Hei te kaikki, jotka kutsutte ihmisiä syömään kotiinne!
Muistakaa, että laktoositon ei ole sama asia kuin vähälaktoosinen. HYLA tarkoittaa vähälaktoosista, joka ei sovi laktoosittomia tuotteita käyttäville ihmisille.
Tuli tämä taas mieleen, kun en eilen syömään kutsuttuna voinutkaan syödä yhtään mitään pöydästä.
Kommentit (104)
miehen työnantaja vaimoineen kutsui meidät päivälliselle. Meitä oli isompi porukka kutsuttu hienoille illallisille hengennostatustarkoituksessa. Ruoka oli tilattu pitopalvelusta ja allergiat oli ilmoitettu etukäteen. Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona.
Eli ottakaa selville, mikä on hyla, mikä into ja mikä laktoositon. Ei ole iso vaiva, mutta vieraalle todella tärkeää.
Askarruttaa tämä, koska rippijuhlassamme tulee olemaan vain voileipäkakkua ja tämän kaltaista suolaista, samoin täytekakkua, pullaa ja keksiä.
Yksi vieraista karppaa, joten joudun näkemään aika ison vaivan vain yhden henkilön takia. Mutta onhan hänet otetatva huomioon....
Pyysit Hylaa ja sait sitte laktoositonta?
miehen työnantaja vaimoineen kutsui meidät päivälliselle. Meitä oli isompi porukka kutsuttu hienoille illallisille hengennostatustarkoituksessa. Ruoka oli tilattu pitopalvelusta ja allergiat oli ilmoitettu etukäteen. Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona.
Eli ottakaa selville, mikä on hyla, mikä into ja mikä laktoositon. Ei ole iso vaiva, mutta vieraalle todella tärkeää.
miehen työnantaja vaimoineen kutsui meidät päivälliselle. Meitä oli isompi porukka kutsuttu hienoille illallisille hengennostatustarkoituksessa. Ruoka oli tilattu pitopalvelusta ja allergiat oli ilmoitettu etukäteen. Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona. Eli ottakaa selville, mikä on hyla, mikä into ja mikä laktoositon. Ei ole iso vaiva, mutta vieraalle todella tärkeää.
Mikset voinut syödä laktoositonta ruokaa? Ei kai kukaan TARVITSE laktoosia (hylassahan on laktoosia)??
Kasvisruoista kannattaa myös erotella ne, jotka syö munaa ja maitoa ja ne, jotka eivät. Lisäksi liivatetta ei saa käyttää. Jotkut kasvisruokailijat suostuvat syömään kalaa, joten sitä on hyvä olla myös tarjolla.
Karpeille käy myös kala ja liha ja mantelit ja pähkinät, siemenet, juustot, vihannekset, mutakakku yms.
Kohtelias emäntä ottaa kaikki huomioon.
Askarruttaa tämä, koska rippijuhlassamme tulee olemaan vain voileipäkakkua ja tämän kaltaista suolaista, samoin täytekakkua, pullaa ja keksiä.
Yksi vieraista karppaa, joten joudun näkemään aika ison vaivan vain yhden henkilön takia. Mutta onhan hänet otetatva huomioon....
Miksi ruokasi olisi pitänyt olla tietyn merkkisistä tuotteista valmistettua?? =DDD
Huono provo olet.
miehen työnantaja vaimoineen kutsui meidät päivälliselle. Meitä oli isompi porukka kutsuttu hienoille illallisille hengennostatustarkoituksessa. Ruoka oli tilattu pitopalvelusta ja allergiat oli ilmoitettu etukäteen. Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona. Eli ottakaa selville, mikä on hyla, mikä into ja mikä laktoositon. Ei ole iso vaiva, mutta vieraalle todella tärkeää.
Ruoka oli tilattu pitopalvelusta ja allergiat oli ilmoitettu etukäteen. Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona.
ja olisit halunnut syödä vähälaktoosista. Miksi? Taisi työantaja ja vaimonsa pitää sinua tyhmänä ja heidän noloutensa johtui siitä. Fiksu pitopalveluyrittäjä oli siis tehnyt varmimman päälle ja tarjosi laktoositonta, joka käy KAIKILLE, laktoosi-intolerantikoille ja laktoosia käyttävillekin.
nyt löytyi minullekin tuntematon allergiamuoto: vähän laktoosia käy, mutta kokonaan ilman laktoosia ei! Pakko olla joku mutantti...
Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa. Mutta pitopalvelu olikin töpännyt ja kaikki, missä oli maitoa oli laktoositonta. Oli todella ikävää kun jouduin kieltäytymään monista herkuista ja työnantajan vaimo oli todella nolona. Eli ottakaa selville, mikä on hyla, mikä into ja mikä laktoositon.
sen takia on joskus vaikea uskoa kenenkään rajoitteisiin.
Mä olen laittanut ruokaa kaverille, jolle kaikki piti olla täysin laktoositonta. Myöhemmin puolisolta selvisi, että käyttävät kyllä laktoositonta maitojuomaa (maun takia), muuten paljon hylaa, mutta suklaat yms. menee myös alas ihan normaalisti.
Ja toinen vaati maidottoman, gluteenittoman. Tein koko viikonlopun sapuskat näillä ja parilla muulla pikkurajoitteella. Sitten su iltana kaupasta soitin, että jos tuon vielä illaksi jätskiä, niin millaista olisi paras ostaa. "Tuo ihan tavallista, ei se pienissä määrissä haittaa."
?!?!
ja gluteenitonta herkkua.
Sitten on kuitenkin napsittu tavallista kakkua ja pullaa kun "ei se pienissä määrissä haittaa ja ei näitä oo lääkäri tutkinut, mutta saattaa se olla kun joskus maha on turvoksissa"
Olin ilmoittanut, että tarvitsen Hyla-ruokaa.
Huono provo!
että saa slaagin jos minulla on into-maitoa tai laktoositonta maitojuomaa. "Kun se lääkäri puhui hylatuotteista" :D
Kyllä näitä on olemassa:D
Miehen suvussa on usemapi laktoosi-intoleranssia poteva (sukuvika ehkä?), joten automaattisesti teen aina kaiken laktoosittomasta. Joskus vieraaksi on tullut jopa keliaakikko sen lisäksi... se lisää vähän haastetta myönnän. Mutta esim. kakku on helppo leipoa gluteiinittomasta jauhosta (ja muistaa ettei vuoakaa vuoraa korppujauhoilla... en laita mitään vuokaan ja ihan hyvin irtoaa). Kakusta tulee todella kuohkea ja hyvä ja sitä syövät kaikki vieraat, kun kermat sun muut on laktoosittomia. Sitten kun tekee vielä jonkun suolaisen piirakan tms. hänelle sopivaksi, niin aika helposti minusta saa tehtyä ruokia sopivaksi kaikille.
Mutta mulle on kyllä ihan uutta, että jollekin ei saa olla laktoositonta, mutta pitää olla hylaa.... No tuollaisia toiveita ei ole vielä tullut vierailta, mutta pakkohan se olisi jotain sitten tehdä hylasta, jotta hänellekin olisi syötävää ;) esim. juustokakku tms. on helppo toteuttaa noin.
Miksi joku voi syödä vain hyla-tuotteita, mutta ei laktoosittomia. Mitä laktoosittomissa on sellaista, joka ei sovi? Miksi siis hyla? Siis oikeastiko noin. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen, kun suvussa on noita laktoosi-vammaisia paljon, mutta koskaan en ole tuota vain hyla-versioita kuullut.
Onko mulla aukko tiedoissani, vai jollain muulla.
Itse ymmärrän kyllä, että laktoosi-intoleransseilla on eroja. Oma vaivani heittelee: joskus siedän laktoosia paremmin, joskus en ollenkaan. Aina ei hylakaan käy.
Innokkaana emäntänä ja allergialasten äitinä olen tottunut pelaamaan erilaisten ruokavalioiden kanssa. Silti minäkään en välttämättä ymmärrä "laktoosi-intoleranssi" -ilmoituksesta, että vähälaktoosiset tuotteet eivät sovi TAI laktaasipillereistäkään ei ole apua sillä SUURIN OSA laktoosi-intoleraatikoista sietää edes pieniä määriä hylaa, jotkut jopa tavallisia maitotuotteita.
Emäntänä pahastun enemmän siitä, jos ruoka-aineallergioita tai -rajoituksia ei ole kerrottu riittävän selvästi kuin siitä että minulle "väännetään rautalangasta" se, mikä ruoka ei sovi. Emäntänä haluan tarjota kutsumilleni vieraille hyvää ja monipuolista ruokaa enkä suinkaan mitään rääppeitä tai laihoja korvikkeita. Olen myös sitä mieltä, että jos itsellä on epävarma olo siitä, osaako emäntä kuitenkaan tehdä sopivaa ruokaa, olisi vieraan hyvä varautua jollain pienellä omalla purtavalla, sillä mikään ei ole ikävämpää kuin katsoa yhden nälkiintymistä muiden syödessä.
terveisin Innokas emäntä :)
voi kuule, yleensä normaali ruokaa lähes päivittäin laittava ihminen ymmärtää noiden "vammojen" päälle paljon enemmän kuin nämä laktoosivammaiset itse.
Mun mielestäni se on tosi noloa, jos ihminen, joka ei normaalisti arjessa ole missään tekemisissä allergioiden tms. kanssa, joutuu selittämään näiden asioiden merkitystä allergisille itselleen. Ehkä kannattais omasta vaivastaan edes vähän ottaa selvää, mutta suurin osa ei ota. Tai jopa diagnosoi vaivan ihan itse
ettette vahingossakaan maista niitä ruokia, joissa on laktoosia, ellette ole 100% varmoja, että ne käyvät vatsallenne. Oli nimittäin ihan helvetillinen hotelliyö, kun huonekaveri sattui vetämään "ihan vähän vaan" laktoosia sisältäviä ruokia häissä, vaikka tiesi olevansa intolerantikko. Järkyttävä pieruooppera + vessa lorisi koko yön ja koko huone haisi suoraan sanottuna p*skalta. Ei enää ikinä tuon ääliön kanssa samaan huoneeseen. Oli ystävättäreni.
Ehkä ruokarajoitteiset joskus kokevat, että se on suorastaan kiusantekoa, kun ei muka ole mitään tarjottavaa.
Mutta oikeasti, varsinkaan vanhemmat ihmiset eivät tuota käsitä, ja heidän mielestään vain ronkelit kieltäytyvät syömästä sitä mitä tarjotaan.
Minä harvemmin kutsun ketään syömään, mutta jos tiedän jostain ruokarajoitteesta, ainakin yritän tarjota jotain sopivaa. Vaikka ei olisi kuin yksi vaihtoehto sillä, joka vaatii gluteenitonta ja maidotonta, mutta olen ainakin yrittänyt.
Mullakin olisi aika vaikea tarjota leivän päälle jotain täysin maidotonta. Siinä tapauksessa olisin varmaan pyytänyt vierasta ottamaan mukaan oman levitteen, jota uskaltaa käyttää. Tavallisia ruokia ja leipomuksia on aika helppo tehdä maidottomina.