Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua päiväkodin aloituksen suunnitteluun! Miten aloittaa...

Vierailija
25.07.2011 |

1v 7kk ikäinen aloittaa ensi viikolla päiväkodissa. Mulla on vielä 2 viikkoa lomaa tuon jälkeen, joten kovin kiireellä ei tarvitse lasta hommaan perehdyttää.

Mietin, että ekana päivänä leikittäisiin yhdessä ulkona (lkoilevat klo 8.30-9.30) ja käytäisiin lyhyesti sisällä ryhmän sinne siirtyessä.

Tokana päivänä koko ulkoilu ja sisällä lounaaseen asti.

Kolmantena päivänä em. lisäksi lounaan syönti.

Neljäntenä sama kuin kolmantena, mutta jos ehditääin niin mennään jo aamupalalle klo 8.

Viidentenä päivänä, perjantaina mulla olisi yksi meno klo 10-11, johon olisi helpompaa mennä ilman lasta. Jokohan voisi lapsen jättää itsekseen päiväkotiin tuoksi ajaksi? Hakisin kyllä kotiin nukkumaan päikkärit.

Olisiko paras mennä yhdessä aamulla jo ja sitten itse lähteä 9.30 aikaan vai viedä vasta just ennen tuota?

Hoh, kun tämä lapsen hoitoon vieminen mietytyttää... (Eikä nyt tarvitse kenenkään viissastella, että alle 3v:n paikka on kotona. Tiedetään.)

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroinhan hänelle että tulen HAKEMAAN. Ihan hyvillä mielin kaikki ovat aikanaan sinne jääneet... Juu niistä tulee nyt varmaan massamurhaajapsykopaatteja. Voi minua pahaa äitiparkaa.

Ap:n muksun ikäinen lapsi ei vielä tajua mitä merkitsee, että äiti jättää hänet yksin vieraaseen paikkaan vaikka äiti kuinka vakuuttaisi tulevansa hänet hakemaan.

Tuon ikäiselle nimenomaan tarvitaan piteneviä jaksoja, vaikk 15 minuutista aloittaen, jolloin lapsi oppii kokemuksen kautta turvallisesti että häntä ei hylätä.

Vierailija
22/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on fiksua, kun koko Helsingin kaikki pätevät päivähoitoihmiset on sitä mieltä, että tutustumiseen kannattaa varata kaksi viikkoa.

Eiköhän ne tiedä paremmin kuin joku kiukkuinen junttimamma takahikiän peräkylältä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mukula ymmärsi puhetta jo tuon ikäisenä, kun aloitti päiväkodin.

Vierailija
24/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue oikeasti sitä kehityspsykaa vähän, niin tiedät mistä puhun. En nyt ehdi vääntämään sulle perusasioita rautalangasta.

Vierailija
25/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin mieluummin lomailen lapsen kanssa ne vikat kaksi viikkoa kun vietän sidottuna päiväkotiin. Yrittäisin järkätä lyhyemmät työpäivät, mutta et kai muutenkaan ole koko ajan esim. puistossa lapsesi vieressä, vaan annat leikkiä kauempana muiden kanssa? Ja noudata säännöllistä rytmiä hoidossa, jotta lapsesi pystyy ennakoimaan, milloin tulet hakemaan. Esim aina ulkoa, välipalan jälkeen.. Ja niistä päivistä ei makseta, jotka olet koko ajan lapsesi kanssa. Jos maksat, voit jättää syömään itsekseen.

Vierailija
26/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi suunnilleen tuon ikäistä vienyt päiväkotin. Molempien kanssa käytiin ensin yhdessä tutustumassa pari tuntia, odottelin, että lapsi ei jännittänyt ja ehti vähän käydä omin nokkinensa katselemassa kavereita ja paikkoja. Esikoinen tosin säntäsi heti muiden pariin, kuopus ei ollut niin kiinnostanut muista.

Sen jälkeen jätin jo toisella kertaa taaperon yksin, ja muutamaksi tunniksi alkuun. Ja sitten seuraavana päivänä jo päiväunille.

Mutta tämä oli ainakin minulla ajatuksena: lapsi oppii, että täällä on ihan hyvä ilman äitiä, ja äiti tulee pian takaisin.

vaikutelma, että tää on nyt sellainen paikka, jossa leikitään yhdessä mamitsun kanssa. Naurettavaa tollanen "jätän 15 minuutiksi pihalle leikkimään". Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
27/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue oikeasti sitä kehityspsykaa vähän, niin tiedät mistä puhun. En nyt ehdi vääntämään sulle perusasioita rautalangasta.

Itse tarkoitin, että lapsi ymmärsi sen verran, että jäi luottavaisin mielin päiväkotiin, eikä hulluna rääkynyt perääni.

Vierailija
28/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisit että lapsia on myös tempperamentiltaa erilaisia. Osa rääkyy, osa ei.

Itse tarkoitin, että lapsi ymmärsi sen verran, että jäi luottavaisin mielin päiväkotiin, eikä hulluna rääkynyt perääni.

Suosittelen sinulle esim. Keltikangas-Järvisen tempperamenttikirjoja jotta ymmärtäisit lastasi paremmin.

Vierailija
29/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhentänyt työaikaani, joten tutustumijakson jälkeenkään lapsi ei ole päiväkodissa kuin korkeintaan 7 tuntia päivässä.

Meillä pitää kyllä maksaa hoidosta siitä päivästä kun on ottanut hoitopaikan vastaan, vaikka ei menisi koko päiväkotiin ekana päivänä/viikkona.

Ap.

Vierailija
30/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen hepuloi eskarin alkaessa, vaikka on aina ollut vilkas, reipas ja sosiaalinen.

Kuopus jäi suit sait päiväkotiin, vaikka hän oli pienempänä ihan hysteerisen ujo.

Siksi siihen suositellaan sitä pehmeää laskua, että vanhemmat ja päiväkoti yhdessä voivat toimia kunkin lapsen parhaaksi.

Ja se lasku alkaa pyöriä hoitosopimuksen aloituspäivästä.

Vierailija
31/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..erityisesti tunne sen sanoo. Ja lapsipsykologia.

Vierailija
32/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me totutimme 1v3kk ikäisen lapsen hoitoon vuosi sitten vähän samaan tapaan. Isä oli mukana ensimmäisen viikona ja neljäntenä päivänä muistaakseni jäi hoitoon hetkeksi yksin. Hyvin meni. Lapsi tutustui kahteen hoitajaansa ja luotti heihin jo tuolloin, joten vanhammasta eroaminen oli helpompaa. Uskoisin siis, että tuolloin perjantaina voisit hyvin mennä omaan menoosi. Itse varmaan tekisin niin, että tultaisiin aamulla aiemmin, olisin lapsen kanssa siellä ja lähtisin sitten.

Vierailija
33/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisit että lapsia on myös tempperamentiltaa erilaisia. Osa rääkyy, osa ei.

Suosittelen sinulle esim. Keltikangas-Järvisen tempperamenttikirjoja jotta ymmärtäisit lastasi paremmin.

Vitsi, sä oot liikkis.

Vierailija
34/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin on mainittukin moneen kertaan, niin Helsingissä suositellaan tosiaan kahden viikon tutustumisjaksoa kaikille lapsille. Se on sitten eri asia voivatko vanhemmat sen toteuttaa.

Meillä tuo on tehty kahteen kertaan ja se on pääpiirteissään mennyt näin.

Ensin aloitetaan niin, että tutustutaan hoitajiin. Ekana päivänä vaikka lapsi leikkii omahoitajan kanssa sisällä ja hoitaja näyttää paikat.

Tokana päivänä leikitään ulkona ja hoitajat ottavat kontaktia lapseen.

Sitten kokeillaan lapsen jättämistä ilman vanhempaa, ekaksi vaikka muutama minuutti, siitä sitten pidempiä aikoja.

Meillä on ruokailujen ja päiväunien harjoittelut olleet toisella viikolla.

Hyvin on aloitukset sujuneet.

Minusta kannattaa ap tehdä niin, että kuuntelet päiväkodin ehdotuksen ja jos se kuulostaa järkevältä, niin etenette sen mukaan.

Vierailija
35/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kyseessä esikoinen, joten tiedän jotain lapsen päivähoidon aloittamisesta. Asuimme esikoisen aikaan Espoossa, ja siellä suositeltiin äidin läsnäoloa viikon ajaksi. Erinäisten sattumien takia (päiväkoti kiinni) ajaksi tuli vain kolme päivää, ja olin todella huolissani niin vähästä ajasta, mutta hyvin sujui. Kolmen päivän ajan olin läsnä päiväkodin rutiineissa ja sitten lapsi jäikin jo yksin hoitoon.

Nyt olemme toisessa kunnassa ja täällä suositeltiin myös tuota kahden viikon pehmeää laskua siten, että ekalla viikolla minä olen läsnä ja tokalla viikolla jätän lapsen lyhyiksi ajoiksi hoitoon. Tämä siis on nykyinen suositus, ja tämän pehmeän laskun idea on se, että lapsi tutustuu hoitajiin ja muihin lapsiin turvallisesti ensin äidin kanssa, ja kun alkaa luottaa näihin ihmisiin, pystyy jäämään yksin heidän kanssaan.

Me aloitimme hoitoon totuttamisen jo toukokuussa jättämällä lapsi mummolle hoitoon pariksi tunniksi kerran viikossa. Nyt tällä viikolla käymme lisäksi leikkimässä päiväkodin pihassa, jotta lapset tottuvat siihen (myös isompi). Tänään oltiin ensimmäinen kerta ja tarkoitus olisi vielä ainakin kerran käydä.

Ensi viikolla oma suunnitelmani on tämä:

- Ma Tulemme klo 9-9.30 leikkimään pihalle ja myös käymme sisällä muiden mukana. Jos lapsi on kiinnostunut, saa syödäkin muiden mukana. Kotiin lähdemme klo 11.30 viimeistään

- Ti Samanlainen päivä kuin maanantaina mutta tänään syödään lounas, jos eilen ei syöty

- Ke Tulemme klo 8.45 sisälle ja viivymme päiväuniin asti

- To Tulemme klo 8.45 ja kun lapset lähtevät pihalle, lähden pois ja tulen hakemaan klo 11.30

- Pe Tulemme klo 8.45 ja lähden heti pois. Mietin tässä vaiheessa myös päiväunien nukkumista, koska seuraavalla viikolla joutuu jo nukkumaan päiväunet hoidossa.

Seuraavalla viikolla vien klo 8.45 ja haen klo 15, jos kaikki on sujunut hyvin. Voin viedä myös myöhempään tai hakea aikaisemmin. Teen lyhyttä työpäivää. Aamupalaan totuttamiseen (että syö siis päiväkodissa) ajattelin ryhtyä vasta ihan to ja pe, koska päivistä tulisi muuten täysmittaiset. Lapseni (molempien) päiväksi tulee noin 7 tuntia eli isä vie lapset päivähoitoon aamuisin klo 8.15 ja minä haen viimeistään klo 15.15, mutta luultavasti pystyn hakemaan jo tasan klo 15 tai aiemminkin.

Vierailija
36/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 7kk ikäinen aloittaa ensi viikolla päiväkodissa. Mulla on vielä 2 viikkoa lomaa tuon jälkeen, joten kovin kiireellä ei tarvitse lasta hommaan perehdyttää.

Mietin, että ekana päivänä leikittäisiin yhdessä ulkona (lkoilevat klo 8.30-9.30) ja käytäisiin lyhyesti sisällä ryhmän sinne siirtyessä.

Tokana päivänä koko ulkoilu ja sisällä lounaaseen asti.

Kolmantena päivänä em. lisäksi lounaan syönti.

Neljäntenä sama kuin kolmantena, mutta jos ehditääin niin mennään jo aamupalalle klo 8.

Viidentenä päivänä, perjantaina mulla olisi yksi meno klo 10-11, johon olisi helpompaa mennä ilman lasta. Jokohan voisi lapsen jättää itsekseen päiväkotiin tuoksi ajaksi? Hakisin kyllä kotiin nukkumaan päikkärit.

Olisiko paras mennä yhdessä aamulla jo ja sitten itse lähteä 9.30 aikaan vai viedä vasta just ennen tuota?

Hoh, kun tämä lapsen hoitoon vieminen mietytyttää... (Eikä nyt tarvitse kenenkään viissastella, että alle 3v:n paikka on kotona. Tiedetään.)

Aloitus kannattaa todella tehdä harkitusti.Onhan aika suurimuutos sekä lapsen että äidin elämässä!Päiväkodit jotka toteuttavat omahoitaja-työkäytäntöä Auta lasta ksvamaan periaatteiden pohjalta ovat hyvinkin perehtyneitä aloitukseen ja miten yhdessä vanhempien kanssa parhaiten lasta auttaa uuden tilanteen kanssa. Jos asia sinua kiinnoistaa kannattaa googlata autalastakasvamaan blogia ja siellä "Taapero päivähoidossa" paljon hyviä vinkkejä ja myös ajatuksia ja kokemuksia mitkä asiat tärkeitä vanhempien ymmärtää. Päiväkotihan on jotain aivan muuta kuin kotihoito.

Vierailija
37/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt lapsen kanssa tutustumiskäynnin 1-2 tuntia. Hoitoon totutellessa on ollut ensin lyhyempiä päiviä, hyvin on mennyt. Ei sinne kannata jäädä notkumaan, siitä on vain haittaa.

ja lähtiessä vain reippaasti "hei hei, äiti tulee hakemaan myöhemmin", eikä mitään pitkitystä

Vierailija
38/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt lapsen kanssa tutustumiskäynnin 1-2 tuntia. Hoitoon totutellessa on ollut ensin lyhyempiä päiviä, hyvin on mennyt. Ei sinne kannata jäädä notkumaan, siitä on vain haittaa.

ja lähtiessä vain reippaasti "hei hei, äiti tulee hakemaan myöhemmin", eikä mitään pitkitystä

Höpsis juuri näin ei tule tehdä!Ei lapsella ole mitään hyötyä siitä että äiti ei ole huomaavinaankaan miten vaativa juttu vieraaseen paikkaan jääminen on taaperolle!

Vierailija
39/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla noin vaikeaa. Ei sillä kuule ole mitään merkitystä oletko siellä jonain päivänä puoli tuntia enemmän vai vähemmän mukana.

Olen samaa mieltä jo aiemmin kommentoineiden kanssa, että lapselle ei kannata antaa kuvaa, että se on paikka, jossa käydään äidin kanssa leikkimässä, koska niinhän se ei ole.

Vierailija
40/63 |
25.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla noin vaikeaa. Ei sillä kuule ole mitään merkitystä oletko siellä jonain päivänä puoli tuntia enemmän vai vähemmän mukana.

Olen samaa mieltä jo aiemmin kommentoineiden kanssa, että lapselle ei kannata antaa kuvaa, että se on paikka, jossa käydään äidin kanssa leikkimässä, koska niinhän se ei ole.

Onhan nyt ihan selvää, että lapsi jää helpommin hoitoon tuttuun paikkaan kuin tuntemattomaan. Sen tutustumisjakson ideana on ihan oikeasti tutustua tiloihin, henkilökuntaan ja muihin lapsiin. Eikä sitä ehdi tehdä siinä ajassa, kun äiti sanoo heihei.

En käsitä, voitko oikeasti olla noin julma omalle lapsellesi, että jätät ventovieraaseen paikkaan ventovieraiden ihmisten keskelle oppimaan, että täällä ei äiti leiki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän