Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on vaikeavammainen? Eikö Downin sydrooma ole ns. keskivaikea kehitysvamma.

Vierailija
02.11.2005 |

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen, joka on hyvin lähellä täyttä kasvista.

Vierailija
2/4 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yleensä downit ovat keskitasoisesti älyllisesti kehitysvammaisia mutta on myös vaikeasti vammaisia downeja sekä toki myös älykkäämpiä downeja jotak oppivat esim lukemaan ja kirjoittamaan kohtuu hyvin ja pärjäävät elämässä hyvinkin itsenäisesti.

Vaikeavammaisuus on käytännössä aika monisäikeinen käsite. Vaikeasti vammainen on älyllisesti vauvan tai ihan pienen lapsen tasolla mutta periaatteessa älykkäämpikin voi lukeutua vaikeasti vammaisten joukkoon esim vaikea autismin, aggressiivisuuden tai vaikean motoorisen vamman johdosta tai monivammaisuuden. Näin siis silloin kun punnitaan vammaisen henkilön mahdollisuuksia selvitä itsenäisesti elämässä eli esim mikä koulu on sopiva, millanen työtoiminta, asumismuoto jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sairautensa vuoksi tarvitsee toisen henkilön apua päivittäisistä toiminnoista suoriutumisessa jatkuvaluonteisesti ja erityisen runsaasti.

Vierailija
4/4 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vaikeavammainen, koska minulla on lievä älyllinen kehitysvamma, ADHD, autismi, näkövamma, uniapnea ja mielenterveyshäiriöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän