Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvisispä vihdoin kaverille, että miksi minulla on aina ollut varaa matkusteluun

Vierailija
14.07.2011 |

enemmän kuin hänellä.

Olemme tutustuneet kun olimme 10-vuotiaita. Jo silloin kaveri ihmetteli että meidän perhe taitaa olla tosi rikasta porukkaa, koska meillä on varaa tehdä useampi matka vuodessa. Lapsena asuttiin paljon teltoissa tai hostelleissa. Ruokaa tehtiin itse.

Tehtiin yhteinen etelänreissu. Kummallakin oli omat huoneensa. jo matkaa varatessa meille tuli hieman keskustelua. Kaveri olisi halunnut mennä kaikkein kalleimpaan hotelliin ja minä taas edulliseen (joskin siistiin). Päädyttiin kompromissiin. Kaveri halusi hotellihuoneen, meidän perheelle taas oli tärkeää, että saadaan huoneisto, jossa edes pieni keittomahdollisuus. Me otimme mukaan mm termospullon.

Päivät menivät näin: me söimme aamupalan huoneistossa ja kaveri maksoi hotellin aamiaisesta. teimme muutaman omatoimiretken, joihin meidän perhe otti mukaan hieman evästä: kaupasta ostettua vettä, hedelmiä ja leipää, termospulloon kahvia. Kaveri osti jokaikisen vesipullonkin ravintoloista tai kahviloista, ei kuulemma jaksa raijata edes yhtä vesipulloa mukana.

Meillä on sovittu lasten kanssa, että lomilla saa yleensä yhden jäätelön päivässä. Kaverin lapset saivat jääteöä ja muita herkkuja, koska vain pyysivät.

Illalla käytiin yhdessä ravintoloissa syömässä. Kaveri tilasi aina itselleen ja miehelleen lähes kalleinta viiniä ruokajuomaksi.

Ostoksia kun tehtiin, niin kaveri osti jokaikisen hilavitkuttimen tai epämääräisen matkamuiston, mitä lapsensa vain älysivät pyytää. Meillä oli jo etukäteen sovittu lasten kanssa tietty summa, minkä saavat käyttää ihan niin kuin itse haluavat.

Kaveri ei myöskään viitsinyt raijata esim rantapyyhkeitä mukaan, vaan osti ne paikanpäältä. kun loma oli ohitse, niin heitti roskiin. Näin kuulemma tekevät aina...

Tähän asti on kaveri aina kauhistellut minun varkaauuttani, kun olemme matkoille lähteneet. On ollut kateellinen "isommista tuloistani" vaikka samaa työtä teemme. Samoin on puhunut, että kyllä rikkailla on varaa ja hyvä toisilla, kun on saanut rikkaat vanhemmat jotka kustantaa kaikkea.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun mieluummin huoneistossa ja teen itse aamupalat. Pyyhkeetkin otan kotoa, retkillekin menen, mutta aika usein sellaisille, joihin sisältyy lounas paikallisessa ravintolassa.

Sen sijaan en pihistele esim. päivällisessä vaan syömme alkupalat, pääruoan ja juomme hyvää viiniä. En osta turistikrääsää kuin harvoin, mutta lomaani kuuluu esim. kylmien juomien tilaaminen baarista tai kahvilan terassilla istuminen ja nauttiminen kahvilan kylmistä juomista. Niihin todellakin satsaan. Vesipullo toki on mukana myös aina.

Sitten taas anoppini ja mieheni suku ylipäätään on juuri noita ap:n kaltaisia tai pahempiakin. Anoppi leipoo pullat valmiiksi matkalaukkuun, ja iltapäivän juomahetkeen sisältyy termarillinen kahvia ja omat pullat sen kahvilan terassin vieressä jalkakäytävällä. Anoppi ei halua syödä hyvin, ei kuulemma jaksa. Ottaa jotain halpaa ja pientä, ei juo viiniä. Ei halua mennä retkille, kun ne maksavat. Ei harrasta kahviloita eikä muitakaan paikallisia kohteita, joissa rauhassa istuskella. Kahvit termarista rantakalliolla kun on aina niin paljon parempaa. Iltapalaksikin puputtaa sitä pullaansa, kun ei viitsi tilata kunnollista päivällistä vaan ostaa sitten kaupasta vaikka vesimelonia, sitä saa kokonaisen vain eurolla!

Minä haluan lomallani nauttia. En halua tuhlata turhiin mutta en halua myöskään pihistellä. Välillä käymme miehen kanssa tästä kädenvääntöä, kun kodin opit ovat niin tiukassa. Ihan samoin tehtiin minunkin kotonani, ja olen siihen kurkkuani myöten täynnä. Yleensä saamme miehen kanssa aikaan ihan kelpo kompromissin. Esim. mies harvemmin syö alkupaloja ja tilaa yleensä sen kaikkea muuta kuin paikallisen pihvin, mutta minä sitten maistelen paikallisia herkkuja ja annan miehenkin maistella annoksestani. JOka ilta ei juoda kallista viiniä vaan suostun maistamaan sitä paikallistakin...

Mutta ehkä mekin kuulumme näihin kateellisiin, kun emme juurikaan enää matkustele. Ei vain ole varaa tällä hetkellä. Sitten kun lapset ovat isompia, aiomme kyllä matkustaa. Rahatilannekin on toivottavasti parempi ja lapset saavat retkistä enemmän irti. Vähän kateellinen olen esim. ystäväperheelle, koska heillä on varaa tehdä 3-4 matkaa vuodessa ihan all-inclusive-periaatteella. Heillä on paremmat tulot ja rikkaat isovanhemmat, jotka auttoivat aikanaan esim. auton hankinnassa. Mutta toki heille suon tuon kaiken, jonain päivänä on sitten meidän vuoromme.

Vierailija
22/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona voi kitsastella, lomalla nautitaan elämästä. Joku viiden euron jätskisäästö päivässä tekee viikossa vasta 35 euroa :-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiille retkille olisimme menneet, jos niitä olisi järjestetty paikkoihin, joihin halusimme. Edes kaverini ei halunnut noille valmisretkille. Iltaisin söi meidän perhe ihan kolmen aterian illallisen, mutta miehen kanssa ei tilattu 100-250 euron viinipulloa pöytään. Meille kelpasi halvempi pullo. Jos tämä on pahaa pihistelyä, niin sitten on.

Toisekseen minusta ihan aikuisten oikeasti on mukavampaakin pitää helteellä niitä vesipulloja mukana, etei tarvitse joka janon hetken tulessa etsiä juomapullon ostopaikkaa.

Minäkin asun mieluummin huoneistossa ja teen itse aamupalat. Pyyhkeetkin otan kotoa, retkillekin menen, mutta aika usein sellaisille, joihin sisältyy lounas paikallisessa ravintolassa.

Sen sijaan en pihistele esim. päivällisessä vaan syömme alkupalat, pääruoan ja juomme hyvää viiniä. En osta turistikrääsää kuin harvoin, mutta lomaani kuuluu esim. kylmien juomien tilaaminen baarista tai kahvilan terassilla istuminen ja nauttiminen kahvilan kylmistä juomista. Niihin todellakin satsaan. Vesipullo toki on mukana myös aina.

Sitten taas anoppini ja mieheni suku ylipäätään on juuri noita ap:n kaltaisia tai pahempiakin. Anoppi leipoo pullat valmiiksi matkalaukkuun, ja iltapäivän juomahetkeen sisältyy termarillinen kahvia ja omat pullat sen kahvilan terassin vieressä jalkakäytävällä. Anoppi ei halua syödä hyvin, ei kuulemma jaksa. Ottaa jotain halpaa ja pientä, ei juo viiniä. Ei halua mennä retkille, kun ne maksavat. Ei harrasta kahviloita eikä muitakaan paikallisia kohteita, joissa rauhassa istuskella. Kahvit termarista rantakalliolla kun on aina niin paljon parempaa. Iltapalaksikin puputtaa sitä pullaansa, kun ei viitsi tilata kunnollista päivällistä vaan ostaa sitten kaupasta vaikka vesimelonia, sitä saa kokonaisen vain eurolla!

Minä haluan lomallani nauttia. En halua tuhlata turhiin mutta en halua myöskään pihistellä. Välillä käymme miehen kanssa tästä kädenvääntöä, kun kodin opit ovat niin tiukassa. Ihan samoin tehtiin minunkin kotonani, ja olen siihen kurkkuani myöten täynnä. Yleensä saamme miehen kanssa aikaan ihan kelpo kompromissin. Esim. mies harvemmin syö alkupaloja ja tilaa yleensä sen kaikkea muuta kuin paikallisen pihvin, mutta minä sitten maistelen paikallisia herkkuja ja annan miehenkin maistella annoksestani. JOka ilta ei juoda kallista viiniä vaan suostun maistamaan sitä paikallistakin...

Mutta ehkä mekin kuulumme näihin kateellisiin, kun emme juurikaan enää matkustele. Ei vain ole varaa tällä hetkellä. Sitten kun lapset ovat isompia, aiomme kyllä matkustaa. Rahatilannekin on toivottavasti parempi ja lapset saavat retkistä enemmän irti. Vähän kateellinen olen esim. ystäväperheelle, koska heillä on varaa tehdä 3-4 matkaa vuodessa ihan all-inclusive-periaatteella. Heillä on paremmat tulot ja rikkaat isovanhemmat, jotka auttoivat aikanaan esim. auton hankinnassa. Mutta toki heille suon tuon kaiken, jonain päivänä on sitten meidän vuoromme.

Vierailija
24/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehen kanssa ei tilattu 100-250 euron viinipulloa pöytään. Meille kelpasi halvempi pullo.

Vierailija
25/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ravaan säästämässä jossakin loukossa.

Vierailija
26/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailutavoissa voi kyllä olla ihan hirvittävän suuret erot! Olin keväällä reissussa vanhemman sukulaiseni kanssa ja oli tosi mielenkiintoista huomata, miten hänen mielestä kaikki oli hirveän halpaa.

No, onhan se jos tekee omatoimimatkan ja varaa itse halpalennot.

Jos ei aja taksilla vaan ostaa joukkoliikennelipun, kaupunkilomalla siis ja paikoissa, joissa joukkoliikenne toimii hyvin.

Jos ostaa kaupasta aamiaistarpeet, eikä mene aina kuppilaan.

Jos ylipäätänsä ei kuluta kaikkea aikaa shoppailuun.

Jokainen matkailkoon omalla tavallaan, mutta välillä voi tietty pohtia omaa rahankäyttöään - lomallakin.

Vierailija
27/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös työkaveri, joka säännöllisesti huokaa, että kun meillä ei vaan ole varaa matkustella ja toisin se on teillä..... Minä en asiaa ole puheeksi ottanut. Mutta kun hän kerran alkoi jauhamaan, että tuollaiset rikkaat kuin te ette oikeastaan tarvitsisi lapsilisä, niin tuli mittari täyteen. Me saadaan suunnilleen samaa palkkaa (myös aviomiehet). Kysehän on vain siitä miten noi rahat käyttää.

Minusta kukin saa käyttää rahansa miten haluaa, mutta sitten ei pidä naukua että meillä ei ole varaa esim. mennä lomalle, säästää lapsilisiä lapsen tilille yms. Jotkut ihmiset on vaan ihan perhanan sokeita sille, että kyse on nimenomaan tavasta käyttää rahaa. Ja jos tuollaiset naukuvat sitä ääneen, niin mua alkaa ottaa pattiin.

tuolla työkaverilla vaihtuu auto kahden vuoden välein, perheessä on kolme autoa (yksi niistä ns. "kesäauto" avoauto), miehellä prätkä, pojalla mopo, rouvalla itsellään vielä skootteri. sitten tuollainen naukuu mulle, että meille ei pitäisi maksaa lapsilisiä, kun emme niitä tarvitse!!! Ok, toki he tarvitsevat joiden kaikkien vempeleiden maksamiseen.

Ja AP:lle, en ehkä ole noin tiukkana rahan kanssa matkoilla, mutta samoilla linjoilla kyllä. Nautin enemmän matkan ilmapiiristä yms. kuin kaiken tilpehöörin ostamisesta. Ja isoin säästö tulee siitä, kun menee omatoimisesti matkoille. kokeilepas sitä seuraavaksi. Saa paljon kivempia hotellejakin sillä tyylillä.

Vierailija
28/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kaveriasi. En jaksa piheillä lomalla vaan syön ravintoloissa jne. Loman idea on elää helposti ja nauttia hyvästä ruuasta. En todellakaan jaksaisi kökkiä hotellin pienessä köökissä kokkaamassa aamupaloja, kun vaihtoehtona on syödä paikallisen kulttuurin mukaisesti.

Vierailija
29/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

motkottaa ap:n tavasta matkustaa useammin?

ymmärrän kaveriasi. En jaksa piheillä lomalla vaan syön ravintoloissa jne. Loman idea on elää helposti ja nauttia hyvästä ruuasta. En todellakaan jaksaisi kökkiä hotellin pienessä köökissä kokkaamassa aamupaloja, kun vaihtoehtona on syödä paikallisen kulttuurin mukaisesti.

Vierailija
30/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihtaamaan ja säästämään. Otetaan aina kallein mahdollinen hotelli ja kaikin puolin tasokas matka ja ravintohintoja ei vertailla. Juomat (vedetkin) enimmäkseen minibaarista. Ei koskaan huoneistohotellia ja omaa kokkaamista.

Vierailija
31/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kuljen termarin kanssa lomalla.

Lomakin on yhtä arkea jos koko ajan pitää leipiä olla tekemässä ja eväitä kantaa!

Ja miettiä jokainen suupala ja ostos että onko tarpeen ja saisiko halvemmalla.

Vierailija
32/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hyvää siinäkin ja jotain hyvää kaverisikin lomassa. Keskiväliltä olisi sopiva.

Termaria en raahaa mukana. Voin ostaa kahvin baaristakin ja kannattaa näin myös paikallista työvoimaa. Yhden vesipulloin voin kantaa mukanani, loput ostan siten baarista tai kaupasta ym. Keittomahdollisuus ei aina ratkaisi, vaan esim. hotelin uima-allas ja sen lämmitys. Lomalle mennään nauttimaan. Yleensä sellaiseen hoteliin myös kuuluu aamupala, jos ei kuulu niin se on kohtuu lisämaksulla ostettavissa.

Toki järkevää ostetaan, mutta ostella voidaan helposti enemmän mitä kotona. Ulkomailla on yleensä halvempaa. Itsekin tykkään jäätelöstä joten yksi päivässä olisi turhaa rajoittamista. Toisinaan voidaan syödä enemmän toisinaan vähemmän.

Rantapyyhkeet toki tuodaan kotoa, kun ohuita sellaisia sattuu olemaan, paksuja en kotoa veisi, mutta en jättäisi sinnekään. Kuitenkin on turhaa raahata mukana älytöntä määrää vaatteita, sieltä voi ostaa myös uusia.

Sanoisin että tuollaisesta köyhistely lomasta en nauti, mutta toimi kuten ystäväsikään.

Vierailija
33/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ap:n matkaselostuksesta mitenkään saanut sitä käsitystä, että he kitsastelisivat rahankäytön kanssa eivätkä pitäisi hauskaa, koska siihen kuluu rahaa.

On oikeasti pihejä ihmisiä, jotka periaatteessa kärsivät siitä (eivät toki myönnä sitä). Eli syövät liian vähän, harmittelevat myöhemmin kun eivät tehneetkään jotain, mikä ei edes olisi maksanut paljon jne.

Mutta ei matkalla sitä rahaa haaskatakaan tarvitse. Eivät lapset tarvitse kymmentä jäätelöä edes lomalla, koska on kaikkea muuta kivaa. Eivätkä tarvitse jokaista rihkamamatkamuistoa yms., vaan rahaa käytetään tarpeeseen ja asiallisesti.

Kun itse lomailemme, valitsemme halvimmat meille sopivat lennot ja hotellin. Ei siis aina tyydytä halvimpaan, mutta halvimpaan meille sopivaan sillä hetkellä tarjolla olevaan.

Matkalla kuljetamme kaupasta ostettuja vesipulloja mukana, ostamme kaupasta evästä mukaan, mutta saatamme hyvin poiketa kahville tai oluelle johonkin terassille/kahvilaan.

Emme kärsi nälkää missään vaiheessa, mutta jaksamme odottaa ainakin 15 minuuttia, jotta löydämme meitä miellyttävän sopivanhintaisen ravintolan. Emme siis syöksy vain heti ensimmäiseen, vaan tutkailemme hintojen lisäksi myös itse ruokalistaa.

Teemme paljon ostoksia lomamatkoilla, mutta nekin ovat suunniteltuja. Kohta lähdemme matkalle yhteen euroopan kaupunkiin, ja tiedäme siellä olevan hyvät ostomahdollisuudet. Varaudumme siihen siis rahalla, mutta ne ostot jotka teemme, ovat tarpeellisia. Nyt suunnittelimme ostavamme tulevalle syksylle ja talvelle vaatteita. Eli ostamme ne matkalla ja säästymme kotimaassa ostoksien teolta.

Ei tarvitse olla pihi, mutta voi silti miettiä mihin rahansa käyttää :)

Vierailija
34/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minun korvaani. Minusta kuulostaa siltä, että ap panostaa juuri niihin juttuihin, joilla lomalla onkin merkitystä (esimerkiksi ravintolaillallisiin) ja jättää esimerkiksi vesipullot ja turistikrääsän ostamatta.

Enkä oikein tajua sitä, että miksi ketjuun tulee tyyppejä kirjoittamaan vain siitä, miten itse nauttivat lomalla pistää kaiken haisemaan? Kun ei kyse ollut siitä, vaan että ap:lle tullaan närkkimään heidän "rikkaudestaan", kun on varaa matkustaa useammin.

Saahan jokainen matkustaa niinkuin tahtoo, mutta ne jotka pistää tonneja enemmän lomalla sileäksi luonnollisesti matkustavat harvemmin - ellei tulot sitten ole kulutuksen mukaiset.

Vierailija
35/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tuollaiset naukuvat sitä ääneen, niin mua alkaa ottaa pattiin.

Anna naukua. Jos työkaverit höpöttää jotain, ei sitä ole mikään pakko kuunnella.

Vierailija
36/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että miten teidän rahapolitiikka menee, jos haluat opastaa. Jos joku toinen tekee toisin, niin mitä väliä? Mua ahdistaa, kun täällä vatvotaan toisten tekemisiä. Varsinkin ystävien, joille ei sitten ole munaa sanoa/kysyä suoraan, että miksi ihemttelet tai valitat. Huoh! Hyviä lomia kaikille! Ihan OMALLA tyylillä!

Vierailija
37/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kukin saa käyttää rahansa miten haluaa, mutta sitten ei pidä naukua että meillä ei ole varaa esim. mennä lomalle, säästää lapsilisiä lapsen tilille yms. Jotkut ihmiset on vaan ihan perhanan sokeita sille, että kyse on nimenomaan tavasta käyttää rahaa. Ja jos tuollaiset naukuvat sitä ääneen, niin mua alkaa ottaa pattiin.

Olen aivan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa! Eikö jo pienelle lapselle opeteta ettei aina voi saada kaikkea?

Jos rahat eivät tunnu riittävän niin pitää kerätä kuukauden-parin kuitit ja oikeasti laskea mihin ne rahat menee. Ne pienet ja huomaamattomat ostokset, kahvilakäynnit ja alennusmyynnit vievät yllättävän paljon rahaa. Pakolliset saunakaljatkin voi jättää joskus ostamatta... Näistä säästyneet rahat laitan laadukkaaseen ruokaan ja merkkivaatteisiin ja kas, saan kuulla hirveää papatusta kuinka elämme yli varojen/ vanhempamme kustantavat elämisemme/ you name it....

Vierailija
38/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lomani suunnittelen niin, että saan kohtuuhintaisen hotellin hyvällä paikalla. Olen oppinut, etten juurikaan hotellin altaalla aikaani kuluttele, vaan menen mieluummin muualla ja oleskelen rannalla.

Aamupalan valmistan hotellissa itse - on mukavaa nauttia aamupala esim. kuohuviinin kanssa parvekkeella ja pohtia päivän tekemisiä. Retkellä mukanani on vesipullo, mutta jos mieleni tekee kahvia, menen kahville. Jos mieli tekee olutta tai vaikkapa pitsaa, menen kahvilaan tai ravintolaan. En jaksa sitä miettiä. Syön mielelläni ravintolassa, en kuitenkaan ole valmis maksamaan mitä tahansa, haluan vastinetta rahoilleni. Jos minua tekee mieli jotain, ostan sen, tosin usein ei tee mieli mitään. Krääsää ostan tosi vähän.

Rahaa olisi tuhlata enemmänkin, mutta ei vaan viitsi.

t. 2 hyvätuloista aikuista

Vierailija
39/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kaverillesi sanoa suoraan,vaan täällä elvistelet kuinka mahtavan upoeasti käytätte rahaa ja toiset senkun naukuu.

Voi vittu.

Ja jos mun ukko alkais pakata termaria matkalaukkuun, saisin pultit! Ei sinne nyt sentään lähdetä köyhäilemään!

Vierailija
40/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että sen kaveri marmattaa ap.n "rikkauksista"

Termospullon on muuten kätevä esim päivän vaelluksilla... Tai metsäretkillä...Tai vuoristoretkillä...

Kysehän ei välttämättä ole köyhäilystä vaan mukavuudesta. Ap ei kertonut, millaisiin paikkoihin retkiä tekivät.

Et voi kaverillesi sanoa suoraan,vaan täällä elvistelet kuinka mahtavan upoeasti käytätte rahaa ja toiset senkun naukuu.

Voi vittu.

Ja jos mun ukko alkais pakata termaria matkalaukkuun, saisin pultit! Ei sinne nyt sentään lähdetä köyhäilemään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi