Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnon ja ET:n vaihtoehtoisuudesta

Vierailija
16.07.2011 |

Opetusministerihän juuri ehdotti, että uskonto ei olisi enää pakollista vaan myös kirkkoon kuuluva voisi valita ET:n.

Rupesin vaan miettimään, että eikös tuo ole jo ihan perusoikeuksien vastaista, että kuuluminen johonkin järjestöön määrittelee sen, mitä on koulussa opiskeltava? Eihän järjestön jäsenyyden pitäisi millään tavalla kuulua koululle/kaupungille eikä heidän kuuluisi edes saada siitä mitään tietoa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useissa kunnissa laittomuuksia elämänkatsomustiedon opetuksessa 14.6.2011

13.06.2011 15:37

Opetushallituksen ohjeiden mukaan opetusviranomaisten tulisi sijoittaa uskontokuntiin kuulumattomat oma-aloitteisesti elämänkatsomustiedon opetukseen. Et-opetus.fi selvitti kouluunilmoittautumisen käytäntöjä eri kunnissa katsomusaineiden osalta keväällä 2011. Ainakin kahdessakymmenessä kunnassa toimittiin perusopetuslain vastaisesti.

Vuonna 2003 tehdyn lakimuutoksen seurauksena elämänkatsomustiedosta tehtiin uskontokuntiin kuulumattomien oletusarvoinen katsomusaine. Opetuksen järjestäjän tulisi sijoittaa uskontokuntiin kuulumattomat oppilaat suoraan elämänkatsomustiedon opetukseen, ainoastaan vanhempien erillisellä ilmoituksella lapsi voisi opiskella enemmistön uskontoa.

Vastoin uutta lakia monissa kunnissa vaadittiin kuitenkin edelleen vanhempia

anomaan vapautusta uskonnonopetuksesta. Lisäksi useissa kunnissa ei oltu ymmärretty sitä, että jokainen suomalainen kuuluu väestörekisteriin, mutta vain osa johonkin uskontokuntaan. Katsomusaineen valinnan kerrottiin myös olevan sitova koko peruskoulun ajaksi, vaikka Suomen perustuslaki takaa uskonnon ja omantunnon vapauden myös lapsille.

"On käsittämätöntä, että vielä 8 vuotta lainmuutoksen jälkeen kunnat eivät toimi eduskunnan säätämän lain mukaisesti" toteaa et-opetus.fi:n tiedottaja Laura Mäntysalo. "Vielä käsittämättömämpää on, etteivät aluehallintovirastot edes yritä valvoa kuntien toimintatapoja oma-aloitteisesti. Myöskään OPH ei ohjeista kuntia toimimaan oikealla tavalla, vaan luotetaan siihen että useita vuosia sitten annettu ohjeistus riittää." jatkaa Mäntysalo.

"Saamme edelleenkin runsaasti yhteydenottoja vanhemmilta, joilta kunnat yrittävät estää elämänkatsomustiedon opetukseen pääsemisen. Onneksi uskontokuntiin kuulumattomat voivat aina siirtyä huoltajan ilmoituksella uskonnon opetuksesta elämänkatsomustiedon opetukseen. Kesä on hyvä aika ilmoittaa asiasta rehtorille, näin koulu ehtii huolehtimaan paremmin opetusjärjestelyistä" selvittää Laura Mäntysalo.

Viime vuosien aikana eri yhdistykset tai yksityishenkilöt ovat tehneet kymmenkunta kantelua kuntien toiminnasta. Lähes jokaisessa tapauksessa kunnat ovat joutuneet muuttamaan toimintatapojaan. Kanteleminen on kuitenkin raskas prosessi, varsinkin jos sen joutuu tekemään viranomaisten lainvastaisesta toiminnasta."

http://et-opetus.fi/

Vierailija
22/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meitä sisaruksia oli peruskouluiässä parhaimmillaan neljä yhtäaikaa. En tiiä miten paljon muita uskonnottomia oli kunnassa, samassa koulussa ei kuitenkaan ollut kuin meidän perhe. Nyt oma lapsi on menossa ekalle ja ilmotin hänet et-opetukseen, saa nähä järjestetäänkö sitä vai ei, jos ei, niin en anna silti mennä uskonnonopetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jäädä hyppytunteja et:n takia! En muista mihin luokaan asti on tälläinen sääntö, mutta ainakin 1-2 lk:t.

Vierailija
24/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ET-opetus on kauempana.

Mun tytär oli kyläkoulunsa ensimmäinen ET-oppilas aikoinaan. Nyt siellä on jo mukavan kokoinen ryhmä.

Vierailija
25/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kouluumme tulisi kolmea et:tä opiskelevaa oppilasta. Olisi kuitenkin hyvä, jos lapsi saisi siinä opetusta, joten ehkä täytyy opettaa itse? Olemme miehen kanssa molemmat kotona töissä, joten onnistuisi jopa koulupäivän aikana.

Kyllä varmaan kunnan alueelta löytyy, mutta asutaan aika matkan päässä keskustasta. Ehkä tuo kotiopetus voisi tosiaan olla ratkaisu. Luulen, että koulussamme löytyy joustavuutta.

Vierailija
26/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ET-opetus on kauempana.

Mun tytär oli kyläkoulunsa ensimmäinen ET-oppilas aikoinaan. Nyt siellä on jo mukavan kokoinen ryhmä.

Jonkun pitää olla se, joka aloittaa. Sitten tulee muitakin. Ilmoittakaa rohkeasti lapsenne ET-tunneille ja varmistakaa, että opetus on hyvin järjestetty. ET-opetussivustolla on hyvää tietoutta. JOS tulee pulmia tai mutkia matkaan, ainahan lapsen voi sitten siirtää uskonnon tunneille tai ottaa kokonaan pois tunneilta.

Vierailija
27/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ilmoitin itse yläasteella noin kuukausi koulun alkamisen jälkeen, että en mene enää uskontoon vaan haluan ET-tunneille. Mitään muuta ei tarvittu, kukaan ei kysynyt vanhemmilta tai halunnut heidän allekirjoitustaan mihinkään

ja lukiossa oppilas itse. Ja vielä niin, että jos huoltajat eivät pääse yhteisymmärrykseen niin lapsen uskonto päättää mitä opetetaan. Tästä on KO:n ennakkotapauskin olemassa.

Aiemminhan vanhempien piti ilmoittaa, jos kirkkoon kuulumaton halusi opiskella ET:tä. Nykyään pitää ilmoittaa, jos haluaa opiskella uskontoa eli oletus muuttui toisin päin. Ja jos oppilaita ei ole tarpeeksi niin voi jopa saada kokonaan vapautuksen uskonnosta/ET:stä.

Vierailija
28/29 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ilmoitin itse yläasteella noin kuukausi koulun alkamisen jälkeen, että en mene enää uskontoon vaan haluan ET-tunneille. Mitään muuta ei tarvittu, kukaan ei kysynyt vanhemmilta tai halunnut heidän allekirjoitustaan mihinkään

Jos olisit kuulunut kirkkoon, et olisi saanut opiskella elämänkatsomustietoa edes vanhempien luvalla.

Vierailija
29/29 |
17.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten se liittyy minun viestiini? Oman tekstini pointti oli, ettei kukaan kysynyt vanhemmiltani mitään, vaikka aiempi kirjoittaja sanoi että peruskoulussa vanhemmat päättävät kumpaa lapsi lukee (jos siis ei kuulu kirkkoon)

Jos olisit kuulunut kirkkoon, et olisi saanut opiskella elämänkatsomustietoa edes vanhempien luvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi