Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistan asunnon ja olen menossa naimisiin, miten omistussuhteet menevät?

Vierailija
27.07.2011 |

Omistan siis asuntoni yksin ja poikaystäväni on muuttamassa luokseni. Olemme menossa ensi kesänä naimisiin ja pohdin nyt, että miten avioliitto vaikuttaa puolisoni oikeuksiin esimerkiksi asuntoni suhteen?

Olen maksanut asunnon velasta noin puolet pois. Tuleeko asunnostani avioliiton myötä myös puolisoni omaisuutta? Jos jostain syystä eroaisimme, miten kävisi asunnon?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mieheni maksaisi yksin enää osuuttaan. Ja meille on tosiaan tulossa se yhteinen tili, joten rahamme olisivat yhteisiä. Siltä tililtä se puolikas käytännössä maksetaan.

taikka sitten myydä asunnosta puolikas miehelle.

fiksaatiota yhteiseen tiliin, johon tulevat molempien kaikki rahat.

Vierailija
22/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen miehen tarvitse puolikasta omistaa asunnosta. Ostakoon vaikka neljänneksen. Varsinkin jos hänellä on se tilanne, että velkarahalla olisi sitä ostamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tämän mallin olemme lapsuudenkodeistamme saaneet. Molempien vanhemmista niin äidit kuin isätkin ovat olleet ansiotyössä ja vieläpä tienanneet yhtä paljon. Onko tosiaan niin harvinaista, että ihmisillä on yhteinen tili?

ja mieheni maksaisi yksin enää osuuttaan. Ja meille on tosiaan tulossa se yhteinen tili, joten rahamme olisivat yhteisiä. Siltä tililtä se puolikas käytännössä maksetaan.

taikka sitten myydä asunnosta puolikas miehelle.

fiksaatiota yhteiseen tiliin, johon tulevat molempien kaikki rahat.

Vierailija
24/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että et viitsi ottaa poikaystäväsi kanssa avioehto-asiaa esille, vai miksi se ei ratkaisi tätä ongelmaasi. Vai haluatko jakaa asunnon hänen kanssaan kun ero tulee?

Vierailija
25/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tämän mallin olemme lapsuudenkodeistamme saaneet. Molempien vanhemmista niin äidit kuin isätkin ovat olleet ansiotyössä ja vieläpä tienanneet yhtä paljon. Onko tosiaan niin harvinaista, että ihmisillä on yhteinen tili?

On se aika outoa, jos se on ainoa tili ja kummankin KAIKKI rahat menevät sille. Ymmärrän hyvin yhteisen taloustilin.

Vierailija
26/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan myös yhteisen elämämme varalta. Eli onko siitä jotain hyötyä/haittaa kummankaan kannalta, että asunto on vain minun nimissäni, kun hän tulee kuitenkin maksamaan käytännössä neljänneksen asunnon hinnasta?

Jos eläisimme avoliitossa ja mies olisi maksanut sen neljänneksen ja eroaisimme, ei miehelläni kaiketi olisi mitään oikeutta asuntoon, sillä se olisi nimissäni, vaikka onkin siitä maksanut. Mietinkin, kuinka avioliitto muuttaa tätä?

-ap

Vierailija
27/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvatakseni omaa selustaani, vaan myös kyselen miehen oikeuksien perään. Ja ennen kaikkea pohdin, mikä on verotuksellisesti järkevintä, ihan yhdessä olomme aikana.

Kiitos hyvistä vastauksistanne!

-ap

Vierailija
28/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ero ja kuolema muuttavat. Ihmiset katsos eroavat ja kuolevat, vaikkeivat sellaista ehkä alttarilla seistessään ajattelekaan.

Vierailija
29/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan myös yhteisen elämämme varalta. Eli onko siitä jotain hyötyä/haittaa kummankaan kannalta, että asunto on vain minun nimissäni, kun hän tulee kuitenkin maksamaan käytännössä neljänneksen asunnon hinnasta?

Jos eläisimme avoliitossa ja mies olisi maksanut sen neljänneksen ja eroaisimme, ei miehelläni kaiketi olisi mitään oikeutta asuntoon, sillä se olisi nimissäni, vaikka onkin siitä maksanut. Mietinkin, kuinka avioliitto muuttaa tätä?

-ap

on avioliiton aikana miehellä ei ole mitään oikeutta asuntoon. Sä voit esimerkiksi myydä sen kysymättä mieheltä asiaa ollenkaan. Lisäksi joudut mahdollisesti maksamaan lahjaveroa miehen sinulle asuntolainan maksua varten lahjoittamista rahoista. Avioerotilanteessa asunto on tottakai osituksen alaista omaisuutta, kuten muukin omaisuutenne, mutta ei se lainan maksaminen miehelle mitään varsinaista oikeutta asuntoon tuo. Siinä tapauksessa, jos sinun omaisuutesi on (varoineen ja velkoineen) suurempi, kuin miehen, joudut erossa maksamaan miehelle tasinkoa, mutta eihän se välttämättä ole saman suuruinen, kuin miehen käytännössä maksama osuus asuntolainasta.

Vierailija
30/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

on avioliiton aikana miehellä ei ole mitään oikeutta asuntoon. Sä voit esimerkiksi myydä sen kysymättä mieheltä asiaa ollenkaan. Lisäksi joudut mahdollisesti maksamaan lahjaveroa miehen sinulle asuntolainan maksua varten lahjoittamista rahoista. Avioerotilanteessa asunto on tottakai osituksen alaista omaisuutta, kuten muukin omaisuutenne, mutta ei se lainan maksaminen miehelle mitään varsinaista oikeutta asuntoon tuo. Siinä tapauksessa, jos sinun omaisuutesi on (varoineen ja velkoineen) suurempi, kuin miehen, joudut erossa maksamaan miehelle tasinkoa, mutta eihän se välttämättä ole saman suuruinen, kuin miehen käytännössä maksama osuus asuntolainasta.

on se, että mikäli hän maksaa osan asunnosta, niin hän saa asunnon myös maksamaltaan osin nimiinsä.

Vierailija
31/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei saa koroista vähennyksiä. Voi olla muitakin verotuksellisia juttuja. Kannattaisiko ehkä jutella jonkun asiantuntijan kanssa? Pankissa??

-ap

Vierailija
32/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena on kuitenkin yhteisen elämän rakennus. Avaamme yhteisen tilin, josta maksamme asiat yhteisesti. Tilille tulee molempien bruttotulot. Mietin vain miten on asunnon laita, kun se on paperilla nimissäni. Jos jatkossa maksamme yhteiseltä tililtä asunnon velkaa, niin olisiko reilua myös laittaa asunto miehenkin nimiin? Vai täytyykö tästä maksaa lahjaveroa? Vai hoituuko asia tavallaan avioliiton solmimisen kautta?

Vierailija
33/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

on avioliiton aikana miehellä ei ole mitään oikeutta asuntoon. Sä voit esimerkiksi myydä sen kysymättä mieheltä asiaa ollenkaan.

Jos asuntoa käytetään puolisoiden yhteisenä asuntona, ei omistava osapuoli voi myydä sitä ilman toisen puolison suostumusta.

Vierailija
34/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin vahingossa bruttotulot, tarkoitin toki nettotuloja, kuten myöhemmin korjasin.

-ap

Tilille EI voi tulla bruttotulot! Oletko täysin tyhmä!

Tarkoituksena on kuitenkin yhteisen elämän rakennus. Avaamme yhteisen tilin, josta maksamme asiat yhteisesti. Tilille tulee molempien bruttotulot. Mietin vain miten on asunnon laita, kun se on paperilla nimissäni. Jos jatkossa maksamme yhteiseltä tililtä asunnon velkaa, niin olisiko reilua myös laittaa asunto miehenkin nimiin? Vai täytyykö tästä maksaa lahjaveroa? Vai hoituuko asia tavallaan avioliiton solmimisen kautta?

Vierailija
35/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli maksanust asunnostaan 75%. Kun menimme naimisiin ja muutin hänen luokseen, ostin 25% asunnosta nimiini (lähiomaiselle sai ainakin siihen aikaan myydä 75%:iin markkinahinnasta ilman seuraamuksia). Pankissa miehen loppulaina siirrettiin mun nimiin ja minä lyhensin sen loppuun, mies maksoi enempi juoksevia kuluja sitten.

Seuraavan asunnon ostamme 50-50 ja milläs oman osuuteni rahoittaisin, jos ei olisi tuota 25% nykyisestä pesämunana.

Avioehtoa mieheni ei edes ehdottanut. Lähinnä puhuttiin siitä, miten sitten joskus kun ostetaan talo, saadaan se 50-50 virallisesti :).

Vierailija
36/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asunnosta jäljellä oleva maksamaton puolikas maksettaisiin siis jatkossa yhteiseltä tililtämme, jolloin mieheni siis osallistuu sen maksuun sitä kautta. Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä mainitsemaani neljännestä.

-ap

Mies ei saa koroista vähennyksiä. Voi olla muitakin verotuksellisia juttuja. Kannattaisiko ehkä jutella jonkun asiantuntijan kanssa? Pankissa??

vaan myös yhteisen elämämme varalta. Eli onko siitä jotain hyötyä/haittaa kummankaan kannalta, että asunto on vain minun nimissäni, kun hän tulee kuitenkin maksamaan käytännössä neljänneksen asunnon hinnasta? Jos eläisimme avoliitossa ja mies olisi maksanut sen neljänneksen ja eroaisimme, ei miehelläni kaiketi olisi mitään oikeutta asuntoon, sillä se olisi nimissäni, vaikka onkin siitä maksanut. Mietinkin, kuinka avioliitto muuttaa tätä? -ap

Vierailija
37/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliitossa. Mä ostin ekan asuntoni naiselta, joka oli ostanut asunnon itselleen, sitten löysi miehen, muutti tämän luo, meni naimisiin ja hetken omaa asuntoaan vuokrattuaan myi sen pois. Hänen miehensä on erikseen allekirjoittanut kauppakirjaamme suostumuksensa tälle kaupalle.

Ja tismalleen sama kuvio samassa järjestyksessä tapahtui minulle. Ja mieheni hyväksyi jälleen kaupan erillisellä kohdalla kauppakirjassa.

Myin muuten yksinäiselle naiselle. Toistuikohan kuvio identtisenä edelleen

Vierailija
38/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että miehellä on entisestä avioliitostaan kolme lasta, ja lisäksi meillä on kaksi yhteistä. Ostin asunnon ennen avioliiton solmimista joten asunto on minun nimissäni. Sovimme yhdessä miehen kanssa, että asunto "jää" tulevaisuuden turvaksi meidän yhteisille lapsillemme, ja teimme avioehdon sitä takaamaan. Nyt ei tarvitse kantaa huolta asiasta. Tiedän jo että tiukkapipoisimmat huutelevat tästä lapsipuolten syrjimisestä, mutta asunto on minun ja periytyy minun lapsilleni.

Vierailija
39/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että miehellä on entisestä avioliitostaan kolme lasta, ja lisäksi meillä on kaksi yhteistä. Ostin asunnon ennen avioliiton solmimista joten asunto on minun nimissäni. Sovimme yhdessä miehen kanssa, että asunto "jää" tulevaisuuden turvaksi meidän yhteisille lapsillemme, ja teimme avioehdon sitä takaamaan. Nyt ei tarvitse kantaa huolta asiasta. Tiedän jo että tiukkapipoisimmat huutelevat tästä lapsipuolten syrjimisestä, mutta asunto on minun ja periytyy minun lapsilleni.

Toimit täysin oikein. Verisukulaisuus merkitsee, ei muu.

Vierailija
40/46 |
27.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Itse olin tottunut lapsuuden kodissa siihen et kaikki yhteistä, toki eron myötä kaikki puoliksi. Puolusoni lapsuuden kodissa oli omat tilit ja omat rahat, eriarvoista elämää edelleen. Meille oli molemmille itsestään selvyys et yhteistä kaikki.

Kun tapasimme omistin yksiön, ja koska mieheni vuokra-asunto oli isompi muutimme sinne. Menimme naimisiin ja laitoin kämpän myyntiin. Mitään myyntilupia tms ei mieheltäni kysytty/tarvittu.

Minulla asunto, miehellä auto. Molemmilla velkoja yhtä paljon. Nyt kaksi lasta ja kaikki maksetaan yhteisesti. Ei me lupia jaella mut ihan asianmukasesti ilmotellaan ostoista ja tilitilanteesta. Ihan vapaata elämää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän