Kuka teillä hoitaa lasten nukuttamiset?
Meillä on kaksi pientä ja nykyään hoidamme nukuttamiset vuoroilloin (minulle lankeaa luonnollisestikin pääosa päiväuninukuttamisista koska olen kotona). Toisen lapsen nukuttaminen on todella hankalaa, nousee jatkuvasti seisomaan pinnasängyssä ja vieressä pitää vahtia, koska seisominen on vielä todella huteraa ja kaatuilee helposti päin laitoja. Nukuttamiseen menee useimmiten tunti, joskus jopa puolitoista ja molemmat olemme suoraan sanottuna aivan lopenkyllästyneitä koko nukutusasiaan.
Tänään mies alkoi väittää, että hänen mielestään kyllä äidin pitäisi hoitaa nukuttamiset, ettei se ole oikein miesten puuhaa, hän ei kuulemma tunne yhtäkään isää, joka nukuttaa lapsia. Itse luettelin heti muutaman, joiden tiedän nukuttavan, mutta mikä käytäntö teidän perheissä on? Onko se todella äidin velvollisuus?
Kommentit (76)
Mua säälittää kun ihmiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan siten, että ne tietää kuinka nukahdetaan itsenäisesti :)) Väsyneitä ja kärttysiä lapsia varmaan.
[/quote]
Jos lapset nukutetaan ajoissa, eivät he ole väsyneitä tai kärttyisiä, toisin kuin yksin nukahtaessaan hyppäävät yhtenään kuitenkin sängystä pois. Miksi lapsen pitäisi olla jo vauvasta itsenäinen? Miksi olet hankkinut lapsia, jos et halua heidän kanssaan olla ja heidän pitäisi jo vauvasta saakka nukahtaakin itse?
ei ole meinannut nukahtaa, mutta että alkaa nyt tuntitolkulla makaamaan vieressä...Uusavuttomuudeksi voisi sanoa
Meillä nukutetaan 15min ja lapset nukkuvat!
taaperon ja minä vauvan. Kun miehellä on työmenoja illalla, olen nukuttamisen kanssa ihan helisemässä, koska lapset menevät nukkumaan suurinpiirtein samaan aikaan. Kun nukutan toista, toinen huutaa ja silloin nukutettavakaan ei tietysti nukahda ja toisinpäin.
Meillä on kaksi pientä ja nykyään hoidamme nukuttamiset vuoroilloin (minulle lankeaa luonnollisestikin pääosa päiväuninukuttamisista koska olen kotona). Toisen lapsen nukuttaminen on todella hankalaa, nousee jatkuvasti seisomaan pinnasängyssä ja vieressä pitää vahtia, koska seisominen on vielä todella huteraa ja kaatuilee helposti päin laitoja. Nukuttamiseen menee useimmiten tunti, joskus jopa puolitoista ja molemmat olemme suoraan sanottuna aivan lopenkyllästyneitä koko nukutusasiaan.
Tänään mies alkoi väittää, että hänen mielestään kyllä äidin pitäisi hoitaa nukuttamiset, ettei se ole oikein miesten puuhaa, hän ei kuulemma tunne yhtäkään isää, joka nukuttaa lapsia. Itse luettelin heti muutaman, joiden tiedän nukuttavan, mutta mikä käytäntö teidän perheissä on? Onko se todella äidin velvollisuus?
Ei ole yksin äidin velvollisuus, vuorotelkaa tai nukuttakaa lapset yhdessä. Varmista, että lapsi on syönyt riittävästi nukahtaakseen. Rauhoittakaa ilta: tv kiinni, samat toistuvat rituaalit: iltapala, pesut, iltasatu, iltalaulu tmv mikä tuntuu mukavalta. Nukkuuko lapsi päiväunet? Minkä ikäisistä on kysymys? Lapsen ei pidä olla liian väsynyt, tai nukahtaminen vaikeutuu, mutta myös jos päiväunet ovat liian pitkät tai rytmi on muuten epäsäännöllinen, nukahtaminen voi vaikeutua. Ulkoiletteko iltaisin, että lapset saisivat purkaa ylimääräistä energiaansa?
Vanhempien hermostumisen lapsi myös vaistoaa ja nukahtaa entistä huonommin.
Voi olla myös kysymys ohimenevästä ikävaiheesta. Voimia kaikille vanhemmille!
t. th
meillä sitä annetaan päivällä ja ennen nukkumaanmenoa luetaan sylikkäin iltasatu.
Sitten jäävät yksin omaan huoneeseen nukahtamaan - eikä kestä kauaa. (Mökillä oli hirveää hillumista, kun nukuttiin samassa huoneessa).Ap- voisko sinne sängyn laidoille laittaa jotkut pehmusteet ?
sääliksi niitä lapsia, joita ei nukuteta, eivät saa läheisyyttä tai huomiota vanhemmiltaan ennen nukkumista...tokkopa saavat sitä muutenkaan, tulee väkisinkin mieleen. Eikä lapsi osaa sitä vaatia, mitä jää vaille.
myös, siis kenenkähän lapsen täällä pitikään hillua, että saa vanhemmiltaan huomiota?!
vieressä pitää vahtia, koska seisominen on vielä todella huteraa ja kaatuilee helposti päin laitoja.
Pyllylleenhän se lapsi tupsahtaa. Jos oikein huolestuttaa, niin vuokraa sänky ohuella superlonlevyllä.
Lapsi ylläpitää tuota sirkusta tasan niin pitkään, kuin vanhemmat siihen suostuvat. Aiempana on hyviä vinkkejä, miten opetetaan lapsi nukkumaan yksin.
Aika tasan menee. Viime aikoina mies on nukuttanut useammin, kun minä en jaksa. Vajaa 3-vuotiaat kaksoset.
Lapset 3 ja 5 v. nukahtavat iltasadun ja suukkojen jälkeen itsekseen.
Olen mies valtaisella alalla, jossa melkein kaikilla pieniä lapsia ja koko ajan lisää tulee. Neuvoja on jos jonkinlaista, mutta usein siinä käy niin että äiti nukutaa vauvan ja sitten kun vierotetaan isä hoitaa sen tai pitää jopa unikoulun ja sen jälkeen ei äiti enää kelpaakaan. Vai brassaievatkohan vain nukuuamistaidoillaan? :)
ei ole meinannut nukahtaa, mutta että alkaa nyt tuntitolkulla makaamaan vieressä...Uusavuttomuudeksi voisi sanoa
sääliksi niitä lapsia, joita ei nukuteta, eivät saa läheisyyttä tai huomiota vanhemmiltaan ennen nukkumista...tokkopa saavat sitä muutenkaan, tulee väkisinkin mieleen. Eikä lapsi osaa sitä vaatia, mitä jää vaille.
Mua säälittää kun ihmiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan siten, että ne tietää kuinka nukahdetaan itsenäisesti :)) Väsyneitä ja kärttysiä lapsia varmaan.
Tosin vain kerran viikossa, kun mies on harrastamassa. Mies sen sijaan "laittaa lapsen nukkumaan" muina kuutena iltana.
Tämä siksi, että minä en saa lasta omaan sänkyyn nukkumaan huudattamatta. Nukutan siis meidän sänkyyn laulauen unilauluja ja maaten itse vieressä. Mies taas vain pistää penskan omaan sänkyynsä ja tyyppi nukahtaa sekunnissa.
Joo myönnetään, olen laiska äiti, mutta toisaalta nautin tuosta nukuttamisesta, kun muuten lapsi on niin vauhdikas, ettei suostu äidin hellittäväksi. Tarkoitus on kyllä syksyllä opettaa hänet "paremmille tavoille" eli että äitikin saa laittaa omaan sänkyyn.
Sääliksi käy niitä lapsia, jotka eivät koskaan muulloin saa läheisyyttä ja hellyyttä kuin nukkumaan mennessä.
Sääliksi käy myös niitä äitejä, jotka kiillottava omaa marttyyrinkruunuaan vimmatulla lasten nukuttamisoperaatiolla. Kuten joku edellä kirjoitti, miehiltä se homma onnistuu yleensä aika vaivattomasti.
Kolme lasta ynnä epälukuinen määrä vieraita on meilläkin saatu nukkumaan ilman erikoisempia seremonioita, jos iltasadun ja iltarukouksen lukemista ei sellaisiksi lasketa.
Tai no tietenkin sitten jos toinen jää huutamaan kunnes nukahtaa. Mutta kaikki lapset eivät tosiaankaan nukahda itsekseen vaikka kuinka opettaisi...
Meillä mies nukuttaa tällä hetkellä esikoisen eli lukee iltasadun ja istuu vähän aikaa sängynreunalla. Tyttö nukahtaa sitten itsekseen. Ikää kohta 3 vee. Mies nukutti esikoisen myös vauvana melkein aina, koska lapsi oli pullovauva eli pystyi ja ennenkaikkea HALUSI sen tehdä.
Minä nukutan meidän vauvan koska hän nukahtaa rinnalle. Tämä meidän kakkonen on alusta asti ollut todella helposti nukahtavaa sorttia. Oli sitten nukuttajana minä tai isänsä. Ja ymmärrän sen kyllä että kyse ei ole mistään opitusta asiasta vaan hän vaan nukahtaa helposti. Toisin kuin isosiskonsa vauvana, jota sai iltaisin nukuttamalla nukuttaa. Nykyään onneksi osaa jo itekseen nukahtaa.
2v ja 6kk lapset, mies nukuttaa aina esikoisen ja minä pienemmän.
kaksi lasta ja isommalle luetaan iltasatu. Sadun lukee vaihtelevasti kumpi vaan vanhemmista. Vauvan minä nukutan yleensä aina.