Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määritellään alempi toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö?

Vierailija
14.07.2011 |

Mitkä kriteerit noihin on?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmäksi toimihenkilöksi elektroniikkafirmassa (perusinsinööri). Firmalle edullisempaa, kun edut paljon heikommat

Vierailija
22/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan ole olemassa mitään alempia toimihenkilöitä. On toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Ja juuri niin sen ei kuulu mennä että koulutuksen mukaan vaan työtehtävät eli toimenkuva määrää sen onko toimihenkilö vai ylempi.

Ja kuten joku yllä jo mainitsi, toiset tittelinkipeinä on riemusta kiljuen ylempiä vaikka se tarkoittaa merkittäviä etujen menetyksiä kuten matka-aikojen palkat ja ylityökorvaukset.

Se aiemmin juuri nuo asiat kirjoittanut..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies joutui vasten tahtoaan monen muun kanssa ylemmäksi toimihenkilöksi elektroniikkafirmassa (perusinsinööri). Firmalle edullisempaa, kun edut paljon heikommat

Vierailija
24/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa toki ikivanhoista lomakkeista löytyä.

.

ja niissä on taustatietokysymykset ja työstä kysyttäessä on AINA vaihtoehtoina mm. alempi toimihlö ja ylempi toimihlö.

No ei sen puoleen, niissä kummittelee vielä läänitkin...

Vierailija
25/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä todella olen luottamusmies niin jotain tietoa löytyy :)

Ja kyllä meillä ihan esimiesasemassa olevia ihmisiä on toimihenkilöpuolella, eivät siis ole ylempiä vaikka heillä on alaisiakin.

Ja se on totta että firmalle on edullisempaa siirtää ylemmiksi toimihenkilöiksi. Siinä mitataan luottamusmiehen reippautta laittaa kampoihin, ei työnantaja ilman kunnon perusteluja noin vaan voi ihmisten etuja heikentää.

Vierailija
26/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää ole, on pelkkä toimihenkilö ja sitten ylemmät toimihenkilöt. Itse olen ollut molempia, vailla korkeakoulututkintoa saati alaisia. Yritykselle on monesti edullisempaa nimittää tittelinkipeät ihmiset ylemmiksi, jolloin eivät esim. saa ylityökorvauksia jne.

Eikös työaikalaki sanele nuo ylityöasiat ihan jokaiselle...

Ja se huomioidaan palkassa esim. muuten maksettaisiin 2500+ ylityöt mutta sovitaan, että maksetaankin 3000 sis. ylityöt.

Itselläni on kerran ollut sopimus, jossa peruspalkka sisälsi myös vuorolisät. Suostuin, koska laskin sen olevan minulle kannattava.

Vierailija
27/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi niissä on vielä työntekijä, maanviljelijä, opiskelija, yrittäjä, kotiäiti/-isä ja joku muukin.

Mulle tulee viikoittain sähköpostiin gallup-kyselyitä

Saattaa toki ikivanhoista lomakkeista löytyä.

.

ja niissä on taustatietokysymykset ja työstä kysyttäessä on AINA vaihtoehtoina mm. alempi toimihlö ja ylempi toimihlö.

No ei sen puoleen, niissä kummittelee vielä läänitkin...

Vierailija
28/36 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

konsernissa tekemässä aivan samaa työtä niin toimihenkilönä kuin ylempänäkin. Tavallista konttorirotan työtä (vertaa esim. vientisihteerin). Ei mitään tekemistä alaisten tai korkeakoulututkintojen kanssa. Myöhemmin myös toisessa toimipisteessä alemmat ylennettiin (palkka tosin kohosi hiukan, mutta samalla tietyt muut edut katosivat).

Vierailija
29/36 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän voisin sanoa että olen toimihenkilönä töissä, koulutukseltani BBA. Matkustelen työssäni muutaman kerran vuodessa kaukomaille, ja saan tunti tunnista työn ulkopuolisen matka-ajan korvausta :). Tämä tekee vuodessa n. 5000 eur palkanlisää.

Vertailun vuoksi, kollegani on insinööri mutta ylempi. Tiedän varmasti että hänen palkkansa on 100 eur korkeampi kuin minulla. Matka-ajan korvausta ei saa lainkaan vaikka matkustaa niin kuin minäkin.

Olen tyytyväinen :D

Vierailija
30/36 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2011 klo 17:31"]

Mä todella olen luottamusmies niin jotain tietoa löytyy :)
Ja kyllä meillä ihan esimiesasemassa olevia ihmisiä on toimihenkilöpuolella, eivät siis ole ylempiä vaikka heillä on alaisiakin.
Ja se on totta että firmalle on edullisempaa siirtää ylemmiksi toimihenkilöiksi. Siinä mitataan luottamusmiehen reippautta laittaa kampoihin, ei työnantaja ilman kunnon perusteluja noin vaan voi ihmisten etuja heikentää.

[/quote]

Vaikka oletkin luottamusmies, niin et kykene vaikuttamaan siihen toimihenkilöasiaan, jos työnantaja päättää tai sopii toimihenkilön kanssa, että kyseinen henkilö on ylempi toimihenkilö Et vaikka työtehtävät ovat selvästi toimihenkilötehtäviä. Itse aikoinaan vein asian Pro liittoon asti. Siellä asiaa koitettiin ajaa siten, kuin ne sopimusten mukaan kuuluu olla, vaan niin vaan liitossa eivät kyenneet asiaa hoitamaan. No onneks iei enää tarvitse päätään vaivata moisilla rajanvetoasioilla. Saa hoitaa näitä kiinteistön hoitotehtäviä ihan pelkkänä toimihenkilönä..

PS Työkaveri tekee samoja tehtäviä ja on ylempu toimihenkilö.

Vierailija
31/36 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään sopimustekninen juttu joka määrittää millaista korvausta työntekijälle joutuu maksamaan. käytännössä ylempi = huonompi.

Toimihenkilö saa matkustuksesta palkkaa, ylempi ei. Lisäksi toimihenkilöllä on oikea tes kun ylemmällä on A4 jossa sanotaan että saat käydä töissä.

Ylempi toimihenkilö on nimike joka kuulostaa hienoslta ja sen takia moni on siitä innoissaan kunnes oikeasti selviää mitä se tarkoittaa. Ei liity mitenkään työtehtäviin, koulutukseen taim muuhun. Ainoastaan siihen millaisia velvollisuuksia työnantajalla on työntekijää kohtaan. Ylempää kohti vähemmän ja toimihenkilöä kohden enemmän velvoitteita.

Vierailija
32/36 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutostilanteessa vaihto tavallisesta toimihenkilöstä ylemmäksi voi tuntua raskaalta kun ansiotaso voi joidenkin korvausten puuttumisen vuoksi alentua.

Mutta, koska palkankorotuksia ei enää hoideta heko-prosenteilla ja ties millä ihmeen pisteytyksillä, niin pätevä henkilö hoitaessaan hommat hyvin saa paljon isommat palkankorotukset kuin saisi jos pysyisi tavallisena toimihenkilönä.

Vierailija
33/36 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Ylempi toimihenkilö ei automaattisesti rajaudu työaikalain soveltamisalan ulkopuolelle. Arvio tehdään mm. tosiasiallisten työtehtävien, organisatorisen  aseman ja organisaation koon perusteella kokonaisarviona. Osaan ylemmistä toimihenkilöistä sovelletaan työaikalakia siis normaalisti, joten lisä- ja ylityökorvaukset tulee korvata kuten muillekin. Tuntekaa oikeutenne. :)

Vierailija
34/36 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2011 klo 17:12"]

ei enää ole, on pelkkä toimihenkilö ja sitten ylemmät toimihenkilöt. Itse olen ollut molempia, vailla korkeakoulututkintoa saati alaisia. Yritykselle on monesti edullisempaa nimittää tittelinkipeät ihmiset ylemmiksi, jolloin eivät esim. saa ylityökorvauksia jne.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, työaikalaki pätee kaikkiin muihin paitsi johtajasopimuksella työskenteleviin, ja näitä on esim Nokian kokoisessa firmassa johtoryhmän jäsenet, ei muut.

On toimihenkilö ja ylempi toimihenkilö, työehtosopimukset antaa viitteitä siitä, kuka kuuluu mihinkin, mutta viime kädessä työnantaja määrittelee kullekin työntekijälle sovellettavan työehtosopimuksen.

Vierailija
35/36 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmällä toimihenkilöllä ei ole ns työaikaa vaan oman ajan menetys korvataan (jos korvataan) palkassa. Ei siis ylityökorvauksia. Matkakorvaukset  (pvärahat, kilometrikorvaukset yms on kyllä aina korvattu).

Ei mitään tekemistä koulutuksen tai alaisten määrän vaan toimenkuvan/tehtävän kanssa. Edellisessä yrityksessä missä olin töissä meitä oli jopa samalla toimenkuvalla toimihenkilöinä ja ylempinä th. Itse en halunnut muuttaa nimikettäni ylemmäksi toimihenkilöksi koska halusin tehdä vain 8h päivässä töitä ja satunnaisesti ylitöitä joista sain korvauksen vapaana. Palkassa ero oli 100-200€ mutta minulla oli oikeus pitää esim tietokone ja puhelin kiinni työajan ulkopuolella ilman että tuli sanomista.

Vierailija
36/36 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin on olemassa vain toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt. Mikään koulutus tms ei ole yhteydessä siihen oletko ylempi vai normi toimihenkilö. Työnantajat haluavat mielellään muuttaa toimihenkilöt ylemmiksi koska heillä ei ole TES:siä jonka mukaan heitä pitäisi "kohdella" vaan esimerkiksi ylitöistä ei makseta eikä matkakorvauksia anneta. Voi siis tulla halvemmaksi palkata ylemmän toimihenkilön sopimuksella ihminen töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme