Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, uusien ekaluokkalaisten vanhemmat!

Vierailija
02.08.2011 |

Mitä toivotte ja odotatte tulevalta kouluvuodelta, opettajalta, koululta jne? Mitä ette missään nimessä halua?

Olen itse opettaja ja aloitan uuden ekaluokan kanssa parin viikon päästä. Suunnittelen paraikaa tulevaa syksyä ja olisi kiva kuulla teidän vanhempien odotuksia, pelkoja, toiveita koskien pienen ekaluokkalaisenne koulutaivalta.

t. ope

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsia hurjasti. Se on haaste.

Vierailija
62/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osattava tukea heikoimpia oppilaita. Puututtava kiusaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että ope ymmärtää ja arvostaa myös ujoja ja sisäänpäinkääntyneitä.

Vierailija
64/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. liikunnallisuutta myös.

Vierailija
65/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja painotan myös, että älä lässytä. Todennäköisesti suuri osa vanhemmista on sinua fiksumpia, koulutetumpia ja sivistyneempiä, älä yritä asettaa itseäni vanhempien yläpuolelle - se kapsahtaa omaan nilkkaasi. Niille jos rupeat lässyttämään, niin arvaa vaan, mitä ne ajattelevat sinusta...

Älä hössötä, vaan ole tyynen rauhallinen. Hössötys tarttuu lapsiin, ja tekee heistä rauhattomia. Ole tyynen rauhallinen, mutta jämäkkä.

Toivoisin myös, että et olisi merkittävästi ylipainoinen. Olet esimerkki lapsille, jotka vielä opettelvat terveellisiä elämäntapoja, ja nykyään painotetaan joka paikassa tervettä hoikkuutta. Ei ole hyvä, jos opettaja antaa esimerkin jostain muusta. Tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
66/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnallinen lahjakkuus on osa lahjakkuutta, se usein unohtuu.

Vierailija
67/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti näiden(kin) lasten opettaminen ja ... koulutyön johtaminen on SINUN työsi. Toki saat siihen apua vanhemmilta ja erityisopelta, mutta se on silti ensisijaisesti sinun työsi, koska sinä olet opettaja. Ne nukkumaanmenot ja aamiaiset ja vastaavat on sitten vanhempien työ, johon he voivat saada apua muun muassa sinulta, mutta ei sinä voi ryhtyä niitä "hoitamaan" ja käskyttämään ja ohjeistamaan...."

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Näinhän se menee: VANHEMPI SAA KYLLÄ KÄSKYTTÄÄ opettajaa, mutta opettaja ei saa ohjeistaa vanhempia...

Vierailija
68/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on ihan asiallista sanoa kaikille yleisesti nukkumaanmenoajoista ja terveellisistä ruokavalioista sekä riittävästä liikunnasta. Tai pyytää vaikka terveydenhoitajaa puhumaan ensimmäiseen vanhempainiltaan sekä hieman omasta työstään että näistä jutuista. Siis ei mitään pitkää juttua mutta joku 10-15min. pätkä, jossa samalla th kertoisi miten hänet tavoittaa.

En ole opettaja mutta minun mielestäni opettajan tehtävä ei voi olla varmistaa että kaikki oppivat kaiken. Ei se ole välttämättä opettajan valinta että tukiopetusta ei saa pitää, ja kaikki eivät taatusti omaksu kaikkea koulussa opetettavaa. Kyllä vanhemmillakin on joku vastuu siinä, että kotona tehdään läksyt ja harjoitellaan lukemista. Osa oppii heti ekan alussa lukemisen ja alkaa lukea sujuvasti mutta toisten on kyllä harjoiteltava enemmän kotona. Ei sille voi mitään, niin se vaan menee, eikä se ole enää opettajan tehtävä

Vierailija
69/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja painotan myös, että älä lässytä. Todennäköisesti suuri osa vanhemmista on sinua fiksumpia, koulutetumpia ja sivistyneempiä, älä yritä asettaa itseäni vanhempien yläpuolelle - se kapsahtaa omaan nilkkaasi. Niille jos rupeat lässyttämään, niin arvaa vaan, mitä ne ajattelevat sinusta...

Älä hössötä, vaan ole tyynen rauhallinen. Hössötys tarttuu lapsiin, ja tekee heistä rauhattomia. Ole tyynen rauhallinen, mutta jämäkkä.

Toivoisin myös, että et olisi merkittävästi ylipainoinen. Olet esimerkki lapsille, jotka vielä opettelvat terveellisiä elämäntapoja, ja nykyään painotetaan joka paikassa tervettä hoikkuutta. Ei ole hyvä, jos opettaja antaa esimerkin jostain muusta. Tämä on minun mielipiteeni.

Kiitos tästä näkökulmasta. Onneksi olen normaalipainoinen ja tosi kauniskin, ettei tarvitse ruveta kahden viikon nälkäkuurille vielä näin loman päätteeksi :)

Tuohon vanhempien koulutukseen täytyy sanoa, että se on kyllä pääkaupunkiseudulla kaupunginosakohtaista, mutta onneksi voin tsekata vanhempien ammatit etukäteen koulun papereista, jotta voin säätää omaa esiintymistäni vanhemman koulutukseen ja sosioekonomiseen taustaan sopivaksi :)

Vierailija
70/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saat jonkun erityistä tukea tarvitsevan lapsen luokallesi, niin ota se haasteena ja koita innostua kaikista onnistumisista. Älä pliis ajattele, että "hankalampi" lapsi on vain ylimääräinen taakka.

Nimim, ahdistusherkän lapsen vanhempi (joka tietää lapsen käytöksen näyttävän ulkopuolisen mielestä järjettömältä, mutta kun useat lausunnot on sen tukena, että tahallaan lapsi ei ole hankala)

Vierailija
71/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on mun mielestä ihan paikallaan jos opettaja ottaa puheeksi että lapsi on väsynyt aamuisin ja kysyy meneekö ajoissa nukkumaan ja syökö aamupalan. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää jos lapseni on erityisen väsynyt! Sitten täytyisi miettiä voiko mennä aikaisemmin nukkumaan tai vähentää harrastamista jne. Voihan lapsi olla vaikka sairas esim. sokeritauti tms. ja siksi on normaalia uupuneempi. Minusta olisi tärkeää saada tietää jos lapsellani olisi jotain tällaista!

Vierailija
72/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni aloittaa koulun. Toivoisin kovasti että opettaja pystyisi luomaan sellaisen hengen luokkaan, että lapsilla olisi luottamus toisiinsa ja opettajaan, hyvä yhteishenki jossa kaikkia kannustettaisiin. Itse pidän tärkeimpänä että lapselle tulee myönteinen olo itsestään oppijana ja ylipäätään koulussa olemisesta. Taidoista ei niin väliä, lapseni osaa jo lukea ja kirjoittaa+laskea varmasti ekaluokan tarpeiksi.

Vierailija
73/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni aloittaa koulun. Toivoisin kovasti että opettaja pystyisi luomaan sellaisen hengen luokkaan, että lapsilla olisi luottamus toisiinsa ja opettajaan, hyvä yhteishenki jossa kaikkia kannustettaisiin. Itse pidän tärkeimpänä että lapselle tulee myönteinen olo itsestään oppijana ja ylipäätään koulussa olemisesta. Taidoista ei niin väliä, lapseni osaa jo lukea ja kirjoittaa+laskea varmasti ekaluokan tarpeiksi.

Juuri tämä on yksi isoista tavoitteistani ensi vuodelle! Kun luokassa on turvallinen ja luottavainen ilmapiiri, ja lapsi luottaa omiin kykyihinsä ja on toiveikas tulevaisuuden suhteen, varsinaiset oppimisen ongelmat tuntuvat tosi pieniltä. Minulla on ollut kaksi luokkaa, joista toisella tämä onnistui, tunnelma oli aina rauhallinen ja kannustava, mutta toisella luokalla riidat repivät ilmapiiriä ja söivät energiaa kaikilta. Vaikka oppimisen kanssa ei ollut vaikeuksia, luokkss oli todella raskas opettaa. Olin itse tosi uupunut jälkimäisen luokan jälkeen. Mietin vieläkin, mikä meni pieleen...:( Syksyllä otan luokkahengen rakentamisen heti käsittelyyn, jotta saataisiin kouluvuosi hyvään alkuun.

Vierailija
74/74 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä. Päiväkodissa on opettaja, joka puhuu vanhemmille kuten pienille lapsille - hii-taaas-tii, lässyttäen ja toistaen simppeleitä asioita. Se on kyllä herttainen ihminen, ei millään pahalla, mutta se on vain hauskaa kun on ollut työpäivän tekemässä töitä vaikka yritysten toimitusjohtajien kanssa. Tiukkaa vääntöä, esiintymistilanteita ja älyllistä väittelyä. Sitten kun menet illalla vanhempainiltaan, sinulle puhutaan kuin hidasälyiselle lapselle :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan