Tunnetko äitiä jotka joivat alkoholia, poltaneet tupakka, raskauden aikana? Minkälaiset lapset?
Kommentit (70)
yli raskauden puolivälin.
Olin helppo vauva, tyytyväinen ja hyväuninen. Syntymämitat 49 cm, 3400 g, aikuismitat 168 cm ja jonkin verran yli 50 kiloa. Koulussa olen aina menestynyt keskitasoa paremmin (ka lukiosta 9,6, älliä kirjoitin pinon). En itse polta enkä juuri juokaan (en kuitenkaan ole absolutistikaan). Itselläni on mies, perhe, omakotitalo ja asiat kuta kuinkin kunnossa.
äitini poltti kaikissa raskauksissaan. Lisäksi joi silloin tällöin muutaman. Meillä kaikilla on lieviä psyykeen häiriöitä: taipumusta ahdistukseen ja masennukseen sekä riippuvuuksiin.
Siskoni poltti koko raskausajan. Vauvansa on hyvin itkuinen.
Kaverini poltti yli raskauden puoliväliin. Nyt lapsensa ollessa 4 aloitetaan tutkimuksia, koska lapsi on ylivilkas, ei kykene keskittymään kuten ikätoverinsa. Muutoinkin ollut lievää kehitysviivästymää puheessa, kuivaksioppimisessa jne.
otannallaikin nuo tulokset on luettavissa tästä ketjusta.
esiintyy vilkkautta ja kasvuongelmia.
Minulla esiintyi kouluiässä vilkkautta ja keskittymisvaikeuksia on vieläkin, mutta lisätietona sanoisin, että verrattuna luokkatovereihini (joiden äideistä tuskin kaikki tupakoivat tai joivat alkoa) olin silti akateemisesti hyvin lahjakas ja pystyin kyllä keskittymään halutessani. Ongelma oli siinä, etten jaksanut tylsistyä niin paljon kuin koulutusjärjestelmässämme pitää. Sama vaiva on vaivannut myös aikuisiässä. En vaan jaksa puuduttavaa 8-16 elämää, mihin muut näyttävät olevan aivan tyytyväisiä. Tästä huolimatta missään kokeessa tätä keskittymisvaikeutta ei varmasti pystyttäisi diagnosoimaan.
on 1 astma lapsi, 1 ylivilkas ja 1 heikosti oppiva. Kaikki lapset ovat kitisijöitä, heikkohermoisia ja tottelemattomia, eivät siis kuuntele mitään mitä sanotaan eikä oikein tunnu ymmärtävänkään. Jatkuva korvatulehduskierre.
Toisen äidin 3 lasta, 1 autistinen, 1 huono oppimaan koulussa ja 1 adha rikollistausta jo 15 vuotiaana.
Kolmannen äidin 2 lasta, toinen normaali, toinen lukihäiriöinen, ei puhu ja on 6v.
Lopetin juomisen ja polttamisen kun raskaustesti näytti plussaa (tosin vasta tosi myöhään testasin, lapsi kun oli vahinko kun sekä kortsu että jälkiehkäisy petti), raskausajan ja ekat 5kk olin juomatta kokonaan, sitten ratkesin ja käytin alkoholia aika reippaasti (suurkulutusrajat ylittyi), käytän yhä. Yh oon ollu alusta asti. Imetin lasta 1,5v koska imetyksen lopettaminen oli yksinkertaisesti liian vaikeaa eikä mulla ollu voimia vieroitukseen, myös neuvolassa kannustettiin imettämään vaikka tiesivät että käytän reippaasti alkoa. Tupakkaa en ole polttanu enää ollenkaan sitten raskaaksi tulon. Sossutyöntekijät meillä kävi välillä omasta pyynnöstäni, heistä kaikki aina tosi hyvin meillä/lapsella. Lapsi nyt 6v, on aina ollut tosi terve ja hyväuninen,iloinen, älykäs ja monilahjakas.
Sairastan vakavaa masennusta ja olen itsetuhoinen,syrjäytyny ja eristäytyny paniikkihäiriön ja massiivisten sosiaalisten pelkojen takia, lapsi ainoa jonka takia jaksan tätä elämää enää kattella.Mulla traumaattinen perhetausta, skitsofreenikko väkivaltainen kiihkouskis äiti, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, insestiä. En ikinä edes halunnu lapsia etten siirrä näitä paskoja geenejäni muille, mutta sit en kuitenkaan aborttiakaan pystyny tekemään.
Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa viikottain, yhtä tyhjän kanssa koko touhu.
Sairastan vakavaa masennusta ja olen itsetuhoinen,syrjäytyny ja eristäytyny paniikkihäiriön ja massiivisten sosiaalisten pelkojen takia, lapsi ainoa jonka takia jaksan tätä elämää enää kattella.Mulla traumaattinen perhetausta, skitsofreenikko väkivaltainen kiihkouskis äiti, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, insestiä. En ikinä edes halunnu lapsia etten siirrä näitä paskoja geenejäni muille, mutta sit en kuitenkaan aborttiakaan pystyny tekemään. Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa viikottain, yhtä tyhjän kanssa koko touhu.
Sairastan vakavaa masennusta ja olen itsetuhoinen,syrjäytyny ja eristäytyny paniikkihäiriön ja massiivisten sosiaalisten pelkojen takia, lapsi ainoa jonka takia jaksan tätä elämää enää kattella.Mulla traumaattinen perhetausta, skitsofreenikko väkivaltainen kiihkouskis äiti, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, insestiä. En ikinä edes halunnu lapsia etten siirrä näitä paskoja geenejäni muille, mutta sit en kuitenkaan aborttiakaan pystyny tekemään. Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa viikottain, yhtä tyhjän kanssa koko touhu.
Lopetin juomisen ja polttamisen kun raskaustesti näytti plussaa (tosin vasta tosi myöhään testasin, lapsi kun oli vahinko kun sekä kortsu että jälkiehkäisy petti), raskausajan ja ekat 5kk olin juomatta kokonaan, sitten ratkesin ja käytin alkoholia aika reippaasti (suurkulutusrajat ylittyi), käytän yhä. Yh oon ollu alusta asti. Imetin lasta 1,5v koska imetyksen lopettaminen oli yksinkertaisesti liian vaikeaa eikä mulla ollu voimia vieroitukseen, myös neuvolassa kannustettiin imettämään vaikka tiesivät että käytän reippaasti alkoa. Tupakkaa en ole polttanu enää ollenkaan sitten raskaaksi tulon. Sossutyöntekijät meillä kävi välillä omasta pyynnöstäni, heistä kaikki aina tosi hyvin meillä/lapsella. Lapsi nyt 6v, on aina ollut tosi terve ja hyväuninen,iloinen, älykäs ja monilahjakas.
Sairastan vakavaa masennusta ja olen itsetuhoinen,syrjäytyny ja eristäytyny paniikkihäiriön ja massiivisten sosiaalisten pelkojen takia, lapsi ainoa jonka takia jaksan tätä elämää enää kattella.Mulla traumaattinen perhetausta, skitsofreenikko väkivaltainen kiihkouskis äiti, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, insestiä. En ikinä edes halunnu lapsia etten siirrä näitä paskoja geenejäni muille, mutta sit en kuitenkaan aborttiakaan pystyny tekemään.
Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa viikottain, yhtä tyhjän kanssa koko touhu.
Mitä nyt masennuksista, eristäytymisestä ja siitä että olet lapsesi aikana ollut alkoholisti. Jepjep. Mut onneks et polta, sehän se vasta paha oliskin!
Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa viikottain, yhtä tyhjän kanssa koko touhu.Mitä nyt masennuksista, eristäytymisestä ja siitä että olet lapsesi aikana ollut alkoholisti. Jepjep. Mut onneks et polta, sehän se vasta paha oliskin!
Tosin jälkimmäinen oli turhja kysymys, vastaus kun on selvä.. Mene sinäkin terapiaan.
Aiemmalle kirjoittajalle jaksamista
Aika erikoista, sanoa toisen lasta kitukasvuiseksi,ylivilkkaaksi tms. En ole polttanut,juonut tai käyttänyt huumeita raskauksien aikana. 3 lasta. Yksi saa raivareita ja on vilkas ja oppi puhumaan vasta yli 2-vuotiaana, yksi on luikku 4-vuotias ja kyllä, 98cm vaatteet istuu vielä hyvin! Kolmas, nuorin on kehittynyt kaikessa mahdollisessa aikaisemmin kuin sisarukset.
Täytyy kuitenkin muistaa, että lapset on jokatapauksessa erilaisia, jos toisen lapsi on vilkkaampi kuin omasi, tai lyhyempi kuin omasi, se ei tarkoita että he ovat jotenkin vajaasti kehittyneitä tupakanpoltosta..