Minkälaisissa asunnoissa vanhempasi ja appivanhempasi asuvat?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, et kun siellä viitattiin, että nää suuret ikäluokat asuis uusissa puolen miljoonan omakotitaloissa, niin meidän lähipiirissä ei taida yksikään asua.
Minkälaisissa kodeissa vanhempasi asuvat eli ovatko kt, rt, pt, okt ja miltä vuosikymmeneltä ko. talo on?
Mun vanhemmat asuu 2000-luvun kerrostalossa ja appivanhemmat 1970-luvun omakotitalossa.
Kommentit (56)
Joo, eihän nämä asiat tietty yksioikoisia ole ja kaikki vaikuttaa yllättävän paljon kaikkeen. Mielestäni oleellisia pointteja ovat seuraavat:
* suuret ikäluokat eivät asu UUSISSA omakotitaloissa vaan usein remontin tarpeessa olevissa 70- ja 80-luvun taloissa
* suuret ikäluokat haluavat (toisin kuin edellinen sukupolvi, joka halusi asua omakotitalossaan lähes hautaan asti) muuttaa kerrostaloihin lähelle palveluita, usein kolmioon, joskus jopa kaksioon, harva yksiöön ja harva 4h+k asuntoon
* Tällä hetkellä asuntojen hinnat ovat usein poskettomat noissa 70- ja 80-luvun taloissa. Ne eivät juuri poikkea 2000-luvun taloista, vaikka remonttitarvetta on monessa tulossa enemmänkin kuin pintaremonttia. Ehkä noissa 70- ja 80-luvun taloissa on "liikaa hintaa" sen takia, että ne ovat taas usein paremmilla paikoilla ja isommilla tonteilla.
* Talon sijainnilla tulee varmasti olemaan hirvittävä merkitys sille, että mikä sen hintakehitys on. Jos on esim. kyse jostain Pakilasta, joka on täynnä 70-luvun omakotitaloja, niin sinne taas varmaan saadaan uusia omistajia tosi helposti vaikka remonttejakin olisi tulossa, kun taas täysremontoitava omakotitalo esim. Äänekoskella voi olla tosi paljon heikommin realisoitavissa.
* Suuret ikäluokat ovat 6 vuoden aikana syntyneitä ja heitä on noin 700000 ja usein vielä hyväkuntoisia tällä hetkellä. Osalla heistä selvästi jo nyt haaveita muuttaa palveluiden ääreen. Heillä on taatusti suuri merkitys tämän maan taloudelle, paitsi asuntojen myös esim. hoivan tarpeen jne. muodossa. Eläkepommi alkaa myös tulla nyt maksettavaksemme. Olemme aivan eri tilanteessa kuin naapurimaamme Ruotsi.
talossa meren rannalla, ei kylläkään Helsingissä :=DD Talo rakennettu 1988.
Appi ei ole enää elossa, mutta anoppi asuu 4 h + k Munkkiniemessä 150 neliön kerrostaloasunnossa. Sen arvo varmaan on vähintään se puoli miljoonaa. Tää talo on aika vanha, tarkasta valmistumisvuodesta ei ole hajuakaan.
Appivanhempani asuvat anopin isän 40-luvulla rakentamassa omakotitalossa toisessa maassa. Kumpikaan ei ole varsinaisesti huonokuntoinen (remontoitava), vaan remonttia on tehty pikkuhiljaa vuosien saatossa.
vanhemmilla on 80-luvun rivitalon pätkä suomessa ja kerrostalon kattohuoneisto kanarialla (sen ikää en ole tullut kysyneeksi). Ai niin ja mökki suomessa jossa ovat paljon kesällä.
Mun vanhemmat on eronneet, äiti asuu 3 h + k kerrostaloasunnossa, talo rakennettu joskus 1990-luvulla. Isä asuu uuden vaimonsa kanssa juuri sellaisessa isossa uudessa omakotitalossa kuin ap kuvaili, yli 300 neliötä ja valmistunut vuosi sitten.
Appivanhemmat asuvat myös uudessa omakotitalossa, mutta pienessä. Myivät 1970-luvulla valmistuneet ison omakotitalonsa ja rakennuttivat kolme vuotta sitten uuden, mutta paljon pienemmän.
Pakko vielä kysyä 46:lta, että kuuluvatko vanhemmat ja appivanhemmat noihin suuriin ikäluokkiin eli ovatko syntyneet 1945-1950?
suu vanhassa kunnostetussa omakotitalossa joka on isäni lapsuudenkoti.appivanhemmat asuvat myöskin omakotitalossa.
Pakko vielä kysyä 46:lta, että kuuluvatko vanhemmat ja appivanhemmat noihin suuriin ikäluokkiin eli ovatko syntyneet 1945-1950?
äitini asuu miehensä kanssa -85 valmistuneessa rivarissa (kolmio), isäni vuokralla 80-luvun kerrostaloasunnossa.
Ovat itse rakentaneet talon aikanaa. Äitini on kuollut.
Appivanhemmat muuttivat juuri kaupunkiin kerrostalokaksioon vuokralle. Asuivat aikaisemmin 1984 valmistuneessa omakotitalossa maalla, sellaisessa hyvin vaatimattomassa. Anoppi jäi työttömäksi 2v sitten ja appiukon terveys reistalee, joten möivät (lähinnä rahatilanteen helpottamiseksi) talonsa ja muuttivat vuokralle.
Itse asumme rivitalossa 4h+k+s 89m2 vuokralla, rakennamme omakotitaloa, joka ei ole puolenmiljoonan lukaali, vaan ihan normaali 145-neliöinen talo. Sitä varten on otettu lainaa 130 000€. Tontin sain perinnöksi, kun äitini kuoli. Meillä on 4 alle kouluikäistä lasta (ja enempää ei varmastikaan tule)
Äiti ja isä asuvat kumpikin omassa kerrostalokaksiossaan, samoin anoppi. Talot ovat 1970-luvun alussa rakennettuja.
vuonna 2002 valmistuneessa apartementos-tyylisessä talossa, neliömäärää en tiedä mut tilaa on neljä huonetta ja iso tupakeittiön tapainen yhdistetty keittiö/olohuone. Suomessa heillä on rivarikolmio jota veikkaan 1970-luvulla valmistuneeksi. Mun isä on kuollu ja äiti asuu rintamamiestalossa joka on valmistunut vuonna 1951 ja on mun lapsuudenkoti. Tilaa siellä on samat 2h yläkerrassa ja 2 + keittiö alakerrassa kuin tuhansissa muissakin rintamamiestaloissa. Talo on tyydyttäväkuntoinen ja siinä on superiso tontti ja se on keskellä kaupunkia, samalta alueelta on myyty vastaavia taloja lähes 300000 euron hintaan.
Appiukko täytti justiinsa 75, anoppi on 69-vuotias. Mun äiti on 74-vuotias.
Mun vanhemmat 2006 rakennetussa kivitalossa, neliöitä 246+ varastot. Arvostettu alue. Hinta noin 600 000 Euroa.
Anoppi on silti kivampi mummu, vaikka kulissit onkin vaatimattomammat.
Appivanhemmat asuvat 70-luvun rivarissa (neliöitä 108).
Omat vanhemmat asuvat 2000-luvun kerrostalossa (neliöitä 60). Naurettavaa sinäänsä kun valittavat että heillä ei ole vierashuonetta kun lapsenlapset tulevat yökylään (joita kinuavat jatkuvalla syötöllä sinne) ja vanhemmillani olisi varaa ostaa tuplasti isompikin ja pitää sitä yllä vaikka heti.
ja appivanhemmat asuvat 250 neliön omakotitalossa rakennettu 2000.