Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ollut hyvin nukkuva vauva?

Vierailija
11.04.2010 |

Mistä arvelet sen johtuvan? Onko sinulla jotain salaisia vinkkejä jaettavaksi minulle huonosti nukkuvan vauvan väsyneelle äidille?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvottaneet enemmän kuin tarpeeksi. Tsemppiä sinulle, kyllä se jossain vaiheessa helpottaa (tiedän ettei paljon lohduta väsymyksen kourissa).

Vierailija
2/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 4,5 kuukauden ikäinen. Hän on nukkunut kuuden viikon ikäisestä lähtien joka ikinen yö 10-12 tuntia yhteen putkeen, ilman syöttöjä. Me opetettiin hänet nukkumaan ensimmäisestä yöstä lähtien omaan sänkyyn, ja myös pikkuhiljaa niin, että osasi itse nukahtaa. Olen toki itsekin ollut samanlainen lapsi, suunnilleen saman ikäisenä aloin itse nukkumaan 12 tuntia yössä ilman syöttöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi hyvin nukkuva vauva,nyt 4kk. Ikävä kyllä, en pysty sanomaan, mistä se johtuu. Mutta ainakin me vietetään tosi rauhallista (=tylsää) kotielämää. Ja oon kokoajan pyrkinyt kohti säännöllistä päivärytmiä ja nykyään se onnistuukin ihan hyvin.

Tsemppiä kovasti, tiedän kyllä mitä väsymys on, esikoisen kohdalla asiat eivät olleet näin.

Vierailija
4/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omasta mielestäni säännöllinen päivärytmi, rauhallinen kotielämä, vauvan ehdoilla meneminen, runsas ulkoilu ja vauvan nukkuminen vieressä on antanut äidillekin mahdollisuuden nukkua oikein hyvin. :)

Koskaan en ole lapsen takia ollut väsynyt. :)

Vierailija
5/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu omassa sängyssään, vaikka välillä otan viereen jos yö on todella rikkonainen. Osaa nukahtaa yksin, tosin istun parin metrin päässä lukemassa kirjaa. Heräilee nyt 6kk ikäisenä yleensä vähintään 3kertaa, usein enemmän. Ehkä yhtenä yönä on herännyt vain kahdesti. En osaa selittää mistä johtuu. Ei varsinaisesti itke, havahtuu vaan ja kestää saada unta, jona aikana viskelee tuttia ympäri huonetta.

En voi sanoa muuta kuin että voimia hommaan jota itsekin teen. Mies helpottaa siten että saan nukkua aamuisin pitempään, vauva kun herää useimpina aamuina sitten klo 6. Itse koen ulkoilun auttavana juttuna, se vähentää väsymystä vähän vaikka onkin vaikea saada itseään vauvan kanssa ulos kun on ihan poikki. Iltapäiväkahvi auttoi myös aiemmin, mutta nyt odotan jo toista lasta eikä kahvi maistu sitten yhtään..

Vierailija
6/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin arki on säännöllistä rauhallista kotiarkea. Vauvan ehdoilla mennään. Ulkoillaan paljon, mutta vauva ei kyllä nuku vieressä koska silloin en pysty nukkumaan kunnollisissa asennoissa ja saan kamalia päänsärkyjä.

Väittäisin teitä enemmän onnekkaiksi, en usko että tuo viereen nukuttaminen on oikeasti se avain onneen: meidän vauva herää kyllä siinä vieressäkin.

Itse olin vauvana nukkunut todella hyvin.

t:6

Vierailija
7/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä vähäsen helpotti öitä niin nukkuu päikkärit ulkona, eli on sen päivän aikana 2-3 h ulkona ja sitten tietysti jos mennään kylään/kauppaan niin siinäkin ulkona oleilee...

mutta eipä oikeastaan muuta kun iltapuuroa vaan ja ulkona oleilua....

Vierailija
8/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen lopetti yösyömiset 1kk iässä ja on siitä asti nukkunnut 12h yöunia (nyt 3,5v).Kuopus (1v.) ei ollut alussa niin helppo kuin oli esikoinen, mutta nyt nukkuu kuin tukki.

Meillä on ollut ihan synnäriltä asti säännöllinen päivärytmi.Aamulla aamutoimet ja illalla iltatoimet.Meillä on lapsien annettu nukkua rauhassa, ei esim. herätetty päikkäreiltä kun vieraita on tullut, vaikka kovasti siitä olen kritiikkiä saannut.Yö unet on rauhoittunnu viimeistään silloin, kun ovat siirtyneet omiin huoneisiinsa nukkumaan (esikoinen 6kk vanhana ja kuopus 9kk vanhana).Minä luulen meidän lasten nukkuvan hyvin siksi että,

1. ovat saaneet nukkua rauhassa, ilman turhia herättelyjä,

2. säännöllinen päivärymi, joka tuo turvallisuutta, lapsi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu

Kovasti olen kritiikkiä noista saannut, mutta olen paljon lasten kanssa kolmin, koska mies paljon reissuhommissa ja tuo on helpottannut meidän ja omaani elämää paljon.Meillä alkaa iltatoimet 20:00 ja molemmat lapset ovat höyhensaarilla viimeistään 21:30.kumokin nukahtaa 15min.Kuopus nukkuu päiväunet ulkona ja nukahtaa sinne itsekseen.

Meillä on pimennysverhot makuuhuoneissa, yöllä pimeää, päivällä valoisaa.Yölliset heräilyt jos niitä on hoidetaan mahdollisimman pienillä palveluksilla, ei reagoida enimmäiseen ihandukseen, vaan annetaa lapsien ensin itse yrittää nukahtaa uudelleen.Esikoinen on nukkunnut läpiyön sieltä 6kk asti, poikkeuksena sairastelut, kuopus 9kk asti.

Tulipa sekava kirjoitus, toivottavasti näistä oli jotain apua.Voimia!

Vierailija
9/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaltaan varmasti johtuu perintötekijöistä. Me molemmat vanhemmat ollaan hyviä nukkujia. Uskoisin myös että hoitotavoilla on ollut vaikutusta. Me ollaan joka lapsen kohdalla otettu käyttöön unirutiinit ja toteutettu vuorokausirytmiin ihan pienestä ja tehty unelle otolliset olosuhteet mm. pitämällä nukkumapaikka hämäränä ja minimoimalla hösläys. Lapset ovat nukkuneet omassa alkovissa pienenä ja omissa huoneissa isompana.

Varmaan joku nyt kuitenkin sanoo, että meillä nyt vaan on ollut niin helpot lapset, että nukkuminen on onnistunut itsestään, kun meillä ei ole tarvinnut edes imetellä öisin.

Vierailija
10/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvauinnissa, kerhossa kerran viikossa ja ystävien luona kyläilemässä 1-3krt viikossa? PItäisikö lopettaa kaikki käyminen, stressaako se vauvaamme? Olen niin väsynyt ja pettynyt itseeni, että voisin ripustautua takapihan koivuun.

Itku:(

ap

Vierailija
11/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin imettää, ei onnistunut. Maito ei riittänyt ja vauva oli itkuinen, hemmetin levoton ja nälkäinen. Yöt meni siinä kun yritin saada nälästä huutavaa vauvaa imemään tissiä. Kun lopulta luovutin -> vaihdettiin korvikkeeseen niin vauvasta tuli rauhallinen ja aurinkoinen.. ns. "helppo vauva" :) En mene vannomaan, että se äidin maito on "parasta" ravintoa vauvalle.

Vierailija
12/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan itkuun pitää reagoida ja missä vaiheessa ei? En mä ainakaan ymmärrä, missä vaiheessa itkua voi vaan kuunnella? Kun oon antanut itkeskellä yksin, niin huuto on tasan varmasti yltynyt yltymistään ja lopulta raukka nikottelee tuskaansa ja kiljuu herättäen, ylä-ja alakerran naapurit?

Vierailija
13/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan miksi.

Hyvää tuuria?

Olisihan se mairittelevaa ajatella, että jotain mitä olen tehnyt tai miten olen toiminut olisi johtanut moiseen, mutta taitaa olla toisin...

Ai millaista meillä on? Tavallista kotielämää. Korvikkeita söi 1,5 kuukauden ikäisestä, kiinteitä sai maistella jo kolmikuukautisena. Nukkui sekä pinniksessä että välillä mun kainalossa. Jos siis oli levoton illalla pinniksessä, nostin viereen ja siloittelin masua ja pyllyä niin nukahti ja molemmat herättiin aamulla.

Tuskinpa on ollut mistään noista kiinni kuitenkaan. Vai olisiko?

Vierailija
14/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvauinnissa, kerhossa kerran viikossa ja ystävien luona kyläilemässä 1-3krt viikossa? PItäisikö lopettaa kaikki käyminen, stressaako se vauvaamme? Olen niin väsynyt ja pettynyt itseeni, että voisin ripustautua takapihan koivuun. Itku:( ap

jatkakaa vaan normaalisti, kun illalla menette nukkumaan niin sammuta valot ja älä puhu mitään! pikku hiljaa vauva ymmärtää mikä on yö, ja että yöllä nukutaan!

etkä ole yksin mulla on nyt 9 kk herra eikä nuku vieläkään hyvin, se on vaan pakko jaksaa!

ja pyydä kaveria tai äitiä tai miestä, että tulee pariksi tunniksi katsomaan vauvaa, niin saat nukuttua!

Vierailija
15/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole enemmän vauvan persoonasta ja luonteesta ja muusta vastaavasta kiinni,valitettavasti.

AINOA minkä voin allekirjoittaa on lause: "Hyvät päiväunet takaavat tasaisemmat yöunet" -> vanhan th sanoma. Mutta eiköhän tämäkin mene niin,että jos lapsi nukkuu jo hyvät päiväunet niin ei ne yöunet siitä enää parannu,mutta huonontua voi jos päikkärit huononee....?

Tärkeää on tietysti tasaiset iltarutiinit ja jokailtainen kylpy auttaa kyllä.

Jos yöunet ei parane kuukausien kuluessa kannattaa harkita myös allergioiden mahdollisuutta??

Tsemppiä!!

Vierailija
16/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lpaset nukkuneet aina omassa sängyssä.Päikkäriaikana pyritään olemaan kotona.Mekin taidetaan viettää sitä "tylsää" kotielämää, mutta luulen senkin vaikuttavan asiaan. =)

Vierailija
17/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti on saanut velliä. Ja saatan hyvinkin alkaa kylvettää joka ilta. Tähän asti on ollut iltarutiinia hämärässä makkarissa iltakirjan luku/katselu, iltavelli jonka aikana iltalaulu, ja sitten sänkyyn. Osaa nukahtaa yleensä itse. Joskus vaatii sylissä keikuttamista hetken, sitten käy itse nukahtamaan.

En tiedä mikä sitä havahduttaa yöt pitkät, mutta joku kumminkin. Joskus huomaan että on vatsa kovalla, aamulla tulee jättikakka, mutta yleensä ei ole mitään syytä. Luumua olen alkanut syöttää puuron seassa niin ei menisi liian kovaksi maha. Allergisia reaktioita ei ole saanut mistään.

Päivunissa on nyt joku rytminhakukausi. Aiemmin nukkui kolmet päiväunet, nyt ottaisi neljät torkut. Olen tulkinnut asian niin että on aika siirtyä kaksiin päiväuniin ja koittanut rytmittää vauvaa siihen, mutta vielä ei ole tasoittunut tähän rytmi. KAtsotaan miten se yöuniin vaikuttaa sitten.

Niin ja toista huonetta kokeiltiin. PAri ekaa yötä meni kolmella herätyksellä, eli minun näkökulmastani hyvin. Nukahti nopeasti takaisin. Sen jälkeen oli neljä yötä jatkuvilla herätyksillä, jonka jälkeen annoin periksi ja siirsin pinniksen takaisin viereen niin saan edes omasta sängystä vauvaa peitellä.

Mutta jos jollain vielä löytyisi vinkkejä niin otan mielelläni vastaan.

t.6

Vierailija
18/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt vasta noita muita vastauksia sekä AP:n harrastusjutun tuossa.

En osaa kyllä sanoa noista harrastuksista. Mä en kulje vauva-aikoina missään harrastuksissa vauvan kanssa, en oikein ymmärrä siinä mitään pointtia. Paitsi sen, että äiti saa tuulettaa hieman päätään muiden vanhempien kanssa. Vauvauinti jäi ihan muun takia väliin esikoisen kanssa, muiden kanssa olen sitten sitä kyllä harrastanut, mutta sehän ajoittuu yleensä viikonloppuun ja päiväsaikaan.

Illoista en halua tehdä hulinaa. Musta itsestä tuntuu, että jos monena iltana rehaisin kylässä/harrastuksissa vauvan kanssa, tosiaan saattaisi nukkumaanmenot olla ihan toisenlaista. Illalla rauhoitutuaan, pesut sun muut tehdään rauhassa ja ajan kanssa. Siinä on vauvalle ja vähän isommillekin ihan kivaa harrastusta arki-iltoihin. Ulkoilu ja "reuhkaaminen" suoritetaan päivällä sitten.

Toisilla se silti toimii ihan hyvin, joten en tosiaankaan tiedä reseptiä teidän vauvalle. Mutta olisiko parin viikon rauhalliset_koti-illat kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin? Ihan semmonen kuuden jälkeen ei aktiviteettia juttu siis? Ihan vaan köllöttelyä, punkkakylpyjä jne.

Ainakin sitten tietäsit voisiko olla siitä kiinni?

Jos ei vaikutusta niin voit hyvällä omallatunnolla harrastaa kuten tähänkin saakka tietäen ettei se uniin vaikuta teillä!

Tsemppiä ja jaksamista!!

Vierailija
19/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nämä eivät vaikuta muuten säännölliseen vuorokausi- ja päivärytmiin eli ruoka-ajat ja päiväuniajat ja nukkumaanmenot tapahtuvat suunnilleen samoihin aikoihin. Päin vastoin uskoisin, että virikkeellinen elämä väsyttää lapsen sillä tapaa sopivasti, että uni tulee etsimättä silmään.

Eli teenkö siinä väärin, että käymme vauvan kanssa vauvauinnissa, kerhossa kerran viikossa ja ystävien luona kyläilemässä 1-3krt viikossa? PItäisikö lopettaa kaikki käyminen, stressaako se vauvaamme? Olen niin väsynyt ja pettynyt itseeni, että voisin ripustautua takapihan koivuun.

Itku:(

ap

Vierailija
20/39 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on molemmat nukkuneet hyvin. Vauva-ajan valvomisista en tiedä mitään. Ovat tulleet äitiinsä, minä olen nukkunut laitokselta kotiuduttuani 7h putkeen öisin ja kuukauden ikäisenä 10h.