Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunniteltu sektio ens viikolla, iik!

Vierailija
30.06.2011 |

Vauvan ison koon vuoks joudun sektioon, en juurikaan oo perehtyny aiheeseen ku tarkotus oli synnyttää alakautta. Nyt kaipaisinki vinkkejä! Mitä erityistä kannattaa ottaa huomioon? Se on tullu selväks, että nopee liikkeelle lähtö helpottaa paranemista, mutta mitä muuta? Kannattaako ostaa esim. rintapumppu valmiiks?

Kertokaakertokaa, oon pelkkänä korvana! (tai siis silmänä... :D)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistautua. toki leikkauksen jälkeen on kipeä ja kotonakin pitää jonkun aikaa ottaa iisimmin. nopeasti patistivat sairaalassa ylös, vaikka se eka liikkeellelähtö aika hurja olikin. rintapumpun voit toki hankkia valmiiksi, ainakin itsellä tuli tarpeeseen. koita nyt vaan rentoutua ja olla liikaa jännittämättä. hyvin siitä selviää, tsemppiä!

Vierailija
2/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee! Ite ajattelin siihen sektioon liittyviä juttuja ja kannustaisin sua vielä juttelemaan kätilön kanssa sun synnytykseen liittyvistä toiveista. Voit pyytää, että sun vauveli pääsee kuivaamisen jälkeen sun rinnalle makaamaan vaikka ootkin vielä leikkurissa. Ja muista pyytää, että vauva tulee heräämöön jos sinne joudut leikkauksen jälkeen. Moni joutuu odottelemaan heräämössä ilman vauvaa ja se tuntuu niin yksinäiseltä... Onhan se tietenkin vauvalle ja isälle ihanaa olla kahdestaan ja tutustua, mutta mä peräänkuulutan niitä äidin tarpeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuresti jännitin sinne menoa. Mutta pakko sanoa, ei se itse leikkaus ollut suuri juttu :)

Ja jokainen paranee eritavalla sen jälkeen. Itse olen vielä kipeä, liikkuminen vähän sattuu :/ Mutta kyllä se siitä, vaikka se liikkumaan lähtö ei minun parantumistani ainakaan ole edistänyt :)

Mutta on pari tuttua jotka olivat jo viikossa lenkkeily kunnossa yms :)

Heräämössä tosiaan tulee olemaan yksinäistä, itse sain onneksi miehen ja vauvan sinne kun ei ollut muita potilaita joita he olisivat saattaneet häiritä.

Vierailija
4/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla et tollasia toiveita voi esittää, kuinkaha hyvin niitä toteutetaan? Voikohan saada jotain rauhottavaa lääkettä, vai vaikuttaako ne kaikki vauvaan? Mua pelottaa se operaatio, niin iso leikkaus. Oon kerran ollu pienessä leikkauksessa ja sillon menin niin paniikkiin etten osannu sanoo nimeeni ja ne sit nukutti mut... Järjellä ajateltuna ei pitäis panikoida, ei siin oo mitään pelättävää, mutta silti meen sekasin :(

ap

Vierailija
5/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten,että maha menee todella kovaksi,eli kaiken maailman luumut plus suolentoimintaa nopeuttavat aineet on kova juttu!

mulle on toi sektio tehty kolme kertaa.ei ole niin paha sauma laisinkaan.tosin alku viikon olin hemmetin kipeenä! mutta kyllä se siitä.

Vierailija
6/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät kunnon kipulääkkeet ja sairaalassa kunnon rintapumpun!

Vierailija
7/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut ensimmäisestä (ja toisesta) matkan varrella mm. nämä:

-kipulääkettä kannattaa pyytää ajoissa. Itse kärvistelin tokalla kerralla koko yön, kun en "kehdannut" soittaa kelloa.

- vauvan olen antanut aina yöksi kansliaan. Ovat kuivittaneet hänet yössä ja tuovat sitten yössä syömään ja vievät vielä poskin. Sairaalassa haluan levätä mahdollismman paljon. Kotona ehdin sitten hypätä yötouhuihin vauvan kanssa. Niin pääsee omakin paranemiseni kunnolla käyntiin. Viimeisellä kerralla yksi hoitusu vähän nikotteli pyyntöäni, mutta kaikki sujui kuitenkin.

- katetri kannataa pyytää laittamaan vasta kun puudutus on laitettu. Ekalla kerralla laittoivat tuosta vaan ja kammonhan siitä sain. Se on nopea juttu puudutuksen jälkeenkin.

- Rauhallisesti kannataa ottaa, tokanakin päivänä, vaikka jo pääseekin ylös itse. Sitä kuitenkin väsähtää helposti viellä täysin. Näin minulle on käynyt.

Tässä jotain vinkkejä, mitä tuli mieleen.

Vierailija
8/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sektion jälkeen saa mettää ihan samalla tavalla kuin synnytyksenkin jälkeen.

Katetrin laitto ei tunnu miltään ilman puudutustakaan.

Itse en ole koskaan kaivannut vauvaa tai miestä heräämöön. Kyllä se pari tuntia nopeasti heräämössä menee.

Vierailija
9/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavaa ei saa ennen kuin vauva on ulkona, mutta ainakin itseäni rauhoitti se, että mies sai pyynnöstäni olla läsnä koko ajan. Käsittääkseni yleensä mies pyydetään sisään vasta kun alkuvalmistelut (puudutus, katetri jne) on jo tehty. Kun vauva on ulkona, niin yleensä mies lähtee mukaan punnituksiin jne, kun sinua ommellaan. Pyynnöstä mies voi silloinkin jäädä sinun rinnallesi. Itse sain miehen ja vauvan samantien mukaan heräämöön ja olimme siellä yhdessä.

Lääkkeitä saa syödä ihan kunnolla, vaikka imettäisi, joten turha kärvistellä kivuissa. Jos ei tarjotut burana+ panadol riitä, niin pyydä vain rohkeasti jotain vahvempaa. Lääkkeitä saa myös syödä kotiin pääsyn jälkeen ihan reseptissä mainitut määrät. Tarkoitus on, ettei kipu missään vaiheessa pääse yltymään, sillä jos olet niin kipeä, ette pysty liikkumaan niin se häiritsee paranemista.

Joku jo mainitsikin, mutta tosiaan pussillinen kuivattuja luumuja mukaan sairaalakassiin, tulee tarpeeseen :/...

Nostelukielto on seuraavat 6vko. Eli jos mahdollista, niin hanki itsellesi apua ainakin ekaksi 4 viikoksi. Itselläni nyt toinen sektio tulossa ja mies on kotona ensin kesälomalla 2vko ja siihen isyysloma 3vko perään, eli voi sitten nostella esikoista peppupesulle ja hoitaa kaupassa käynnit jne. Kannattaa käydä kaupassa etukäteen ostamassa kuiva-ainekaapit täyteen + kaikkia säilyviä juomia joita nyt kesäkuumalla haluat imettäessäsi juoda, sillä et oikeasti voi kantaa kaupasta paljoa leipäpussia enempää vielä moneen viikkoon.

Vierailija
10/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pelkäsin ihan hirveesti, mutta poika oli perätilassa, niin ei voinut muutakaan. Rauhoittavia ei saa etukäteen, koska ne menee suoraan vauvaan. Leikkausken valmistelu (tipan laitto ym.) oli sen verran hulinaa, että oli pää pyörällä jo siitäkin. Ainakin hngin Kättärillä oli tosi mukavaa porukkaa, jotka osas rauhoitella ja rupatella mukavia samalla, ja tietenkin se oman miehen mukana olo rauhoitti. Pitää vaan hengitellä rauhassa ja antaa ammattilaisten hoitaa työnsä, niin hyvin menee vaikka vähän panikoituttaakin.. Nyt jälkikäteen ihan kummastuttaa miten sitä osaskin olla niin rauhallinen :O Synnytyksen jälkeen sain sitten hieman rauhoittavaa ja muutenkin päätä pökerryttävää lääkettä ja heräämössä olin ihan mielelläni yksin rauhassa lepäilemässä.

Lähdet vain reippain ja luottavaisin mielin sectioon, saathan kuitenkin ihanan lapsen :) Hyvin se menee, ja toivotan kaikkea hyvää jatkossa!

-L-

Vierailija
11/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintapumppu siksi että usein se maidon nousu on hitaampaa sektion jälkeen ja sairaalan rintapumpulla se nousee nopeammin ja tehokkaammin. Sektiokipu nääs voi muutenkin haitata sitä alun imetystä...been there done that! Istuin pitkiä aikoja kopissa pumppaamassa vauvan kanssa.

Vierailija
12/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin siks mietin sitä rintapumpun ostoo, jos maidon nousu kestää. Kauanko sairaalas muuten joutuu oleen sektion jälkeen? Voiko sinne ottaa sit sen oman pumpun mukaan, ei kuulosta kivalle istuu jossai kopissa pumppailemassa!

ap

Vierailija
13/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso sähkökäyttöinen "lypsykone" joka oli ihan eri tavalla tehokas kuin mää kotipumput. Mielummin siis suosittelen sairaalan pumppua sillä saa aikaiseksi...

Vierailija
14/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

zemiä ap:lle!

Itse olen synnyttänyt alakautta, sekä saanut sektion.

Valitsen ehdottomasti sektion tämän seuraavankin tulostustavaksi ;-)

Ainakin omalla kohdallani sektio oli n. miljoona kertaa parempi äidille sekä vauvalle.

Hyvin se menee. Nou hätä ;-)

Vierailija
15/16 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sektio perätilan vuoksi myös. Mua jännitti ihan kamalasti, koska mua ei oltu koskaan leikattu aikaisemmin. Lisäksi en ollut Suomessa vaan silloisessa asuinmaassani. Turhaan jännitin! Sektio tehtiin puudutuksella eli olin tolkuissani koko ajan. Sain vauvan miehen ja mun mukaan heräämöön, missä mun piti olla pari tuntia toimenpiteen jälkeen. Oli niin tehokkaat kipulääkkeet, että itse soittelin sieltä mm. äidilleni, että vauva on maailmassa.

Eka yö on ns. pahin. Sain kuitenkin hyvät kipulääkkeet (ei ollut kipupumppua) ja nukuin kohtuullisesti. Vauva oli hoitsuilla sen ekan yön, mutta oli myös nukkunut. Siellä oli tapana, että vauvan annetaan nukkua eka vuorokausi jos vauva niin haluaa. Heidän mukaansa ekat eväät on vielä kohdusta mukana. Mulla oli rintapumppu mukana ja sillä sitten pumppailinkin. Imetin tietty myös. Maito nousi kolmantena aamuna.

Ekan yön jälkeen nousin väkisin ylös (kehoittivat siihen) ja sain kaikki katetrit yms. pois. Hoitsu oli kyllä veskissä mukana varon vuoksi. Vauveli oli vieressäni tuhisemassa aamusta lähtien.

Paranin vastoin omia odotuksiani niin nopsaan, että pyysin saada lupaa lähteä kotiin jo lauantaina aamulla (leikkaus oli keskiviikkona iltapäivällä). Oma äitini oli tullut meille kylään pariksi viikoksi auttamaan. Siis hoitamaan vanhempia lapsia ja pyörittämässä huushollia. Vaikka olinkin odotettua paremmassa kunnossa, oli se kuitenkin hyvä, että isovanhemmat olivat paikalla.

Että mulla ei ollut ainakaan mikään kauhia kokemus toi sektio. Tsemppiä!

Vierailija
16/16 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse pumpannut kopissa, enkä kyllä muutenkaan sairaalassa ollessani. Kätilö vaan rohkaisi koko ajan imettämään, että hormoonit sais maidon nousemaan, niin kuin se nousikin sitten kolmantena aamuna oikein ryminällä. Vauva pärjäsi ihan hyvin sillä ns. ternimaidolla mitä multa siihen asti irtosi. Käsipumpulla pumppaaminen on sen verran raskasta hommaa, etten suosittele sitä varsinkaan section jälkeen, kun on muutenkin väsynyt ja kipeä.

Me oltiin sairaalassa 4yötä/5päivää. Sain itse päättää milloin olin valmis lähtemään kotiin. Ei kannata mielestäni kiirehtiä kotiinlähdön kanssa, sillä sairaalassa saat levätä rauhassa ja siellä on ammattitaitoiset kätilöt auttamassa ja hoivaamassa vauvan lisäksi myös sua :)

Meillä oli hyvä tuuri, kun saatiin perhehuone heti käyttöön, niin mies oli mukana auttamassa koko ajan. Ainakin kätilöopistolla tietääkseni yritetään priorisoida juuri sectiolla synnyttäneiden perhehuoneen saantia, luulisi, että muuallakin.

Tsemppiä! :)

-L-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi