Hei te kaikki, jotka kutsutte ihmisiä syömään kotiinne!
Muistakaa, että laktoositon ei ole sama asia kuin vähälaktoosinen. HYLA tarkoittaa vähälaktoosista, joka ei sovi laktoosittomia tuotteita käyttäville ihmisille.
Tuli tämä taas mieleen, kun en eilen syömään kutsuttuna voinutkaan syödä yhtään mitään pöydästä.
Kommentit (104)
jos kerran emäntä yritti tosiaan jopa epätoivoissaan kaapeista kaivella ap:lle tarjottavaa, mutta kaikessa muussa paitsi paljaassa leivässä oli laktoosia. Esim. mitä kaikkea ap:lle yritettiin tarjota?
Itse siis en ole laktoosi-intolerantikko enkä siksi kovin syvällä tässä asiassa, enkä luultavasti yksinkertaisesti tajua missä kaikessa sitä laktoosia piileekin. Näin näppituntumalta kuvittelisin pystyväni hetkenä minä hyvänsä valmistamaan laktoosittoman aterian kaapeistani löytyvistä aineista, ilman mitään reissua kaupan erikoisruokavaliohyllyille. Mutta ehkä mä en vain tiedä?
kun meillä käy lasten kavereita kyläilemässä ja tiedän, että heillä on päiväkodissa tai koulussa vähälaktoosinen ruokavalio. Sitten metsästän erikseen heille kaupoista kaikki vähälaktoosiset jäätelöt, keksitä ja muut tarjottavat. Kuitenkin joko lapset tai vanhemmat sitten jälkikäteen sanovat, että olisi se lapsi voinut syödä ihan tavallistakin. Tai käy niin, että hylatuotteet eivät kelpaa, vaan lapsi ottaa sitä mitä muutkin.
Minä en suostu syömään mitään teollista margariinimössöä
Järkyttävää tyrkyttää ystäville tuollaista paskaa. Karppaajat käyttävät aitoa voita ja kermaa, ei mitään kevytmargariineja. Hyi yök.
Löytyy ihan normaalista kylmähyllystä.
Mullakin olisi aika vaikea tarjota leivän päälle jotain täysin maidotonta.
Sama juttu, vaikken karppi olekaan. Aitoa kamaa sen olla pitää. Jos pitää kermaa laittaa, se on oikeaa kermaa eikä mitään feikki"kermaa". Minun "erityisruokavalioni" on lisäaineeton, aito ja luomu. Siksi en laittaisi ruokia jollain ihme teollisilla korvikemoskilla höystettyinä. Sitten pitäisi keksiä muita ruokia, joihin kaikki voisivat olla tyytyväisiä.
Ei osta kermajäätelöä vaan kasvirasvajäätelöä... En ole viitsinyt koskaan huomauttaa siitä, että jäätelön rasvan laadulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko siinä laktoosia vaiko eikö...
Jos on ruokavammainen, niin kärsikööt tai syökööt valikoivasti. Ei ole mun tehtävä miellyttää jokaista.
luulisi pöydässä olevan tarjolla näin kesäisin ainakin uusia perunoita, salaattia ja muitakin vihanneksia. Meillä ei ole kukaan perheessä tarvitse laktoositonta ruokavaliota, mutta aika usein sellainen näyttää olevan ihan itsestäänkin. Tänään tulee olemaan lounaaksi hernekeittoa, ja päivälliseksi uudet perunat, paistettua broilerinfilettä ja salaattia.
keliaakikoille ja kasvissyöjille ja laktoosi-intoleranteille sopivan mantelimössökakun: mantelia ja vettä. ootte varmaan kaikki onnellisia.
mikään vakio, vaan se monesti vaihtelee ajan myötä. Useamman vuoden ajan voi vaatia tiukkaa diettiä, ja sitten voi olla useamman vuoden jakso, jolloin kestää paremmin vähälaktoosisia tuotteita. Eikä se ole mitään pelleilyä. Myös maidon "muoto" vaikuttaa, sekä määrä. Itselläni ollut lapsuudesta asti laktoosi-intoleranssi. Murrosikään asti pärjäsin vähälaktoosisilla tuotteilla, murrosiässä piti siirtyä laktoosittomaan.
Mutta:
-pystyn syömään tavallista suklaata puoli suklaalevyä harvakseltaan ilman oireita
-pystyn syömään tavallista kermajäätelöä harvakseltaan palasen ilman oireita
-pystyn harvakseltaan syömään yhden vähälaktoosisen hapanmaitotuotteen (jogurtin, palan kermakakkua tms)
-en voi syödä yhtään vähälaktoosista maitoa, kaiken maidon pitää olla laktoositontaHapanmaitotuotteet, sulkaa, kermajäätelö ovat sellaisia, että osa laktoosi-intoleranssin omaavista ihmisistä kykenee syömään niitä ilman oireita harvakseltaan. Tavallinen maito on pahin. On siis aivan mahdollista, että maidon pitää olla laktoositonta, mutta puoli levyä tavallista suklaata voi syödä.
Mutta nämä ovat niin tapauskohtaisia juttuja. Kannattaa kysyä henkilöltä itseltään, minkä verran hän kestää laktoosia ja missä muodossa.
Meillä on perheessä kaikilla ollut vuoden tai parin kausi, jolloin pienikin määrä laktoosia vaikka lääkepillerissä aiheutti ripulin. Sitten vatsa rauhoittui ja kestää pieniä määriä.
Edelleen jos vatsa yhtään menee kuralle tai tulee ilmavaivoja, lopetan kaiken vähälaktoosisenkin syömisen viikoksi. Muuten se vain ärtyy pahemmaksi.
Pillerit eivät myöskään auta, jos koko aterialla on maitoa kaikissa ruokalajeissa tai jos hylaa vetää koko viikon putkeen. Osassa vähälaktoosisia tuotteita on aika paljon laktoosia jäljellä. Se, että voi syödä hylaa, ei tarkoita, että voisi syödä hylaa miten paljon tahansa.
Kylään tai hyvän ravintolaan mennessä voin pidättäytyä maitotuotteista edellisen päivän ja sitten ottaa pillerin, niin yleensä ei mitään oireita.
Jos on ruokavammainen, niin kärsikööt tai syökööt valikoivasti. Ei ole mun tehtävä miellyttää jokaista.
että jos Sinä emännöit ja kutsut jonkun syömään, se on juurikin Sinun tehtäväsi miellyttää vieraitasi, niin seuralla kuin ruoallakin. Ihan jokaista. Onneksi et taidakaan usein emännöidä. Jätä ruokavammaiset kutsumatta.
Mä en ainakaan rupea erikseen valmistamaan mitään maidottomia ruokia. Tarjolla on aina salaattia, jota voi ottaa jos muu ei kelpaa. Törkeetä käytöstä ap:lta! Kanna AP omat evääsi mukana, jos normiruoka kelpaa
Ei varmaan ap ole pyytänyt mitään maidotonta vaan laktoositonta, aivan eri asia. Ja ei varmaankaan ole kyse siitä ettei kelpaa, vaan ettei maha kestä.
Ihania "emäntiä" täällä av:lla! :DD
Rajansa kaikelle, eli ei kannata vaatia mahdottomia.
Aika vaivattomasti pystyy kyllä laittamaan pöytään niin täysin maidotonta, laktoositonta kuin gluteiinitonta.
En kuitenkaan ala erikseen ostamaan/valmistamaan jotain sellaista kallista ja työlästä, jota kukaan muu ei suostu syömään.
Esimerkkinä maidoton levite: miksi ostaisin rasian, jos sitä ei käytä kukaan muu kuin se yksi vieras, joka sipaisee ohuen kerroksen leivälleen - ehkä. Tuokoon tullessaan omansa, tai syököön sen sijaan jostain muuta, vaikka 'munavoita', siis pelkkää muusattua kananmunaa ilman voita.
Meillä taitaa olla outo perhe, kuusi henkeä eikä kenelläkään mitään laktoosivaivaa, ei keliakiaa, ei ruoka-aineallergioita (no, nuorimmainen sanoo joskus että appelsiini saa alahuulen rohtumaan).
Eikä muuten ole vanhemmillanikaan. Eikä mieheni vanhemmilla eikä siskonsa perheellä. Onko meissä joku vika?
Vai olemmeko vaan niin yksinkertaisia, ettemme jokaista pierua diagnosoi intoleranssiksi?
mä ajattelen joskus vähän samoin, vaikka pystynkin eri allergiat vieraiden ruokailussa ottamaan huomioon. Ihmistä pierettää helposti jos syö hotkimalla/ahmimalla tai liikaa jne. Suurin osa laktoosi-intoleransseistahan on itsediagnosoituja pelkän piereskely perusteella
tarjotaan aina gluteenittomia ruokia, siis esim sellaista joka sisältää vehnä proteiiniä yms. Ihmisten on todella vaikea käsittää että vilja-allerginen ei voi syödä kuinja vain luontaisesti gluteenitonta.
Kannan aina omia eväitä mukana varmuuden vuoksi, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä asiasta kummoista numeroa. Pöydästä löytyy yleensä aina kuitenkin salaattia ja perunaa. Helppo kaivaa se oma soosi esille ja iskeä päälle : )
Samoin jälkkäri kulkee kätevästi mukana. Meillä kun ei edes pieninä määrinä sovi!! Ja kuinka ärsyttävää onkaan vääntä kättä siitä haittaako kun jäätelössä tai karkeissa on "pieniä" määriä. Kun ei voi edes samaa levitettä käyttää, jota on sörkitty purkin ja leivän välillä. Senkin ratkaisee omat levitenapit näppärästi mukana!
En oleta että meidät huomioidaan, koska eväät on helppo kantaa mukana, mutta se josta hermostun kun ihmiset inttää niistä pienistä määristä ja aina saat selittää mikä ero on vilja-allergialla ja keliakialla.
Onneksi lapset osaa jo itse tosi hyvin kysyä ja tarkistaa eivätkä laita mitään suuhun tarkistamatta monesti asiaa. Muutaman ikävän vahingon kautta ovat oppineet miten käy kun syö vahingossa sopimattoman karkin.
mitä maidotonta levitettä osaisi leivän päälle etsiä. Tarkoitukseni oli kertoa, että sellaisia löytyy ihan tavallisesta kaupasta. Siihen en ota kantaa, mitä kukakin leipänsä päälle laittaa, puhuin vain maidottomasta vaihtoehdosta, jota voi ei luonnollisestikaan ole.
Minä en suostu syömään mitään teollista margariinimössöä
Järkyttävää tyrkyttää ystäville tuollaista paskaa. Karppaajat käyttävät aitoa voita ja kermaa, ei mitään kevytmargariineja. Hyi yök.
Löytyy ihan normaalista kylmähyllystä.
Mullakin olisi aika vaikea tarjota leivän päälle jotain täysin maidotonta.
Sama juttu, vaikken karppi olekaan. Aitoa kamaa sen olla pitää. Jos pitää kermaa laittaa, se on oikeaa kermaa eikä mitään feikki"kermaa". Minun "erityisruokavalioni" on lisäaineeton, aito ja luomu. Siksi en laittaisi ruokia jollain ihme teollisilla korvikemoskilla höystettyinä. Sitten pitäisi keksiä muita ruokia, joihin kaikki voisivat olla tyytyväisiä.
Meillä taitaa olla outo perhe, kuusi henkeä eikä kenelläkään mitään laktoosivaivaa, ei keliakiaa, ei ruoka-aineallergioita (no, nuorimmainen sanoo joskus että appelsiini saa alahuulen rohtumaan).
Eikä muuten ole vanhemmillanikaan. Eikä mieheni vanhemmilla eikä siskonsa perheellä. Onko meissä joku vika?
Vai olemmeko vaan niin yksinkertaisia, ettemme jokaista pierua diagnosoi intoleranssiksi?
Kenelläkään mun perheessä (sisältää myös vanhemmat, isovanhemmat ja veljen perheineen) ei ole yhtään mitään ruoka-aineallergioita! Lapsuudesta saakka yhdessä olleessa ystäväpiirissä (perheineen) YKSI on pähkinäallergikko eikä aikuisenakaan hankitussa kaveripiirissä ole kuin pari allergikkoa. Kukaan ei myöskään nirsoile vaan kaikki syövät kaikkea.
Olen sitä mieltä, että n. 80% allergioista on vain luulosairautta ja erikoisuudentavoittelua. Aikuisten ihmisten nirsoilu on yksi typerimmistä asioista. Sanon tämän siitä huolimatta, että saan vihastuneet palstalaiset niskaani.
tuppaa olemaan aika vahvasti perinnöllisiä? Jos teillä ei koko suvussa moisia tunneta, niin ehkä se geeni ei nyt sit just teille osunut.
Ajatella.
olisi nimeltään pierutauti, sitä sairastettaisiin huomattavasti vähemmän. Laktoosi-intoleranssi kuulostaa niin hienolta huomionhakuisilta ihmisiltä.
Olen monta kertaa ollut todistamassa kun laktoosi-intolerantikko on vaatinut laktoosittomat ruoat. Mutta silti vedetään tavallista sapuskaa hyvällä maulla kun "ei se nyt niin kamalan paha ole mulla ja ei sitä oo ees testattukaan, mutta kun mahanpuruja on joskus niin..."
2 keliaatikkoakin tiedän, jotka ovat vetäneet herneitä nenään kun heille ei ole ollut erikseen tarjottavia. Toinen jopa lähti meiltä vihaisena kastejuhlista kun en tiennyt hänen "diagnoosiaan". Nyt kummatkin 8 vuoden päästä syövät ihan normaali leipaa ja muuta. Ei heillä mitään keliakiaa ollutkaan. Kun olivat vain päätelleet niin kun maha oli joskus ripulilla. Mutta kovasti pitivät meteliä keliakiastaan.
Ja vielä eräs kananmuna-allerginen. Tämä oli kaiken huippu. Tälle piti leipoa kaikki munattomana, mutta pöydästä hän otti silti kaikkea, missä oli kananmunaa kun "ei sitä ole testattu, mutta joskus lapsena epäiltiin, että mulla vois olla muna-allergiakin kun mulla on siitepölyallergia"
Ei pieru ole ainoa merkki laktoosiintoleranssista.Se on geeniperäinen vaiva .On helppo teettää geenitesti.Suomalaisilla on paljon geeniperäistä laktoosi intoleranssia,silloin ei käy edes useimmat lääkkeet.Kiinnittäkää huomio myös siihen.Karmea vanhuus tulossa.Paska lentää joka paikassa
Se ei ole allergia. Sen tulemiseen ei voi itse mitenkään vaikuttaa.
Ei käy silloin mantelikaan kun voi aiheuttaa anafylaktisen shokin....