Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rosa "vapaa kasvatus" Meriläinen taas vauhdissa... linkki

Vierailija
04.08.2011 |

http://www.hs.fi/juttusarja/merilainen/artikkeli/Lippalakki+on+okei/113…

Arvostan vihreyttä ja feminismiä, mutta en rajatonta kasvatusta. Rosa on monissa asioissa fiksu ja viisas ja jopa ihanan anarkistinen, mutta kasvatusasioissa saa minut (opettajan) näkemään punaista. Lapsellista saivartelua tuo lippisasia.

Voi sitä operaukkaa joka poikaansa saa vuoden parin kuluttua opettaa. On nimittäin sen verran ikävään ja tietämättömään sävyyn kirjoittanut koulustakin kolumneissaan aiemmin.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan saada pitää lakkia työpaikalla? Entä hautajaisissa sisällä?

No, ihan sama minulle. Jou.

Vierailija
42/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö kuitenkin odottaa, että enemmistö alkaa muuttamaan jotakin tiettyä vanhaa tapaa vähitellen toiseen suuntaan?

Jos mun mielestä poika voi pitää hatun päässä aina ja kaikkialla niin saanko antaa hänen niin tehdä ja jopa vaatia lastani niin tekemään?

Minusta tuntuu, että jos ei opeta lapsilleen sitä tapakulttuuria, saa aikaiseksi vain näitä "haistakaa paska, mä teen just niinku haluan" -muksuja. Se kuuluu muiden huomioon ottamiseen ja kohteliaisuuteen, että tietää hyvät tavat ja toimii niiden pohjalta. Ja sukupuolisidonnaisuus, miksi se on aina tällainen mörkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

s Uusia tapoja tulee, kuten se, että sitä pyöreää tarraa ei lippiksestä irroiteta koska se osoittaa että aito tuote, mutta lumensyöntikin on huono tapa.

Vierailija
44/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin Rosan kanssa samaa mieltä tuosta sukupuolisidonnaisuuden hauskuudesta. Ja etikettihän on todellakin muuttuva, niinkuin esimerkiksi tuo naisten oikeus mennä ravintolaan tai pukeutua housuihin, kuten joku jo mainitsikin.

Mielestäni on kuitenkin todella absurdia, että mammat kasvattaa pieniä poikiaan armeijaa silmällä pitäen? Herranen aika, sehän on vain lyhyen lyhyt pätkä ihmisen elämässä. Lisäksi itse naisena pidän armeijan tapaa totella ilman kyseenalaistamista vähintäänkin outona. JA mistä te edes tiedätte, millainen asepalvelus Suomessa on siinä vaiheessa kun pilttinne ovat intti-iässä?

Vierailija
45/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni nainen ylipäätään enää pitää juhlahattuja sisällä? Eipä niitä enää yleisesti näe kuin korkeintaan joissain häissä sulhasen ja morsiamen äideillä.

Vierailija
46/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pojat kasvatetaan ottamaan lakin päästä em. tilanteissa aivan kuten tähänkin asti, mutta muutos koskisi tyttöjä, jotka opetetaan vastedes samaan!

Hatun pois ottaminen on hyvä tapa ja pää on pää, oli se sitten naisen tai miehen.

Vierailija
47/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni nainen ylipäätään enää pitää juhlahattuja sisällä? Eipä niitä enää yleisesti näe kuin korkeintaan joissain häissä sulhasen ja morsiamen äideillä.

Minusta ainakin olisi yksinomaan haiskaa jos naiset pitäisivät enemmän oikeita hattuja pienemmissäkin juhlatilaisuuksissa.

Joten en ole sinun enkä Roosan kanssa samaa mieltä. En halua purkaa miesten hatunpoistotapaa enkä varsinkaan naisten hatullisuutta!

Vierailija
48/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pojat kasvatetaan ottamaan lakin päästä em. tilanteissa aivan kuten tähänkin asti, mutta muutos koskisi tyttöjä, jotka opetetaan vastedes samaan!

Hatun pois ottaminen on hyvä tapa ja pää on pää, oli se sitten naisen tai miehen.

jos olen vaivalla asetellut hyvin sekä hatun että tukkani, en ala hattua ottamaan pois koska sitä ei ole ennenkään tarvinnut.

Vierailija
49/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukuva muuttuisi elävämmäksi. Hattu on kuitenkin ennen kaikkea osa ulkovaatetusta. Olisi ihan järkevää yleisenä sääntönä että hatut ja takit pois kun sisällä ollaan.

Minusta ainakin olisi yksinomaan haiskaa jos naiset pitäisivät enemmän oikeita hattuja pienemmissäkin juhlatilaisuuksissa.

Vierailija
50/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida sano että vain naisten tukka on ongelmana hattuja pidettäessä, yhtä lailla miesten hiukset kaipaavat laittamista nykypäivänä.

Vierailija
51/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on yhdentekevää onko lapsilla päähine päässä luokassa tai syödessä.

Vierailija
52/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukuva muuttuisi elävämmäksi. Hattu on kuitenkin ennen kaikkea osa ulkovaatetusta. Olisi ihan järkevää yleisenä sääntönä että hatut ja takit pois kun sisällä ollaan.

Vierailija
53/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mukulat saa kaivaa nenäänsä ja raapia persettään vapasti koulussa niin kauan, kunnes kukkahattutätiopettajat keksivät p e r u s t e l u t sille, miksi niin ei saisi tehdä! Kultuuri muuttuu ja kehittyy - emmekä me halua olla kehiryksen jarruina saatana.

Vierailija
54/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peränkaivuu ei ole kovin vakavaa, jos kovasti syyhyttää, kunhan ei käsi mene housujen sisäpuolelle (hygieniasyyt). Toki kannattaa tarkistaa ettei ole kihomatoja, muu sairaus, tai siisteysongelmia, jotka kutinan aiheuttaa.

terv. kukkahattutäti

Meidän mukulat saa kaivaa nenäänsä ja raapia persettään vapasti koulussa niin kauan, kunnes kukkahattutätiopettajat keksivät p e r u s t e l u t sille, miksi niin ei saisi tehdä! Kultuuri muuttuu ja kehittyy - emmekä me halua olla kehiryksen jarruina saatana.

Vierailija
55/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvät tavat ole järkiperustein selitettävissä. Jos nyt mies ottaa hatun päästään ja nainen ei, niin pitääkö siitäkin alkaa jotain helkkarin tasa-arvokysymystä ja tolkkua hakea. Se vain on TAPA, joka kulttuurissamme on siirtynyt isältä pojalle ja kuuluu yleissivistykseen. Voihan sitä tapaa toki muuttaa, mutta minä en siihen ryhdy.

Vierailija
56/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvät tavat ole järkiperustein selitettävissä. Jos nyt mies ottaa hatun päästään ja nainen ei, niin pitääkö siitäkin alkaa jotain helkkarin tasa-arvokysymystä ja tolkkua hakea. Se vain on TAPA, joka kulttuurissamme on siirtynyt isältä pojalle ja kuuluu yleissivistykseen. Voihan sitä tapaa toki muuttaa, mutta minä en siihen ryhdy.

Itseasissa ryhdyn vastustamaan kaikkea tasa-arvoistamis ja sukupuolineutraalistamis pyrkimyksiä kohta. Niin naurettavaksi alkaa jo mennä.

Vierailija
57/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minä en lääkärissä käydessäni teitittele lääkäriä vaikka muutama vuosikymmen sitten se olisi ollut pöyristyttävän moukkamaista.

Enkä katso pahalla jos pikkupojalla on hellehattu päässä kirkossa turistikierroksella.

Vierailija
58/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää tervehtimättä kun joku ojenta käden, kulkea kengännauhat auki, kun joku sanoo Päivää vastata Helou, syödä lusikalla kun muut syö haarukalla ja veitsellä...

Rosa voi tehdä monta kolumnia näistä vapautumisasioista.

Vierailija
59/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö kuitenkin odottaa, että enemmistö alkaa muuttamaan jotakin tiettyä vanhaa tapaa vähitellen toiseen suuntaan?

Jos mun mielestä poika voi pitää hatun päässä aina ja kaikkialla niin saanko antaa hänen niin tehdä ja jopa vaatia lastani niin tekemään?

Kuvailit juuri sen, miten tavat muuttuvat. Ei kai mikään tapa muutu niin että kaikki yhtä aikaa alkavat juuri samalla tavalla toimia toisin kuin ennen.

Nimenomaan ihmisten mieltymysten takiahan tavat muuttuvat, vanhat tavat haastetaan, ja sen tekee aina ensin joku yksi ihminen, sitten kymmenen ihmistä, sitten kymmenen prosenttia ihmisistä jne.

Ja aina on niitä jotka uskovat että nyt menee maailma nurin eikä mistään enää tule mitään kun vanhat hyvät tavat hukataan.

Vierailija
60/64 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu haisee hyvälle-nappi paidan nurkassa. Mua alkais panettaa liikaa kun miettisin sitä.