Uskaltaako lapsen jättää uimakouluun?
Vanhempi ei siis saa kai olla siinä altaan reunalla vahdissa itse? Onko siellä vaan yksi ohjaaja? Ehtiikö vahtia varmasti kaikkia lapsia? Mitä jos kullanmuru karkaa ja putoaa isoon altaaseen? Kyselee lievästi neuroottinen hermoilijaäiti.
Kommentit (13)
Ja omasta hermoilustani huolimatta antaa lapselle mahdollisuuden esim nyt opetella uinnin alkeita. Mutta hermoilen tässä palstalla, ettei tartte näyttää sitä hermoilua lapselle.
haittaat koulua, jos jäät kyttäämään.
Ja turvallisisnta on opetella uimaan mahd hyvin ja pian, eli uimakoulussa noin 5-vuotiaasta alkaen. Terveisin toinen hermoilijaäiti
Ohjaajat ovat koulutettuja, haloo. Tietenkin he pitävät lapsista huolta ja onhan hallissa uimavalvojiakin.
Mun lapsi on ollut kahtena kesänä uimakoulussa, ensin alkeis ja sitten jatkouimakoulussa. Molemmilla kerroilla ohjaajia oli kolme vajaata 20 lasta kohden. Alkeiskoulussa ollaan tosi matalassa vedessä, joten älä huoli;)
Hermoilustani huolimatta haluan, että oppii kunnolla uimaan. Itse en lähde edes viemään. Saa isukki mennä ja minä hermoilen kotona.
Paljon vaarallisempaa on, ettet vie ja lapsi ei opi uimaan. Menee myöhemmin kaverien kanssa vaikka rannalle, eikä kehtaa tunnustaa, ettei osaa uida... Tai joku tönäisee leikillään laiturilta tai muuta vastaavaa :(
Ei ole. Poikani 4 vuotta, joka osaa uida, oli keväällä uimatekniikkakoulussa, niin eräs 5 vuotias poika hyppäsi päälle ja alkoi "painimaan" sillä aikaa kun opettaja oli kääntänyt selkäsä ja keräsi uimavälineitä. Huonosti meinasi käydä. Poikani on onneksi aika voimakas ja sai lopulta väännettyä toisen pojan pois päältää ja pääsi altaan reunalle yskimään ja oksentamaan. Lapsen äiti näki myös tämän tilanteen, mutta olisi välinpitämätön tapahtuneesta.
Eihän se lapsi malta tehdä mitään uimakoulussa, jos äiti seisoo vieressä!
Oma vajaa 5-vuotias tyttöni on juuri parhaillaan alkeisuimakoulussa. Oppilaita on 10 ja opettajia 1. Tosi hienosti on mennyt, niin suihkutiloissa kuin altaallakin. Opettaja hakee lapset puhuhuoneesta ja vastaa heidän pesuistaan ennen uimakoulua. Sen verran olen tilannetta taustalla seuranut, että lapset käyttäytyvät todella hienosti uimaopen kanssa. Kävelevät rauhallisesti, odottavat vuoroaan jne. Ei tosiaankaan pelkoa, että joku lähtisi juoksentelemaan, karkaisi tai tipahtaisi.
Lähes kaikki vanhemmat odottelivat lapsiaan altaan reunalla. Yhden ei odottanut. Ehkä noin 7-v. Se panikoi siellä äitinsä perään. Itki ja vollotti. Meni ihan sekaisin ja seuraavilla kerroilla huuteli altaasta äidilleen parin minuutin välein, että ethän vaan varmasti lähde minnekään. (Koviksen näköinen poika, pystytukka ja korviskin sillä oli.)
Mun poika oli uimakoulussa 6v. ja 7v.
Oli vahtimatta isän kanssa, koska isä ui.
Minä taas istuskelin altaan reunalla, koska en uinut.
Meillä poika käy jo yksin kotimme viereisellä rannalla, kun on varma vedessä liikkuja.
Paljon vaikuttaa lapsen luonne ja varmuus liikkua vedessä.
Lapsi saattaa vahingossa oppia uimaan ja sen jälkeen saattaa haluta jopa luonnonvesiin uimaan!!!
ja kylllä ne valvoo.
Kannattaa muutenkin uskoa, että lapsi pärjää oli tilanne mikä tahansa tai olet hermoheikko koko loppuikäsi. Ylisuojelevuudellasi teet halla vain lapsellesi.