Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ollut hyvin nukkuva vauva?

Vierailija
11.04.2010 |

Mistä arvelet sen johtuvan? Onko sinulla jotain salaisia vinkkejä jaettavaksi minulle huonosti nukkuvan vauvan väsyneelle äidille?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltaisin, ihan kotioloa miehen ja vauvan kanssa vaan. Mutta meinaatko 15 että jopa riehakkaat leikit pitäisi jättää illoista pois?

ap

Vierailija
22/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se sen vauvan luonteesta, vai rutiineista kiinni.

Meillä on syntymästä asti totutettu vauva nukkumaan metelissä, eli on ollut musiikit ja televisiot päällä vaikka vauva on samassa huoneessa nukkunutkin. En tiedä sitten, että onko siitä oikeasti ollut apua, mutta ainakin voidaan elää normi elämää vauvan nukkuessa.

Ja pienestä asti on ollut selkeä päivä ja yö rytmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan metelissä, mutta siis on nukkunut päiväunia niin että tavallinen puhe tai edes imurointi ei haittaa, tai telkkari. Yöllä ei kyllä meluta, mutta kyllä silloinkin katsotaan viereisessä huoneessa telkkaa jos huvittaa.

Vaan kyllä tuo silti heräilee.

6

Vierailija
24/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hermostu tai ole kireä vauvan kanssa. Meillä ollut hymyilevät ja hyväntuuliset vauvat aina :)

Vierailija
25/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ollut juuri minkäänlaista rytmiä (päiväunia ja syömisiä ei todellakaan katsottu kellosta!) ja lapset nukkuneet loistavasti. Reissattu ollaan myös paljon. t.22

Vierailija
26/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin väsynyt, on tosi harvassa ne kerrat jolloin hermo kiristää. Joskus tosi huonona yönä jos päätä särkee saatan olla hermostunut, mutta silloin mies saa hoitaa. Päivisin en ole kireä vaikka olenkin väsynyt. Rakastan vauvaani ja hänen kanssaan puuhaamista.

6

Vierailija
27/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon sitä mieltä, että vauvoilla on vaan erilainen unen tarve... Meillä on neljä lasta. Vanhin valvotti joka yö klo 3-5. Nukkui sitten aamupäivän. Kun oli ensimmäinen, niin itsekin sai nukkua kun halus. Nykyäänkin nukkuu todella pitkiä öitä, talvisin jopa 13 tuntia. Ikää nyt 11-v.

Toiseksi vanhin sitten valvotti aina klo 2 asti. Jotain ihme ähinää piti. Nykyäänkin nukkuu yössä ihan maksimissaan 9 tuntia ja sillon täytyy olla todella väsyny. Ei vaan tartte paljoa unta. Ikää 9-v.

Toiseksi nuorin nukkui, kun halusi... Usien päivisin paremmin, kun öisin. Nykyään nukkuu kyllä pitkiä öitä.

Nuorimmainen taas nukkui ihan koko aika. Mä jo mietin, että onko siinä joku vikana... ;) Heräs kyllä syömään 4 tunnin välein. Yösyötötkin lopetti jo tosi aikaisin ja rupes nukkumaan 12 tunnin öitä. Hänen kanssaan ollaan kuljetettu kerhoon isompaa sisarusta ja kaupoilla käyty ja kyläilemässä ym. Eikä hänen unensa ja päivärytminsä mene sekaisin.

Mutta yksi mikä meillä on vähän rauhottanu öitä, niin oli se kun otin viereen nukkumaan. Siinä ei heränny ite kunnolla tai sit nukahti tosi pian. Toisille sopii vieressä nukuttaminen ja toisille ei. Vanhimman yöunia rauhoitti kovasti se, kun laitettiin pinnasänky pois ja ostettiin jatkettava sänky. Mutta useimmiten siihen auttaa vaan aika... Kovasti jaksamista sinne!! Kyllä se vielä helpottaa, tosin tuossa olotilassa sen sanominen ei kovasti auta... Saisitko sä jostain jotain kodinhoitajaa tai jotain, että saisit ite hetken huilata ja nukkua?

Vierailija
28/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos se olisi tämä äidin rentous, joka kelpaa kattokäsitteeksi kaikelle. Haetaan teoria, keksitään tarvittaessa, joka tukee sitä omaa elämäntapaa. Että jos meillä nukuttiin hyvin, niin kyllähän sen täytyy johtua siitä, että me oltiin niin hyviä vanhempia, tavalla tai toisella.

Mutta tosiasiassa vauvan uni on niin monimutkainen kokonaisuus, että tuo on vain häviävän pieni osa sitä totuutta.

Ja btw. tutkimuksissa on todettu, että hyvää vanhemmuutta on se, että näkee lapsessa mahdollisimman paljon hyvää ja ennemmin hänessä kuin itsessään. Eli esim uskoo siihen, että meidän lapsi nyt vain on hyvä nukkuja. Eikä siihen, että minä nyt olen niin hiton mainio vanhempi.

Vierailija
29/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt taapero.

Esikko ei ollut todellakaan helppo.

Olin suht iäkäs pikkukakkosen saaja. Olin peilityyni ja rauhallinen ja varma kaikesta.

Se kyllä heijastui lapseeni. Olen varma siitä.

Vierailija
30/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aika lailla vauvan tempperamentista riippuvaa, jos sairaudet, allergiat tms. elimelliset valvottajat on suljettu pois. Meillä oli ihan terve tyttö joka vaan heräsi 5-10x yö ekan vuoden ajan. Sitten pikkuhiljaa helpotti, en tiedä oliko jotain hermoston kypsymistä vai mitä, mutta nyt on 6 v. ja nukkuu yönsä kuin tukki. Kaksi muuta lasta ihan samoin vanhemmin ja samanlaisin hoitotavoin ovat olleet parempia nukkujia. Tsemppiä ap:lle, tiedän miten rankkaa tuo on...

Vierailija
31/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puoliksi irlantilainen, ja velipuoleni lapset samanlaisia.

Tytöt (nyt 3v ja 5v) nukkuneet 2kk iästä eteenpäin 12-13h putkeen yössä plus päikkärit.

Edelleen nukkuvat tosi hyvin ja pitkään heräilemättä. Näin ollut aina.

9kk poikani alkoi nukkua täydet yöt 13h 4kk iässä. Edelleen nukkuu tämän lisäksi kahdet päikkärit.

Meillä on nukuttu omassa sängyssä omassa huoneessa alusta alkaen. Itkeskelyä ei ole ollut kertaakaan, en varmaan edes pystyisi vain kuuntelemaan itkua puuttumatta asiaan...

Iltarutiinit on ne normit, eli syönti, pesut, hampaat, yökkärit ja satu/laulu.

Olemme aina puuhanneet paljon viikottain: muskaria, kerhoa, kyläilyä, kävely/pyöräilylenkkejä, hyppykiikkua ym. Eivät ole vaikuttaneet puoleen tai toiseen, en ainakaan usko.

Itse olen äärettömän aamu-uninen ihminen samoin mieheni. Isommat lapset näin keväisin yrittävät herätä jo kuudelta, mutta kun käyn sanomassa, että nukutaas vielä hetki, niin nukahtavat 15 minuutissa vielä pariksi tunniksi tai yli.

Ja jos 9kk poikani sattuu herämään tyttöjen rymyämiseen kuudelta, käyn laittamassa tutin ja soittorasian ja sielläkin hiljenee heti.

Tsemppiä sulle kovasti!

Vierailija
32/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x järkkyhuonoa nukkujaa. Näiden kahden unirytmi oli päivin öin pääasiassa 45 minuutin unia kerrallaan lähes yksivuotiaaksi. Aivan hullua aikaa. Kaikki hoidettiin samalla lailla, eli imetettiin ja kuivitettiin tarvittaessa, mitäpä muuta se pieni vauva tarvitsisikaan. Nämä kaksi sitten tarvitsi vähän enemmän läheisyyttä ja rintaa. Nuorimmalla pieniä allergiaepäilyjä, jotka eivät kyllä vahvistuneet. Älä syytä itseäsi hyvä ihminen! Sitkuta sitkuta nyt vaan, kyllä se varmasti helpottaa!

Vierailija
33/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vauva nyt 8kk. vastasyntyneestä asti sammui kuin saunalyhty joka ilta kello 21 ja aamulla heräsi 9.00. rytmi on edelleen sama, paitsi että herää nykyisin jo puoli kahdeksan tai kahdeksan maissa. vauva nukkui ekat 6kk vieressäni ja söi puoliunessa tissiä silloin kun halusi. pelkäsin ennakkoon omaan sänkyyn siirtoa ja yöimetyksistä vierottamista, mutta molemmat sujuivat kuin itsestään vauvan tullessa 7kk ikään. nyt nukkuu omassa huoneessaan ja herään yöllä kerran tai kaksi laittamaan tutin suuhun tai auttamaan, jos vauva on mönkinyt itsensä umpikujaan pinnasängyn nurkkaan.

odotan nyt uutta vauvaa, ja toivon että se olisi yhtä hyväuninen. luulen, että vinkit ei paljon auta, vaan että vauvat ovat vain erilaisia yksilöitä. toivotan jaksamista kaikille väsyneille äideille!

Vierailija
34/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni heräsi aluksi 2 krt yössä, kahden kuukauden iässä enää kerran ja 4 kuukauden iässä, kun siirrettiin omaan huoneeseen, on nukkunut yöt läpeensä. Nukkuu nyt vuoden ikäisenä 19.30-6.30 mikä sopii meidän perheelle hyvin.

Lapsi on nukkunut omassa sängyssään aina ja 4 kk:n ikäisestä omassa huoneessaan. 3-4 kuukauden iässä aloin kiinnittää huomiota siihen, etten antanut lapsen nukahtaa rinnalle vaan vähän havahdutin häntä hereille (hyvin hellävaroen tietysti!) kun laitoin nukkumaan. 5 kuukauden ikäisestä hän on jäänyt sänkyyn täysin hereillä vain unirievun kanssa. Tuttia, pulloa ei ole ollut.

Lasta ei ole itketetty. Jos hän on itkenyt, olemme käyneet uudestaan peittelemässä tai ottaneet hetkeksi syliin. Tätä on päiväunilla tarvinnut tehdä vähän enemmän mutta yöunille käydessä ei käytännössä koskaan. Nyt mennyt jo kuukausia nukkumaan päiväunillekin ihan itse ilman että tarvitsee palata rauhoittelemaan.

Uskon että lapset ovat erilaisia, mutta uskon myös, että vanhempien kyky luoda tietyt rutiinit ja pitää niistä kiinni tekee ainakin 50 prosenttia tästä. Kannattaa päättää omat periaatteet ja pitää niistä sitten kiinni.

Vierailija
35/39 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht vanha ketju mutta sillain hyvä aloitus. Näistä hyvin nukkuvista vaivoista voisi jakaa enemmänkin kokemuksia ja tukea toisille huonosti nukkuvien vauvojen äideille. 

Aina ei saa, ja ylipään harvoin saa mistään neuvoja yöuniin ainakaan ilmaiseksi nykypäivänä, neuvola ei auta, kaverit vaan kertoo miten huonosti heillä menee tai neuvot on tosi pintapuolisia. Moni on yksinäinen vauva-aikana nykyaikana eikä tukea vaan ole..

Väsynyt av mamma ei jaksa ajatella mitä tekee väärin tai oikein kun lapsi huutaa yöt ja vinkuu päivällä. Sitten on ylivilkas taapero tai leikki-ikäinen kun unet menee pitkin matkaa raiteiltaan ja kouluiässä haetaan adhd diagnoosia..noin kärjistetysti. 

Eli hyvin nukkuvien vaavien vanhemmat, tulkaa esiin, millasia teidän päivät on? 

Vierailija
36/39 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta sitten 2-vuotiaasta ovat nukkuneet loistavasti. 

Vierailija
37/39 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa riippua ihan sen lapsen omasta "tyypistä," minä olin vauvana ja taaperona kuulemma sellainen, että nukuin vaikka väkisin ja olin muutenkin hirveän rauhallinen lapsi.  Jotain muistan itsekin, muistan kuinka painuin vaatteet päällä peiton alle nukkumaan ja nukuin vaikka kaikki muut oli vielä ihan hereillä.  Meillä ei ollut kuin huone ja keittiö ja kaikki aina siinä yhdessä kamarissa.  Välillä oli vieraitakin meillä ja ihmettelivät, että miten tuo lapsi noin rauhallisesti vaan nukkui.

Mutta sisko oli yöränisijä.  Kiukutteli ja parkui yöt ja vaati milloin mitäkin, äiti joutui joskus menemään uloskin sen kanssa työntelemään vaunuissa, että sai muut nukkua.  Mitään syytä ei löytynyt, kunhan ei vaan halunnut nukkua.  Pui nyrkkiä siellä sängyssä, että en nuku!

Oma lapsi oli yöheräilijä, pari vuotta nukuin huonosti sen takia.  Mutta lapsenlapsi taas samanlainen kuin minä, ei tarvinnut koskaan mitään erityistä nukuttamista, veti itse vaan peiton päälleen ja nukahti.  Ja nukkui heräämättä aamuun asti, ihan vauvasta asti.

On vieläkin sellainen rauhallinen kaveri, ei hötkyile mistään.  On jo melkein aikuinen.

Vierailija
38/39 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin huomaan vaikutusta siinä, että unet stemmaa ja lapsi saa syötyä hyvin. Ainut kun tässäkin häviää välillä se punainen lanka. Välillä nukkuu tosi hyvin ja sitten unet taas ihan sekoilua, että otetaan vinkkiä vastaan jos on.. On nyt noin puolen vuoden ikänen vauva. Esikko taas ei nukkunut oikeen ollenkaan mutta sitä ei voi rinnastaa kun oli kai allergiaakin. 

Vierailija
39/39 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva on aina nukkunut ihan ok. Ekat neljä kuukautta nukkui vieressä ja paljas rinta piti olla esillä. Sitten rupesi yllättäen omaan sänkyyn nukkumaan.