Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte jos nimiäisiin halutaan

Vierailija
04.08.2011 |

suvussa kulkenut kastemekko ja siihen vauvan nimi?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se onkin. En kai ole väitänytkään sen olevan mitään erikoista, jos minulla on jossain vaikka joku hindulaisuuden symboli? Minustakin se on hyvin tavallista ja normaalia. Ihan samalla tavalla kuin minusta on ihan normaalia, että kastemekko nähdään vain vaatekappaleena.

En ihan tavoittanut pointtiasi, mitä oikein ajoit takaa?

vaan hyvin tavallista kaltaisillesi tapa-ateisteille, että tykätään hirmuisesti uskonnollisista symboleista sen kummemmin ajattelematta niiden taustoja tai miten tärkeitä ne ovat uskovaisille. Edelleenkään kastemekko ei ole pelkkä vaatekappale, vaikka sellaiseksi sen haluat leimata, eivätkä hindulaiset uskonnolliset esineet ole mitään koriste-esineitä, vaan ihan oikeita uskonnollisia esineitä.

Joo, et tainnut ihan tajuta pointtia. Oman käytöksen analysointi on usein aika haastavaa.

Vierailija
62/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hyvin tavallista kaltaisillesi tapa-ateisteille, että tykätään hirmuisesti uskonnollisista symboleista sen kummemmin ajattelematta niiden taustoja tai miten tärkeitä ne ovat uskovaisille. Edelleenkään kastemekko ei ole pelkkä vaatekappale, vaikka sellaiseksi sen haluat leimata, eivätkä hindulaiset uskonnolliset esineet ole mitään koriste-esineitä, vaan ihan oikeita uskonnollisia esineitä.

Joo, et tainnut ihan tajuta pointtia. Oman käytöksen analysointi on usein aika haastavaa.

vaan ne ovat kulttuurin tuotteita. Samalla lailla minulla on jotain kansanperinne-esineitä sadan vuoden takaa, vaikken itse siinä maailmassa ja agraarikulttuurissa elä enkä kannata sen ajan arvomaailmaa. Hyvinkin tunnen ja tiedän niiden taustat. esim. moni ateistitutkija voi pitää kotonaan eri maista peräisin olevia uskonnollisiakin esineitä, koska on niistä kiinnostunut ja tekee työtä niiden parissa. Voi arvostaa niitä, vaikkei itse tunnustaisikaan niiden kantamaa merkitystä oikeaksi.

Ja esim. se ikoni, jonka mainitsin, olisi muisto isoäidistäni. Jos se olisi seinälläni, se olisi siis erilaisessa käytössä, mihin on alunperin tarkoitettu, mutta olisiko tuo nyt niin vakavaa? Se, miten uskonnollisia esineitä käyttää, on eri asia. En käyttäisi uskonnollisia symboleita (esim. vaatetuksessa) julkisesti tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysytään mielipidettä, miten minä asiaan suhtautuisin ja sanon: minusta on erittäin outoa, jos nimiäisissä lapsella on kastemekko päällä. Olen monissa nimiäisissä ollut ja ikinä ei ole ollut mitään kastemekkoja vauvoilla vaan tavalliset juhlavat asut. Mutta jos perhe "leikkii" muutenkin kristittyjä eli valitsee lapselle "kummit" ja järjestää juhlat "kummilusikoineen" ja lahjoineen niin kai tällaiseen näytelmään sopii se kastemekkokin.

vaan leikkivät kristittyjä?

Pitäisiköhän sun miettiä asiaa uudelleen?

Onko se kastemekko VAIN luterilaiseen kirkkoon kastettaville? Vaikka ihminen ei kuulu johonkin kirkkoon, se ei todellakaan tarkoita, ettei hän voi uskoa Jumalaan.

Vierailija
64/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on jokaisen oma asia. Jos itse haluaa laittaa nimiäisiin kastemekon, niin sitten varmaan laittaa.

Itse emme nimiäisiä pitäneet, mutta tervetulojuhlan vauvalle kyllä, kastemekkoa ei käytetty vaan muuta juhlamekkoa. Minä itse liitän kastemekon vahvasti seurakuntaan liittämiseen ja meidän perheessä olisi tuntunut omituiselta käyttää sitä uskonnottomassa tilaisuudessa.

Eli mielestäni ap voi tehdä ihan niin kuin itse haluaa. Sitä paitsi, mitä väliä jollakin vauvapalstan mielipiteillä, tuskin yksikään vastanneista on tulossa ap:n juhliin :)

Vierailija
65/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastemekko on kastemekko ja sitä käytetään vain kastetilaisuudessa.

Vierailija
66/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiirissä tehty näin useammassa perheessä ja ekan kerran nyt tästä ketjusta opin, että se on jonkun mielestä outoa/väärin.

Miten joku mekko voisi olla uskonnollinen symboli? Eikö ne ristit ym. riitä?

Vierailija
67/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

he käyttäisivät kastemekkoani. Mekko on minulle tehty ja sitä ovat käyttäneet myös veljeni ja molemmat lapseni. Minusta on tärkeää, että suvullamme on omia perinteitä, ja pidän kastemekkoa nimenomaan suvun perinteenä, en kristillisenä traditiona. Kirkko ei määritä lapsen vaatetusta kasteessa, symbolista on lähinnä väri. Sen sijaan minulle tuo mekko edustaa meidän sukuamme.

Toivon, että saan joskus niin täyspäisiä miniöitä, etteivät assosioi peikkoja asioihin, joissa niitä ei ole. Mutta jos he eivät halua käyttää kastemekkoa tai heillä on suvussaan oma, sekin on ok. Kunhan eivät paasaa kristinuskon symboleista joka käänteessä. Hääpuku on puku ja kastemekko on mekko.

Vierailija
68/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ne ovat kulttuurin tuotteita. Samalla lailla minulla on jotain kansanperinne-esineitä sadan vuoden takaa, vaikken itse siinä maailmassa ja agraarikulttuurissa elä enkä kannata sen ajan arvomaailmaa. Hyvinkin tunnen ja tiedän niiden taustat. esim. moni ateistitutkija voi pitää kotonaan eri maista peräisin olevia uskonnollisiakin esineitä, koska on niistä kiinnostunut ja tekee työtä niiden parissa. Voi arvostaa niitä, vaikkei itse tunnustaisikaan niiden kantamaa merkitystä oikeaksi.

Ja esim. se ikoni, jonka mainitsin, olisi muisto isoäidistäni. Jos se olisi seinälläni, se olisi siis erilaisessa käytössä, mihin on alunperin tarkoitettu, mutta olisiko tuo nyt niin vakavaa? Se, miten uskonnollisia esineitä käyttää, on eri asia. En käyttäisi uskonnollisia symboleita (esim. vaatetuksessa) julkisesti tms.

Monilla se kastemekko on muisto suvun kastetuista lapsista, eivätkä halua siitä mitään nimiäismekkoa.

Vierailija
69/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

he käyttäisivät kastemekkoani. Mekko on minulle tehty ja sitä ovat käyttäneet myös veljeni ja molemmat lapseni. Minusta on tärkeää, että suvullamme on omia perinteitä, ja pidän kastemekkoa nimenomaan suvun perinteenä, en kristillisenä traditiona. Kirkko ei määritä lapsen vaatetusta kasteessa, symbolista on lähinnä väri. Sen sijaan minulle tuo mekko edustaa meidän sukuamme.

Toivon, että saan joskus niin täyspäisiä miniöitä, etteivät assosioi peikkoja asioihin, joissa niitä ei ole. Mutta jos he eivät halua käyttää kastemekkoa tai heillä on suvussaan oma, sekin on ok. Kunhan eivät paasaa kristinuskon symboleista joka käänteessä. Hääpuku on puku ja kastemekko on mekko.

hääpuvussani, koska se on vain puku jolla on minulle tunnearvoa..? Ja koska kastemekko on vain mekko, voivat muutkin lapset pukeutua sellaiseen tullessaan esim. lapsenne nimiäisiin?

Jostain syystä olen aika varma, että sinäkin reagoisit todellisuudessa aika eri tavalla, jos "pilkattavaksi" joutuisikin joku sinulle tärkeä asia jonka arvon ja merkityksen muut tahtoisivat kumota suvaitsevaisuuden nimissä...

Mahtaisi olla aika mielenkiintoisia juhlia ja tilanteita, jos kaikki ihmiset alkaisivat vaatimaan oikeutta käyttää mitä tahansa symboleita haluamassaan/itse keksimässään merkityksessä, välittämättä siitä, mitä ne toisille merkitsevät tai kuinka tärkeitä arvoja ne toisille edustavat.

Vierailija
70/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistiperheen vesana minulla ei ole mitään perinnemekkoa johon olisin halunnut lapseni pukea, mutta elämänkatsomustani vastaan ei mitenkään sodi jos joku haluaa pukea vauvansa pitkään pitsimekkoon. Uskonnolliset rituaalit eivät merkitse minulle mitään.

On kyllä sanottava etten olisi poikaani viitsinyt mekkoon pukea nimiäisiin, mutta ei haittaa yhtään jos joku muu niin tekee.

Nimiäisten tarkoitus oli juhlia vauvojen syntymää ja elämää, ja osoittaa läheisille ystävillemme että haluamme heidän olevan osa lastemme elämää siitä huolimatta ettemme kuulu kirkkoon.

Vierailija
71/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin päätti äitini, jonka mielestä se on kastemekko, ei nimimekko. Käly veti herneen nenään oikein syvälle, koska katsoi, että anoppi syrjii hänen lastaan. Hän ei ymmärtänyt, että kastemekkoon on kirjailtu kastekäskyä noudattavien otettujen nimet, ei mitä tahansa nimiä.

Vierailija
72/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko asiatonta kutsua uskovaisia vieraita uskonnottoman perheen vauvajuhliin. Ei kai nyt Jeesuksella ole mitään sanomista siihen, minkä verran helmaa tai pitsiä on vauvalla päällään ensimmäisissä juhlissaan, kuului kirkkoon tai ei...

Tuollainen ahdasmielisyys ihmetyttää. Ymmärrän että uskonnollista ihmistä ahdistaa se ettei vauvaa tulla kasvattamaan uskoon, mutta että joku vaivautuu nipottamaan jostain mekosta, tuollaista pinnallisuutta en ymmärrä.

Vierailija
73/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

he käyttäisivät kastemekkoani. Mekko on minulle tehty ja sitä ovat käyttäneet myös veljeni ja molemmat lapseni. Minusta on tärkeää, että suvullamme on omia perinteitä, ja pidän kastemekkoa nimenomaan suvun perinteenä, en kristillisenä traditiona. Kirkko ei määritä lapsen vaatetusta kasteessa, symbolista on lähinnä väri. Sen sijaan minulle tuo mekko edustaa meidän sukuamme. Toivon, että saan joskus niin täyspäisiä miniöitä, etteivät assosioi peikkoja asioihin, joissa niitä ei ole. Mutta jos he eivät halua käyttää kastemekkoa tai heillä on suvussaan oma, sekin on ok. Kunhan eivät paasaa kristinuskon symboleista joka käänteessä. Hääpuku on puku ja kastemekko on mekko.

hääpuvussani, koska se on vain puku jolla on minulle tunnearvoa..? Ja koska kastemekko on vain mekko, voivat muutkin lapset pukeutua sellaiseen tullessaan esim. lapsenne nimiäisiin? Jostain syystä olen aika varma, että sinäkin reagoisit todellisuudessa aika eri tavalla, jos "pilkattavaksi" joutuisikin joku sinulle tärkeä asia jonka arvon ja merkityksen muut tahtoisivat kumota suvaitsevaisuuden nimissä... Mahtaisi olla aika mielenkiintoisia juhlia ja tilanteita, jos kaikki ihmiset alkaisivat vaatimaan oikeutta käyttää mitä tahansa symboleita haluamassaan/itse keksimässään merkityksessä, välittämättä siitä, mitä ne toisille merkitsevät tai kuinka tärkeitä arvoja ne toisille edustavat.

muutamalla serkulla on päällään oma kastemekkonsa ihan siksi, että nimettävän lapsen äiti oli jyrkin sanoin arvostellut sitä tapaa, jolla ostetaan yhden käyttökerran pitsihörhelöjä ristiäisiin. Niinpä kristityt lapset olivat suloisina kastemekoissaan ja varsinainen juhlakalu trikoopuvussa. Ja äitinsä todella vihaisena siitä, että muut lapset varastivat hänen lapsensa juhlat. Mutta kun se on vaan mekko :-).

Vierailija
74/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että vieraat tahallaan vittuilivat pukuvalinnoilla. Jos kutsut ihmisiä itsellesi tärkeään tilanteeseen ja ne suhtautuvat avoimen aggressiivisesti, se on tietysti ikävää.

Itse menin naimisiin pikkumustassa koska en halunnut ostaa tonnin kertakäyttömekkoa, mutta jos vieraani olisivat tulleet paikalle omissa prinsessahäämekoissaan, se olisi tietenkin ollut tahallinen yritys haastaa riitaa ja tehdä siitä performanssista illan suurin numero. Sama tässä kastemekkoesimerkissä.

Vierailija
75/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa menoihinsa juuri KASTEmekon? Kaste on uskonnollinen toimitus, samoin siihen liittyvä valkoinen vaate, ja en ymmärrä, miksi jonkun muun pitäisi saada ottaa toiselle tärkeä asia omiin juttuihinsa, ja muuttaa sen merkitys?

Voit ihan vapaasti perustaa oman perinteen, missä otat jonkun vaatteen, johon kirjaat kaikki suvun lapset. Mutta ei sinulla ole oikeutta mennä ottamaan toiselle tärkeää tai pyhää asiaa sillä perusteella, että olet 'suvaitsevainen'.

Itse asiassa tämä viestisi ei lainkaan vaikuta suvaitsevaiselta, joten on aavistuksen koomista, että käytät sellaista nimitystä itsestäsi. Suvaitsevainen kunnioittaa toisen ihmisen vakaumusta

minun lapsellani ei ole ollut kastemekkoa, eikä suvussani ole mitään kiertävää mekkoa muutenkaan.

Jos suvussa on kaksi tulkintaa mekon käytöstä, niin millä perusteella se tulkinta voittaisi, joka jaottelee lapset "syrjien" sitä, jota ei kasteta? Kariseeko kastettujen lasten kasteen merkitys tai katoaako mekon pyhyys, jos mekko puetaan joskus kastatamattoman lapsen ylle ja siihen kirjaillaan myös heidän nimensä osoituksena siitä, että he kuuluvat samaan serkussarjaan?

Tosin minun on vaikea kuvitella, miten sellainen suku yleensä voisi pitää yhteyttä, jossa tuollaisesta asiasta tulee oikein RIITA. Miten joku ensinnäkään kehtaisi ruveta kieltämään suvussa kulkevan vaatteen joiltain sukulaisiltaan - edes uskonnon nimissä? Ja toisaalta ihmettelen, miksi se kirkkoon kuulumaton perhe haluaisi tuntea mitään yhteenkuuluvuutta sellaisen suvun kanssa.

En tosin oikein ymmärrä sitäkään, miksi se mekko olisi niin tärkeä - en ainakaan itse haluaisi kenenkään luulevankaan, että lapseni olisi kastettu tai että olisimme jonkin seurakunnan jäseniä. Ja jos lapsen nimi olisi mekossa, tällainen väärinkäsitys voisi tulla.

Eikä sen tarkoitus ole se että kaikki serkukset sitä käyttäisivät. Sen tarkoitus on nimenomaan olla kastettavan lapsen päällä kastejuhlassa. Jos sinä tai joku muu haluaa kirjoa kaikkien serkkujen ja lasten serkkujen nimet johonkin vaatteeseen niin sen voi tehdä johonkin muuhun mekkoon. Miksi sen vaatteen on oltava nimenomaan se kastemekko? Kyllä se minusta hiukan sen kastemekon arvoa laskee että siihen kirjottaisiin vähän kaikkien nimet, niidenkin joita ei kasteta. Sen mekon alkuperäinen ajatus ja merkitys katoaa, siitä tulee vain mekko johon kirjaillaan lasten nimiä. Kastemekon perinne katoaa.

Vierailija
76/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän isoa peittävää kaapua ylläni vaikken muslimi olekaan...

Vierailija
77/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla se kastemekko on muisto suvun kastetuista lapsista, eivätkä halua siitä mitään nimiäismekkoa.

ei siinä auta muu kuin keskustella ja yrittää tulla toimeen kaikkien sukulaisten kanssa. Ja miettiä, kumpi on tärkeämpää - se, ketkä suvussa on kastettu vai se, ketkä ovat suvun lapsia. Ja jos eri sukulaisilla on erilaisia näkemyksiä asiasta, niin sitten pitää vain päättää, antaako joku periksi, löytyykö kompromissi, vai tuleeko sukuriita.

Vierailija
78/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sen tarkoitus ole se että kaikki serkukset sitä käyttäisivät. Sen tarkoitus on nimenomaan olla kastettavan lapsen päällä kastejuhlassa. Jos sinä tai joku muu haluaa kirjoa kaikkien serkkujen ja lasten serkkujen nimet johonkin vaatteeseen niin sen voi tehdä johonkin muuhun mekkoon. Miksi sen vaatteen on oltava nimenomaan se kastemekko? Kyllä se minusta hiukan sen kastemekon arvoa laskee että siihen kirjottaisiin vähän kaikkien nimet, niidenkin joita ei kasteta. Sen mekon alkuperäinen ajatus ja merkitys katoaa, siitä tulee vain mekko johon kirjaillaan lasten nimiä. Kastemekon perinne katoaa.

minkä tarkoituksen ihmiset (tässä tapauksessa sukulaiset) sille antavat. Ja sillä mekollakin on vain niin suuri arvo, millaisen ihmiset itse antavat sille.

Perinne ei katoa minnekään, elleivät ihmiset itse unohda sitä - toki suurin osa perinteistä muuttaa muotoaan. Ja yleensä juuri niiden kulttuurien perinne säilyy elävänä, jotka hyväksyvät perinteen muuttumisen. Jämähtäminen tarkoittaa useimmiten kulttuurin katoamista. Sama pätee pienemmässä mittakaavassa sukujenkin ja perheiden perinteisiin.

ps. Itse en ole vaatinut lapselleni yhtäkään kastemekkoa, meillä ei edes ole suvussa kulkevia mekkoja - enkä haluaisi niitä lapselleni, vaikka kuuluisinkin kirkkoon.

Vierailija
79/79 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä auta muu kuin keskustella ja yrittää tulla toimeen kaikkien sukulaisten kanssa. Ja miettiä, kumpi on tärkeämpää - se, ketkä suvussa on kastettu vai se, ketkä ovat suvun lapsia. Ja jos eri sukulaisilla on erilaisia näkemyksiä asiasta, niin sitten pitää vain päättää, antaako joku periksi, löytyykö kompromissi, vai tuleeko sukuriita.

Siihen on kirjailtava kaikkien nimet, riippumatta kastetaanko heitä vai ei. Tämä on niin nykyaikaa, mä en halua olla kirkon jäsen enkä kastaa lastani, mutta mä haluan että se mun lapseni nimi on siellä kastettujen joukossa kastemekkoon kirjailtuna. Mä haluan, mä haluan. Koska lasten serkku on kastettu just siinä mekossa niin minun lapseni ei voi olla huonompi vaan hänetkin on siihen puettava nimiäisissä. Ja se nimi on sinne kirjailtava, aivan kuten sen serkunkin. Ja jos joku ei tykkää niin vedetään esille tämä sukukortti, onhan se lapsi sukunsa jäsen ja siten oikeutettu saamaan nimensä KASTEmekkoon vaikkei häntä kastetakaan.

Jotenkin en käsitä sitä että ihmiset ei oikeasti ota vastuuta omista päätöksistään. Jos päättää ettei lasta kasteta (se on ihan oma päätös) niin siitä voi sitten seurata jotain (esim. se ettei sitä nimeä kirjailla kastemekkoon tai ettei lapsella ole virallisia kummeja). Sen kanssa on sitten vain elettävä, ei tässä elämässä aina kaikkea saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi