanhempien kotipaikkakunnalla on ihan kunnan sivuilla sellainen palvelu, jossa ihmiset voivat tarjota/kysyä kimppakyytejä.

Vierailija
31/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi mennä kolmella bussilla, menee varmasti verotuksessa oman auton käyttö läpi.

Mutta kyllä minäkin tuosta suuttuisin, ei ajokorttia tosta noin vain ajeta, se vie aikaa ja on kallista.

Erikseen on sitten työtehtävät, joihin vaaditaan oman auton käyttöä.

Vierailija
32/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän ap ole työmarkkinoiden käytössä. Oletetaan että ap asuu vaikka Hämeenlinnassa ja saa Forssasta töitä sairaalasta. Nykyään työllistymisvelvoite on sellainen että pitää ottaa työ vastaan. Monet oikeasti kuvittelevat että riittää kun haen Hämeenlinnasta töitä.

Meillä oli tilanne että mies sai Lahdesta töitä ja itse olin hämeenlinnassa töissä. Kyllä se mies kulki sinne Lahteen joko kimppakyydillä tai bussilla. Minä kuljetin lapsia hoitoon ja kouluun. Sitten muutimme Tampereelle kun molemmilla on sillä seudulla töitä. Meillä ainakin periaatteena on, että siellä koti missä työ. Onneksi lapset ovat jo yläkoulussa niin ei ole sekunnin päälle kotiintuleminen. Ja kyllä 2 luokkalainen 4 luokkalainen pärjää klo 17 ihan hyvin koulun jälkeen. Voihan kimppahoitoapua pyytää naapureilta ja siltä mieheltä.

Vierailija
33/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssäkäyntialueita kuin Inari ja Helsinki? :P Katsokaapas kartasta, millaista aluetta on 2/3-osaa Suomesta. Oulua ja Rovaniemeä lukuun ottamatta julkinen liikenne on surkea ja lähinnä koululaisliikenteen varassa. Kun itse kävin väliaikaisesti tuota samanmittaista matkaa töissä kuin mitä ap;n piti käydä, heräsin neljältä, poljin muutaman kilometrin bussipysäkille, hyppäsin puoli kuuden maissa bussiin, bussin vaihdon yhteydessä odottelin huoltoasemalla toista bussia ja perillä töissä olin yhdeksältä. Koska perhettä ei ollut muutin sitten joksikin aikaa paikallisen mökkiyrittäjän mökkiin koska toi matka oli sinkkunakin liikaa. Perheellisenä en suostuisi kulkemaan tuollaista matkaa.

Vierailija
34/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä on totta. Työkkärissä ei taatusti vaadita ottamaan vastaan tuollaista työpaikkaa.

Vierailija
35/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tottakai pätkähti karenssi kun työssäkäyntialue on nykyään 80 km.

Ei tämäkään ole mikään mielipideasia. Joo tosi ikävää, mutta säännöt nyt vaan sattuu koskemaan kaikkia, myös ap:ta eikä tosiaan ole työkkärin päänvaiva millä työmatkat kulkee. Vai pitäisikö jonkun tulla persekin pyyhkimään vessassa. Ihmisten avuttomuus ja tyhmyys saa mut kiehumaan. Ihan oikein ap:lle. Työn perässä voi muuttaa, niin ne jotkut ihan tekee.

Vierailija
36/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo silloin maaseudulla sanottiin, että pitää hankkia auto tai sopia kimppakyyti. Ei siis voi vain kieltäytyä matkoihin vedoten.

Vierailija
37/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että siihen liittyvät hankaluudet pitää ratkoa hiljalleen tai etsimällä uutta työpaikkaa. Esim. tuttuni kieltäytyi pari vuotta sitten työpaikasta (oltuaan työttömänä pari vuotta), joka oli samalla paikkakunnalla mutta jonne bussiyhteyksien takia olisi mennyt melkein tunti suuntaansa. Hänestä lapselle tulisi liian pitkät hoitopäivät (lapsi oli tuolloin 5-vuotias). Minusta taas tunnin työmatka on aivan normaali, ja useimmat lapset ovat päivähoidossa tuon ajan. Hän olisi voinut myös harkita ostavansa auton (vanhat eivät maksa kovin paljoa) tai keventää lapsen hoitopäivää pyytämällä lähellä asuvia äitiään (sairaseläkkeellä) tai siskoaan (joustavat työajat) hakemaan lapsi esim. kerran viikossa vähän aiemmin. Mutta hän valitsi mieluummin työttömyyden ja kotona loikoilun.

Ap:n tapauksessa kuitenkin ymmärrän. On varsin kohtuutonta vaatia noin pitkiä työmatkoja bussin varassa. Jos ei omista edes ajokorttia, ei siitä halvan auton hankkimisesta ole mitään hyötyä. Itse suhailin 65 km edestakaisin eli 130 km seitsemän vuotta, kun toki halusin töitä eikä lähempää löytynyt. Tuosta vain vuoden verran kuljin bussilla, sitten hankittiin auto. Minulla matkaan meni kaksi bussia, mutta työmatkoihin kului aikaa 1,5 tuntia suuntaansa eli yhteensä tuo kolme tuntia. Aamulla lähdin klo 6.15 ekalla bussilla, joka oli perillä Helsingissä klo 6.40 ja jatkobussi lähti klo 7 ja oli perillä työpaikallani klo 7.50. Siitä kävelin vielä 10 minuuttia ja olin perillä. Paluumatkaan meni usein kauemmin, kun en ehtinyt vaihtobussiin joka kerta ajoissa. Tiedän siis, mitä pitkät työmatkat voivat olla.

Olisinkin ehkä suositellut kokeilemaan tätä jonkin aikaa, varsinkin jos kyse oli määräaikaisesta työstä. Eihän se nyt kivaa ole, mutta ei ilmeisesti kestä ikuisuutta. Nykyään ehkä ongelmana on se, että kun vaihtoehtona on työttömänä pysyminen ja rahan saaminen noin helpolla, ei enää haluta venyä hankaliin suorituksiin.

En kuitenkaan kiistä, ap, etteikö tuo todella olisi aika kohtuuton matka. Mutta ei mahdoton. Suosittelen myös tekemään asiasta valituksen. Eivätköhän he jotain perusteluja tai rajoja löydä sille, miten paljon työntekijän pitäisi venyä.

Vierailija
38/353 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat ajettua kortin. Autot saavat sitten itse hommata.

Vierailija
39/353 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei kuskattaisi... Ja ne vaaralliset reitit on tasan metrorata ja bussireitit ja se metroasema, joka on samalla päätebussiasema, joka kerää kaikki hörhöt yhteen niin, ettei sinne poi päästää koululaista...

Vänkytät nyt asioista, joista et mitään tiedä. Mutta vänkyttää pitää.

Vierailija
40/353 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä ettei ole kohtuullista suht pienten lasten vanhempien joutua kulkemaan töissä niin kaukana/hankalan matkan päässä että matkoihin menee tunteja per päivä.

Valitettavasti minun mielipidettäni, tai ap:n, ei kysytä vaan virkailijat katsoo lakia. On tietyt työssäkäyntialueet, tietyt normit kauanko päivässä voi mennä matkoihin jne. Ja ajokortittomuus/autottomuus ei ole syy kieltäytyä työstä. Tai saa kieltäytyä mutta voi varautua siihen ettei julkisista varoista elämistä kustanneta.

En tiedä millä alalla ap on tai missä asuu mutta sinulla taitaa olla pilkuntarkka työkkärivirkailija:/ Suosittelen koko perheelle muuttoa paikkakunnalle jossa töitä on molemmille tai elämistä miehen palkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme