Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi lyö...

Vierailija
19.07.2011 |

Poika 1v 5kk - ongelmana läpsiminen/lyöminen, joka kohdistuu pääsääntöisesti äitiin. Kun äiti kieltää jotain, niin lapsi tulee lyömään/läpsäisemään. Joskus lapsi läppää ohikulkiessaan ns. muuten vaan.

Isää ei oikeastaan lyö, ei taida uskaltaa.. Joskus jos isä kieltää lasta tekemästä jotain kiellettyä, niin lapsi tulee lyömään äitiä.

Kokeiltu seuraavia keinoja:

- äiti huutaa "AI" -> alussa lapsi alkoi itse itkeä, mutta nyt vaan nauraa

- äiti itkee -> lapsi nauraa

- äiti lähtee pois tilanteesta (esim. vessaan) -> lapsi tulee itkemään oven taakse, mutta ei opi tilanteesta mitään vaan lyöminen jatkuu

- äiti nostaa lapsen pois pahanteosta -> lapsi nauraa ja menee takaisin tekemään kiellettyä asiaa

Keinot alkavat olla vähissä. Olen itse todella väsynyt tähän tilanteeseen. Itku on herkässä ja tunnen itseni huonoksi äidiksi. Huomaan sen, että viime aikoina olen korottanut ääntäni todella paljon, että saisin jotain pontta kieltoihini.

Olemme yrittäneet sitä, että lapsi pyytää anteeksi lyömisen jälkeen (silittää lyönnin kohdetta). Alkuun tämäkin toimi, mutta nyt ei enää sekään tehoa..

Tätä on jatkunut varmaan jo 3,5 kuukautta. Lapsi ei puhu vielä, liikkuu todella paljon (kävelee&juoksee). Lapsi on tällä hetkellä kotihoidossa (äidin kanssa). Päiväkoti alkaa elokuussa.

Vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi? Omia kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2011 klo 21:54"]että kun meillä lapset ovat ruvenneet lyömään, nipistämään, repimään hiuksista jne.. Niin olen tehnyt sen verran takaisin lapselle, että lasta sattuu. Aluksi on toki kokeiltu muita keinoja, mutta todettu täysin hyödyttömiksi. Vasta kun lapsi on itse kokenut saman, on lyöminen/tukistaminen ym. loppunut kuin seinään. Ei ole vain tajunnut kuinka paljon se toiseen sattuu ennenkuin itse on kokenut saman.

Enkä todellakaan tarkoita, että lasta pitäisi lyödä, vaan huitaisee esim sormilla paljaalle iholle, sen verran että kirpaisee. Tukasta ei tarvitse tukistaa, vaan esim niskavilloista nipata sen verran, että lasta nipistää.
[/quote]

Olet varmaan tietoinen, että tuo on rikos. Ja ihan syystä.

Vierailija
22/25 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 02:25"][quote author="Vierailija" time="19.07.2011 klo 21:54"]että kun meillä lapset ovat ruvenneet lyömään, nipistämään, repimään hiuksista jne.. Niin olen tehnyt sen verran takaisin lapselle, että lasta sattuu. Aluksi on toki kokeiltu muita keinoja, mutta todettu täysin hyödyttömiksi. Vasta kun lapsi on itse kokenut saman, on lyöminen/tukistaminen ym. loppunut kuin seinään. Ei ole vain tajunnut kuinka paljon se toiseen sattuu ennenkuin itse on kokenut saman.

Enkä todellakaan tarkoita, että lasta pitäisi lyödä, vaan huitaisee esim sormilla paljaalle iholle, sen verran että kirpaisee. Tukasta ei tarvitse tukistaa, vaan esim niskavilloista nipata sen verran, että lasta nipistää.
[/quote]

Olet varmaan tietoinen, että tuo on rikos. Ja ihan syystä.
[/quote]

Tekeekö lapsi rikoksen kun pahoinpitelee muita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2011 klo 21:03"]ja ja tarvittaessa kädestä kiinni pitäminen.

Ja kuten yllä oli, kuuluu ikään....

Ei tuon ikäiselle jäähyä.
[/quote]sori oli tarkoitus laittaa yläpeukku mutta tuli vahingossa alapeukku

Vierailija
24/25 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/25 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö takaisin