Ehdotus: heinä- elokuussa toimeentulotuet katkolle
Tämä on suorastaan hävettävää:
Metsämme ovat heinä-elokuussa täpötäynnä arvokkaita marjoja; mustikkaa, vadelmaa, hillaa, puolukkaa, karpaloa. Lisäksi vielä sienet!
Mukavuudenhaluisina olemme kuitenkin liian laiskoja niitä poimimaan ja niimpä kymmenen tunnin lentomatkojen päästä lennätetään viitseliäämpiä ihmisiä niitä keräämään.
Samaan aikaan toimeentulotuki virtaa valtion kukkarosta liian monen suomalaisen, kotisohvallaan työttömyyttä valittavan tyhjäntoimittajan kukkaroon. Mielestäni pitäisi ryhtyä kunnon ryhtiliikkeeseen; kaikki terveet, työkykyiset toimeentulotuen saajat (ja muutkin työttömät) vaan marjametsään lisätienestiä hankkimaan.
Toki lääkärintodistuksella tai erityisanomuksella (esim. sairaat, yksinhuoltajat, joka ei lapsiensa takia pääse metsään) tuo toimeentulotuen kumoaminen voitaisi joissakin tapauksissa peruuttaa.
Kommentit (64)
mutta se täytyy sanoa, että säälittää.jäät tosi paljosta paitsi, ystävä rakas!
Metsä on ihana paikka.
Hirvikärpäsiä oppii sietämään, ja sit kotiin palattua kunnon tarkastukset niiden ja punkkien varalta.
ihan hallitsemattomaan paniikkiin hirvikärpästen takia? :(((
Lähtisin mieluusti marjametsään, mutta noi ötökät saa mut melkein psykoosiin.
eteenpäin, kuljetettua autolla, ja siivottua roskista. Kenellepä helsingissä myyt sangollisen kun ensin sen kuljetat bussilla, lähijunalla ja ratikalla Espoon Nuuksion metsistä? Ilman autoa aika hankalaa.
.. ja todistaa se jotenkin. Ja jos yritykset eivät onnistuisi, marjoja ei löytyisi, tai metsään ei yksinkertaisesti pääsisi, niin sitten toimeentulotukea maksettaisiin. (kuten alunperinkin kirjoitin.)
AP.
Ok ok, myönnän itsekin että aika hankalalta alkaa kuulostamaan! Mutta provo tämä ei ole, mietiskelin tätä eilen marjoja siivotessani.
Mies tekee pelkällä provikkapalkalla töitä ja kävi niin ikävästi, ettei heinäkuulle tullut euroakaan palkkaa maksuun. Minä kotiäitinä viiden pienen lapsen kanssa (työpaikkaa ei ole, jonne voisi palata). Aika paljon pitäis pystyä marjoja poimimaan että kykenisi heinäkuun vuokran maksamaan ja vielä perheen elättämään...
Vaikka provohan tuo ap:n juttu oli.
ja möitkö mihin hintaan marjat eteenpäin? Tuliko saalista kuukaudessa paljon?
minä voin kyllä poimia, mutta minne minä saan ne myytyä? lehti-ilmoitus maksaa aika paljon.
mutta se täytyy sanoa, että säälittää.jäät tosi paljosta paitsi, ystävä rakas!
Metsä on ihana paikka.
Hirvikärpäsiä oppii sietämään, ja sit kotiin palattua kunnon tarkastukset niiden ja punkkien varalta.
ihan hallitsemattomaan paniikkiin hirvikärpästen takia? :(((
Lähtisin mieluusti marjametsään, mutta noi ötökät saa mut melkein psykoosiin.
Maatilalta olen ja kaikkea tehnyt.
Mutta: toi hirvikärpäskammo on todellinen. Se on hirvittävää kun satoja ötököitä ryömii vaatteissa. Täälläpäin nimittäin niitä on PALJON.
Käsittääkseni marjastus ja sienestys tuloja ei tarvitse ilmoittaa yhtään mihinkään.
En ole AP, enkä edes itse marjasta, mutta tässä luulossa olen.
kerättyä vaikka 1500 e edestä marjoja ja niin käytännössä siitä jäisi puolet käteen soviteltuna päivärahana. Auton tuo vaatisi, jos olisi hyvä bisnes niin kyllä sitä tekisi aika moni.
Mutta eikös marjat saa myydä verotta ja ilmoittamatta työkkäriin tai soskuun?
Sitä paitsi Suomessa on ns. jokamiehen oikeus, eli jos olet huolissasi siitä, että hyvät marjat jäävät käyttämättä, niin voithan itsekin mennä poimimaan niitä.
Jos vaan jaksaa kerätä vaikka 8 tunnin työpäivän jälkeen vielä 4 tuntia mustikoita (ja on hyvä paikka), niin niillä tienaa lähemmäksi satasen. Ja niillä maksaa monen viikon ruoat talvella. AP AP
tai sitten on aika pieni perhe
ja möitkö mihin hintaan marjat eteenpäin? Tuliko saalista kuukaudessa paljon?
Metsään mentiin kävellen tai pyörällä, välillä autollakin. (asuttiin siis ihan maalla)
Marjat myytiin usein tuttaville ja heidän tuttavilleen. Suositulla mökkipaikkakunnalla mökkiläiset (siis kaupunkilaiset) ostivat lomien loppuessa mielellään pakastemarjat meiltä suoraan pakasteisiin (jos mökkimatka ei ollut kohtuuttoman pitkä). Se on hämmästyttävää, kuinka nopeasti sana alkoi kiertämään, että meiltä saa hyvää marjaa ja kohtuu hintaan. Mutta kaupungissa tämä olisi tietysti vaikeampaa.
JOs tuttuja ja tuttujen tuttuja ei riittänyt, niin sitten myytiin marja-autoon, sieltä saatava hinta oli paljon huonompi.
25-35 euroa sankko taisi olla meidän taksamme.
Ja marjaa tuli vuodesta riippuen tosi vaihtelevasti, mutta se tasaantuu siten, että huonona marjavuotena litrahintakin on paljon korkeampi.
ja luulen että pienituloiset tekeekin tuota. Mutta nyt itse asun kaupungissa ja tiedän, että ilman autoa olisi hankala saada ne useammat sankot kaupunkiin jollekulle, joka ostaa ne. Tukkuri, torikauppias tms kuka liekin.
5 litraa mustikkaa painaa 4 kiloa ja ostohinta bout 1.3 euroa kilolta? Mistä ap repi satasen hinnan? Mustikan ostohinta on eri kuin se, millä sitä myydään torilla.
ja netistä löytyy varmasti helposti tietoa ns. "marja-autoista", jotka ostavat marjoja. Tutuilta kannattaa kans kysyä - moni ostaa varmasti paljon mieluummin sinulta kuin torilta.
Totesinkin äsken, että kaupungissa voi olla paljon vaikeampi tilanne.
-
minä voin kyllä poimia, mutta minne minä saan ne myytyä? lehti-ilmoitus maksaa aika paljon.
ja netistä löytyy varmasti helposti tietoa ns. "marja-autoista", jotka ostavat marjoja. Tutuilta kannattaa kans kysyä - moni ostaa varmasti paljon mieluummin sinulta kuin torilta. Totesinkin äsken, että kaupungissa voi olla paljon vaikeampi tilanne. -
tutuille en saletisti kauppaa yhtään mitään.
Siihen kuuluu vain minä ja mieheni.
Ja opiskeluaikana ruokavaliomme on aika ravintoköyhää. Onneksi opiskelijalounas on niin halpa ja ravitseva, mutta kotona ei paljon sitten syödäkään tuoreita kasviksia tai hedelmiä talvisin.
AP.
Sitä paitsi Suomessa on ns. jokamiehen oikeus, eli jos olet huolissasi siitä, että hyvät marjat jäävät käyttämättä, niin voithan itsekin mennä poimimaan niitä.
Jos vaan jaksaa kerätä vaikka 8 tunnin työpäivän jälkeen vielä 4 tuntia mustikoita (ja on hyvä paikka), niin niillä tienaa lähemmäksi satasen. Ja niillä maksaa monen viikon ruoat talvella. AP AP
Minä kolmen lapsen perheenäiti kotihoidontuella käväisen joka syksy parin päivän metsäretkellä marjoja poimimassa.
Paikallislehdessä on jollakin marjanostajalla ilmoitus ja siinä päivämäärä ja kellonaika koska on missäkin marjoja vastaanottamassa.
Mukavan lisätienestin tuosta saa, ja äitikin saa hetken hengähtää luonnonhelmassa.
Oma äitini matkustaa kauempaa meille lapsen vahdiksi tuolloin.
Niin ja käpyjäkin olen kerännyt.
Siihen kuuluu vain minä ja mieheni. Ja opiskeluaikana ruokavaliomme on aika ravintoköyhää. Onneksi opiskelijalounas on niin halpa ja ravitseva, mutta kotona ei paljon sitten syödäkään tuoreita kasviksia tai hedelmiä talvisin. AP.
jos ei yhtään lapsia ole. Elämä on niin helppoa ilman lapsia, ettet tiedäkään.
.. enkä tiedäkään oikeastaan hirveästi millaiset mahkut teillä olisi marjojanne myydä ja mihin hintaan. Marja-auton hinnat ovat tosiaan aika paljonkin huonommat, kun mitä saa jos myy suoraan kuluttajalle.
Pitää selvittää asiaa. Ja minulle riittäisi, että edes kaikki täällä maalla yrittäisivät ensisijaisesti elättää itse itsensä ja vasta senjälkeen turvautua sossuun. Teillä siellä kaupungissa on varmaan eri keinot sitten itsenne elättämiseen (olisiko esim. pullojen kerääminen)
ja luulen että pienituloiset tekeekin tuota. Mutta nyt itse asun kaupungissa ja tiedän, että ilman autoa olisi hankala saada ne useammat sankot kaupunkiin jollekulle, joka ostaa ne. Tukkuri, torikauppias tms kuka liekin.
5 litraa mustikkaa painaa 4 kiloa ja ostohinta bout 1.3 euroa kilolta? Mistä ap repi satasen hinnan? Mustikan ostohinta on eri kuin se, millä sitä myydään torilla.
Ihan vapaasti. Minäkin ehdotan että naiset, joilla ei ole akateemista koulutusta eivät saa tehdä lapsia. Toteutuuko tämä? No ei. Eikä myöskään ap:n ehdotus.
Että se siitä.
Olisikohan hyvä, että meiltä lapsettomilta evättäisiin vaikka pääsy kokonaan keskustelupalstoille, koska emme kuitenkaan mitään elämästä ymmärrä?
Puhuinkin lähinnä oman äitini keinosta elättää itsensä (ja hänellä yllätys yllätys oli minä ja kolme muuta lasta). Myönnän, että minun on itse paljon helpompaa tienata lisätienestiä (muun työn ohessa) kun ei ole lapsia.
Siihen kuuluu vain minä ja mieheni. Ja opiskeluaikana ruokavaliomme on aika ravintoköyhää. Onneksi opiskelijalounas on niin halpa ja ravitseva, mutta kotona ei paljon sitten syödäkään tuoreita kasviksia tai hedelmiä talvisin. AP.
jos ei yhtään lapsia ole. Elämä on niin helppoa ilman lapsia, ettet tiedäkään.
En puhunut aloituksessani mitään esim. työmarkkinatuesta, peruspäivärahasta, ansiosidonnaisesta, en mistään näistä ja niiden laittamisesta tauolle.
Vaan puhuin nimenomaan ja yksin TOIMEENTULOTUESTA, jonka pitäisi olla viimeinen tulonlähde niihin tilanteisiin, kun muita tulonlähteitä ei ole tai ne eivät riitä elämisen kulujen kattamiseen. Marjastaminen mahdollistaa sen, että nämä toimeentulotuen asiakkaat pystyvät rahoittamaan edes parin kuukauden aikana näitä menojaan marjastuksella saatavilla (täysin verottomilla ja ylimääräisillä tuloilla)
Eihän marjastuksesta saadut tulot vaikuta mihinkään muuhunkaan, eivät nosta veroprosenttia, eikä mitään. Ei minun mielestäni siksi voikaan rokottaa esimerkiksi työttömyyskorvauksesta, vaan tulojen pitää tulla sen päälle.
HUOM. Toimeentulotuen luonne on aivan erilainen, se on viimeinen kädenojennus valtiolta, niille kaikkein äärimmäisessä hädässä oleville. Ja siksi mielestäni oman äitini menettelytapa oli oikea; jos on terveyttä, metsässä marjoja, niin tottakai yritetään ensin omalla työllä hankkia elantoa ja vasta sitten tartutaan tähän viimeiseen kädenojennukseen.
AP.