Supernoloa! Aloitin uuden työn 2 vkoa sitten, nyt sain tietää olevani rv 12
Gynekologi ultras sikiön, raskausviikko 12, itse tein positiivisen raskaustestin viikolla 11... ei ollut kyllä mitään tietoa raskaudesta! Kuinka ihmeessä "selitän" tämän esimiehelle? Haluan ehdottomasti olla rehellinen ja kertoa heti, vaikka koeaikaa on rutkasti vielä jäljellä. Toivon että rehellisyyteni saa pomon uskomaan että en oikeasti tiennyt olevani raskaana, kun olin työhaastattelussa + kun otin työn vastaan.
Ei mua työn menettäminen pelota. Jos sopimus puretaan, sitten se puretaan. En vain halua antaa epärehellistä kuvaa itsestäni :/
Olen miettinyt sopivaa avausrepliikkiäkin, millä aloittaisin kertomisen, mutta en sitäkään ole vielä keksinyt.. :D
Kommentit (40)
vaikka työtä vastaanottaessani tiesin jo olevani raskaana, haastattelussa en vielä tiedä. Kun olin ollut töissä 2 viikkoa kerroin esimiehelleni olevani raskaana. Hän onnitteli ja ei se mitään muuttanut. Äitiysloman jälkeen palasin töihin.
Siskot hyvät, ei ole synti ja häpeä saada lapsia. Se ei ole ilkeyttä työntekijän puolelta. Näitä vaan sattuu. Työnantajan täytyy tietää raskaudesta kuukautta ennen kuin jäät äitiyslomalle, sitä ennen ei ole MITÄÄN moraalista ja lojaalista tai rehellistä velvoitetta tai syytä kertoa työnantajalle mitään. Jos oikein huonosti menee, niin työnantaja laittaa sinut ulos, ja viikon päästä saat keskenmenon. Laki siitä, milloin työnantajalle on viimeistään raskaudesta ilmoitettava, on tehty hyvin pitkälle naisten oman oikeusturvan takia. ÄLKÄÄ PERHANA SÖSSIKÖ SITÄ! Mikä "rehellisyys velvoite" on kertoa alkuvaiheen raskaudesta?
Ei ole ihme, että työt siirtyy muualle maailmaan, kun työnantajaa pidetään vastapelurina. Toivottavsti jäät loppuiäksi työttömäksi.
pienyrittäjälle on hirveä riski palkata synnytysikäisiä naisia.
taas muistutus minullekin etten takuuvarmasti palkkaa lisääntymisikäistä naista töihin! Työntekijälle on kova tarve mutta otan todellakin tiukan seulan hakijoiden suhteen.
T: pienyrittäjä
Nuoret naiset ovat liian suuri riski, kun on kyse aidosti merkittävistä ja asiantuntemusta vaativista työtehtävistä. (Ei siis ns. suorittavasta työstä, johon ei juuri paneutumista vaadita.) Ei voida ajatella, että tärkeään tehtävään vakinaisesti palkattu työntekijä olisi muutaman kuukauden töissä ja sitten heti häippäisee vauvanhoitohommiin ja palaa vanhentunein tiedoin jälleen vuoden parin kuluttua kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ei maailma vaan toimi niin. Ehei, näitä on nähty riittämiin eivätkä nämä tuoreet mammat ainakaan mitään lisäarvoa työpaikalleen tuo. Ensin on nämä raskausoireet, jotka nykyään ovat siis "sairauksia" ja vaativat jäämään äippälomalle heti kun vähän heikottaa. Sitten tuleekin työhönpaluu ja ainaiset poissaolot, kun mies ei ilmeisesti jostain syystä voi jäädä hoitamaan sairaita lapsia kotiin (vaikka parisuhde on niiiin tasa-arvoinen). Ja se paljon puhuttu "kypsyys" tai vastuullisuus, jonka pitäisi kehittyä vanhemmuuden myötä - no se ei ainakaan tarkoita vastuullisuutta työasioissa, vaan sitä, että "hyvä äiti" jää pois töistä aina kun vain mitenkään on mahdollista laittaa se lapsen syyksi. Ihan vapaasti saatte nuoret naiset tuhota asemanne työmarkkinoilla - onneksi osaavia miehiä ja aikuisia naisia löytyy tehtäviin mielin määrin.
www.tasa-arvo.fi /oikeustapauksia
Ei olisi tosiaan ensimmäinen kerta kun tällaistä käsiteltäisiin käräjillä.
Tsemppiä ap, mitä sitten päätätkin tehdä. Pidä oikeuksistasi kiinni.
Minusta se on lähinnä sinusta itsestäsi kiinni kerrotko vai et. Teet niin kuin oikeaksi tunnet.
Minut valittiin erääseen määräaikaiseen vuoden pestiin ja olin töiden alkaessa myöskin raskaana rv 12. Haastatteluhetkellä en ollut raskaana. Minä en olisi voinut salata asiaa. Kerroin esimiehelle asiasta toisella työviikolla ja yllättynyt hän oli, mutta onnitteli reilusti. Yli puolet työsuhteesta olin äitiyslomalla, mutta minulle oli tärkeää olla rehellinen.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että vuoden äitiysloman aikana ihmisen ammattitaito vanhenee?
Jos henkilö on ollut useita vuosia työssä ja on sitten vuoden äitiyslomalla niin eikö tosiaan enää kykene työhön? Jos atk-ohjelmat esim. vaihtuu niin jokainenhan ne joutuu opettelemaan uudestaan. Mun mielestä tänä päivänä jokainen työntekijä joutuu päivittämään omaa osaamistaan koko ajan. Miksei uuden oppiminen enää äitiysloman jälkeen onnistuisi? Tänä päivänä nelikymppisetkin saattavat vaihtaa kokonaan alaa ja joutuvat opettelemaan uutta. Ymmärrän kyllä huolesi siinä mielessä, että pienessä firmassa yhden ihmisen työpanos on merkittävä. Mutta jos motivaatiota löytyy työn tekemiseen niin kyllä tulee myös tuloksia. Jos valitset jonkun lapsettoman "vanhan" naisen niin onko se sitten ihan varma ettei mitään ongelmia voi tulla? Tai onko kaikki miespuoliset työntekijät automaattisesti tunnollisia ja tehokkaita?
Nuoret naiset ovat liian suuri riski, kun on kyse aidosti merkittävistä ja asiantuntemusta vaativista työtehtävistä. (Ei siis ns. suorittavasta työstä, johon ei juuri paneutumista vaadita.) Ei voida ajatella, että tärkeään tehtävään vakinaisesti palkattu työntekijä olisi muutaman kuukauden töissä ja sitten heti häippäisee vauvanhoitohommiin ja palaa vanhentunein tiedoin jälleen vuoden parin kuluttua kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ei maailma vaan toimi niin. Ehei, näitä on nähty riittämiin eivätkä nämä tuoreet mammat ainakaan mitään lisäarvoa työpaikalleen tuo. Ensin on nämä raskausoireet, jotka nykyään ovat siis "sairauksia" ja vaativat jäämään äippälomalle heti kun vähän heikottaa. Sitten tuleekin työhönpaluu ja ainaiset poissaolot, kun mies ei ilmeisesti jostain syystä voi jäädä hoitamaan sairaita lapsia kotiin (vaikka parisuhde on niiiin tasa-arvoinen). Ja se paljon puhuttu "kypsyys" tai vastuullisuus, jonka pitäisi kehittyä vanhemmuuden myötä - no se ei ainakaan tarkoita vastuullisuutta työasioissa, vaan sitä, että "hyvä äiti" jää pois töistä aina kun vain mitenkään on mahdollista laittaa se lapsen syyksi. Ihan vapaasti saatte nuoret naiset tuhota asemanne työmarkkinoilla - onneksi osaavia miehiä ja aikuisia naisia löytyy tehtäviin mielin määrin.
Onneksi et ole minun työnantajani. Ei muuta.
olen vähän samantapaisessa tilanteessa mutta koeaikani meni jo talvella umpeen. Meillä kaksi hoitojen avulla saatua lasta ja haastattelussa kerroin että lapset ei ole olleet itsestäänselvyys jne vähän vihjasin, kollegani tietää hoidoistani. Mutta nyt, olenkin yllättäen raskaana luomuna. Pelkään siis pomolle kertomista, sitten kun sen aika koittaa, koska luulisin että he "luottivat" etten enää lisäänny...
Mä en ikinä palkkaisi "kohtua". On nää nähty niin monta kertaa. Kummasti näyttää noita yllättäviä raskauksia sattuvan sen jälkeen, kun duunipaikka on napattu. Toisaalta, kai se on ihan hyväkin, että sellaista perusasiaa kuin ehkäisy hallitsematon nainen pysyykin kotona vaihtamassa vaippoja eikä sotke firman asioita.
Mä en ikinä palkkaisi "kohtua". On nää nähty niin monta kertaa. Kummasti näyttää noita yllättäviä raskauksia sattuvan sen jälkeen, kun duunipaikka on napattu. Toisaalta, kai se on ihan hyväkin, että sellaista perusasiaa kuin ehkäisy hallitsematon nainen pysyykin kotona vaihtamassa vaippoja eikä sotke firman asioita.
Mistä tähän yhteiskuntaan sitten sun mielestä saadaan tulevia veronmaksajia, jos kukaan ei enää uskalla tehdä lapsia?
Jos se siis on muuten iloinen ja hyvä juttu.
Et ole tehnyt mitään väärin. Olisi aikamoista purkaa työsopimus raskauden vuoksi ja voittaisit varmasti oikeudessa jos työnantaja näin tekisi.
Itsekin aloitin uudessa työssä koeajalla niin, että tein positiivisen raskaustestin parin päivän päästä uudessa työssä aloitettuani. Viikkoja toki vähemmän kuin sinulla tuolloin. Pian olen palaamassa hoitovapaalta tähän työhön.
Olen itse onnellinen kun vaihdoin työpaikkaa. Edellinen työpaikkani oli kamala ja jos olisin tiennyt raskaudesta en olisi luultavasti hakenut toista työtä. Yritimme raskautta mutten arvannut raskautuvani niin nopeasti kuin raskauduin. Jälkikäteen olen tosi tyytyväinen, että hain uuden työpaikan koska edeltävässä en viihtinyt. Olisi ollut tuskaa olla siellä koko raskausaika ja siten äitiys- ja hoitovapaan aikana murehtia työnhakua. On ihanaa kun on mieluisa työ odottamassa. Toki en tiedä miten suhtaudut muuten uuteen työhösi.
Rehellisyys on toki hyve ja monessa kohtaa olen itse turhan rehellinen. Silti rehellisesti naisille voi olla ainoa vaihtoehto saada töitä olla kertomatta tai jopa valehdella raskausasioista ja lapsisuunnitelmista. Ymmärrän tämän hyvin.
Ota asia varovasti pomosi kanssa puheeksi. Kerro hänellekin vaikka, että asia oli itsellesi yllätys jos se tuntuu helpommalta. Mutta työpaikkaasi sinun ei kyllä pitäisi menettää koeajalla raskauden vuoksi missään nimessä.
Tsemppiä!
osuvasti sanoi. Juttu on niin että olen itse yrittäjä ja työnantaja. Olen kyllä ollut todella hankalöan naisen alaisuudessa oman ekan raskauteni aikana, vaikka työvuosia oli firmassa takana jo 5. Päätin, että kun oman firman perustan, niin haluan päteviä ihmisiä töihin, oli kohtu tai ei. Ja kyllä yhä olen sitä mieltä, että minulle ei kuulu työntekijän raskaus, kuin vasta silloin kun se minulle kuuluu ilmoittaa. Tottakai huomasin, kun yksi työntekijöistäni tuli raskaaksi, mutta se ei kuulunut minulle. Hyvin hän on aina hoitanut työnsä. Tottakai siitä tulee työnantajalle lisäkuluja, mutta ei me naiset voida puukottaa toisiamme selkään ja sitten palata 70-luvulle. Tästä oikeudesta on aikanaan taisteltu, joten saatan olla tyhmä ämmä, mutta perhanan mukava työnantaja.
niin tyhmä, etten työnantajana sillä perusteella jatkaisi työsuhdetta. Vain tyhmä ihminen talloo omia oikeuksiaan noin pahasti.
raskaus ei saa liittyä mitenkään sun jatkoon työssäs. suosittelen ettet kerro ennen koeajan päättymistä koska sun ei tarvii. Jos sut irtisanotaan nyt se on syrjintää. ihan sama tiesitkö raskaudesta vai et etukäteen.
senkus kerrot vasta kaks kuukautta ennen ku äitiysloma alkaa että millon jäät lomalle, toki tietävät kyllä jo mahasta sillon että raskaana olet.
itse sain töitä (tehtiin vuoden työsopimus), viikko sen jälkeen tein raskaustestin, pari viikkoa ehdin olla töissä, alko niin raju pahoinvointi että jouduin sairaalaan, 2 kk olin sairaslomalla, kävin välillä 4 päivää töissä, taas sairaalaan, taas sairaslomaa, sitte ehdin olla reilu kuukauden töissä ennen ku alko äitiysloma. välillä yritin useampaan otteeseen töihin, mutta pahoinvointi jatkui niin rajuna että enintään kaks päivää kotona ja taas pitkäksi aikaa tiputukseen. äitiyslomalle pääsin niin alko pahoinvointi uudestaan ja synnytyssalissa viimesen kerran oksensin. :D
kun sain tietää olevani rv:lla 5. Lapsi oli kauan ja hartaasti toivottu, joten olin vain hiljaa onnellinen ja kerroin sitten esimiehelle kun näkyi jo kaikille. Hän onnitteli ja alkoi vaan suunnitella mulle seuraajaa. Älä turhaan välitä mitä työnantaja asiasta ajattelee, ei nekään työntekijää ajattele. Minut irtisanottiin "tuotannollisista ja taloudellisista syistä" edellisestä työpaikastani just ennen kuin tulin raskaaksi.
Siihen täytyy olla syy. Syyksi riittää, ettei työntekijä opi kohtuullisessa ajassa työtehtäviään tai myöhästelee tai osoittautuu epärehelliseksi. Mutta syy on oltava ja se on myös kerrottava. Raskaus ei riittäne syyksi.
Työnantaja joka irtisanoo raskaanaolevan koeajalla ottaa ison riskin. Hänellä on todistustaakka siinä vaiheessa kun asia riitautetaan käräjillä. On hiton vaikea todistaa 4kk ajalta että työntekijä ei sovellukaan ko. työhön, ellei työntekijä sitten ole lusmuillut todistettavasti.
Raskaanaolevan työntekijän irtisanomisesta joutuu lähes poikkeuksetta aina korvaamaan muutaman kuukauden ajan palkan, sekä oikeudenkäyntikulut.
mutta koeajalla ei vielä olla työsuhteessa joten ei ole mitään irtisanottavaa tai purettavaa, onkin siis kyse siitä että kirjoitetaanko työsopimus koejan jälkeen työntekijän ollessa raskaana, ja siinä voi käydä köpelösti.
että esim. irtisanomisaikaa ei ole.
Koeaikana työsuhde voidaan purkaa ilman irtisanomisaikaa, mutta työsuhde se on kuitenkin.
kuin muita työntekijöitä. Jos raskaana oleva irtisanotaan koeajalla tai muulloin niin työnantajan täytyy pystyä todistamaan, ettei se johtu raskaudesta. Joku muu syy täytyy siis esittää. Jos mitään konkreettista muuta syytä ei olisi ja ap vetäisi jutun oikeuteen niin hänellä olisi todella hyvät mahdollisuudet voittaa juttu. Tietysti kannattaa säilyttää itsellä joku todiste esim. meili siitä, että työnantajalle on raskaudesta kerrottu.