Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdotus: heinä- elokuussa toimeentulotuet katkolle

Vierailija
17.07.2011 |

Tämä on suorastaan hävettävää:

Metsämme ovat heinä-elokuussa täpötäynnä arvokkaita marjoja; mustikkaa, vadelmaa, hillaa, puolukkaa, karpaloa. Lisäksi vielä sienet!

Mukavuudenhaluisina olemme kuitenkin liian laiskoja niitä poimimaan ja niimpä kymmenen tunnin lentomatkojen päästä lennätetään viitseliäämpiä ihmisiä niitä keräämään.

Samaan aikaan toimeentulotuki virtaa valtion kukkarosta liian monen suomalaisen, kotisohvallaan työttömyyttä valittavan tyhjäntoimittajan kukkaroon. Mielestäni pitäisi ryhtyä kunnon ryhtiliikkeeseen; kaikki terveet, työkykyiset toimeentulotuen saajat (ja muutkin työttömät) vaan marjametsään lisätienestiä hankkimaan.

Toki lääkärintodistuksella tai erityisanomuksella (esim. sairaat, yksinhuoltajat, joka ei lapsiensa takia pääse metsään) tuo toimeentulotuen kumoaminen voitaisi joissakin tapauksissa peruuttaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun olin keksivinäni oikein kuningasidean.

Harmi.

Ihan vapaasti. Minäkin ehdotan että naiset, joilla ei ole akateemista koulutusta eivät saa tehdä lapsia. Toteutuuko tämä? No ei. Eikä myöskään ap:n ehdotus.

Että se siitä.

Vierailija
42/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni toimeentulotuen saaja käy jo töissä, mutta valitettavasti jotkut ihmiset saavat niin pientä palkkaa, ettei se riitä perheen elättämiseen. Ja kuten itsekin teet, myös moni toimeentulotuen saaja kerää marjoja, omaan käyttöön. Miksi köyhän pitäisi myydä pilkkahinnalla oma aikansa ja löytämänsä ravintorikkaat marjat sen sijaan, että voisi hyödyntää ne ja niide vitamiinit oman perheen kanssa?

Toimeentulotuki on niin pieni, että moni joutuu tinkimään juuri terveellisimmistä ruuista. Mitä järkeä siinä on, että kaikkein köyhimmät olisivat pari kuukautta todella raskaassa työssä, joka ei hyödyttäisi heitä käytnnössä ollenkaan? Samaan aikaan muut voivat käydä siellä metsässä omaksi ilokseen ja kerätä itselleen sen, mitä tarvitsevat - kun köyhille siitä tulee hirveä stressin aihe, eikä hyödy itse rahallisesti ollenkaan.

Kiva varmaan lähteä oman työpäivän jälkeen moneksi tunniksi marjametsään vain säästääkseen sosiaalipuolen menoja, toimittaa ne hyvät marjat eteenpäin taholle, joka tekee niillä bisnestä, ja mennä sitten lasten kanssa kauppaan laskemaan rahoja, että mitäs tällä toimeentulotuen suuruisella marjastajan palkalla pystyy ostamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. enkä tiedäkään oikeastaan hirveästi millaiset mahkut teillä olisi marjojanne myydä ja mihin hintaan. Marja-auton hinnat ovat tosiaan aika paljonkin huonommat, kun mitä saa jos myy suoraan kuluttajalle.

Pitää selvittää asiaa. Ja minulle riittäisi, että edes kaikki täällä maalla yrittäisivät ensisijaisesti elättää itse itsensä ja vasta senjälkeen turvautua sossuun. Teillä siellä kaupungissa on varmaan eri keinot sitten itsenne elättämiseen (olisiko esim. pullojen kerääminen)

Tämä maa ei sentään (toivottavasti!) ole vielä niin julma yhteiskunta, että ajatellaan jonkun saavan elättää itsensä etsiskelemällä tyhjiä pulloja puiston penkkien alta! Ihme, kun et ehdottanut kerjäämistä kadunkulmassa.

Vierailija
44/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan hyvä, että meiltä lapsettomilta evättäisiin vaikka pääsy kokonaan keskustelupalstoille, koska emme kuitenkaan mitään elämästä ymmärrä? Puhuinkin lähinnä oman äitini keinosta elättää itsensä (ja hänellä yllätys yllätys oli minä ja kolme muuta lasta). Myönnän, että minun on itse paljon helpompaa tienata lisätienestiä (muun työn ohessa) kun ei ole lapsia.

Siihen kuuluu vain minä ja mieheni. Ja opiskeluaikana ruokavaliomme on aika ravintoköyhää. Onneksi opiskelijalounas on niin halpa ja ravitseva, mutta kotona ei paljon sitten syödäkään tuoreita kasviksia tai hedelmiä talvisin. AP.

Sitä paitsi Suomessa on ns. jokamiehen oikeus, eli jos olet huolissasi siitä, että hyvät marjat jäävät käyttämättä, niin voithan itsekin mennä poimimaan niitä.

Jos vaan jaksaa kerätä vaikka 8 tunnin työpäivän jälkeen vielä 4 tuntia mustikoita (ja on hyvä paikka), niin niillä tienaa lähemmäksi satasen. Ja niillä maksaa monen viikon ruoat talvella. AP AP

tai sitten on aika pieni perhe

jos ei yhtään lapsia ole. Elämä on niin helppoa ilman lapsia, ettet tiedäkään.

kyllä minullakin oli aikaa harrastella ja puuhastella kaikkea kivaa piiperrystä ennen lapsia. En minä sinne metsään kakaroitani hyttysten ja paarmojen syötiksi vie. Ovat pahasti allergisia.

Vierailija
45/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, tuohon ehdotukseeni kyllä liittyy ongelmia;jonkinlainen takuupalkka systeemi pitäisikin olla, että mentäisiin vaikka sossutätejen kanssa yhdessä metsään ja katsottaisiin, että kaikki yrittää:) eikä ketään jätettäisi nälkään kuolemaan, tietenkään.

Yhteiskunnalle tulisi maksamaan aika paljon, että palkataan sossun tädit koko päiväksi metsään päivystämään. Katsos kun niillä on muutakin työtä kuin toimeentulotukiasioiden käsittely. Ja kuinka monta lisäsossua pitäisi palkata, että jokaisella poimijalla on oma vartijansa siellä - vai meinaatko, että marjat poimitaan suurena joukkona vierekkäisillä mättäillä? Ei taitaisi tulla kovin suuri marjasaalis kenellekään, tai sitten metsässä pitäisi kykkiä 24 tuntia vuorokaudessa. Paha varmaan varsinkin niille, joilla olisi se oikeakin työ, perhettä tai tarve vaikka nukkua välillä.

Pitäisköhän ap:n kaltaisten filosofien mennä vaikka itse jo unten maille? Vähän väsyneeltä vaikuttaa meininki.

Vierailija
46/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuule käy ihan työstä.

Olisikohan hyvä, että meiltä lapsettomilta evättäisiin vaikka pääsy kokonaan keskustelupalstoille, koska emme kuitenkaan mitään elämästä ymmärrä? Puhuinkin lähinnä oman äitini keinosta elättää itsensä (ja hänellä yllätys yllätys oli minä ja kolme muuta lasta). Myönnän, että minun on itse paljon helpompaa tienata lisätienestiä (muun työn ohessa) kun ei ole lapsia.

Siihen kuuluu vain minä ja mieheni. Ja opiskeluaikana ruokavaliomme on aika ravintoköyhää. Onneksi opiskelijalounas on niin halpa ja ravitseva, mutta kotona ei paljon sitten syödäkään tuoreita kasviksia tai hedelmiä talvisin. AP.

Sitä paitsi Suomessa on ns. jokamiehen oikeus, eli jos olet huolissasi siitä, että hyvät marjat jäävät käyttämättä, niin voithan itsekin mennä poimimaan niitä.

Jos vaan jaksaa kerätä vaikka 8 tunnin työpäivän jälkeen vielä 4 tuntia mustikoita (ja on hyvä paikka), niin niillä tienaa lähemmäksi satasen. Ja niillä maksaa monen viikon ruoat talvella. AP AP

tai sitten on aika pieni perhe

jos ei yhtään lapsia ole. Elämä on niin helppoa ilman lapsia, ettet tiedäkään.

kyllä minullakin oli aikaa harrastella ja puuhastella kaikkea kivaa piiperrystä ennen lapsia. En minä sinne metsään kakaroitani hyttysten ja paarmojen syötiksi vie. Ovat pahasti allergisia.

Vierailija
47/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jos saa silloin edes yhden av-mamman tuntemaan itsensä jotain toista paremmaksi; niin että voi neuvoa toista nukkumaan.

Ja joo, tuohon ehdotukseeni kyllä liittyy ongelmia;jonkinlainen takuupalkka systeemi pitäisikin olla, että mentäisiin vaikka sossutätejen kanssa yhdessä metsään ja katsottaisiin, että kaikki yrittää:) eikä ketään jätettäisi nälkään kuolemaan, tietenkään.

Yhteiskunnalle tulisi maksamaan aika paljon, että palkataan sossun tädit koko päiväksi metsään päivystämään. Katsos kun niillä on muutakin työtä kuin toimeentulotukiasioiden käsittely. Ja kuinka monta lisäsossua pitäisi palkata, että jokaisella poimijalla on oma vartijansa siellä - vai meinaatko, että marjat poimitaan suurena joukkona vierekkäisillä mättäillä? Ei taitaisi tulla kovin suuri marjasaalis kenellekään, tai sitten metsässä pitäisi kykkiä 24 tuntia vuorokaudessa. Paha varmaan varsinkin niille, joilla olisi se oikeakin työ, perhettä tai tarve vaikka nukkua välillä.

Pitäisköhän ap:n kaltaisten filosofien mennä vaikka itse jo unten maille? Vähän väsyneeltä vaikuttaa meininki.

Vierailija
48/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsuisi marjastusta harrasteluksi tai piipertelyksi. Se kuule käy ihan työstä.

kaiket päivät? onko se sinusta oikein?

Vierailija
49/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa, vai miten se nyt oli?

Vierailija
50/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei vaikkapa 24 miljoonan tukea Afganistanin jälleenrakentamiseen ja 58 miljoonan kriisinhallintarahaa. Vuodessa.

Onhan meillä näitä, jotka elannokseen keräävät pulloja. Romanian kerjäläiset. Joutuvat jotain muutakin elantonsa eteen tekemään sivutöinään...

Vierailija
51/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän nimenomaan poissuljin mm. yksinhuoltajat, jotka lasten takia eivät pääse metsään järjestelmän ulkopuolelle.

En kutsuisi marjastusta harrasteluksi tai piipertelyksi. Se kuule käy ihan työstä.

kaiket päivät? onko se sinusta oikein?

Vierailija
52/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on opiskelija; elän opintotuella, kesätyörahoilla ja marjastuksella. Opintojen ohessa talvella en tee töitä kuin yhtenä päivänä viikossa, jolloin ne sujuvat huomattavasti nopeammin.

Kun valmistun, niin arvioidut keskikuukausiansiot tulevat olemaan bruttona n.4500e, jos pääsen oman alan hommiin.

Avauksen tekijäkö saa sen 10.000 euroa kuussa palkkaa, vai miten se nyt oli?

Vierailija
53/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pohdin ennemminkin sitä toimeentulotuen luonnetta viimeisenä mahdollisena etuutena. Mielestäni se ei täysin toteudu nykyisellään, vaan järjestelmää käytetään jonkinverran väärin.

Ja kyllä, minulla on läheisiä esimerkkejä mm. ystäväpiiristäni. Vietetään välivuotta esim. lukion jälkeen yrittämättä etsiä töitä ja eletään toimeentulotuella.

mutta ei vaikkapa 24 miljoonan tukea Afganistanin jälleenrakentamiseen ja 58 miljoonan kriisinhallintarahaa. Vuodessa.

Onhan meillä näitä, jotka elannokseen keräävät pulloja. Romanian kerjäläiset. Joutuvat jotain muutakin elantonsa eteen tekemään sivutöinään...

Vierailija
54/64 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa et työllä menesty teit niin tai näin. Verotus pitää siitä huolen. Kaikki verotetaan ja kahteen kertaan. Auto, bensa, ALV, tulovero...kaikki ihan pilvissä! Se on hullua miten me maksamme kaikki ne verot emmekä nykyään enää edes saa niille vastinetta! Palveluja ei kohta enää ole ollenkaan. Tyhmä kansa olemme.

Vierailija
55/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pohdin ennemminkin sitä toimeentulotuen luonnetta viimeisenä mahdollisena etuutena. Mielestäni se ei täysin toteudu nykyisellään, vaan järjestelmää käytetään jonkinverran väärin.

Millä lailla järjestelmää käytetään väärin?

Tiedoksesi, että se ei ole toimeentulotuen väärinkäyttämistä, että perhe hakee tukea tilanteessa, jossa omat tulot jäävät laskennallisen minimin alapuolelle. Toimeentulotuen lainmukainen hakeminen ja saaminen EI edellytä sitä, että kökkii koko valveillaolonsa metsässä etsimässä myytävää - ihan samoin kuin se ei edellytä, että myy koko irtaimistonsa, toisen munuaisensa, seksipalveluja, lapsensa, tms. Myöskään ei edellytetä soittelemaan jokaiselle sukulaiselle, että voisiko saada ennakkoperintöä. Se ei edellytä, että on ensin yrittänyt elättää perheensä keräämällä pulloja (voi jeesus mikä idea!!!).

Se edellyttää vain sen, että perheen tulot ja varat eivät riitä elämiseen. Joten missä kohtaa se väärin käyttäminen tapahtuu?

Vierailija
56/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen mahdollinen etuushan se on. Ensin on haettava muut etuudet esim. Kelasta. Ja kaikki tulot ja tilillä olevat rahat lasketaan käyttövaroiksi. Eli kyllä, se ON viimesijainen etuus.

Vierailija
57/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on ihan hyväpalkkainen työ niin ei tarvitse selitellä kenellekään miksi en mene kökkimään mihinkään marjametsään, tai tshernobyl-sieniä keräämään.

Vaikka sairauteni (ms-tauti ja reuma) eivät tavallisessa kaupunkielämässä päällepäin näy, en pystyisi marjoja poimimaan edes 10 minuuttia. En silti halua joutua selittelemään sairauksiani kaikille naapureille ja puolitutuille >:(

Vierailija
58/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoilla varmaan hankkivatkin lisätienestejä ne joilta se helposti sujuu jo nytkin. ( käytössä auto, tiedossa hyvät marjamaat, ostajat yms. )

Vierailija
59/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa et työllä menesty teit niin tai näin. Verotus pitää siitä huolen. Kaikki verotetaan ja kahteen kertaan. Auto, bensa, ALV, tulovero...kaikki ihan pilvissä! Se on hullua miten me maksamme kaikki ne verot emmekä nykyään enää edes saa niille vastinetta! Palveluja ei kohta enää ole ollenkaan. Tyhmä kansa olemme.

Vierailija
60/64 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedoksi: saan tttukea, käyn marjastamassa ja sienestämässä,kerään pulloja ihan vain siksi,että noilla tuilla ei kovin leveesti elele(kuten moni kuvittelee)..välillä ei riitä edes perusmenoihin.