Tunnetko äitiä jotka joivat alkoholia, poltaneet tupakka, raskauden aikana? Minkälaiset lapset?
Kommentit (70)
Mulla on ollut kehitysviivästymää, vaikka sitä ei olekaan diagnosoitu. Olen tämän diagnosoinut itse itseltäni jo ala-asteiässä. Minulla oli lapsuudessa rankka lääkitys erään sairauden vuoksi ja 6- luokalla itse totesin ymmärtäväni lääkityksen päättymisen jälkeen erittäin hyvin parin vuoden takaisia oppeja. Yläasteella sama jatkui. Olin aina yliopistoon asti muita jäljessä oppimisessani. Tein hirmuisesti töitä kokeisiin ja sain arvosanaksi pääasiassa 7.
Yliopistoon en päässyt kuin vasta kolmannella yrittämällä. Aiemmillakin kerroilla luin ahkerasti, mutta vasta kolmantena vuotena sisäistin asiat. Yliopistossa pärjäsin, mutta olinkin tuossa vaiheessa 2v pääosaa opiskelijoita vanhempi.
Vanhempana tätä asiaa pohtiessani muistan myös leikkineeni vielä 7- luokkalaisena barbeilla.
Olen täysin varma siitä että rankka lääkitykseni aiheutti 2v kehitysviivästymän minulle, mutta siitä huolimatta pääsin viime vuonna Mensaan.
Poltti melkein 2 askia tupakkaa odottaessaan lapsiaan ja imetysaikoinakin. Ainakin vanhinta odottaessaan saattoi melko huolettomasti ottaa oluttakin, silloin tällöin pari- kolme.
Vanhin lapsista on tosi fiksu, mutta hän on ollut useasti lasten psykiatrisella osastolla hoidettavana masennuksen takia.
Keskimmäinen ei kasva, on tokaluokkalainen eikä kasva kuten pitäisi. Ei pituutta, eikä painoa.
Nuorin ei myöskään kasva, sen lisäksi hänellä on
kehitysviivästymää ja astma. Hän on 11 v ja on kehityksellisesti 8-vuotiaan tasolla.En tiedä, voiko näihin olla pelkkä tupakointikaan yksin syyllinen. Tuskin, koska tolla tutullani
on itselläänkin ollut mt- ongelmia ja niistä johtuen muitakin ongelmia.
esiintyy vilkkautta ja kasvuongelmia.
Tosin raskauksien alussa tuli juotua muutamat kerrat erittäin reippaasti. Silloin, kun ei vielä tiennyt odottavasna.
Raskauskien aikana muutama olut vain.
Tupakoinut kohtuudella.
4 lasta. Normaalit terveet laspet. Hyvä koulumenestys. Muutama jo perheellisiä.
Toinen lapsi ei osaa puhua, ei liiku, makaa vain lattialla yms. ei ymmärrä mitään, on pysyvässä laitoshoidossa
Toinen lapsi on liikuntavammainen (pyörätuolissa), on ollut erityiskoulussa että ilmeisesti jotain oppimisvaikeuksia on myös
ylivilkkaita, ilkeitä, kamalia!
Kukaan äiti ei varmasti halua lastaan pilata koko iäkseen, kun olemalla juomatta ja polttamatta sekä myöskin erossa huonosta isästä ja seurasta saa tasapainoisen lapsen. Joskus kyllä varsinkin pojille periytyy ne isän epäsosiaaliset geenit, vaikka poika kasvaisi missä. Kannattaa siksi myös vahvasti miettiä minkälaisen miehen kanssa lisääntyy!
Poltti melkein 2 askia tupakkaa odottaessaan lapsiaan ja imetysaikoinakin. Ainakin vanhinta odottaessaan saattoi melko huolettomasti ottaa oluttakin, silloin tällöin pari- kolme.
Vanhin lapsista on tosi fiksu, mutta hän on ollut useasti lasten psykiatrisella osastolla hoidettavana masennuksen takia.
Keskimmäinen ei kasva, on tokaluokkalainen eikä kasva kuten pitäisi. Ei pituutta, eikä painoa.
kehitysviivästymää ja astma. Hän on 11 v ja on kehityksellisesti 8-vuotiaan tasolla.
En tiedä, voiko näihin olla pelkkä tupakointikaan yksin syyllinen. Tuskin, koska tolla tutullani
Poltin raskaanaollessa vähintäänkin kuten normaalistikin. Otin saunaoluet ja juhlissa alkoboolit ja joskus lisäksi jopa oluen tai kaksi.. Söin tuorejuustoa ja graavilohta, ne itseasiassa olivat herkkua raskausaikoina..ja se maksamakkara, nam!!!
Neljä lasta, 4-12- vuotiaita. Isoimmilla keskiarvo 8,9 ja 9,1 ja toiseksi nuorimmaisella todistuksessa jana erinomaisessa joka suhteessa. Pienin saanut kerhoista yms. palautetta, että on erittäin osaava, sosiaalinen, empaattinen ja taitava tyttö.
Fiksu, akateemisesti koulutettu, terve.
Mutta geeneistähän tuo on kiinni. Miehellä on fiksut vanhemmat ja hyvä koti äidin röökailuista huolimatta (poltti siis vuonna 1970 raskaana). Nykyään taas odotusaikana polttelevat edustavat yleensä niin huonoa geenikarttaa jo valmiiksi, että lapsilla olisi todennäköisesti ongelmia, vaikkeivat tupakkaa olisi odotusaikana nähneet edes. Toki se siis altistaa ongelmille ja on pahasta.
kehitysviivästymää ja astma. Hän on 11 v ja on kehityksellisesti 8-vuotiaan tasolla.En tiedä, voiko näihin olla pelkkä tupakointikaan yksin syyllinen. Tuskin, koska tolla tutullani
Keskimmäinen on 11v ja nuorin 8v, korjaus.
olet varmaan todella ylpeä itsestäsi!!
Ne tupakanpolton haitathan saattavat tulla esiin vasta siinä vaiheessa, kun lapsesi yrittävät itse saada lapsia. Mutta minkäs teet, kun äiti on odotusaikana jo tuhonnut munasolujen ja siittiön alkusi.
äiti poltti koko raskauden ja imetyksen ajan (en tiedä paljonko, mutta luutavasti ei ihan muutamaan jäänyt) Mulla on ihan järjettömän huono vastustuskyky. Saan siis kaikki mahdolliset pöpöt. Lisäksi paranen todella hitaasti. Esim miehellä perus flunssa kestää 1-3 päivää, mulla 1-3 viikkoa :(
En tiedä onko tupakoinnilla ollut tuohon mitään viakutusta vai onko mulla vain paskat geenit.
Tyttö on nyt kaksi ja puolivuotias. Äiti ryypiskeli raskaana ollessaan ankarastikin, tupakoi, saattoi käyttää jotain aineitakin. Lapsi oppi myöhään kävelemään ja tärisee välillä holtittomasti, kun yrittää esim ottaa mukia käteen. Silmät myös vähän karsastaa...
Ei sitä mistään ketjusta pysty lukemaan. Otanta on harva ja vääristynyt ja lisäksi epäluotettava. Ehkä luotamme kuitenkin lääketieteellisiin tutkimuksiin, jotka osoittavat että liiallinen tupakointi raskauden tietyssa vaiheessa altistaa ylivilkkaudelle, tosin silloinkin huomattavasti vähemmän kuin mikä on esim genetiikan ja kasvatuksen vaikutus.
otannallaikin nuo tulokset on luettavissa tästä ketjusta.
Ei sitä mistään ketjusta pysty lukemaan. Otanta on harva ja vääristynyt ja lisäksi epäluotettava. Ehkä luotamme kuitenkin lääketieteellisiin tutkimuksiin, jotka osoittavat että liiallinen tupakointi raskauden tietyssa vaiheessa altistaa ylivilkkaudelle, tosin silloinkin huomattavasti vähemmän kuin mikä on esim genetiikan ja kasvatuksen vaikutus.
Siis tarkoitan alle 3- vuotiasta kun puhun 2- vuotiaasta. Jos lapsi on 60 senttinen syntyessään niin kyllä lapselle pituutta kertyy reippaasti yli puolet syntymän jälkeen parin vuoden aikana.
On meinaan silmiinnähden "siro" lapsi. Ei todellakaan mikään normaalin kokonen!
40
Voitte ihan hyvin kyseenalaistaa mielenterveyteni, mutta kerron, että olen raskaan ja tupakoin. En pysty lopettamaan. Olen vähentänyt reilusti yli puoleen siitä mitä poltin ennen raskautta, mutta kokonaan lopettaminen on ainakin nyt mahdottomuus.
Muutaman lasin viiniä ja jokusen oluen olen myös juonut, mutta mitään kännejä en.
Varmaan olen niitä teidän mainitsemia yhteiskunnan ongelmaihmisiä, joilla on sitten kaikki muutkin geneettiset haittatekijät DNA:ssa. Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu, esimiesasemassa vakituisessa työsuhteessa ja vakituisessa parisuhteessa.
IHmetyttää hiukan mitä helvetin tähtiyksilöitä muut ihmiset ovat? Kuinka sitten vaikuttaa lapseen ylihysteerinen äiti joka raivoaa ja huutaa lapselle kun kaikki ei mene neuvolassa annettujen sääntöjen mukaan (viittaan vain siihen, että jotkut noudattavat orjallisesti neuvolan ohjeita, eivät osaa ajatella järjellä).
Lapsen voi tuhota niin monella muullakin tavalla kuin tupakalla tai alkoholilla.
En missään tapauksessa väitä että tupakointi on hyväksi tai että siitä olisi oltava jotenkin ylpeä. Häpeän pahetta ja masentaa etten pääse siitä irti, mutta tällainen jeesustelu ärsyttää myös!
Nostan hattua äideille jotka lopettavat röökin tultuaan raskaaksi, mutta sellaiset jotka eivät ole koskaan edes polttaneet, menkää pois jeesustelemasta täältä!!