APUA! Lenkkeilyä aloittavalle, pliide?
Kävin eilen hölkkälenkillä tai paremminkin kävely + muutaman 100m hölkkää. Miksi ihmeessä askellus tuntuu painavan ihan älyttömästi? Toisia lenkkeilijöitä seuratessani juoksivat niin kevyesti ja mulla tuntuu, että jalat painava tonnin iskeytyessä maahan? Jalat olivat sääristä sitten todella kipeät illalla vaikka yritinkin venytellä. Onko tämä sitä aloittelijan ongelmaa ja kunhan kunto kasvaa, askelluskin kevenee? En ole ole ylipainoinen vaan ihan sopusuhtainen, joten painava askellus tuskin siitä johtuu. Kuntoni on vain rapistunut huonoksi ja enhän mä "luuseri" jaksa juosta kevyttä hölkkää kuin muutaman 100m ja sitten kävellä ja taas välillä hölkätä. Vinkkejä muilta aloittajilta ja jo pidemmälle päässeiltä. Niin kovasti haluan lenkkeillä!
Miksi muuten alkaa aika pian pistää polven sisäsivulta? Lenkkarini ovat jonkin sortin juoksukengät, mutta en ala ostaa mitään yli 100e maksavia!
Kommentit (28)
Olen parisen viikkoa hölkkäillyt noin 40 minuuttia 3-4 kertaa viikossa. Joskus kulkee ´joskus ei jaksaisi millään. Ostin juuri itselleni Adidas Chill- lenkkarit. Taipuisat ja kevyet. Hölkkään maastossa enkä pidä "tokkulaisista" ja paksupohjaisista peruslenkkareista.
(en tieda ikaasi tms joten arvailen vaan mitka sun sykerajat pitaisi olla, mutta mutulla sanoisin etta peruskestavyys 120-140, vauhtikestavyys 140-165 ja maksimikestavyys 165+)
15 kertoi maksimisykkeensä olevan päälle 200. Minun maksimisykkeeni on alle 180, ja minun (juoksutestillä laktaattimittauksin) mitatut sykerajani ovat hyvin lähellä noita arvioimiasi. Niinpä 15:n sykerajat ovat todennäköisesti korkeammat. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että 175 ei todennäköisesti ole enää 15:n pk-harjoittelualueella.
Kun 15 on jo selvästi kokenut juoksija, suosittelisin tekemään 10 km:n juoksutestin (juokset 10 km niin kovaa kuin pystyt). Sen perusteella pystyy sitten erilaisilla laskureilla katsomaan sopivat kilometrivauhdit erityyppisille harjoituksille (esim. Juoksija-lehden nettisivuilta löytyy tällainen laskuri). Henkilölle, jonka sykkeet poikkeavat selvästi normaalista, tämä antaa paremman kuvan sopivista harjoitustehoista kuin pelkkä sykkeiden tuijottelu ilman henkilökohtaisesti määrätiteltyjä sykerajoja. Aloittelijalle 10 km:n juoksutesti ei tietenkään sovi.
Mietin myös, että 15:n juoksun raskaus voi johtua siitä, että lantio on juostessa liian matalalla. Kokeile joskus juostessasi panna kädet ristiin niskan taakse. Muuttuuko lantion asento selvästi? Tämä on se asento, jossa lantion pitäisi olla juostessa. (Tarkoitus ei ole pitää käsiä niskan takana koko aikaa, vaan vain hakea tällä tavalla oikeaa juoksuasentoa.)
11
15 kertoi maksimisykkeensä olevan päälle 200.
11
Ensinnakin onko testeilla todettu maksimisyke vai miten tuohon "paalle 200" toteamukseen on paadytty, onko se vain omaa mutua, toisekseen ihmiset on yksilollisia ja tottakai on henkiloita joilla sykkeet on luonnostaan korkeammat, silloin ns. normaalit kaavat ei niin pade ja tallainen henkilo saa paremmin apua yksilollisesta sykerajamaarittelysta (auktorisoidut testit). Esim 25-vuotiaan normi MHR on 195 mutta noin 10%:lla ikaryhmasta syke voi olla jopa 30 lyontia enemman eli 225. Mutta _kaikille_ patee etta pk-lenkkien pitaisi tapahtua anaerobisen kynnyksen alapuolella, ja kunhan tasta pitaa huolen niin oikeanlaista edistysta tapahtuu. Jos MHR on vaikkapa tuo 225 niin tuossa 180 pinnassa ja alle missa noi 16:n lenkit tapahtuukin oltaisiin anaerobisella kynnyksen alla ja ongelmaa ei ole.
Eli talta osin korjaan aiempaa sanomaani, etta hanen sykkeet on liian korkeat, ei valttamatta ole jos todella sattuu edustamaan tuota aaripaata. Onko todellisuudessa niin, sita ei voi varmuudella paatella.
En tiedä millä muulla maksimia voisi testata kuin sykemittarilla ja sillä olen saanut lukemaksi ohjeiden mukaan testatessa muistaakseni n. 210. Yli 200 kuitenkin. Ja olen kokeillut usealla eri mittarilla eli pitäisi olla aika lähellä totuutta.
Olen kyllä tietoisesti lisännyt hitaampien lenkkien määrää ja jonkin verran huomannut tuloksia eli joskus ehkä juoksin liian kovaa, mutta en mielestäni enää. Eli tosiaan menen vauhtia, jolla pystyn hyvin puhumaan, silti lenkkien keskisyke tuolla 170 huitteessa. 10 km ennätykseni on 50 minuuttia, mutta normaalilenkillä käytän tuohon matkaan reilun tunnin eli vauhti ei ole minulle kova.
Ja tosiaan minulla tulee myös paljon tuota peruskestävyysharjoittelua sillä pyöräilen 4-6 h viikossa ja se tapahtuu matalalla sykkeellä eli menen hissuksiin. Jaksan myös kävellä monituntisia lenkkejä ja kun tuo leposykekin on n. 50 niin en itseäni ihan rapakuntoiseksi miellä.
Täytyy kuitenkin vielä yrittää muistaa jarrutella:), kiitos vinkeistä.
Kävin katsomassa omat rajani ja kuten arvelinkin, normaali lenkkini on vain hitusen kevyeksi/palauttavaksi kuvattua lenkkiä nopeampitahtisempi, ei edes reipas saati sitten kova. Tälläkin vauhdilla sykkeeni nousee kuitenkin mainitsemiini lukemiin. Ja siis se ei tunnu pahalta, pystyn juoksemaan pitkäänkin yli 180 sykkeellä eli 170 on varsin miellyttävä. Mikä lie vika sydämessäni sitten on kun se näin poukkii:)
15
ps. sori ap, ei ollut tarkoitus vallata ketjuasi:)
Itselleni ehdottomasti paras rapakunnosta 10km lenkille kikka oli HIIT (high interagtive interval training eli aloitin 4minuutista. Sekkari käteen ja 20s hissutteluhölkkää, 20s niin kovaa kuin luulee jaksavansa, taas 20s hissua... aina sinne 4min asti. Tämä 3kertaa viikossa ja seuraavalla viikolla min. lisää. Lämmittelyksi hiukan kävelyä. Ei vie aikaa ja itselläni kunto nousi niin huimaa vauhtia etten ollut uskoa sitä. Nyt olen puolimaraton kunnossa...
Noista kengistä oli muuten ihan hiljattain jotain tutkimusjuttua, että kalliit hifistelykengät on itseasiassa aika huono juttu jaloille, jotka on tarkoitettu käytettäväksi ilman mitään tukia ja tyynyjä, että parhaat jalalle olisivatkin mahd. simppelit lenkkarit.. Mutta tiedä häntä!
Itselläni polven sisäsyrjän kipu johtui lihaksen surkastumisesta ja parani sitä jumppaamalla. Monella muullakin on ollut sama juttu (on joskus kaatunut ja iskenyt polvensa ja ulkosyrjän lihas on alkanut kehittyä voimakkaammaksi), polven ja säären kipuihin on varmaan monenlaisia syitä. Jos jatkuu, niin kiropraktikko tai lääkäri voisi jalkaa katsoa.
Mulla olisi tahan muutama pointti, nyt en vaan ehdi. Ehka palaan asiaan jos viela loydan taman ketjun.. t. 15