Kuinka moni abortinvastustaja päättäisi pitää tällaisen lapsen?
http://www.julianawetmore.net/pictures.php
Kun lääkäri osaisi kertoa, että sikiö ei ole terve.
Kommentit (92)
Niin, minulla on tuo samainen syndrooma. Sehän voi olla tosiaan lievänäkin. Minulla se ei juuri ulkonäössä näy, silmät näyttävät vinoilta. Älykkyyteen ei tuo ole vaikuttanut.
Tuntuu pahalta, että samaa syndroomaa sairastavat haluttaisiin pois maan päältä. En oikein tiedä mitä ajatella asiasta. Julianahan on myös älyltään normaali. Toki hänen syndroomansa on hurjan paljon pahempi kuin minun.
Syndroomahan voi periytyä, mutta minulla on kolme lasta, jotka kaikki terveitä, kauniita lapsia. Olisiko minun pitänyt jättää heidät tekemättä vain pelon takia?
"Mielestäni kaikkien vaikeimpien tapausten ei pitäisi syntyä maailmaan, se ei ole kenenkään etu."
Jos se saa rakastaa ja kasvaa ja oppia ja leikkiä ja elää, ei kukaan toinen voi sanoa, että sillä, että sen on elossa, ei olisi arvoa..
olla TCS. Se saattaa näkyä vain lievänä silmäkulmien alaspäin taipuneisuutena eikä sitä sen kummemmin diagnosoida. Mutta sitten oma lapsi syntyykin ihan yllättäen Julianan näköisenä, se kun ei välttämättä näy ultrassa. Mitäs sitten pitäisi tehdä, oi te jalot kärsimyksen poistajat? Tappaa terve lapsi siksi kun se on ruma vaikka muuten täysin terve?
pitäisi kaikki abortoida? Sitähän ei muuten aina saada selville ennen syntymää. Oletko ap tietoinen että sinullakin voi olla TCS? Treacher Collinsia on hyvin monenlaista, Juliana on ääriesimerkki! Kaikilla ei tosiaan näy ulkonäössä juuri mitenkään TCS. Monet eivät ole edes tienneet että heillä on Treacher Collins ennen kuin ovat itse saaneet TCS-lapsen, jolla onkin ollut vakavampi muoto. Treacher Collins ei ole älykkyyteen vaikuttava ja se ei pahene. Leikkauksilla voidaan korjata ulkonäköä ja ongelmia, joita Treacher Collins aiheuttaa. Useimmat TCS-ihmiset elävät onnellista elämää, käyvät työssä ja harrastavat kuten muutkin, perustavat perheen jne.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=FdEYeRnML68" alt="http://www.youtube.com/watch?v=FdEYeRnML68">http://www.youtube.com/watch?v=FdEYeRnML68</a&
"Mielestäni kaikkien vaikeimpien tapausten ei pitäisi syntyä maailmaan, se ei ole kenenkään etu."
Jos se saa rakastaa ja kasvaa ja oppia ja leikkiä ja elää, ei kukaan toinen voi sanoa, että sillä, että sen on elossa, ei olisi arvoa..
Ymmärrän ap:n ajatuksen. Kaikki elämä ei ole välttämättä elämisen arvoista, jos et oikeasti kykene elämään ja eläminen tuottaa kohtuutonta kipua.
olla TCS. Se saattaa näkyä vain lievänä silmäkulmien alaspäin taipuneisuutena eikä sitä sen kummemmin diagnosoida. Mutta sitten oma lapsi syntyykin ihan yllättäen Julianan näköisenä, se kun ei välttämättä näy ultrassa. Mitäs sitten pitäisi tehdä, oi te jalot kärsimyksen poistajat? Tappaa terve lapsi siksi kun se on ruma vaikka muuten täysin terve?
pitäisi kaikki abortoida? Sitähän ei muuten aina saada selville ennen syntymää. Oletko ap tietoinen että sinullakin voi olla TCS? Treacher Collinsia on hyvin monenlaista, Juliana on ääriesimerkki! Kaikilla ei tosiaan näy ulkonäössä juuri mitenkään TCS. Monet eivät ole edes tienneet että heillä on Treacher Collins ennen kuin ovat itse saaneet TCS-lapsen, jolla onkin ollut vakavampi muoto. Treacher Collins ei ole älykkyyteen vaikuttava ja se ei pahene. Leikkauksilla voidaan korjata ulkonäköä ja ongelmia, joita Treacher Collins aiheuttaa. Useimmat TCS-ihmiset elävät onnellista elämää, käyvät työssä ja harrastavat kuten muutkin, perustavat perheen jne.
tehdä muuta kuin valita elämän puolesta, jos johonkin valintatilanteeseen lääkäri laittaisi. Aborttia en hyväksy kuin siinä tilanteessa että äidin henki on välittömässä vaarassa, jos raskaus jatkuu. Se, että sikiö on sairas, on mielestäni syy jonka vuoksi vanhempien pitäisi entistä kovemmin taistella lapsen puolesta. Hän ei silloin itse kykene pitämään puoliaan, joten vanhepien pitää pitää hänen puoliaan, jotta hän saa elää. Vanhusten kohdalla en myöskään hyväksy aktiivista enkä passiivista eutanasiaa.
Tämä on minun vakaumukseni ja muilla voi olla erilaisia vakaumuksia. Jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa, siis myös minulla.
No miksi sitten:
"Juliana will eventually make her own decisions about continuing on with surgeries. At this point we are not doing cosmetic surgery. We are doing surgeries which will enable her to function without a trach or feeding tube."
Eli nämä 21 leikkausta, jotka Juliana on kokenut ovat olleet jotain aivan muuyta kuin kosmeettista.
Surullista kaikenkaikkiaan että jotkut vanhemmat menevät piiloon jumalan tai luontoäidin tai minkätahansa selän taakse eivätkä uskalla olla vanhempia: niitä ihmisiä, joiden tulee uskaltaa tehdä päätöksiä - joskus rankkojakin - lastensa puolesta.
ulkonäön korjaamiseksi eikä syöminen onnistu. Mutta muuten hän on terve. älyllisesti normaali ihminen. Kyllä hänen elämänsä varmasti on siitä huolimatta elämisen arvoista, hän saa rakkautta ja hänellä on ystäviä. Elämä saa varmasti ihan eri tavalla syvyyttä kuin meillä ns. normaaleilla.
niin rohkea ja jalo ihminen, ettet mene koskaan kenenkään selän taakse, et tarvitse kenenkään tukea vaan urheasti abortoit mahdollisesti rumat kasvot saavan lapsesi. Olet todella ihailtava ihminen.
No miksi sitten: "Juliana will eventually make her own decisions about continuing on with surgeries. At this point we are not doing cosmetic surgery. We are doing surgeries which will enable her to function without a trach or feeding tube." Eli nämä 21 leikkausta, jotka Juliana on kokenut ovat olleet jotain aivan muuyta kuin kosmeettista. Surullista kaikenkaikkiaan että jotkut vanhemmat menevät piiloon jumalan tai luontoäidin tai minkätahansa selän taakse eivätkä uskalla olla vanhempia: niitä ihmisiä, joiden tulee uskaltaa tehdä päätöksiä - joskus rankkojakin - lastensa puolesta.
mutta mielesi toimisi kuten ennenkin. Pitäisikö sinut silloin lopettaa vain siksi, että sieraimesi ovat liian tiukat hengittämiseen ja nielu huonossa kohtaa syömiseen? Tai entäs jos niin kävisi omalle lapsellesi? Siis oletko sinä niitä idiootteja, jotka pitävät kaikkia erikoisuuksia myös kehitysvammana? Nämä lapset ovat älykkyydeltään täysin normaaleja. Pitisikö siis rumuus olla mielestäsi syy aborttiin? Mutta täytyy aina muistaa, että tutkittuhan on, että mitä vähemmän älykäs, sen huonommin kestää poikkeamia.
tehdä muuta kuin valita elämän puolesta, jos johonkin valintatilanteeseen lääkäri laittaisi. Aborttia en hyväksy kuin siinä tilanteessa että äidin henki on välittömässä vaarassa, jos raskaus jatkuu. Se, että sikiö on sairas, on mielestäni syy jonka vuoksi vanhempien pitäisi entistä kovemmin taistella lapsen puolesta. Hän ei silloin itse kykene pitämään puoliaan, joten vanhepien pitää pitää hänen puoliaan, jotta hän saa elää. Vanhusten kohdalla en myöskään hyväksy aktiivista enkä passiivista eutanasiaa. Tämä on minun vakaumukseni ja muilla voi olla erilaisia vakaumuksia. Jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa, siis myös minulla.
Sinusta olisi sitten varmaan ok jatkaa raskautta siinä tilanteessa, että lapsellasi ei olisi lainkaan päälaen luta. Tämän takia lapsesi aivot tulisivat pikkuhiljaa raskauden aikana hilseilemään pois lapsiveteen, koska lapsivesi syövyttää aivot pois. Lapsesi syntyisi tämän näköisenä:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNpxHC8rqYyEO6jP7bw_y5v5QVze3H…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8d/Enencephaly.jpg/450…
Hänellä olisi elinaikaa maksimissaan muutama tunti tai yksi vuorokausi jos edes selviäisi synnytyksestä tai täysiaikaisuuteen asti. Hän ei tuntisi ja ymmärtäisi mitään, koska hän olisi kohdannut jo kohdussa kauheimman mahdollisen eli sen että aivokudos pikkuhiljaa rapautuu pois.
Mutta onhan se toki ihanaa että juuri sinä saisit pitää elävää lasta hetken sylissä. Sillähän ei olisi väliä mitä lapsesi joutuu kokemaan kohdussa.
vauva jonka naamassa ei ole yhtään luuta, tai tyttö, jolla ei ole pahemmin aivoja. Pikuisen eri asia...
Totta, mutta ap tuntuu tuomitsevan kaikki abortin vastustajat. Tuonkaan tytön kohdalla tuskin on tarkalleen tiedetty, mitä elämä tuo tullessaan. Oma avustettavani on iloinen nuori nainen, kehitysvammainen tosin, jonka ei mitenkään olisi pitänyt lääkäreiden mukaan oppia edes puhumaan. Mutta eipä puheessa mitään vikaa ole ja elämäniloa löytyy. Pointtini on siis, että koskaan ei voi tietää mitä lopulta eteen tulee, itse en pystyisi omaa lastani tappamaan. Kukaan ei takaa, olisiko lapsi sittenkin ollut iloinen kehitysvammainen tai mikä pahempaa, täysin terve virhediagnoosilla.
tehdä muuta kuin valita elämän puolesta, jos johonkin valintatilanteeseen lääkäri laittaisi. Aborttia en hyväksy kuin siinä tilanteessa että äidin henki on välittömässä vaarassa, jos raskaus jatkuu. Se, että sikiö on sairas, on mielestäni syy jonka vuoksi vanhempien pitäisi entistä kovemmin taistella lapsen puolesta. Hän ei silloin itse kykene pitämään puoliaan, joten vanhepien pitää pitää hänen puoliaan, jotta hän saa elää. Vanhusten kohdalla en myöskään hyväksy aktiivista enkä passiivista eutanasiaa. Tämä on minun vakaumukseni ja muilla voi olla erilaisia vakaumuksia. Jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa, siis myös minulla.
Sinusta olisi sitten varmaan ok jatkaa raskautta siinä tilanteessa, että lapsellasi ei olisi lainkaan päälaen luta. Tämän takia lapsesi aivot tulisivat pikkuhiljaa raskauden aikana hilseilemään pois lapsiveteen, koska lapsivesi syövyttää aivot pois. Lapsesi syntyisi tämän näköisenä: <a href="http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNpxHC8rqYyEO6jP7bw_y5v5QVze3H…" alt="http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNpxHC8rqYyEO6jP7bw_y5v5QVze3H…">http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNpxHC8rqYyEO6jP7bw_y5v5QVze3H…; <a href="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8d/Enencephaly.jpg/450…" alt="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8d/Enencephaly.jpg/450…">http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8d/Enencephaly.jpg/450…; Hänellä olisi elinaikaa maksimissaan muutama tunti tai yksi vuorokausi jos edes selviäisi synnytyksestä tai täysiaikaisuuteen asti. Hän ei tuntisi ja ymmärtäisi mitään, koska hän olisi kohdannut jo kohdussa kauheimman mahdollisen eli sen että aivokudos pikkuhiljaa rapautuu pois. Mutta onhan se toki ihanaa että juuri sinä saisit pitää elävää lasta hetken sylissä. Sillähän ei olisi väliä mitä lapsesi joutuu kokemaan kohdussa.
minulla on se vakaumus, että Luoja päättää ihmisen elämän alusta ja lopusta. Minä ajattelen, että ihmisen kuolemaa ei saa jouduttaa. Kuten sanoin, tämä on minun (järkkymätön) vakaumukseni ja minulla on siihen oikeus. Sinä saat ajatella omalla tavallasi.
Ei noin lapsellista aikuista voi olla..TCS sivuilla on kertomuksia näistä ihmisistä, heidän elämäntarinoistaan. Siellä on myös nainen, joka on onnellisesti naimisissa tavallisen näköisen miehen kanssa. Toiset näkee pintaa syvemmälle, sitä on varmasti vaikea kaltaistesi teinipissisten ymmärtää.
Lääkärit eivät osanneet sanoa viikolla 24 että mikä vauvalla on vialla ja kuinka pahasti hän on vammautunut. Olisiko vanhempien siis pitänyt mielestäsi tehdä abortti viikolla 24 tai 25?
Siis kuinka v***un julmia (anteeksi kielenkäyttö mutta nyt olen vihainen) vanhempia voikaan olla?
"Juliana has endured 21 trips to the operating room."
"With most of the surgeries came complications during recovery."
Minkälainen voi olla elämänlaatu tällä lapsella?
Kuinka itsekkäitä voivat vanhemmat ollakaan?
Joskus ei ole helppoa olla vanhempi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että joutuu tekemään vaikeita päätöksiä. Nämä vanhemmat eivät ole halunneet päätöksiä tehdä ja heidän lapsensa kärsii siitä joka ikinen päivä. :(
Ei ole minulla vastausta, mutta en vastusta aborttia muutenkaan.
En halua koskaan tehdä aborttia.
ETENKÄÄN ulkonäöllisistä syistä.
Ja koska vakaumukseni on mikä on.
Ja no, itse synnyin hiili-ienhalkion kera. Pieni vaiva ap:n valitsemaan tapaukseen nähden.
Mutta olen kuullut monelta nettitutulta jotka on esim halkiovauvojen kuvia nähneet, että he mieluummin abortoisivat ko. lapsen... se on jo karua.
hänellä Treacher Collins Syndrooma, joka aiheuttaa kasvojen epämuodostuman. Älyllisesti hän on terve ja pystyy nauttimaan elämästään rakastavan perheen ympäröimänä. Pahempiakin kohtaloita on lapsilla tässä maailmassa.
On tietysti rankkaa vanhemmilla kohdata empatiakyvyttömiä kusipäitä, joiden mielestä heidän lapsensa ei olisi koskaan pitänyt syntyäkään. Kukaan ei voi sanoa niin toisesta ihmisestä.
Älyllisesti terve ihminen kykenee nauttimaan, mutta on myös kykenevä kokemaan hyljeksyntää, pilkkaa, ivaa, joita lapsi joutuu tuolla naamalla valitettavasti kohtaamaan ennemmin tai myöhemmin. Ihmiset ovat julmia, vaikka kysymys on vain viattomasta lapsesta. Älyllsesti kehityvammmainen ei ymmärrä olevansa pilkan kohde, vaan voi elää elämänsä onnellisena tietämättä mitä hänestä puhutaan. Kumpi näistä lapsista sitten elää onnellisemmin?
pitäisi kaikki abortoida? Sitähän ei muuten aina saada selville ennen syntymää. Oletko ap tietoinen että sinullakin voi olla TCS? Treacher Collinsia on hyvin monenlaista, Juliana on ääriesimerkki! Kaikilla ei tosiaan näy ulkonäössä juuri mitenkään TCS.
Monet eivät ole edes tienneet että heillä on Treacher Collins ennen kuin ovat itse saaneet TCS-lapsen, jolla onkin ollut vakavampi muoto. Treacher Collins ei ole älykkyyteen vaikuttava ja se ei pahene. Leikkauksilla voidaan korjata ulkonäköä ja ongelmia, joita Treacher Collins aiheuttaa.
Useimmat TCS-ihmiset elävät onnellista elämää, käyvät työssä ja harrastavat kuten muutkin, perustavat perheen jne.