Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvisispä vihdoin kaverille, että miksi minulla on aina ollut varaa matkusteluun

Vierailija
14.07.2011 |

enemmän kuin hänellä.

Olemme tutustuneet kun olimme 10-vuotiaita. Jo silloin kaveri ihmetteli että meidän perhe taitaa olla tosi rikasta porukkaa, koska meillä on varaa tehdä useampi matka vuodessa. Lapsena asuttiin paljon teltoissa tai hostelleissa. Ruokaa tehtiin itse.

Tehtiin yhteinen etelänreissu. Kummallakin oli omat huoneensa. jo matkaa varatessa meille tuli hieman keskustelua. Kaveri olisi halunnut mennä kaikkein kalleimpaan hotelliin ja minä taas edulliseen (joskin siistiin). Päädyttiin kompromissiin. Kaveri halusi hotellihuoneen, meidän perheelle taas oli tärkeää, että saadaan huoneisto, jossa edes pieni keittomahdollisuus. Me otimme mukaan mm termospullon.

Päivät menivät näin: me söimme aamupalan huoneistossa ja kaveri maksoi hotellin aamiaisesta. teimme muutaman omatoimiretken, joihin meidän perhe otti mukaan hieman evästä: kaupasta ostettua vettä, hedelmiä ja leipää, termospulloon kahvia. Kaveri osti jokaikisen vesipullonkin ravintoloista tai kahviloista, ei kuulemma jaksa raijata edes yhtä vesipulloa mukana.

Meillä on sovittu lasten kanssa, että lomilla saa yleensä yhden jäätelön päivässä. Kaverin lapset saivat jääteöä ja muita herkkuja, koska vain pyysivät.

Illalla käytiin yhdessä ravintoloissa syömässä. Kaveri tilasi aina itselleen ja miehelleen lähes kalleinta viiniä ruokajuomaksi.

Ostoksia kun tehtiin, niin kaveri osti jokaikisen hilavitkuttimen tai epämääräisen matkamuiston, mitä lapsensa vain älysivät pyytää. Meillä oli jo etukäteen sovittu lasten kanssa tietty summa, minkä saavat käyttää ihan niin kuin itse haluavat.

Kaveri ei myöskään viitsinyt raijata esim rantapyyhkeitä mukaan, vaan osti ne paikanpäältä. kun loma oli ohitse, niin heitti roskiin. Näin kuulemma tekevät aina...

Tähän asti on kaveri aina kauhistellut minun varkaauuttani, kun olemme matkoille lähteneet. On ollut kateellinen "isommista tuloistani" vaikka samaa työtä teemme. Samoin on puhunut, että kyllä rikkailla on varaa ja hyvä toisilla, kun on saanut rikkaat vanhemmat jotka kustantaa kaikkea.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kuljen termarin kanssa lomalla.

Vierailija
2/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tulee mieleen toinenkin tulkinta tuolle kaverisi käytökselle: jos tämä on ensimmäinen matka vuosikausiin, ellei ikinä, jolle hän pääsee, eikä seuraavankaan matkan ajankohdasta ole mitään tietoa, niin ehkä hän halusi sitten ottaa siitä kaiken irti ja saada aikaan sellaiset muistot itselleen ja lapsille, että ne kantavat taas kauan aikaa.

Vierailija
4/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina sen KYLMÄN vesipullon ravintolasta, enkä tosiaankaan jaksa kanniskella vettä kaupoista. No ehkä joskus....

Lomalla en myöskään jaksa/viitsi kokata, ihanaa päästä valmiiseen aamiaispöytään.

Viiniäkin haluan lomalla juoda ruuan kanssa, kotona sitä tekee harvemmin.

Eli joo, mulle riittä se yksi matka vuodessa ;)

Vierailija
5/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointihan ei ollut se, että käyttävät rahaa, saavat toki käyttää, sehän vain työllistää noita pulassa olevia maita... Olen vain vuosikausia kuullut, että kyllä hekin mielellään matkustelisivat enemmän jos heillä olisi rahaa, ja että hyvähän rikkaitten on matkustella.

Lomamme kesti kaksi viikkoa ja viimeisenä päivänä naapuri ja miehensä voihkivat loman aikana kulunutta rahasummaa. Tuo summa oli nelinkertainen verrattuna meidän perheen kahden viikon aikana kuluttamaamme summaan, vaikka meillä oli yksi teini enemmän mukana kuin heillä. Sinänsä kuitenkin vietimme samaa lomaa: niillä retkillämme hekin halusivat syödä ulkoilmassa kauniissa maisemissa ja ostivat ne lounassämpylänsä ym niihin piknik-paikoille.

Toivon, että vihdoin loppuu nuo kuittailut meidän perheen "varakkuudesta ja rikkaudesta"

joten tulee mieleen toinenkin tulkinta tuolle kaverisi käytökselle: jos tämä on ensimmäinen matka vuosikausiin, ellei ikinä, jolle hän pääsee, eikä seuraavankaan matkan ajankohdasta ole mitään tietoa, niin ehkä hän halusi sitten ottaa siitä kaiken irti ja saada aikaan sellaiset muistot itselleen ja lapsille, että ne kantavat taas kauan aikaa.

Vierailija
6/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylistä olen huomannut meidänkin lähipiiristä. Tosin ihan hyvässä hengessä.

Juttelu lähti liikkeelle siitä kun olimme lähdössä "taas" matkalle. Meillä on aina all inclusive eikä rahaa yksinkertaisesti mene oikein mihinkään. Nämä sen sijaan käyvät ravintoloissa ja ostavat kauheat määrät sitä turistikamaa.

Lopputuloksena todettiin että lomia on erilaisia ja he haluavat käyttää lomallaan rahaa VAIKKA sitten pääsisivätkin harvemmin lomalle. Me taas halutaan käydä kerran vuodessa lomalla eikä shoppailut kiinnosta ollenkaan. Meille loma = altaalla löhöämistä.

Vierailija
7/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja matkustelisin sitten vaikka harvemmin. Meillä on yksi samanlainen kaveripariskunta ja heidän kanssaan on kyllä tajuttoman rasittavaa matkustaa. Ei voi mennä ravintolaan, ei voi ostaa mitään, ei mennä kahvilaan, siivotaan itse, en kyllä maksa tuosta mitään...

Vierailija
8/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverillasi kului siis ehkä noin 200 euroa enemmän rahaa kuin teillä. sillä ei makseta vielä yhtäkään etelän matkaa. en mä viitsis lähteä eväitä tekemään johonkin etelään. tai kahvia keittelemään termariin. keitän kahvia joka ikinen aamu kotona, loma tarkoittaa juuri sitä ettei tarvii tehdä niitä samoja hommia kuin kotona. jokainen tyylillään. ei lapsille ole tärkeintä se miten monta kertaa vuodessa reissuun pääsee vaan se että kaikilla on siellä mukavaa, myös vanhemmilla. mä ainakin panostan lomalla lasten kanssa oleiluun ja rentoutumiseen enkä stressaa joka pennistä. arkena voi sit säästää.

Vierailija
9/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampia reissuja?

Ostan aina sen KYLMÄN vesipullon ravintolasta, enkä tosiaankaan jaksa kanniskella vettä kaupoista. No ehkä joskus....

Lomalla en myöskään jaksa/viitsi kokata, ihanaa päästä valmiiseen aamiaispöytään.

Viiniäkin haluan lomalla juoda ruuan kanssa, kotona sitä tekee harvemmin.

Eli joo, mulle riittä se yksi matka vuodessa ;)

Vierailija
10/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä, joilla rahat vaan aina loppuvat ennen tilipäivää, ja tuloista riippumatta pitää ostaa luotolla. Ja päivittelevät köyhyyttään. Silti kaiken pitää olla merkkitavaraa ja hienoa.

Meillä on hyvät tulot, mutta ostamme mielellämme ihan halpisjuttuja silloin kun sillä ei ole merkitystä, ja toimimme järkevästi, ja meillä on aina tilillä puskuria, ja varaa mihin itse haluamme. Johonkin oikeasti kivaan luksukseen on kiva laittaa rahaa, kun ihan kaiken ei tarvitse olla sitä kalleinta.

Vierailija
11/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina vertailen lentojen ja hotellien hintoja tarkkaan ja säästän sillä tavalla useita satasia. Kaverini käyttävät tyylin matkatoimiston palveluja ja maksavat sitä myöten ihan käsittämättömiä summia matkoistaan vaikka lennot ja hotellit ovat välillä jopa samat. Samaten meilläkin vertaillaan ravitolahintoja.

Vierailija
12/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että miten teidän rahapolitiikka menee, jos haluat opastaa.

Jos joku toinen tekee toisin, niin mitä väliä?

Mua ahdistaa, kun täällä vatvotaan toisten tekemisiä. Varsinkin ystävien, joille ei sitten ole munaa sanoa/kysyä suoraan, että miksi ihemttelet tai valitat.

Huoh!

Hyviä lomia kaikille! Ihan OMALLA tyylillä!

Vierailija
13/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe tekee sillä reilusti yhden reissun.

kaverillasi kului siis ehkä noin 200 euroa enemmän rahaa kuin teillä. sillä ei makseta vielä yhtäkään etelän matkaa. en mä viitsis lähteä eväitä tekemään johonkin etelään. tai kahvia keittelemään termariin. keitän kahvia joka ikinen aamu kotona, loma tarkoittaa juuri sitä ettei tarvii tehdä niitä samoja hommia kuin kotona. jokainen tyylillään. ei lapsille ole tärkeintä se miten monta kertaa vuodessa reissuun pääsee vaan se että kaikilla on siellä mukavaa, myös vanhemmilla. mä ainakin panostan lomalla lasten kanssa oleiluun ja rentoutumiseen enkä stressaa joka pennistä. arkena voi sit säästää.

Vierailija
14/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin on puhunut, että kyllä rikkailla on varaa ja hyvä toisilla, kun on saanut rikkaat vanhemmat jotka kustantaa kaikkea.

sinulla varakkaat vanhemmat, joilta olet saanut apuja ja toisella ei.

Minunkin tuttavapiirissäni on niitä, jotka aovat saaneet vanhemmilta asunnon tai ainakin tontin paikan. Tai vanhemmat ostavat kalliita kodinkoneita syntymäpäivä- tai joululahjaksi yms.

Kyllähän silloin jää varoja lomailuunkin.Jo noin on, niin ymmärrän kyllä kateudenpiikin.

Minulla tai puoliolla ei tuollaista apua ole ollut eikä tule, mutta olemme silti pienituloisinakin matkustelleet. Ja tosiaan olemme useimmiten asuneet huoneistoissa, joissa kokkausmahdollisuus, retkiä olemme tehneet omatoimisesti, se on oiva tapa tutustua paikalliseen elämänmenoon ja rantapyyhkeeetkin on kotoa tuotu.

Vierailija
15/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun antavat noin 20 euron arvoiset joulu- ja syntymäpäivälahjat lapsille. Kaverini on vain olettanut, että vanhempani kustantavat reissuja, koska jo lapsuusperheeni matkusteli enemmän kuin heidän perheensä.

Ja toistan vielä, saa toki kaveri käyttää kaikki rahansa vaikka vain kerran 10 vuodessa huippukalliiseen reissuun. Mutta miksi minun pitää kuulla katkeria kommentteja, jos me matkustamme edullisemmin???

ap

Samoin on puhunut, että kyllä rikkailla on varaa ja hyvä toisilla, kun on saanut rikkaat vanhemmat jotka kustantaa kaikkea.

sinulla varakkaat vanhemmat, joilta olet saanut apuja ja toisella ei.

Minunkin tuttavapiirissäni on niitä, jotka aovat saaneet vanhemmilta asunnon tai ainakin tontin paikan. Tai vanhemmat ostavat kalliita kodinkoneita syntymäpäivä- tai joululahjaksi yms.

Kyllähän silloin jää varoja lomailuunkin.Jo noin on, niin ymmärrän kyllä kateudenpiikin.

Minulla tai puoliolla ei tuollaista apua ole ollut eikä tule, mutta olemme silti pienituloisinakin matkustelleet. Ja tosiaan olemme useimmiten asuneet huoneistoissa, joissa kokkausmahdollisuus, retkiä olemme tehneet omatoimisesti, se on oiva tapa tutustua paikalliseen elämänmenoon ja rantapyyhkeeetkin on kotoa tuotu.

Vierailija
16/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylistä olen huomannut meidänkin lähipiiristä. Tosin ihan hyvässä hengessä. Juttelu lähti liikkeelle siitä kun olimme lähdössä "taas" matkalle. Meillä on aina all inclusive eikä rahaa yksinkertaisesti mene oikein mihinkään. Nämä sen sijaan käyvät ravintoloissa ja ostavat kauheat määrät sitä turistikamaa. Lopputuloksena todettiin että lomia on erilaisia ja he haluavat käyttää lomallaan rahaa VAIKKA sitten pääsisivätkin harvemmin lomalle. Me taas halutaan käydä kerran vuodessa lomalla eikä shoppailut kiinnosta ollenkaan. Meille loma = altaalla löhöämistä.

Vierailija
17/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampia reissuja?

Ostan aina sen KYLMÄN vesipullon ravintolasta, enkä tosiaankaan jaksa kanniskella vettä kaupoista. No ehkä joskus.... Lomalla en myöskään jaksa/viitsi kokata, ihanaa päästä valmiiseen aamiaispöytään. Viiniäkin haluan lomalla juoda ruuan kanssa, kotona sitä tekee harvemmin. Eli joo, mulle riittä se yksi matka vuodessa ;)

Eeen, kuinka niin?

Vierailija
18/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aiemmin pihimpi, mutta taloustilanteen parantuessa ja perheen kanssa ei aina viitsi pihistellä niin hirveästi. Eikä sitä aina itse huomaakaan, vaikka emme käytäkään rahaa läheskään noin hulvattomasti kuin ap:n kaveri.

Huomasin oman rahankäyttöni, kun oltiin reissussa kaverin kanssa, jolla on tiukka rahatilanne ja muutenkin on aika pihi (ihan hyvällä tavalla siis). Kun yhdessä liikuttiin, sitä tajusi, että tosiaan kaveri jaksaa kantaa vesihanasta tankattua vesipulloa, valitsee edullisimmat ruoat, kävelee linja-auton sijasta jne. Emme laskeneet rahanmenoa, mutta en olisi edes huomannut rahankäyttöämme samalla tavalla ilman kaveria mukana. Itsekin toimimme vielä joitain vuosia sitten aika samalla tavalla kuin kaveri reissuissa. Eikä kaveri varmasti kärsinyt pihistelystään, toki se on vähän helpompaa ilman lasta kuin lapsen kanssa.

Mutta joskus tekee ihan hyvää saada vertailukohtaa miten muut toimivat, sitä havahtuu tarkastelemaan omaakin rahankäyttöään ja mihin todella haluaa laittaa rahansa.

Vierailija
19/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten mökkipihoilla?

Vierailija
20/43 |
14.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellista en halua tinkiä (ei tarvitse olla viittä tähteä, mutta hyvätasoinen kuitenkin) ja siitä voi maksaa sen muutaman kympin enemmän/päivä.

Mutta käytetään paikallisia kauppoja, lounaskin ostetaan yleensä sieltä ja on mallia tuoretta leipää, hedelmiä, jugurttia ja jotain herkkua. SAmoin aamiaisien saa helposti, jos on minikeittiö ja silloin sen voi syödä auringossa parvekkeella ja vaikka nauttia kuohuviinilaisllisen sen kanssa. Hotelliaamiainenkin on kyllä kiva, jos se on kunnollinen, mutta joskus on tullut vastaan todella niukkojakin tapauksia.

Mutta toisaalta en kitsastele ulkona syödessä illalla. ENkä laske jäätelöitä :D

Meillä 2+2 perheen kanarian (tms) loma maksaa 2000-2500, rahaa kuluu ehkä 100 e/päivä syömisiin ja päälle mahdollinen auton vuokraus, huvipuistot jne. Tuliaisina emme juuri jaksa raahata kummempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme