Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olette niin kateellisia meille USA:ssa asuville?

Vierailija
23.07.2011 |

Muistan nuorempana boikotoinneeni Amerikkaa, muka kamalin paikka maailmassa, vaikka McDonaldsin ruoka maistui ja amerikkalaiset leffat veti teatteriin. Silti aina vannoin, etta minahan en aio koskaan matkustaa Amerikkaan. Mutta niin siina vain kavi, etta kohtalon oikusta rakastuin amerikkalaiseen (Etela-Euroopassa asuessani), menimme naimisiin ja 10 vuoden Suomessa asumisen jalkeen suostuin ehdotukseen muuttaa Amerikkaan kokeeksi. Taalla ollaan nyt oltu 10 vuotta ja koska molemmilla hyvat tyopaikat ja lapset hyvissa kouluissa, emme ehka enaa Suomeen palaa. Olen viihtynyt hyvin, ja nyt nolottaa nuoruuden Amerikka-vastaisuuteni.

Harmittaa sitten kun on niita suomalaisia, jotka ovat selvasti kateellisia meille taalla asuville, vaikka arki on taallakin arkea eika ollenkaan mitaan Hollywood-glamouria. Tai sitten ne, jotka kauhistelevat Jenkkeja (kuten itse aikoinaan...), vaikkeivat ole koskaan kayneet siella.

Elama on just niin onnellista ja hyvaa kun miksi sen itse tekee - olet sitten Suomessa, Marokossa tai Jenkeissa.

Nauttikaa kesasta ja perheestanne.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kateellisia. Kehitysmaa monella tapaa.

Vierailija
22/95 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet turhanaikainen räkyttäjä 86, sinun kirjoituksellasi ei ole mitään painoarvoa missään keskustelussa. Miksi vaivaudut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kade. USA on paikka, missä kansalaiset tällä hetkellä tietämättään odottavat tulevaa sirutustaan tai FEMA-leireille siirtoa. Mielipuolet, despootit superrikkaat johtavat täysin sitä maata marionetti-presidentin ja muun nukkelauman kulisseista.

Vierailija
24/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en sinne halua muuttaa asumaankaan, sori.

Vierailija
25/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut viestissäsi "niistä" suomalaisista, jotka ovat selvästi kateellisia mutta otsikossa puhut ihan vaan yleisesti monikossa.

Joten en nyt oikein ymmärrä, kenelle viestisi on suunnattu.

Vierailija
26/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistää ja kärjistää voi aina keskustelupalstoilla ja joku aina louskuttaa leukojaan hyvien juttujen toivossa. ;)

Vierailija
27/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä? Miten tämä kateus on tullut esille?

Tekstisikin on hassu, kerrot kuinka mielestäsi Amerikka oli kamalin paikka ja nyt luulet että muiden mielestä ihanin..

Olen käynyt jenkkilässä sekä kyläilemässä että lomailemassa ja onhan maa valtava, siellä on paljon nähtävää ja tavara liikkuu kaupoissa mutta kaikkea sitä suurta ja paljoa enemmän arvostan omaa sukuani, ystäviäni, kulttuuria, historiaa, kieltä ja luontoa enkä vaihtaisi niitä pois.

Vierailija
28/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta valitettavasti olen aika samaa mieltä kuin itsekin olit joskus :) mutta en teitä ketään kadehdi, monia suorastaan säälin...

Vierailija
29/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni en ole kenellekään USA:ssa asuvalle kateellinen. En myöskään ole boikotoinut koskaan USAa. Nuorempana kylläkin en syönyt mäkkärillä ihan luonnonsuojelullisista syistä. ja samoin olen vieläkin joidenkin monikansallisten yhtiöiden tuotteita käyttämättä, jos vain voin.

Yhtälailla voisin kysyä, että miksi olet meille Suomessa asuville kateellinen?

Vierailija
30/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi mun piti syntyä tänne peräpohjolaan?

Vierailija
31/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut siellä pari vuotta. En lähtenyt sinne kuin ihmemaahan, ja olin oikeassa. Elämä on elämäää siellä niin kuin täälläkin. Ihmisillä on vaikeuksia ja menestystä, iloja ja surja ihan niin kuin täälläkin. Jotkin asiat toimivat USA:ssa hyvin (ainakin niille, joilla on työtä ja turvattu toimeentulo), jotkin taas hoituvat mukavammin Suomessa.

Pidin kyllä USA:n vuosista, mutta koska olemme mieheni kanssa suomalaisia, viihdymme lopulta paremin siellä, missä on juuret (ja sukulaiset) ja missä kuluumme joukkoon. Teillä tilanne on tietysti eri, kun olette kahden kulttuurin perhe. Kiva, että teillä menee hyvin. Hyvää kesää!

Vierailija
32/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut siellä pari vuotta. En lähtenyt sinne kuin ihmemaahan, ja olin oikeassa. Elämä on elämäää siellä niin kuin täälläkin. Ihmisillä on vaikeuksia ja menestystä, iloja ja surja ihan niin kuin täälläkin. Jotkin asiat toimivat USA:ssa hyvin (ainakin niille, joilla on työtä ja turvattu toimeentulo), jotkin taas hoituvat mukavammin Suomessa.

Pidin kyllä USA:n vuosista, mutta koska olemme mieheni kanssa suomalaisia, viihdymme lopulta paremin siellä, missä on juuret (ja sukulaiset) ja missä kuluumme joukkoon. Teillä tilanne on tietysti eri, kun olette kahden kulttuurin perhe. Kiva, että teillä menee hyvin. Hyvää kesää!

aamunkankeat sormet eivät suostu yhteistyöhön...

Vierailija
33/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla on nyt mennyt kateus ja yleinen jenkkimussutus sekaisin.

Jenkeistä mussuttaminen on suomalaisten kansallisharrastus. Osa jenkkien tavoista on hivenen omituisia ja jenkeistä julkaistaan hassuja tutkimuksia (kuten ettei jenkki nuoret osaa sijoittaa New York kartalle). Lakiasiat ovat oikeinkin hyvä mussutuksen kohde.

Kaksinaismoralismi ja tietyt tavat (kuten, että jenkki on aina oikeassa) eivät mahdu suomalaisten järkeen mutta on suomalaisillakin omat omituisuutensa.

Vierailija
34/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiskunta on turvallinen ja kaikista huolehditaan. Lapset voivat mennä itse kouluun eikä kaupungeissa ole alueita, joita pitäisi ehdottomasti välttää turvallisuutensa takia. Julkinen liikenne toimii. Kaikkialla voi kävellä ja useimmissa paikoissa myös pyöräillä. Kun köyhä sairastuu, hän saa yhtä hyvää hoitoa kuin rikas, esimerkiksi syöpäpotilaita ei jätetä varattomuuden takia hoitamatta. Vanhusten hoito on kattavasti järjestetty. Vanhempien ei tarvitse säästää kymmeniä vuosia, jotta lapset saisivat yliopistokoulutuksen.

Nämä ovat asioita, joita tuntemani Yhdysvalloissa asuvat kadehtivat meiltä suomalaisilta.

Vierailija
35/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA on maa jonne en todellakaan halaja...

Vierailija
36/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA on maa jonne en todellakaan halaja...

USA on hieno maa niin kauan kun on terve, työssäkäyvä eikä lapset ole yliopistoiässä.

Jos sairastut tai menetät työn tai vanhenet niin asiat meneekin heti vaikeammaksi

Vierailija
37/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No , vähän voin antaa periksi. Teillä on siellä tosi suuri valikoima erilaista ilmastoa ja luontoa.

Mutta jos katsoo asiaa kartasta niin on siellä niin helekutin pitkät matkat jostakin Nykistä L.A.:han tai Floridaan. Ihan samaa minä tässä mainostan kuin, että Usalainen sanoisi, että on teillä siellä Euroopassa niin hieno luonto ja vaihtelevaisuus ilmaston ja luonnon kanssa.

Kalliovuorilla haluaisin joskus käydä , ne on vaan niin syrjässä meiltäpäin lähteä poikkeamaan.

Vierailija
38/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin pitäisi verrata USA Vs EU

Vastaavasti jokin osavaltio Vs Suomi.

Tässä vain on se ongelma ettei suomalaiset (eikä suurin osa jenkeistäkään) tiedä osavaltioiden eroja.

Vierailija
39/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, että asut Yhdysvalloissa.

Olen asunut Etelä-Amerikassa ja noiden vuosien aikana vastenmielisyys Yhdysvaltoja kohtaan alkoi kasvaa. Kuten myös "sivistynyttä" Eurooppaa kohtaan.

Toiminta on vain niin tekopyhää. Euroopan maat ovat surutta ryöstäneet ja hajottaneet vieraita maita vuosisatojen ajan ja edelleen ryöstösaaliit on esillä museoissa, minne suomalaisetkin innoissan menee sivistämään itseään. Korkeakulttuuria.

Etelä-Amerikan terroristi- ja pommi-iskuissa, sekä talousromahduksissa Yhdysvallat on yllättävän usein häärännyt takapiruna. En nyt lähde sen enempää ruotimaan näitä, mutta sanottakoon, että joissakin määrin Yhdysvaltojen ulko- ja talouspolitiikka hmhh...herättää kysymyksiä motiiveista ja oikeutuksesta toimia "maailman poliisina".

Mutta jos ei ajattele poliittisesti ja etenkin ikäviä seikkoja, varmasti elämä on ihan yhtä rikasta ja antoisaa Yhdysvalloissa, kuin monessa muussa maassa.

Vierailija
40/95 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette kateellisia jne..

Eli oletus on, että me kaikki av.palstalla kävijät olemme ensinnäkin kateellisia, toiseksi, että olemme kateellisia niille, jotka asuu Yhdysvalloissa.

Olisin ymmärtänyt jos ap. olisi esim. kysynyt, oletko meille kateellinen. Mutta hän kysyy, että miksi olette kateellisia.

Ensinnäkin ap.n täytyisi todistaa väite, että me olemme yleensäkin kateellisia.

En voi vastata tähän oikeastaan mitään, koska en yleisesti ottaen ole mistään kateellinen. Olen elänyt sen verran pitkän elämän, että nautin jokaisesta päivästä, mitä minulla on tässä elämässä, minkä olemme perheenä luoneet.

Miksi tuhlaisin aikaa kadehtimisiseen kun olen onnellinen omassa elämässä. Nuorena saatoin tuntea kateellisuutta, mutta se häipyy kun kasvaa ja elämänkokemusta tulee.

En ole ikinä edes ajatellut, että joku voisi olla kateellinen teille Yhdysvalloissa asuville. Yhtä korni ajatus kuin olisin kateellinen kasvottomille ihmisille, jotka asuu Ruotsissa tai Saksassa.

Tämä oli kyllä niin omituinen aloitus, etten muista ennen tällaista lukeneeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän