Karenssia pätkähti, kieltäydyin 150km työmatkasta!
En missään nimessä voi enkä halua enkä jaksa suosutua siihen että työmatkani olisi 76km/suuntaansa eli 152km/pvässä!!
Lapset menee 2-ja 4-luokalle ja elämä olisi sitä että aamulla öähden klo05.15 töihin ja illalla kotiudun klo18 aikaan jos hyvin käy.
Työmatkoihin siis menisi jopa yli 3h/pvässä.
Eli karenssia pätkähti ja kyllä on epätodellinen olo, en osaa juuri nyt edes itkeä, olen vain niin totaalisen kyrpiintynyt tähän yhtkuntaan että harkitsen siitä irtisanoutumista jollakin tavoin/erinäisin keinoin.
Minä olen ihminen, minullakin on voimavarani ja rahkeeni ja nuo lapset, mutta ei sehän ei paina paskankaan vertaa kun pitäisi vaan saada 1hlö pois rumentamasta kortistoja.
4kk olen työttömänä nyt ollut.
Kommentit (353)
ap:n tarkennuksista, hieman oudolta kuulostaa.
Edelliselle sen verran että 2010 kuntakohtaisista työssäkäyntialueista luovuttiin ja tilalle tuli tuo 80km:n matka josta tässäkin keskustelussa on puhuttu.
Sinällään ollut hauskaa seurata tätä ketjua, miten yksinkertaisesta asiasta on onnistuttu tekemään noin vaikeaa. Joko olet työtön työnhakija (=valmis ottamaan työtä vastaan tiettyjen lakien mukaan, esim tuo 80km:n työssäkäyntialue) ja saat työttömyyskorvausta siltä ajalta kun et ole töissä TAI otat vastaan vain työtä joka sinulle sopii ja loppuajan hoidat lapsia kotona MUTTA silloin et saa yhteiskunnalta rahallista korvausta.
Tod realistisia ideoita täällä:´(
Bruttopalkkani on 1750e/kk ja ei paljoa innosta autoon satsaamaan kun ei edes työpaikka pysyvä, työttömänähän sitä autoa oliskin kiva hoidella ja maksella.
Toisekseen mulla ei ole ajokorttia, mutta tokihan mä rahat revin siihenkin vaikka sitten tämän karenssiajan kaurapuurotilistä.ap
Ajotaito kuuluu yleissivistykseen. Hanki kortti ja osta joku tonnin kottero. Itse olen ajellut sellaisella työmatkani jo vuosia. Bruttopalkkani on jokseenkin sama kuin sulla, ja rahat riittää ihan hyvin auton ylläpitoon.
Ja kun monet vinkuvat ettei voi ajaa ajokorttia, rahat takia tai sitten ei se vaan ole velvollisuus.
Rahan takia ei ainakaan voi kieltäytyä JOS samalla voi kieltäytyä työstä josta saisi 1400€ rahaa KÄTEEN tai muuten putoaa nollille. Olisi hei oikein 2 kk homma maksaa se ajokortti jos ottaisi asiakseen. Jos haluaisi. Jos ei halua ajokorttia niin sitten ei voi mitään. Ihmettelen vaan kuinka joku jaksaa elää perheellisenä syrjässä ilman ajokorttia? Kiva sano lapsille, ettet pääse siihen ja siihen harrastukseen kun on liian pitkä matka bussilla. Tai sitten mies vie joka paikkaan ja nainen hoitaa kotia. Valintojen maailma.
Tai esimerkiksi mökillä korvessa perheen kanssa. Kyllä mä arvostan sitä, että vaimo osaa ajaa sairaalaan jos mä saan sairas kohtauksen tms.
sen ymmärränkin, etä jossain syrjäkylillä pitää autoa, koska se on melkein pakko. Mutta siinä onkin yksi syy, miksi itse asun helsingissä - minulle vain olisi niin vastenmielinen ajatus pitää autoa, ajaa autolla ja ennenkaikkea olla niin riippuvainen autosta. Ja lapsetkaan eivät pääsisi yksin kulkemaa minnekään, vaan AINA pitäisi olla jonkun kuskaamassa. Itse arvostan sitä, että kaupungissa on moni asia jo ihan kävelymatkan päässä, tai sitten helpon bussi- tai ratikkamatkan. Koska itselläni on vapaa-aikana ihan omaakin tekemistä, en halua toimia kuskina 18 vuoden ajan.
Eli minulle autottomuus (kaupungissa) tarkoittaa parempaa elämänlaatua ja vapautta - koska se tarjoaa sitä, mitä itse haluan. Toki ymmärrän, että joku haluaa mieluummin asua syrjässä painottaen sen hyviä puolia, ja jos ei se yksityisautoilu tunnu vastenmieliseltä, niin silloin auton käyttöä ei koe ongelmalliseksi.
että jos on selkeä epäily siitä että listoilla joku väärinkäyttää tukia, niin hänet "laitetaan ikäviin juttuihin" jotta oikeasti etsii sitä työtä/jää pois työkkärin listoilta:
Esim. kotiäiti joka haluaa hoitaa lapsiaan työkkärin rahoilla --> kurssille jolloin moni jää työkkärin listoilta pois koska haluaa olla kotona ja on vaan nyhtänyt työkkärin rahoja.
Esim. henkilö joka tekee pimeitä töitä ja nostaa samaan aikaan työkkäriä, kun hänelle hankitaan harjoittelupaikka tmv. omalta alalta yllättäen jääkin työkkärin listoilta pois (koska tienaa pimeillä töillä enemmän mitä saisi harjoittelusta) eikä pysty enää nyhtämään työkkärn rahoja.
Ja kun monet vinkuvat ettei voi ajaa ajokorttia, rahat takia tai sitten ei se vaan ole velvollisuus.
Rahan takia ei ainakaan voi kieltäytyä JOS samalla voi kieltäytyä työstä josta saisi 1400€ rahaa KÄTEEN tai muuten putoaa nollille. Olisi hei oikein 2 kk homma maksaa se ajokortti jos ottaisi asiakseen. Jos haluaisi. Jos ei halua ajokorttia niin sitten ei voi mitään. Ihmettelen vaan kuinka joku jaksaa elää perheellisenä syrjässä ilman ajokorttia? Kiva sano lapsille, ettet pääse siihen ja siihen harrastukseen kun on liian pitkä matka bussilla. Tai sitten mies vie joka paikkaan ja nainen hoitaa kotia. Valintojen maailma.
Tai esimerkiksi mökillä korvessa perheen kanssa. Kyllä mä arvostan sitä, että vaimo osaa ajaa sairaalaan jos mä saan sairas kohtauksen tms.
sen ymmärränkin, etä jossain syrjäkylillä pitää autoa, koska se on melkein pakko. Mutta siinä onkin yksi syy, miksi itse asun helsingissä - minulle vain olisi niin vastenmielinen ajatus pitää autoa, ajaa autolla ja ennenkaikkea olla niin riippuvainen autosta. Ja lapsetkaan eivät pääsisi yksin kulkemaa minnekään, vaan AINA pitäisi olla jonkun kuskaamassa. Itse arvostan sitä, että kaupungissa on moni asia jo ihan kävelymatkan päässä, tai sitten helpon bussi- tai ratikkamatkan. Koska itselläni on vapaa-aikana ihan omaakin tekemistä, en halua toimia kuskina 18 vuoden ajan.
Eli minulle autottomuus (kaupungissa) tarkoittaa parempaa elämänlaatua ja vapautta - koska se tarjoaa sitä, mitä itse haluan. Toki ymmärrän, että joku haluaa mieluummin asua syrjässä painottaen sen hyviä puolia, ja jos ei se yksityisautoilu tunnu vastenmieliseltä, niin silloin auton käyttöä ei koe ongelmalliseksi.
pääsee kavereille, ei todellakaan kuskailla.
En käsitä näitä karenssinjakelijavirkailijoita. Jokainen tietänee itse oman elämäntilanteensa ja minkälaiset työmatkat siihen sopivat. Kuten edellinen sanoi, todella kylmää toimintaa näiltä tahoilta, joiden tehtävä olisi auttaa ihmisiä.
Et sä sitä työpaikkaa todennäköisesti olisi saanut vaikka olisit hakenutkin. Itse en ole koskaan vastannut kielteisesti työkkärille vaan olen aina ollut "jees mään" asenteella kaikkeen ja ilmoittanut, että tehty, haettu, jne. Todellisuudessa en ole hakenut kuin kerran yhteen paikkaan todella tökeröllä hakemuksella ja siihen en tietenkään saanut koskaan vastausta. Työkkäri ei käytännössä tarkasta oletko hakenut oikeasti.
Tyhmyydestä sait karenssin. Olisit mennyt haastatteluun.
Riittää kun sanot että sulla kaksisuuntainen. Vahingossa lipsautat sen.
Kaverille joka asuu Hämeenlinnassa tarjottiin R-kioskin myyjän paikkaa Helsingistä. Eikö Helsingistä löydy työtöntä tuohon paikkaan vai tarjotaanko heille karenssilla pelottelulla vastaavaa työtä Hämeenlinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Kaverille joka asuu Hämeenlinnassa tarjottiin R-kioskin myyjän paikkaa Helsingistä. Eikö Helsingistä löydy työtöntä tuohon paikkaan vai tarjotaanko heille karenssilla pelottelulla vastaavaa työtä Hämeenlinnasta?
Niinpä, näinhän he saavat porukkkaa pois listoiltaan karenssille..
Tiedän, oma työmatkani on sama ja palkka 12€/h. Lähes 50h kuukaudessa työmatkoihin. 2 krt olen ottanut karenssia mutta nyt ei kärsi.
Aloittaja ei ole ilmeisesti palannut joukkoomme tarkastamaan aloituksensa tuloksia.
Toivoisin hänen vastaavan pariin kysymykseen:
- Millä merkillisellä konstilla hän onnistuu saamaan työhönosoituksen ja karenssin jo 4 (neljän!) kk:n työttömyyden jälkeen? Me autolliset ja ammattitaitoiset, jotka olisimme valmiit lähtemään vaikka 800 kilometrin päähän, saamme turhaan odotella niitä vuosikausia.
- Mikä on niin harvinainen ja kysytty ammatti, että ketään muuta tekijää siihen ei löydy 80km:n säteellä työpisteestä? Asukkaita siellä ilmeisesti riittää, koska on julkista liikennettäkin ihan vaihtamiseen asti.
- Miksi isä ei voi huolehtia lapsista, vaikka elää samassa taloudessa?
Jotenkin vaikuttaa siltä, että aloittaja tässä on itse töpeksinyt, kun ei ole ottanut työnantajaan edes yhteyttä.
Mistä te muuten tempaisette tuon "lain mukaan 80 km" päästä pitäisi työtä ottaa? Varsinkin Lapissa 150 km yhteen sunntaan ei ole vielä erikoisen pitkä matka, joskin kieltämättä kohtuuton.
Työssäkäyntialue on se, joka ratkaisee, ja ne ovat erikokoiset eri paikoissa.