Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avaatteko puolisonne postin

Vierailija
18.07.2011 |

Onko tavanomaista, että puoliso avaa toiselle puoliskolle tullutta postia.

Minusta koko ajatus on ihan absurdi: jos postilähetyksessä on nimi, kyseinen lähetys on tarkoitettu nimetylle vastaanottajalle. Ei minun kuulu tietää, mitä minun vaimoni Visallaan makselee, ellei hän siitä minulle halua kertoa.

On kyllä toki rajatapauksia, esim. sähkö- tai kotivakuutuslasku. Nämä sopimukset ovat vain toisen nimissä, mutta vuorotellenhan niitä maksetaan, eikä näissä tapauksissa laskussa ole mitään henkilöön kohdistuvaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätteköhän te puolison posteja availevat, että kyseessä on rikos?

Ymmärrätkö sinä, että vaikka sinun puolisosi tahtookin salata postinsa sinulta, kaikilla ei näin ole? Jos on yhteisesti sovittu (kuten esim. meillä), että se avaa kaikki kirjeet joka postit laatikosta hakee (ihan sen takia ettei mitään tärkeää unohdu mihinkään kuljeksimaan), oli siinä kuoressa kumman nimi tahansa. Ja todellakaan tämä ei ole mikään rikos, älä nyt ole naurettava!!!

Ei mun puolisoni ole kieltänyt avaamasta postejaan, muttei ole kehottanutkaan. Ja tottakai voit avata miehesi postin, jos olette keskenänne niin sopineet.

JOS lupaa ei erikseen toisen postin lukemiseen ole, kyseessä on viestintäsalaisuuden loukkaus, joka on tuomittavaa rikoslain nojalla. Tässä tiivistelmä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjesalaisuus Tarkan lakitekstin voit käydä lukemassa Finlex.fi:stä.

Vierailija
22/25 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä avaan toisen postit, ja toinen avaa minun. Kumpi nyt postin sattuu kotiin tullessa noukkimaan.

Samoin sen kummempia kyselemättä tai ilmoittelematta maksellaan laskuja (omia ja yhteisiä) omasta tai toisen verkkopankista. Jos muistaa, niin mainitaan että hei maksoin sun tililtä/siirsin sun tililtä omalleni rahaa.

Vuosikaudet tämä systeemi toiminut vallan mainiosti. Postit ja rahat on "yhteisiä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni matkustaa työkseen ja on todella paljon poissa kotoa. Minä avaan kaiken postin, koska osa laskuista ehtisi erääntyä, ellen niin tekisi. Tulipa kerran rakkauskirjekkin miehelleni ja minä olin eka joka sen luki ;D. Vanha heila yritti lähestyä..

Vierailija
24/25 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään rikos ole, jos toinen on luopunut ihan vapaaehtoisesti ja omasta tahdostaan kirjesalaisuudesta.

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Minä avaan kaikki miehen postit, mies minun postista vain ilmiselvät laskut, muista kysyy erikseen.

Eri asia sitten on se, jos ex-miehen uusi tyttöystävä availee ja vastailee, eli alkuperäinen vastaanottaja ei ehkä edes pääse lukemaan viestiä ja sanelemaan vastausta kirjoitettavaksi. Se kyllä minusta menee jo rikoksen puolelle ja voisinpa sanoa sellaisessa tilanteessa jonkun valitun sanasen.

Vierailija
25/25 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lupa avata mieeni postit. Avaan siis kaikki, joiden sisällön periaatteessa tiedän etukäteen. Useammalla läettäjällään lukee jo kuoressa mistä kirje on (pankit, vakuutusyhtiöt, kännykkälaskut yms.).

Jos en tiedä postin sisältöä, en avaa vaan laitan sen odottamaan miestäni. En siis kuitenkaan halua avata "henkilökotaista" postia.