Luokan kiusaaja saa hymypatsaan, miksi???
Miten voi olla mahdollista?
Lapsemme luokassa on tyttö, joka on erittäin määräilevä, minä itse tyyppi ja tämän vuoden vielä kiusannut todella montaa samalla luokalla olevaa.
Nyt kuulin, että tämä tyttö tulee saamaan hymypatsaan.
Millä ihmeen ansiolla??
Kysyin lapseltani miten tämä asia päätettiin niin jokainen sai kirjoittaa jonkun nimen paperiin.
Lapseni sanoi ihan suoraan ettei uskaltanut olla laittamatta tämän tytön nimeä kun oli kuulemma maininnut asiasta välitunnilla aika selvään sävyyn, että hänen nimi sitten paperiin.
Onko oikeasti näin nykyään???
Mä oon ihan ihmeissäni jos oppilaat nykyään saavat tehdä valinnan.
Miten yleensä valinta tapahtuu?
Kommentit (59)
Muistan aikoinaan kun olin itse 6- luokalla opettaja päätti kuka saa hymypatsaan, jolloin se meni aivan väärälle ihmiselle. Opettajat eivät huomanneet, että henkilö oli kiusaaja ja tämä kiusaaja oli myös todella epäpidetty koska valehteli koko ajan kaikille ja keksi kaikkia sepityksiä muista. Muuten saimme aina valita itse kuka kaveri tai hymypatsaan saa ja se meni juuri niin, että se luokan dominoivin aina äänessä oleva heppu sai melkein kaikki taakseen äänestämään häntä, muutamia lukuunottamatta, jotka äänestivät bestiksiään. 1-6 luokalla ollessani meni ainoastaan 3 kertaa oikealle ihmiselle stipendit, jos otetaan kriteerit huomioon. Ylä asteella 7 luokalla taas opettaja päätti, kuka saa stipendin ja väärälle ihmiselle meni taasen. 8 luokalla sain itse tämän stipendin ja olin ihan hämilläni, koska olen ollut aina se luokan hiljasimpiin lukeutuva, mutta tullut hyvin kaikkien kanssa toimeen enkä ole koskaan kiusannut ketään vaan ollut rehti kaikkia kohtaan. Muistan kun opettaja minulle stipendin ojensi ja oli itsekkin ihmeissään miten minä sen sain. Luokkakaverini onnittelivat mutta opettajan mielestä ei tainnut oikeeseen osoitteeseen mennä. Joten oli miten oli niin toisinaan oikeille ihmisille menee toisinaan ei oli sitten päättämässä opettaja tai oppilaat. Opettajat kun eivät sen paremmin asiaa päätä kuin oppilaatkaan.
Stipendi tulee sille, joka on kiusannut ja mölissyt koko vuoden. Hän tekee pikku rythiliikkeen tai pyytää anteeksi kun muuten erotettaisin koulusta. Jess, tälle stipendi kannustukseksi.En ole nähnyt moneen vuoteen enää sitä, että palkinnot menisi oikeasti kilteille ja kunnollisille ja luokan parhaille.
Itse en saanut stipendiä muuuta kuin vasta abina. Koko ajan tasaisesti kymppejä ja ysejä, ei stipendejä ei. Jos nosti arvosanan nelosesta vitoseen, se oli stipendin paikka.
Ja hymypatsaista... Voitin äänestyksen joskus 4-6 luokalla. Opettaja sanoi, että tänä vuonna ei annetakaan tytöille patsaita ollenkaan, pojille annetaan kaksi. Luokassamme oli viisi tyttöä ja viisitoista poikaa.
Ei ole reilua menoa nähnytkään tuo systeemi. Tai koko peruskoulu.
Terv. katkera kympin tyttö, kiltti ja kiusattu
järjestää koulun lopussa jotain tilaisuutta, jossa kaikki pääsevät patsastelemaan luokan eteen ja muut sanovat mitä kivaa kyseisessä kaverissa on. Opettajakin voisi osallistua kehumiseen. Negatiiviset ilmaukset olisivat kiellettyjä.
Yksi tyttö määräsi, että kaikkien on äänestettävä häntä ja sehän sen sitten oli saanut. Mua ärsyttää koko patsaan jako.
patsaita jaetaan. Eivätkä onneksi ole lapsenikaan. Stipendeistä muistan, että ne meni vuodesta toiseen samoille tyypeille. Yleensä pikkupaikan "silmää tekevien" lapsille.
että on "hyvä koulussa"? Siis parhaiten oppiaineissa pärjänneelle?
Itse oppilaskunnan ohjaavana opettajana huomaan, että vuodesta toiseen luokissa äänestetään aina niitä luokan "koviksia" oppilaskuntaan ja on aika rankka homma ohjata oppilaskuntaa...
että on "hyvä koulussa"? Siis parhaiten oppiaineissa pärjänneelle?
Kun on lukenut näitä sivuja niin just noin omaa napaa täynnä olevia kesken Henkisen kasvun olevia aikuisia täällä vain kyselee. koska jääkaapi pitää suulattaa, saako teillä paistettua silakkaa tänään,Vast Meillä kukaan ei voi syödä kalaa,syödään ituja vaan. tyyliin . te luette näette ette tajua.
että kukaan ei-suosittu ei edes pystyisi kiusaamaan muita, koska ei saisi siihen mitään tukea eikä se siis onnistuisi.
Aina ne kiusaajat ovat juuri niitä joilla on paljon ystäviä. Syrjityt ja hyljeksityt eivät pysty kiusaamaan vaikka haluaisivatkin. Siksi lienee enemmän sääntö kuin poikkeus että jos joku luokassa kiusaa niin se on sellainen josta tosi moni muu (kuin ne kiusatut) pitää.
joka mielstäni ansaitsee sen eniten. Siis esim. kolmesta eniten saaneesta oppilaasta.
Jos selkeä voittaja oppilaiden mielestä on mielestäni vain suosittu oppilas, eikä ollenkaan reilu, kiltti ym, en anna patsasta hänelle.
Äänestyksen tulosten salassa pitäminen vaan saattaa olla aika vaikeaa, koska dominoivat oppilaat kyselevät ja apkottavat vastaamaan, ketä kukakin äänesti...
t. luokanope
pitävät asiallisia kannustimia huuhaana siksi, ettei oma herranterttunen olekaan saanut hymypatsasta eikä stipendiä :D
Onko tullut mieleen, että ehkä he eivät ole ansainneet sitä?
Mä en usko, että yksikään lapsi ei uskaltaisi äänestä sitä, jolle hänen mielestään patsas kuuluu. Okei, joku ehkä äänestää bestistään ja joku säälistä luokan rassukkaa, mutta kyllä nykylapset uskaltavat ja osaavat äänestää reilua kaveria.
Samoin uskon opettajan osaavat arvioida stipendien saajat. Ennen vanhaan oli tapana, että stipendin sai vuodesta toiseen luokan hikari, mutta nykyään onneksi jaetaan tasapuolisemmin. Varmasti se hikarikin saa stipendinsä alaluokilla, mutta siihen on muina vuosina mahdollisuus muillakin ansioituneilla, mikä on hyvä juttu.
Mä en ole itse saanut koskaan mitään palkintoja, mutta toinen lapsistani on saanut, ja uskon hänen saaneen ne reilusti omilla ansioillaan.
Lisäksi näin jälkeenpäin kuulostaa ihmeelliseltä, kun jotkut puhuvat, että hymypatsaita on jaettu muillakin kuin 6. luokalla. Ei meillä vaan.
Näiden kirjoitusten perusteellahan aika monissa kouluissa hymypatsaiden jako on aikamoinen farssi... :/
Lisäksi näin jälkeenpäin kuulostaa ihmeelliseltä, kun jotkut puhuvat, että hymypatsaita on jaettu muillakin kuin 6. luokalla. Ei meillä vaan.
ja hikari sai patsaan. Ei järjestetty mitään äänestystä.
Niin ja sama hikari sai myös liikunnasta kympin vaikka kömpelö ja ylipainoinen onkin. Yrittää kuulemma niin kovasti (tästä tosin kaikki muut oppilaat ovat erimieltä) niin ja kukaan muu ei tietenkään yritä ei sekään tyttö joka kuuluu omassa lajissaan ikäkausiparhaimmistoon. Liikunnan kymppejä jaettiin vain muutama.
Sama juttu musiikissa ja kuviksessa hikarille kymppi...
äänestävän bestistään, jos sellainen on. Miksi ei äänestäisi? Jos nyt omia kouluaikojani muistelen niin musta mun bestikseni todellakin olisi ansainnut kaikki mahdolliset sosiaaliset palkinnot.
Säälistä aina välillä juttelin joidenkin epäsuosittujen kanssa, mutta säälistä en olisi äänestänyt niille mitään tuollaisia palkintoja.
Mä en usko, että yksikään lapsi ei uskaltaisi äänestä sitä, jolle hänen mielestään patsas kuuluu. Okei, joku ehkä äänestää bestistään ja joku säälistä luokan rassukkaa
enkä tosiaan kirjoita näin mistään kateudesta, että oma lapsi ei patsasta saanut. Ei tosiaan olisi kuulunut lapselleni, mutta ei kuulunut sillekään joka sen sai. Hän sai monet äänestämään itseään kun lupasi viedä toisia hampurilaiselle, kutsua kylään ja mökille ja vaikka mitä. Ei hän niitä lupauksia koskaan lunastanut. Nyt on tänä vuonna uusi patsasäänestys. Se on verinen kisa, jossa on jo pitkään kisattu siitä, kuka patsaan saa. Ja monella on samat konstit käytössään, luvataan kutsua synttäreille jne. jos äänestää.
kun omat lapset eivät ole vielä koulussa ja muutenkin niin pieniä etteivät ole vielä mukana tuollaisessa kaveripolitiikassa.
Mutta tulee vain mieleen, että eikö kautta aikain tuollaiset ole olleet oikeasti suositummuuskilpailuja, sen sijaan että ne olisivat mitään "reilu tyyppi" -juttuja. Täysin riippumatta siitä kuka on vieraille "reilu", ne voittaa aina se jolla on eniten kavereita. Eikä se auttaisi jos joku sellainen joka ei ole suosittu kulkisi houkuttelemassa ääniä synttäreitään lupaillen, kun vain suosittujen lasten synttäreille kukaan ylipäänsä haluaa mennä.
Muistan omilta kouluajoiltani, miten sen sai juuri kiusaaja.
Ja nyt omien lasten kohdalla oli sama juttu.
tajuaa, että se hymypatsashan on häpeäksi lapselle. Taidan ottaa sen pois tuolta kaapin päältä ettei kukaan vaan luule, että lapseni on kiusaaja tai hikari.
Olin eräässä aineessa ylivoimaisesti paras ja kilpailinkin siinä koulun ulkopuolella, opettaja tiesi tämän. Joskus kun hän oli tunnilta pois, sain astua luokan eteen hänen puolestaan. Kummasti vaan kys. aineen stipendi meni ok-tasoiselle, ei aineesta kovin kiinnostuneelle kympin tytölle. Kummasti söi motivaatiota ja heikkoa itsetuntoa aikoinaan.