Itkettää! En selviä näitä verojutuista :(
Olen koko illan yrittänyt selvittää tätä asiaa, mutta en vaan tajua!!!! Miksi kaiken pitää olla niin monimutkaista koukerokieltä ja puhelinneuvontaankin saa jonottaa tuntikaupalla. Itkettää, ahdistaa ja masentaa.
Miten mä nyt selvitän tän asian, kun kävin viemässä pulloja palautukseen yli satasen edestä. Osa oli meidän omia, osa kavereiden jättämiä (lasketaanko nämä sivutuloksi vai meneekö lahjaverotuksen puolelle?), osa kellarista löytyneitä tosi vanhoja (onko nämä sitten perintöverotusta tai ennakkoperintöä vai onko meidän omaisuutta, kun talo on ostettu appivanhemmilta) ja osa on miehen yrityksen ostamia (mihin nämä sitten kuuluu?????). Ja mulla on jo pää ihan sekasin, yritän vertailla kauppakuitteja ja pullonpalautuskuitteja, että mitkä kaikki kuuluu mihinkin kategoriaan, mutta en saa mitään tolkkua tähän! Tajusin vasta kun pullonpalautusautomaatti antoi kuitin, että munhan ois pitäny erotella ne pullot etukäteen :( MMä en selviä tästä enää, miksi kaikki on niin vaikeeta!?
Kommentit (4)
vai miten todistat verottajalle? Meillä kauppa haluaa sen kuitin itselleen eikä millään suostu ottamaan edes kopiota.
Mene heti huomenna verotoimistoon selvittämään sotkua. Yritä löytää pullojen ostokuitit, jos niistä olisi apua. Jos pullot ovat olleet talossa ennen talon ostoa, ne ovat selvää perintöä. Kavereiden jättämät taas selvästi lahjaverotuksen piiriin. Jos miehen yrityksen ostamat pullot on tarkoitettu teidän käyttöön, eikö nekin silloin ole lahjoja. Koita nyt hyvä ihminen muistella, kuinka monta pulloa kuhunkin ryhmään kuului, ja oliko ne tölkkejä, muovisia, vai vinkkupulloja... Tosi vaikea tilanne, voit joutua sytteeseen veropetoksesta... Se ei ole kivaa, joudut vankilaan.
Kirjoita mahdollisimman asiallisesti, mieluiten paperille ja lähetä postissa, jotta veroasioista päättävät kansanedustajat voivat pohtia ongelmaasi.
Älä unohda mainita, että olen saanut aloituksessasi mainituilta henkilöiltä jo aiemmin tarkkaan alle verorajan jääneen perinnön tai lahjan, eli nyt palautuspulloilla kriittinen raja ylittyy.
tytön kanssa kerättiin euron edestä pulloja/tölkkejä ja ostettiin niillä mehu, jätski ja pillimehu? Ja saakohan pyörän käyttökulut vähentää näistä huippu tuloista?