Jaettu perintömökki pa-veli: ideoita poisostamiseksi, kun ei halua myydä?
Meillä on mukava peritty kesämökki/kesähuvila. Omistus minulla ja veljellä 50/50.
Itse nautin paikasta suuresti ja haluan sen pitää perheessä jatkossakin. Veljeni viettää kyllä aikaansa myös mökillä oman osuutensa, mutta ei ole valmis maksamaan mistään. Kiinteistövero, jäte- ja tiemaksut...Kaikki saa aina vaatimalla vaatia, kuunnella selityksiä "finansseista" ja hyvällä tuurilla omansa saa pois kuukausien päästä varsinaisten maksujen mentyä. Itse haluan tietysti hoitaa, ja pakkokin on, maksut ajallaan, joten joudun maksamaan omasta pussista hänelle velaksi näitä.
Mökille pitäisi tehdä peruskunnostustöitä n. 10 000€ arvosta ja tietenkään veljellä ei ole mahdollisuutta osallistua centilläkään.
Vastaavasti ei ole halukas myymään osuuttaan markkinahintaan, koska "on myös hänen mökkinsä".
Millä tuollaisen saisi ulos? Varmasti joku muukin ollut samassa tilanteessa.
Kommentit (13)
Minä lahjoitin koko mökin hänelle, saa nyt itse hoitaa niitä maksuja.
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Olet tarjonnut markkinahintaa, eikä se ole riittänyt myyntihalujen aikaansaamiseksi. Ratkaisu on helppo: tarjoa enemmän.
Joku tulee tähän selittämään että "yhteisomistuksen voi käräjäoikeus purkaa kenen tahansa osakkaan hakemuskesta ja sitten on pakko myydä" mutta oikeasti yhteisomistuksen purkaminen ei tarkoita, että on pakko myydä. Se tarkoittaa vain, että omistus jaetaan ja joku omistaa sen jälkeen 50% ja toinen 50%
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Tämä on totta.
Hmm, vaihdata lukot ja potki pihalle.
Jos on noin persaukinen niin varmasti raha mökkiosuudesta kelpaisi. Vähän huono tarina tämä.
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.
Ja myös omistusosuudet mainittu. Jakamattomassa kuolinpesässä ei omistusosuuksia ole. Jako vasta määrittelee ne. Hyvin huono tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
no sitten kannattaa ensimmäiseksi jakaa se kuolinpesä. Veljesi on nimittäin oikeassa, että ei sitä kannata kunnostaa ennen jakamista. Jakamisen (ja ensimmäisten kulujen ilmaantumisen) jälkeen voit alkaa kysellä veljeltäsi, että haluaisiko hän myydä osuutensa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
Hae selvennyslainhuutoa niin omistajat tulevat näkyviin kuolinopesän sijasta. Tällöin myös kiinteistäverolaskut menevät oikeisiin osoitteisiin.
https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/kiinteiston-omistajalle/ha…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan tuota kiinteistöveroa veljeltäsi karhuaisi. Jos kiinteistöllä on useita omistajia jokainen saa erikseen kiinteistöverolapun omistuksensa osalta.
Kiinteistö on (toistaiseksi) jakamattoman kuolinpesän nimissä.
Otsikossa lukee "jaettu". Tarina elää.
Ja myös omistusosuudet mainittu. Jakamattomassa kuolinpesässä ei omistusosuuksia ole. Jako vasta määrittelee ne. Hyvin huono tarina.
Voi hyvä luoja. Kuolinpesällä on kaksi osakasta. Tällöin se pesän omaisuus on myös efektiivisesti "jaettu".
Mutta ei tämä forumi petä. Kukaan ei tiedä mistään mittään, mutta viisastelua ja saivartelua riittää.
Meillä on vähän vst, 3 lasta. Siskoni on aina ollut pa ja silti minulla on oikeus.
Ei siinä muu auttanut, kun istuttiin pöydän ääreen miettimään vaihtoehtoja.
Siskon tytöt tykkää olla mökillä, joten tehtiin niin, että sisko luopui osuudestaan ja veljen kanssa laitetaan kaikki puoliksi.
Laskettiin mikä on mökin markkina-arvo, verot, kulut jne ja sovittiin 12 seuraavaa vuotta siskolla on sama käyttöoikeus, kuin meillä muilla. Sitten loppuu.
Tämä oli, näin jälkikäteen ajateltuna, tosi fiksu ratkaisu. Mutta kyllä kestikin tahkoa.
Ei mitenkään, jos ei myydä halua.