Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olette niin kateellisia meille USA:ssa asuville?

Vierailija
23.07.2011 |

Muistan nuorempana boikotoinneeni Amerikkaa, muka kamalin paikka maailmassa, vaikka McDonaldsin ruoka maistui ja amerikkalaiset leffat veti teatteriin. Silti aina vannoin, etta minahan en aio koskaan matkustaa Amerikkaan. Mutta niin siina vain kavi, etta kohtalon oikusta rakastuin amerikkalaiseen (Etela-Euroopassa asuessani), menimme naimisiin ja 10 vuoden Suomessa asumisen jalkeen suostuin ehdotukseen muuttaa Amerikkaan kokeeksi. Taalla ollaan nyt oltu 10 vuotta ja koska molemmilla hyvat tyopaikat ja lapset hyvissa kouluissa, emme ehka enaa Suomeen palaa. Olen viihtynyt hyvin, ja nyt nolottaa nuoruuden Amerikka-vastaisuuteni.

Harmittaa sitten kun on niita suomalaisia, jotka ovat selvasti kateellisia meille taalla asuville, vaikka arki on taallakin arkea eika ollenkaan mitaan Hollywood-glamouria. Tai sitten ne, jotka kauhistelevat Jenkkeja (kuten itse aikoinaan...), vaikkeivat ole koskaan kayneet siella.

Elama on just niin onnellista ja hyvaa kun miksi sen itse tekee - olet sitten Suomessa, Marokossa tai Jenkeissa.

Nauttikaa kesasta ja perheestanne.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- asunnot ovat halvempia - paitsi jossain Manhattanilla

- autot on sikana halvempia

- bensa ei maksa kuin kolmanneksen siitä mitä täällä

- verot on paljon alemmat

- ja jos tulee jostain syystä irtisanotuksi niin ei ole kummenpi häpeä ja saa vuoden liksan käteen irtisanomisrahana

- kateellinen pohjoisella itärannikolla asuville, muualle en menisi kuin vähäksi aikaa ja silloinkin isosta summasta, ehkä lukuun ottamatta Seattlen aluetta.

Vierailija
62/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä kyllä Grand Ganionilla, muuten kaikki on täällä kotimaassa mitä tarvin, saman auringon allahan täällä ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

U.S.A:ssa asuville.

Henkilökohtaisesti itselläni ei ole mitään positiivista sanottavaa ko. paikasta. Olin aikoinaan aupairina Illinoisissa, ja jaksoin sitä paikkaa ja asukkaita vain ja ainoastaan siksi että sain palkkaa.

Ihmiset olivat tekoystävällisiä ja "rakastivat" kaikkia heti.

Ainakin täällä suomessa näytetään jos ei jostain pidetä.

No, Suomi on minun maani. Täällä on kaunista, eikä kukaan ihmettele jos haluat olla omissa oloissasi. Lisäksi täällä on oikeasti toimiva terveydenhoito (toki on parannettavaa) ja sosiaalituki.

Vierailija
64/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyvvaan mutta en ole tippaakaan kateellinen. Toiset tykkää asua USAssa toiset Suomessa, jotkin savossa ja taas toiset hämeessä. Enpä ole tähän mennessä turkulaisiakaan kadehtinu...

Vierailija
65/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole suurta halua sinne jenkkeihin mutta jos saisi valita suomi tai kanadan niin vastaukseeen ei menisi kuin puolisekuntia.

Kanadassa pienemmät verot, paremmat palkat, edullisemmat ostokset, toimivampi terveydenhuolto, kauniimpi luonto, paremmin järjestetty leikkipuistoja, isommat asunnot, halvemmat autot ja bensat,,,,

Vierailija
66/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutaman vuoden Amerikoissa asuneena on jo vakuuttunut siitä, että koko muu maailma on amerikkalaisille kateellisia, se kertookin kaiken...

Propagandakoneisti toimii, ja ylimielisyys tarttuu kanssa-amerikkalaisista. ;)

Olisi ollut paljon hedelmällisempää, jos ap olisi yksilöinyt, mitä oikein kadehtia. Tuntuu uskomattoman itsekeskeiseltä kuvitella, että täällä Suomessa on porukkaa, jotka päivät läpeensä kadehtivat ap:n asumista Yhdysvalloissa...

Minä viihdyn Suomessa. En haikaile ulkomaille kuin vain turistina. Turistina haluaisin toki vierailla joskus Yhdysvalloissa, mutta pelkään lentomatkoja, joten tiedän, että en tule matkustamaan lentokoneella Eurooppaa pidemmälle. Ehkä siis kadehdin niitä, jotka uskaltavat matkustaa Yhdysvaltoihin ja pääsevät näkemään upeita nähtävyyksiä ja erilaista ilmastoa.

En osaa kadehtia materiaa, mitä yleensä näissä keskusteluissa korostetaan. Kehutaan palkkoja, taloja, uima-altaita (jossain joku kehuskeli asumistaan Long Islandilla ja uima-allastaan) ja muutenkin leveää elämistä suurella rahalla. Toki olisi mukavaa, jos sitä ylimääräistä rahaa olisi, mutta näinkin pärjätään enkä kadehdi juuri yhdysvaltalaisten rahamäärää. Sitä rahaa palaa heillä lasten koulutukseen ihan kiitettävissä määrin, ja itse opettajana en arvosta yhdysvaltalaista koulujärjestelmää. Toki varmasti on hyviä kouluja, mutta yleisvaikutelmaltaan yhdysvaltalaiset opettajat ovat antaneet ymmärtää, että opetus painottuu ulkoaoppimiseen eikä ymmärtämiseen ja että rahalla saa vaikka mitä (ja tätä en arvosta lainkaan). Ehkä televisiosta saa väärän kuvan, mutta kaiken maailman tavutuskilpailut ja monivalintatestit osaamisen mittarina tuntuvat naurettavilta. Yhdysvaltalaisten yliopistojen (ei colleget) resursseja kyllä kadehdin. On hämmästyttävää, että noilla resursseilla yleissivistys on todella hukassa, vaikka oman alansa huippuasiantuntijoita löytyykin runsaasti. Tämä kertoo omaa, karua kieltään yhdysvaltalaisten peruskoulutuksesta.

Arvostan ns. pehmeitä arvoja. Mielestäni yhteiskunta on yhtä arvokas kuin sen heikoin kansalainen. Verrataan epäonnekasta köyhyysloukussa olevaa suomalaista ja epäonnekasta, köyhyysloukussa olevaa yhdysvaltalaista, ja mietitään sitten, mitä ja ketä kadehditaan. Rikkaita voi kadehtia mistä maasta tahansa, mutta arvoista ja asenteista kertoo se, pääseekö sen köyhän yh-äidin lapsi yliopistoon vai ei.

Suomalainen ystäväni oli vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa (etelässä). Hän kertoi, ettei ole missään kokenut sellaista rasismia kuin siellä. Ystäväni sattuu olemaan ihonväriltään tumma (adoptoitu Suomeen vauvana), ja koki ensimmäistä kertaa elämässään sen todelliseksi ongelmaksi. Suomalaisia haukutaan paljon rasisteiksi ja ystävänikin on saanut kuulla ihonväristään yksittäisiä kommentteja. Mutta hänen mukaansa koko yhteiskunta on järkyttävän rasistinen Yhdysvalloissa. Lähes kaikki asiat menivät ihonvärin mukaan. Tästä tosin on aikaa jo 15 vuotta, joten paljonhan on voinut muuttua...

En osaa kadehtia enkä ymmärrä, miksi pitäisi. On paljon maita, joissa asuvia voisin kadehtia enemmän, mutta en siltikään haluaisi muuttaa pois Suomesta. En ainakaan Yhdysvaltoihin. Irlannissa ehkä voisin kokeilla asumista...

Vierailija
67/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manhattanille muuttaisin mielelläni, mutta sen ulkopuolinen maa on aika keskinkertainen tapaus. Kyllä sieläkin varmasti asuisi. Varmaan ihan ok, mutta ei pärjää Stadille, joka on maailman hienoimpia kaupunkeja.

Vierailija
68/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain missä on parempi ilmasto kuin Suomessa. Niin että olen kyllä kateellinen Floridassa asuville, en Alaskassa asuville.

Vierailija
69/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä jos menettäisitte kumpikin työnne?Vieläkö jäisitte sinne ja olisitte onnellisia.I doubt.Siinä vaiheessa kun asiat ei menekkään niin kuin on suunnitellut, työttömyys, sairaus, ym, palaisitte kuitenkin nauttimaan Suomessa vallitsevasta hyvinvoinnista...

Anteeksi vaan, mutta vaikutat ihan samanlaiselta kuin perus-jenkki sarjojen rauhallisella omakotitalo-alueella asuvat "täydelliset naiset", joilla ei ole lasinkaan kosketusta siihen, miten ne asiat tuossa maassa kokonaisuudessaan ovat.Kuina paljon kodittomuutta, työttömyytta, sairautta ja pahoinvointia voikaan maailman mahti-maahan mahtua!

Vierailija
70/95 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 x eripuolilla USA:ssa vierrailleena voin ihan rehellisin mielin sanoa, etten muuttaisi sinne vapaaehtoisesti. Eli en ole kateellinen, onnellinen olen. :)

PS. Ärsyttävä olettamus Ap:llä jo otsikossa, että kaikki olisivat kateellisia ko. aiheesta. Huh.

...ei tarkoita, että tuntisit aitoa elämää siellä. Vierailija on vain vierailija, oli missä hyvänsä.

Vierailija
71/95 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2011 klo 08:56"]

Muutenkin pitäisi verrata USA Vs EU
Vastaavasti jokin osavaltio Vs Suomi.

Tässä vain on se ongelma ettei suomalaiset (eikä suurin osa jenkeistäkään) tiedä osavaltioiden eroja.

[/quote]

Miksi pitäisi verrata noin? Euroopassa on paljon valtioita, jotka muodostuvat osavaltioista. Yhdysvallat ei todellakaan ole maailman ainoa liittovaltio.

Vierailija
72/95 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei olla kateellisia:D 

Vierailija
73/95 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on pari asiaa, ensinnä suututtaa jos jossain viihtyy paremmin kuin koto-Suomessa ja sanoo sen ääneen, ja toiseksi jos jossain on jokin asia paremmin kuin koto-Suomessa ja sanoo sen ääneen. Se ei auta vaikka miten kehuisi Suomen hyviä puolia, Suomea ei saa kritisoida. Ja vaikka olisi ihan hiljaa, sekin suututtaa jos Suomeen tulee käymään vaikka lomilla eikä tule sitten käymään kaikilla sukulaisilla ja kavereilla.  Se että aurinko paistaa ja on lämmintä kanssa väärin.

Vierailija
74/95 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, mistä kumpuaa tämä "OMG, kaikki on meille kateellisia, kun asutaan Ulkomailla!"

Huvittavaa. Ja ennen kuin kukaan ehtii leimata kateelliseksi, niin olen asunut ulkomailla. En koskaan kohdannut kateutta.

Vierailija
75/95 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin kovasti USAn suuria tuloeroja, kodittomien valtavaa määrää, rasismia, surkeaa terveydenhoitojärjestelmää sekä jatkuvaa sotimista aseteollisuuden tukemiseksi.

Vierailija
76/95 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puolen ikäänsä Usa'ssa elänyt poikani tuli täysi-ikäiseksi, hän halusi Ehdottomasti muuttaa Suomeen asumaan opiskelemaan. On näköjään suomalaisempi kuin minä, vaikka vain 50% perimästä on kotimaista. :)

Vierailija
77/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Amerikkaan.

Ihana ap :) En ole kateellinen, että asut Yhdysvalloissa.

Olen asunut Etelä-Amerikassa ja noiden vuosien aikana vastenmielisyys Yhdysvaltoja kohtaan alkoi kasvaa. Kuten myös "sivistynyttä" Eurooppaa kohtaan.

Toiminta on vain niin tekopyhää. Euroopan maat ovat surutta ryöstäneet ja hajottaneet vieraita maita vuosisatojen ajan ja edelleen ryöstösaaliit on esillä museoissa, minne suomalaisetkin innoissan menee sivistämään itseään. Korkeakulttuuria.

Vierailija
78/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan käynyt USA:ssa mutta haluaisin kyllä käydä ja voisin sinne muuttaakin asumaan. Siinäpähän näkisi millaista siellä olisi. Minua kiinnostaisi lämpimät osavaltiot :)

2008 New Yorkissa oli viikon verran 40 astetta lämmintä. Lapsilta loppui koulu puoliltapäivin, kun koulu kuumeni liikaa...

Vaikka tiesin edeltäkäsin, että NY on noin Rooman korkeudella, en arvannut että kesät olisivat NÄIN kuumia.

Vierailija
79/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20 x eripuolilla USA:ssa vierrailleena voin ihan rehellisin mielin sanoa, etten muuttaisi sinne vapaaehtoisesti. Eli en ole kateellinen, onnellinen olen. :)

PS. Ärsyttävä olettamus Ap:llä jo otsikossa, että kaikki olisivat kateellisia ko. aiheesta. Huh.

Vierailija
80/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa lukee, sanon vaan, en ole kateellinen. ei tulis mieleenkään olen asunut eri maissa ja suomi on paras. USA huonoimmasta päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä