Onko meidän kulutus jotenkin outoa / vääristynyttä? Tän verran menee rahaa kuussa...
olemme 6henk. perhe, omakotitalossa.
Tänä vuonna on kuukaudessa keskimäärin mennyt rahaa noin:
- ruoka 605 eur/kk
- alkoholi (kotiin ostetut kaljat + viinit yms.) 55 eur
- asuntolaina 1540 eur
- sähkö 170 eur
- vesi 35 eur
- kotivakuutus 30 eur
- jäte 20 eur
- vaatteet 120 eur /kk (6 hengeltä)
- terveys (lääkkeet, lääkärit) 75 eur yms.
- kauneus 25 eur (meikit, kasvovoiteet)
- vapaa-aika 275 eur/kk (lelut, pienemmät matkat kuten risteily, konsertit, lehdet, harrastukset yms.)
- moottoripyörän kulut 65 eur
- kakkosauton kulut 75 eur
(ykkösauton kaikki kulut on saatu rahoitettua km-korvauksilla)
- puhelinkulut 40 eur
- muut 300 eur (sis. esim. liittojen jäs.maksut henkilövakuutukset, lahjat ja tuliaiset tutuille, kerhomaksun ym.)
Näiden lisäksi ollaan vielä tänä vuonna käytetty -- n. 6200 eur kaukomatkaan (johon oli osin säästetty jo etukäteen).
- pihan laittamiseen 1500 eur (mm. aitaa yms.)
- hankintoja kotiin reilu 4400 eur (sisältää piharakennuksen joka lähes puolet tuosta. Muuten sisältää mahd. huonekaluhankinnat / astiat / lamput, patterit, eli kaikki isot ja pienet kodin hankinnat.)
Jos katson tuloja niin tänä vuonna ollaan käytetty enemmän rahaa kuin tienattu :(, mutta toisaalta noihin isompiin juttuihin oli säästetty rahaa etukäteen, eli velaksi ei ole sinällään vielä ostettu.
Tietty asuntolainaa kyllä on, kai sitä olisi fiksumpi lyhentänyt ekstraa eikä tehnyt matkoja tms., mutta kai sitä pitää elääkin joskus...
Mistähän tässä voisi säästää. No, joo, kodin hankinnoista kai - mutta kun meille se just se koti ja sen laittaminen on niin tärkeää.
Kommentit (51)
n.500e kuussa ruokaan
n.3000e vuodessa ulkomaan matkaan, (miehen kotimaa)
n.500e vuodessa kotimaan matkailuun
Vaatteita ostan aika usein, varsinkin lapsille, mutta hyödynnän alemyynnit. Varsinkin kenkiin ja ulkoiluvaatteisiin panostan ja ne ostan aina alesta.
Lapselle löysin laadukkaan edullisen koulurepun (35e)
En tilaa kotiin lehtiä, autolainaa meillä ei ole, kaikki autot olemme ostaneet käteisellä, nytkin säästämme auton vaihtoa varten.
Hirveän epärealistisia summia alkuperäisellä, mutta se on niin tavallista. Jostain autosta yms. lasketaan vain ne kulut, mitkä on juuri jossain kuussa mennyt, mut ei oteta huomioon et sen arvo laskee, tulee remontteja ja on pakko ostaa joskus uusikin auto. Kyllä noista näkee myös paljon arvovalintoja. 6000 e johonkin matkaan ja 600 e kuussa ruokaan. Meillä ei edes 4 hengen perheelle taida riittää tuo 600 e kuussa ruokaan, mut syödäänkin tosi laadukkaasti. Samoin teillä menee sisustukseen tosi paljon. Jos tuon purkaa näille kuukausille, niin oikeasti teidän jakauma on suurinpiirtein näin törkeästi pelkistettynä, niin on helpompi katsoa: asuminen 1800 autot 100 kodin ja pihan laittaminen 1000 matkat 1000 ruoka 600 vaatteet 100 Jos meillä jaoteltaisiin vastaavasti, niin menis: asuminen 1300 autot 800 kodin ja pihan laittaminen 10 matkat 100 ruoka 700 harrastukset 100 vaatteet 300 Ja meillä tosiaan 4 hengen perhe, jos olisi 6 hengen perhe, niin ruokaan menisi varmasti 900. Oleellista ei ole se, että mihin rahansa käyttää vaan se, että käyttää niihin asioihin mitä arvostaa, jollei ole rajattomasti rahaa käytössä. Suoraan sanottuna epäilen, että ruoka ei teillä kovin hääviä ole, jollette saa mistään mitään ulkopuolisilta ilmaiseksi ja lisäksi epäilen, että vaatteenne eivät kovin kummia ole. Jos 6-henkiselle perheelle ostaa vaikka vuoden alusvaatteet, niin siihen menee jo koko kuun budjetti. Tuollaisella 120 eurolla ei saa kuin 2 hengelle talvikengät... Millä kengillä ne muut kulkee, jos jalka on kasvanut?
montako kertaa pitää mainita että kyse on siitä mitä TÄNÄ VUONNA on käytetty.
Pistän ylös kyllä kaikki menot tarkkaan, ne ihan pikkuostoksetkin, joten tiedän ettei summat ole päästä heitettyjä.
Voisin kyllä laskea ja listata muistiinmerkinnöistä monenkni vuoden keskiarvoja, kuten nyt laitoinkin tuon auton suhteen.
Eli toki mä huomioin pitkässä juoksussa kaikki tuollaisetkin menot, ja SIKSI just onkin tärkeää säästää, että on sitten tarpeen tullen varaa vaihtaa auto / tehdä remontti / tehdä vaikka se lomamatka.
Ettei tarttisi kauheasti velaksi tuollaisia tehdä.
(Korkeintaan remonttia voisi tarpeen tullen tehdä lainalla, jos sen saa edullisella asuntolainalla rahoittaa. Mutta parempi toki aina jos pystyy maksamaan suoraan.)
Ja joo - siis arvovalinnoistahan tässä nimenomaan on kyse.
Ruoassa meille todella riittää ne halvemmat tuotteet! Varmaan meidän ruoka on jonkun mielestä huonoa, kun en ikinä osta luomua, ja jotain kalliimpia pihvifileitäkin tosi harvoin. Ostamme ihan tavis marinoitujakion broilerituotteita, jauhelihaa, ja salaatteja yms. vihannesta kyllä menee aika paljon. Hedelmiä ei mene paljoa, ne on kalliita ja menee usein roskiin. Marjoja ostan pakasteesta tai saan tutuilta, muuta ei juuri saadakaan.
Vaatteita ostan nykyään kirppikseltä paljon, ja ei meillä tartte ostaa uusia talvikenkiä ihan jokaiselle joka vuosi. Ja kengät ostetaan usein jostain Cittarista tms., n. 25-60 euron kenkiä, yleensä mieluummin niitä halvempia... Alusvaatteitakaan ei tartte koko ajan ostaa, ja esim. lasten pikkuhousuja saa Prismasta ja Tarjoustalosta 2 eurolla.
Ja tuo 120 eur oli keskimäärin /kk, tuleehan tuosta jo 840 eur käytetty vaatteisiin, ja ei siis vielä ole tullut tuo talven alku jolloin pitää niitä talvivaatteita ehkä hommata. Keväthaalaritkin oli jo valmiina edellissyksystä.(Onneksi vissiin vain yhdelle lapselle tarttee ostaa talvihaalari tänä vuonna enää, muilla pitäisi olla tarvittavat vaatteet...)
Eli tämän Melban kanssa esim. meillä on varmaan TOSI erilaiset elämäntyylit ja arvot. Meille on just se koti ja asuminen tärkeää, luonnollisesti kun on iso perhe. En kestäisi asua "jossain vaan", nautin omakotiasumisesta täysillä ja se on tärkeää, että koti on miellyttävän näköinen.
Ja veikkaisin että vaikka meidän ruoka ei HÄNESTÄ olisi hyvää, ovat kaikki ystävämme olleet aina erittäin tyytyväisiä tarjoiluihin ja sitä on ollut runsaasti.
Ja matkailu on meidän "harrastus", eli kiva mennä johonkin aina välillä.
En usko että perheemme olisi yhtään onnellisempi, jos söisi luomujauhoista leivottua sämpylää tai tavallisisista leivottua. Vai ostanko luomubataatin vai tavallisen bataatin. Toki nämä on joillekin tärkeitä, tai jotkut on erittäin herkkiä vähällekin määrälle lisäaineita, niin sitten he elävätä sillä tapaa...
ap
Toisesta viestiketjusta olen juuri oppinut, että yhden lapsen ruokakulut nousevat vähintään 290 €/kk, kun hän menee kouluun.
Eihän 600 € voi riittää mitenkään ;)
Ihan oikeasti nuo teidän menot ei näytä ollenkaan pahalta.
tuo 120e/kk, koska eihän niitä vaatteita kukaan tuolla rahalla kuussa osta, aikamoista tuhlausta olisi jos joka kuukausi pitäisi uusia vaatteita. Meillä ainakin vaatteisiin menee enemmän rahaa kausivaatteita ostaessa, talvihaalarit, kengät ym. mutta ei niitäkään joka vuosi uusia tarvi. Ostan laadukkaita ulkoiluvaatteita ja kenkiä, mutta aina alesta ja siinä säästää erittäin paljon!
Hirveän epärealistisia summia alkuperäisellä, mutta se on niin tavallista. Jostain autosta yms. lasketaan vain ne kulut, mitkä on juuri jossain kuussa mennyt, mut ei oteta huomioon et sen arvo laskee, tulee remontteja ja on pakko ostaa joskus uusikin auto.
Ihmisillä menee ihan käsittämättömiä rahasummia autoon. Varmaankin se auto on sitten se perheen "yhteinen harrastus". Työkaverin perheessä esim. on kaksi autoa, toinen uutena noin 65000 € hintainen ja toinen noin 80000 € hintainen. Toinen noista kyllä lienee työsuhdeauto mutta kyllä tuon halvemmankin kanssa palaa helposti reilu tonni kuukaudessa.
Suurin yksittäinen menoerä autoilun kustannuksia tarkasteltaessa on auton arvon alenema. Auton käyttökulut ovat monessa tapauksessa kirkkaasti pienemmät kuin pääomakulut. Uusi, 45 k€ maksava auto (vaikkapa V70), menettää arvostaan n. 50 % kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Tekee siis keskimäärin 7500 €/vuosi eli 625 €/kk. Jos ajaa 20 tkm/vuosi eli 1700 km/kk niin siihen kuluu polttoainetta n. 250 €:lla/kk. Muita kulujakin toki tulee (huolto-, vakuutus-, rengas- jne.) mutta ne ovat sen verran pienempiä että kyllä uudella autolla pääomakulut ovat selvästi suurin menoerä.
Meidän perheesseen ostetaan autoa vaihtaessa aina käytetty auto hintaluokassa 10 k€. Sillä sitten ajetaan 3-5 vuotta jolloin keskimääräinen arvonalenema on alle 2000 €/vuosi. Tuo edellä laskettu 625 €/kk tarkottaisi että joka kuukauden nettopalkasta minulla menisi neljäsosa pelkkään auton arvon alenemiseen.
Ja jos itse on valinnut kahden uuden auton loukun niin aika turha on nillittää bensan hinnannoususta. Siihen kun ei oikein pysty vaikuttamaan mutta autoilun pääomakuluihin kylläkin.
vaikka lainan lyhennys kuussa olisi pieni, niin siltikin se maksaa. Vakuutus ym.muut maksut.
En sanonut etteikö ruoka voisi olla hyvää. Moni edullinenkin ruoka on todella hyvää. Mutta terveellistä se ei välttämättä ole. Meillä on ihan tavallista ruokaa mitä syömme, mutta käytämme juuri paljon luomutuotteita ja emme juuri koskaan esim. marinoitua lihaa. Tänä vuonna ollaan kerran käytetty marinoitua lihaa. Leikkeleitä menee kyllä, mutta niistäkin yritetään katsoa terveellisimmästä päästä olevia.
Kuten sanoin, niin meidän arvomaailma on aivan päinvastainen kuin teidän. Sen sijaan minusta on aika erikoista, että väität, että teidän ruuat olisi minusta pahaa - en ole missään välissä sellaista väittänyt. Sen sijaan mielestäni tuo teidän talous on edelleen epärealistinen - kun kerrot teidän tulot ja menot tuolta ajalta, niin yhtälöstä näkee, että ne eivät toimi. On hassua, että tarkastelet menoja vain tämän vuoden osalta, mutta sitten tulojen on täytynyt taas tulla pidemmältä ajalta. Se on minusta joko tai eli tulot tältä vuodelta ja menot tältä vuodelta tai vaihtoehtoisesti menot pitkältä ajalta ja tulot pitkältä ajalta. Muutoin esimerkillä ei ole oikein mitään väliä.
Ja mitä noihin vaatteisiin tulee, niin silloin kun olin itse yksinhuoltaja, niin budjetoin seuraavasti:
tammikuu talvikengät
helmikuu takki
maaliskuu alusvaatteet
huhtikuu kevättakki tms.
toukokuu kevään juhliin vaatteet
kesäkuu toppi + shortsit
heinäkuu hame
elokuu 2x t-paita
syyskuu college tai neule
lokakuu lenkkarit
marraskuu hattu ja hanskat
joulukuu pitkät alushousut ja sukat
Jokaiselle kuulle pistin budjetiksi 50 e. Jokainen joka ostaa vaatteita tajuaa, että noilla ostoksilla ei ostettu vuodessa minulle kuin 1 housut, 1 rintaliivit ja parit alushousut ja yksi vaate per kausi. En millään voi uskoa, että kasvavan lapsen kanssa voi päästä halvemmalla kuin mitä minulla maksoi nuo vaatteet, vaikka vaatekaapissa oli silloin minulla perusvarasto. Jo pelkät rintaliivit vuodessa maksaa usein 30-40 euroa ja jos harrastaa liikuntaa niin toisen saman verran. Jos ostaa vain yhdet rintaliivit vuodessa ja parit alushousut täytyy käyttää aika monia vuosia niitä rinnakkaisalusvaatteita.
Suoraan sanottuna, jos 6 henkisen perheen vaatekulut ovat pitkässä juoksussa 120 euroa kuussa, niin silloin on minusta jo lapsia laiminlyöty. Jokainen lapsi saa lapsilisääkin 100 e ja kyllä nyt siitä puolet vähintään pitäisi pystyä laittamaan lapsen kenkä- ja vaatehankintoihin.
Toisesta viestiketjusta olen juuri oppinut, että yhden lapsen ruokakulut nousevat vähintään 290 €/kk, kun hän menee kouluun. Eihän 600 € voi riittää mitenkään ;) Ihan oikeasti nuo teidän menot ei näytä ollenkaan pahalta.
kysyä ap:ltä onko hänellä muita hyviä juttyuja
sillä ne ovat meille henkireikä. Rakastamme matkustamista ja lähdön tuntua, uusia paikkoja, tuttavuuksia, kokemuksia ja meille ne ovat paljon arvokkaampia kuin moni muu materia. Niitä myös muistellaan pitkään ja hartaasti ja myös suunnitellaan etukäteen, joten esim. viikon matka on paljon enemmän kuin se viikko poissa.
Kotiin menee teillä paljon rahaa, mutta jos on mitä laittaa, niin mikäs siinä. Meillä ei olisi varaa sekä matkustaa että laittaa noin paljon kotia, joten valintoja on tehtävä. Silti koti on viihtyisä ja harkiten sisustettu ja rempattu, mutta jatkuvassa muutostilassa koti ei ole.
minä kun luulin, että puhutaan yhdestä henkilöstä..
Itse ostan lapsille vaatteita miten milloinkin (aina alesta kuitenkin)
Talviulkoiluvaatteet ostin viime vuonna
-toppahaalari, 89e, puoleen hintaan n.45e
-toppapuku, 69e, puoleen hintaan n.35e
-Reimatecin talvikengät 69e, n.35e
-saapikkaat 20e
-villahaalari 29e
Näitä ei siis tarvi täksi talveksi uusia, toppakinttaat kyllä uusin vuosittain.
Välikausivaatteet
-haalari n.40e
-lenkkarit 55e
takki 45e
ja sisävaatteita tulee ostettua kun löytää kivaa ja edullista. Eilen löysin h&m:n alesta farkut 7e, t-paita 5e. Repun ostin 35e.
Sisävaatteita on aika paljon. Plyysihousuja, collegeita, legginsejä, t-paitoja, collegepaitoja. Sitten on pari neuletakkia/paitaa, kolmet farkut, hameita jne. Sukkia ja sukkahousuja en edes tiedä paljonko on..
itsellä 4 lasta ja vaatteisiin menee enemmän rahaa, vaikka pienimmän lapsen vaatteet saan melkein kaikki.
2v:lle ostan itse ainoastaan pikkuhousuja, sukkahousuja ja trikoita, yhdet crossit on tänä vuonna myös ostettu ja uimapuku.
7v:lle joudun ostamaan collegehousuja useammat vuodessa, koska on poika, kuten kaksi vanhempaakin ja housut menee puhki yleensä viimeistään lapsi numero 2 käytössä.
kenkiä on ostettava useammat vuodessa, kaksi vanhinta kuluttaa ne puhki tosi nopeasti ja kenkiä ei siis juurikaan jää seuraaville. tietty jotkut saappaat kestää yleensä koko porukan läpi.
ja on sitä itsellekin ostettava vaatteita ja miehelle, että minusta nuo vaatemenot tuntuu hurjan pieniltä. ainakin jos teillä kouluikäisiä lapsia..
En sanonut etteikö ruoka voisi olla hyvää. Moni edullinenkin ruoka on todella hyvää. Mutta terveellistä se ei välttämättä ole. Meillä on ihan tavallista ruokaa mitä syömme, mutta käytämme juuri paljon luomutuotteita ja emme juuri koskaan esim. marinoitua lihaa. Tänä vuonna ollaan kerran käytetty marinoitua lihaa. Leikkeleitä menee kyllä, mutta niistäkin yritetään katsoa terveellisimmästä päästä olevia. Kuten sanoin, niin meidän arvomaailma on aivan päinvastainen kuin teidän. Sen sijaan minusta on aika erikoista, että väität, että teidän ruuat olisi minusta pahaa - en ole missään välissä sellaista väittänyt. Sen sijaan mielestäni tuo teidän talous on edelleen epärealistinen - kun kerrot teidän tulot ja menot tuolta ajalta, niin yhtälöstä näkee, että ne eivät toimi. On hassua, että tarkastelet menoja vain tämän vuoden osalta, mutta sitten tulojen on täytynyt taas tulla pidemmältä ajalta. Se on minusta joko tai eli tulot tältä vuodelta ja menot tältä vuodelta tai vaihtoehtoisesti menot pitkältä ajalta ja tulot pitkältä ajalta. Muutoin esimerkillä ei ole oikein mitään väliä. Ja mitä noihin vaatteisiin tulee, niin silloin kun olin itse yksinhuoltaja, niin budjetoin seuraavasti: tammikuu talvikengät helmikuu takki maaliskuu alusvaatteet huhtikuu kevättakki tms. toukokuu kevään juhliin vaatteet kesäkuu toppi + shortsit heinäkuu hame elokuu 2x t-paita syyskuu college tai neule lokakuu lenkkarit marraskuu hattu ja hanskat joulukuu pitkät alushousut ja sukat Jokaiselle kuulle pistin budjetiksi 50 e. Jokainen joka ostaa vaatteita tajuaa, että noilla ostoksilla ei ostettu vuodessa minulle kuin 1 housut, 1 rintaliivit ja parit alushousut ja yksi vaate per kausi. En millään voi uskoa, että kasvavan lapsen kanssa voi päästä halvemmalla kuin mitä minulla maksoi nuo vaatteet, vaikka vaatekaapissa oli silloin minulla perusvarasto. Jo pelkät rintaliivit vuodessa maksaa usein 30-40 euroa ja jos harrastaa liikuntaa niin toisen saman verran. Jos ostaa vain yhdet rintaliivit vuodessa ja parit alushousut täytyy käyttää aika monia vuosia niitä rinnakkaisalusvaatteita. Suoraan sanottuna, jos 6 henkisen perheen vaatekulut ovat pitkässä juoksussa 120 euroa kuussa, niin silloin on minusta jo lapsia laiminlyöty. Jokainen lapsi saa lapsilisääkin 100 e ja kyllä nyt siitä puolet vähintään pitäisi pystyä laittamaan lapsen kenkä- ja vaatehankintoihin.
Olen pitänyt kirjaa tuloista ja menoista jo yli 15 vuotta, ja koko ajan on "rullaava" niin että tiedän mikä on +/- tilanne kokonaisuuden suhteen.
Kun useinhan se on sitä, että välillä säästöön jää enemmän, ja välillä tulee jakso jolloin säästöjä taas käytetään, jolloin hetkellisesti näyttäisi että menot on tuloja isommat.
Onneksi sentään vielä ollaan plussalla, mutta nyt tarvitaan vähän ryhtiliikettä, että pysytäänkin.
Tähän aloitukseen nyt vaan jostain syystä laitoin vaan tän vuoden menot, kun ne oli minulla helpoiten saatavilla.
Ja tän hetken relevantti tilannehan se on - ei ole tarpeen tässä kohtaa enää analysoida joskus pari vuotta sitten asuntoon tai remonttiin tai autoon tai matkaan tuhlattuja rahoja, vaan sitä mitä tällä hetkellä käytämme ihan juoksevasti.
Ja tarkoitus / yritys tietysti säästää jatkuvasti.
Mä en tee vaatteiden hankinnasta noin hankalaa jonkun jaksotuksen kanssa, ostan sopivaa kun sattuu löytymään ja jaksan kierrellä. Sitten on valmiiksi tarvittavaa yleensä kaapissa, kun on löydöt napsinut valmiiksi.
Joskus jos on ihan pakko jotain ostaa (usein lasten ulkovaatteet + -asusteet joiden tarve tulee aina äkisti), niin katson muutamasta paikasta tai kyttään tietyt tarjoukset (esim. Hullut Päivät, jotkut tietyt kirppikset, CM Mammuttimarkkinat tms.), joista tiedän sellaisia vaatteita löytyvän.
Liikunnassa mulle riittää ihan tavalliset liivit. Muutenkin ostan max 20 eur liivejä, eikä niitä tartte niin usein ostaa, mulla on niitä niin monet joskus hommattu ja saatu, että pärjää monta vuotta samoilla.
Ja eihän itselle ole pakko ostaa joka vuosi vaatteita tyyliin "housut", "paita", vaan tarpeen mukaan..
Esim. kotona ollessa on tarttenut vähemmän vaatteita itselle kuin töissä.
Tosin esim. mun ulkoiluvaatteet on kyllä tyyliin jotkut 20v. vanhat toppahousut itsellä jne., nykymammoilla tuntuu olevan tärkeää että itelläkin on goretexit ja muut, mulle se ei ole tärkeää.
Ja kirppikseltä löytyy kyllä itsellekin, olen osatut paljon esim. siistejä paitoja jotka sopii töihin 2-3 eur kpl, samoin itselle farkkuja 3 eur kpl.
Ja pienemmille lapsille löytyy kanssa hyvin kirppikseltä.
Vanhin lapsi saa jo mieheltä vanhoja / pesussa kutistuneita paitoja, tai mies saa kanssa välillä mainospaitoja, jotka käy vanhimmalle lapselle.
Ja vanhimmalta jää vaatteita toiseksi vanhimmalle, siltä osin kuin kelpaavat (hän on tarkempi). Onneksi eivät vaadi kalliita merkkivaatteita, ja vanhin ei olekaan mitenkään vaatteiden perään muutenkaan.
Mutta täytyy kyllä myöntää, kun katson, että aiemmin meillä ON mennyt tuplasti tuo summa vaatteisiin mitä nyt, eli tosiaan ollaan oltu jo tosi säästeliäitä näissä vaate- ja ruoka-asioissa tänä vuonna. (Ennen en esim. osannut käyttää kirppiksiäkään.)
Meillä ei yksi lapsi enää saa lapsilisää sitäpåaitsi.
ap
sillä ne ovat meille henkireikä. Rakastamme matkustamista ja lähdön tuntua, uusia paikkoja, tuttavuuksia, kokemuksia ja meille ne ovat paljon arvokkaampia kuin moni muu materia. Niitä myös muistellaan pitkään ja hartaasti ja myös suunnitellaan etukäteen, joten esim. viikon matka on paljon enemmän kuin se viikko poissa. Kotiin menee teillä paljon rahaa, mutta jos on mitä laittaa, niin mikäs siinä. Meillä ei olisi varaa sekä matkustaa että laittaa noin paljon kotia, joten valintoja on tehtävä. Silti koti on viihtyisä ja harkiten sisustettu ja rempattu, mutta jatkuvassa muutostilassa koti ei ole.
ja toinen on, että jotenknin tuntuu että syömme yksinkertaisemmin, mutta suunniteltuja ja päätettyjä kodin laittamisjuttuja ei peruta. Nälkää meillä sentään ei nähdä.
Totta tosin on, että ruokamme voisi olla terveellisempää (en sano että ruokamme on suoraan epäterveellistä, mutta jos haluaisi niin valkoiset jauhot, sokeri, alkoholi, marinoidut lihat, einekset joskus jne. pitäisi jättää pois tietysti ja käyttää luomua jne.)
Koen tästä kyllä välillä huonoakin omaatuntoa.
Joskus jopa otan jotain projekteja että yritän tehdä parempaa (= terveellistä) ruokaa, mutta perhe ei siitä näytä edes niin tykkäävän.
Eli sitten luovutan ja kaikki on tyytyväisiä.
(Tosin nyt pari kk kaikkk EI ole olleet niin tyytyväisiä, kun tuota ruokasäästöä on saatu paljolti sillä että limut, murot, sipsit, karkit, jäätelö, einesvälipalat... on jätetty ostamatta / minimissä.)
Ei meidänkään koti jatkuvasti muutu, mutta esim. vielä on usea paikka, joita ei ole laitettu alunperinkään mielemme mukaiseksi muuttomme jälkeen (tapetit jne.), eli hommaa aina riittää... ja lasten kasvamisen myötä aina vähän pientä säätöä ja järjestelyä kalusteissa, ei nyt mitään kallista mutta esim. säilytyslaatikoita, koteloita jne., aina tällaisiinkin menee välillä rahaa.
Mulle siis on tosi tärkeää, että kaikki on jotenkin nätisti / järkevästi ja sointuvasti järjestelty, ei riitä että on vaan joku kippo ja kuppi ja pahvilaatikko ja lelut vaan jossain lootassa miten sattuu, kaikella tavaralla oltava oma selkeä paikka.
ap
meillä menee tuplasti enemmän ruokaan ja vakuutuksiin. lisäksi tilaamme kahta sanomalehteä.
toisaalta lääkekulumme on pienemmät, eikä ole "meikkimenoja" erikseen.
pihan laittoon taas on mennyt tänä kesänä 5000€
matkusteluun puolestaan 1000€.
eli aikalailla kai samoin mennään. mielestäni oikein missään ei voi säästää, jos nyt ei puhuta esim. siitä, että ostaako koskaan lehteä tmv.
ja joskus taas on harrastusväline ja vaatemenoja ihan hirmuisesti, mutta silloin ei tehdä piharemonttia samana hetkenä =)
Siis en nyt oikein ymmärtänyt koko tän jutun pointtia.
Oletteko nyt käyttäneet mielestänne rahaa liikaa vai ette?
Onko teidän mielestä teidän rahankäyttönne mennyt niihin kohteisiin, jotka ovat teidän arvomaailman mukaisia? Onko teillä koko perhe tyytyväinen teidän arvomaailman mukaisiin painotuksiin vai mennäänkö jonkun mielen mukaan?
Vai oliko tarkoitus selvittää, että pitävätkö jotkut teidän jakaumaa erikoisena? Vai halusitko kuulla, että minkälaisia jakaumia muilla on?
Joo ja en minäkään NYT osta tuolla aikaisemmalla mainitsemallani logiikalla vaatteita vaan silloin kun olin YKSINHUOLTAJA ja minulla oli itseäni kohtaan vain 50 e kuussa käyttää rahaa vaatteisiin, niin laskin tuolla logiikalla, että mitä sillä saa. Mielestäni yhdet housut, yhdet talvikengät tms. per vuosi on kuitenkin se suuruusluokka, jolla minä pystyin elämään. Lapseen pistin kyllä silloinkin 170 e kuussa sisältäen vaatteet, kengät, luistimet, lelut, tarvikkeet, fillarit jne. Sillä ihmettelin tuota teidän 120 e kuussa 6 hengelle.
Mulle tulee "ähky" tuollaisesta tuhlailevasta elämäntyylistä. En sano mitenkään pahalla, ei vaan sovi mulle. Toki mekin asuntoa rempataan ja sisustetaan mutta pienissä erissä. Jos on parina kuukautena ostellut uutta tavaraa, ei sitten moneen kuukauteen huvitakaan ostaa. Siksi varmaan mahdutaankin hyvin pieneen neliöön ja hyvin on säilytystilaa eikä tavaraa pursua joka paikasta =) Teenpä mielenkiinnosta meillekin budjettia
Laina+sähkö+vesi+vastike= 720 euroa /kk
Muut lainat 350 euroa / kk
Netti 23
Puhelinlaskut 70 /kk
Vakuutukset 100 euroa /kk ja meillä on kattavat vakuutukset. 2 autolle, kotivakuutus, miehelle tapaturma- ja sairasvakuutus, mulle ja lapsille tapaturma ja vielä henkivakuutus.
Hmm..siinäpä ne pakolliset taisi olla. Lehtiä ei tule, kirjastossa voi lukea ja netistä, inhoan turhaa paperia, meille ei tule enää edes mainoksia. Toinen auto on vanha isolla veellä, toinen on 10 vuoden ikäinen ja meille juuri passeli. Kummatkin ostettu niin edullisina että arvo ei ole laskenut vielä yhtään eikä se paljoa vanhassa autossa laskekaan =) Huollot ja korjaustyöt on ilmaisia, ainoastaan osat maksaa ja ne saadaan tukkuhintaan eli ei se auton pito AINA kallista ole. Matkailuun on käytetty varmaan 1500 euroa(?) vuodessa. Sisältää 2 kylpyläreissua ja viikon mittaisen reissauksen ympäri Suomea huvipuistoissa jne. Sopiva määrä meille. Ruokaan menee varmaan 500-600 euroa kuussa. Meitä on 4 ja lihaa ja kalaa saadaan vähän ja herkuista voisi hyvinkin tinkiä. Bensoihin menee varmaan 200-250 euroa kuussa. Säästöön menee aina vähintään 200 euroa, välillä enemmän. Keskimäärin parin viime vuoden aikana on mennyt 500 euroa kuussa säästöön kun katsoo koko vuotta..
Kotiin ja sisustukseen mennyt varmaan 1500 (?)vuoden aikana ja koti on aika lailla sellainen kuin haluankin. Muutama pikku juttu vielä puuttuu =) Tytölle ostan varmaan 90 % vaatteista kirpparilta kun hyviä löytöjä tekee PALJON. Ulkovaatteet on aina alesta, samoin talvikengät jne. Isommalle ostan Hennesiltä, Kappahlista, Lindexiltä jne jne halpisliikkeistä. Omia vaatteita uusin aika lailla vaan tarpeen mukaan. Vaatteisiin menee vuodessa EHKÄ joku 1000 euroa eikä varmasti kulje kukaan rääsyissä. Meitä 4 ja nyt voitte arvuutella nettotuloja jos haluatte =)
ostin kirpparilta lapselle Nokian kumisaappaat kahdella eurolla, ja suuren osan vaateostoksista teen samoin. Ehkä lapseni nyt ovat laiminlyötyjä?!
syöttekö vain perunaa, ja senkin osittain naapurin pihamaalta yöllä? :)
Onko auto polkuauto? :)
Keskiverto-Toyotan kokonaiskuukausikulut olivat jo useampi vuosi sitten 500-550 eur/kk.
Onko moottoripyöränne potkumopo? :) Jo lakisääteisiin vakuutuksiin menee ilmoittamaanne enemmän kuukaudelle jaettuna.
Vai ei muka voi säästää?
Kalja, ulkomaanmatka ja moottoripyörä ova turhia. Mihin te sitä mopoa tarvitsette, oletteko vielä itsekin leikki-ikäisiä? Pihamökkikin aika turhake. Kakkosautokin turha ja ekakin, miksi muuten asutte korvessa, jossa se on niin kallista matkakulujen takia? Mihin niitä lahjjoja ja tuliaisia noin paljon tarvitaan, oletteko vähän epävarmoja itsestänne?
miehen netto joku 3150 eur kuussa. Nyt ollut tiukempaa kun olen ollut kotona, mutta kun palaan nyt töihin niin BRUTTO olisi norm. n. 3200, en tiedä mitä nettona, kun tuo bruttokin laskee kun aion tehdä vaan lyhyitä päiviä tms..
Sitten jotain satunnais- ja lisätuloja jonkin verran...
ap