Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit tilanteessani?

Vierailija
10.07.2011 |

Oon luvannut n. viikko sitten tuurata ystävääni kaupan kassalla (hän ilmoitti sinne lomaviikot väärät vahingossa).

Teen muutenkin keikkahommia kassalla, ei silleen ongelma.



Mutta nyt olen nähtävästi tulossa kipeaksi. Kurkku kipea, pääkipeä, yskittää. Kuumetta mulla ei tule oikein koskaan kylläkään vaik oisin kuin kipeä muuten.



Tää ystäväni saattaa saada potkut jos en voi tulla tekee noita vuoroja. Hän ei itse siin vaihees voi tulla nit tekee ku on jo ulkomailla... koska lupauduin ne vuorot jo tekee.



Menisittekö kassalle töihin tilanteessani vai hankkisitteko sairaustodistuksen? Kyse ois kahdesta 6h:n keikasta.

En oo vielä koskaan joutunu edes hankkimaan sairaustodistusta (omat työt alotin tossa muutama kk sitten), eli en tiedä annetaanko sellasta edes jos on vaan paha olo ja flunssan oireet muttei kuumetta... :/



Ahdistaa vaan pahasti kun ei millään haluisi ottaa ystävän takia riskejä ja toisaalta taas ei hirvittävästi houkuta mennä huonovointisena kassalle jonka kassajärjestelmäkin on vielä hieman vieras eli ei sekää mee iha rutiinilla vaa pitää keskittyy kunnol...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kirjoita saikkua, jos on vaan flunssainen olo, ilman kuumetta.

Vierailija
2/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään noin lyhyet päivät jollen olisi aivan kuolemankielissä. Ja siis ystävän takia. Muuten en todellakaan kannata sairaana töihin menoa, ensisijaisesti siksi, että VIHAAN sitä, että muut tulevat sairastuttamaan minua töihin!



Periaatteessa siis kuumetta tai ei, jos on mikä tahansa tarttuva juttu niin kotona pysytään! (Noo ehkä sukupuolitauteja ei lasketa, tai riippuu työpaikasta :D)



Mutta sinun tapauksessa tekisin vuorot. Ja voihan olla, että et tule kipeäksi vaikka nyt siltä tuntuisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kassatyö on siitä hyvä, ettei tarvi kumarrella eikä nostella eikä ajatella - ne tuskaisat hommat kipeänä. Ja varmista, ettei sulla ole heinäallergiaa: se voi oireilla just noin just nyt.

Vierailija
4/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olette tehneet vuorojen vaihdon ilman kirjallista vaihtoa? Ystäväsi on valitettavasti näissä tilanteissa vuorosta vastuussa. Työnantajankin pitäisi aina olla tietoinen kenen vastuulla vuoro on, joten tällaiset epäviralliset sopimukset eivät ole heidänkään edun mukaisia, ja ihmettelen jos hyväksyvät sellaisen. Mitä jos joku nukkuu pommiin, ja työnantaja ei edes tiedä kenelle soittaa?? Annetaanko silloinkin umpimähkään jollekin potkut??



Jos teitte kirjallisen vaihdon, tai jos työnantaja on hyväksynyt vaihtonne, vuoro on sinun vastuullasi, eli saat jäädä siitä myös sairauslomalle ilman että kaverillasi on mitään vastuuta niistä, työnantajan määräämin edellytyksin (tarvitseeko saikkutodistuksen). Ymmärtääkseni periaatteessa myös työnantajan suullinen hyväksyntä on sitova, mutta sitä on tietysti vaikea todistaa missään.



Itse ehkä tilanteessasi ottaisin buranaa ja tekisin nuo kaksi vuoroa. Ovat kuitenkin aika lyhyitä, ja jos sinulla ei ole kuumetta, pystyt varmaan sinnittelemään nuo. Eihän lastenkaan kotiäitinä esim saa mitään saikkua, ja on tehtävä vaikka missä kunnossa, ja ihan elossa silti ollaan :) Kunhan muistat säästää voimiasi näinä päivinä muuten.

Vierailija
5/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystävän pomo on tietonen tästä vaihdosta.



Mutta kiitos vastauksista. Oon mielenkiinnosta mittaillu lämpööki niin soli aamulla 36 ja nyt äsken 36,9. Ei kuumetta mut joku nousu.



Noh, pitää yrittää sinnitellä noi vuorot :) Missään nimessä en haluu ystävälle potkui. Ja siis tosiaan ei potkut siitä johdu et mie jättäisin nuo tekemättä vaan ystävän lomaviikkojen sekaannuksesta joka hankaloitta ny asiaoita etenki jos en tee noita vuoroja.



En muuten oo ees tienny että pommiin nukkujan perään saatetaan soittaa? Aina oppii uutta... Noin OT.



Ehkä saan noi vuorot hoidettua jos tää olo vaan ei pahene, jännittää vaan muutenkin paljon kun tuo kassajärjestälmä on vielä itelleni uusi ja tuo lisää stressiä. Noh, pitää ahkeroida tänään ja opiskella sitä niin selvinee.

Ja tietty puhuminenki vähän stressii tuo, ku se sattuu ja yskittää. Mutta kaipa asiakkaat kestää vähän hiljasempaaki kassaneitiä joskus :P



Kiitos avusta :) Tää on tätä ku on itse ehkä sen kerran kaksi vuodessa edes flunssassa saati pahemmassa niin ei oo ihan varma milloin on se tilanne ku on parempi jäädä kotiin...

Vierailija
6/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kirjoita saikkua, jos on vaan flunssainen olo, ilman kuumetta.

Olin kuolla just ton takia, kun ei ollut kuumetta, mutta oli influenssan jälkitauti päällä eikä terveyskeskus ottanut todesta... Onneksi pääsin päivystyksen kautta sairaalaan, jossa olin seuraavat viikot osastolla, jossa vasta sitten kuume nousi ja sain suoniantibioottihoidon.

Ap:n tapauksessa ottasin allergialääkkeen, avaisin hengityksen ja menisin töihin muutamaksi tunniksi. Kurkkupastilleja jemmaisin taskuun ja jotain juotavaa, vettä vaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystävän pomo on tietonen tästä vaihdosta.

Mutta kiitos vastauksista. Oon mielenkiinnosta mittaillu lämpööki niin soli aamulla 36 ja nyt äsken 36,9. Ei kuumetta mut joku nousu.

Noh, pitää yrittää sinnitellä noi vuorot :) Missään nimessä en haluu ystävälle potkui. Ja siis tosiaan ei potkut siitä johdu et mie jättäisin nuo tekemättä vaan ystävän lomaviikkojen sekaannuksesta joka hankaloitta ny asiaoita etenki jos en tee noita vuoroja.

En muuten oo ees tienny että pommiin nukkujan perään saatetaan soittaa? Aina oppii uutta... Noin OT.

Ehkä saan noi vuorot hoidettua jos tää olo vaan ei pahene, jännittää vaan muutenkin paljon kun tuo kassajärjestälmä on vielä itelleni uusi ja tuo lisää stressiä. Noh, pitää ahkeroida tänään ja opiskella sitä niin selvinee.

Ja tietty puhuminenki vähän stressii tuo, ku se sattuu ja yskittää. Mutta kaipa asiakkaat kestää vähän hiljasempaaki kassaneitiä joskus :P

Kiitos avusta :) Tää on tätä ku on itse ehkä sen kerran kaksi vuodessa edes flunssassa saati pahemmassa niin ei oo ihan varma milloin on se tilanne ku on parempi jäädä kotiin...

OT. No harvemmin kai sitä putiikkia kiinnikään pistetään jos joku nukkuu pommiin..? Kai se soitto vähän kustannustehokkaampaa on työnantajalle.

Jos työnantaja on antanut luvan vaihtoon, se vuoro on sinun vastuulla, ja saat hakea siihen saikkua. Lomien väärin ilmoittaminen ei ole peruste irtisanomiselle :D, jos kaverisi ei siis laiminlyö vuorojaan (ja vaihtaminen ei ole laiminlyömistä, silloin kun työnantaja on sen hyväksynyt). Tämä on työsopimuslain perusteella ajateltuna asia..

Tsemppiä sinulle =)

Vierailija
8/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh allergialääkkeitä mulla ei ole, kun en ole heinä tms allerginen koskaan ollut...

Ja jos oisin niin oisi varmaan oireillut muulleoinkin kuin nyt kun kotini on täysi eläimiä eli myös heinää yms.



Kurkkupastillejakaan ei ole... noh buranaa kai vaan messiin niin kai sillä pärjää. :)



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh hyvä tietää tuo irtisanomishomma... Tsin mikäli lasken oikein ystäväni on vielä koeajalla, mutta varmuuteen en mene. Eikö koeaika yleensä oo aika montakin kuukautta pitkä?



Vai oonko ihan hakoteillä? :D Mut eikö koeajalla peruste voi olla melkeen mikä vain potkuihin...



kiitti tsempeistä :D Auttaa paljon, kyl mie töihin nyt menen ellen ihan siinä kunnos aamul ole etten sängystä pois pääse :P Ja se ei ole suuresti todennäköistä...



Taitaa olla fiksuu plla ottamatta omasta työpaikaltani nyt keikkoja vastaan ens viikolle turhaan sentää, sit ei tarvi ku noi kaks vuoroo sinnitellä ni voi lopun viikon lepäillä onneksi. Kun teoriasssa pitäisi ottaa omaltaki firmalta se vähintään kaksi keikkaa vastaan mutta noo, ei se ole pakollista onneksi kun on vuokratyöläinen...

Ap.

Vierailija
10/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh hyvä tietää tuo irtisanomishomma... Tsin mikäli lasken oikein ystäväni on vielä koeajalla, mutta varmuuteen en mene. Eikö koeaika yleensä oo aika montakin kuukautta pitkä?

Vai oonko ihan hakoteillä? :D Mut eikö koeajalla peruste voi olla melkeen mikä vain potkuihin...

kiitti tsempeistä :D Auttaa paljon, kyl mie töihin nyt menen ellen ihan siinä kunnos aamul ole etten sängystä pois pääse :P Ja se ei ole suuresti todennäköistä...

Taitaa olla fiksuu plla ottamatta omasta työpaikaltani nyt keikkoja vastaan ens viikolle turhaan sentää, sit ei tarvi ku noi kaks vuoroo sinnitellä ni voi lopun viikon lepäillä onneksi. Kun teoriasssa pitäisi ottaa omaltaki firmalta se vähintään kaksi keikkaa vastaan mutta noo, ei se ole pakollista onneksi kun on vuokratyöläinen...

Ap.

Oletko siis vuokrafirman kautta menossa sinne? Silloin työnantajasi on tuo vuokrafirma, jonne voit ilmoittaa saikun. Heidän sopimuksensa varmaan velvoittaa heidät hankkimaan sijaisen, jolloin myöskään kaverisi ei olisi vastuussa.

Koeajan purun pitäisi liittyä työtehtävissä suoriutumiseen, ja jos voidaan näyttää toteen, että syytä ei ole, tai se on väärä (tässä: kaverisi ei ole ollut vastuussa tilanteesta, jos työnantaja on lähtenyt joustamaan lomissa niin ei sitä voi kesken kaiken perua, et ei me halutakaan joustaa..) Valitettavasti tietysti tätä ei voida näyttää toteen oikeastaan milloinkaan tai mitenkään, joten olet oikeassa, koeajan purku siitä saattaa tulla. Koeaika on nykyisin yleensä 4kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt en mee vuokratyöfirman kautta tuonne. Tää on ihan vaan yksittäinen keikka, kun ystävä pyysi...Eli teen sen silleen "henkilökohtasesti", en firman nimissä. Muuten teen keikkoja juurikin vuokratyöfirman nimissä, eli se on oma työpaikkani.



Ja okei niin arvelinki ton koeajan suhteen... mutkikkaita hommia noi joskus on :P



Noh kiitokset selvennyksistä asioihin :)



AP

Vierailija
12/12 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh allergialääkkeitä mulla ei ole, kun en ole heinä tms allerginen koskaan ollut...

Ja jos oisin niin oisi varmaan oireillut muulleoinkin kuin nyt kun kotini on täysi eläimiä eli myös heinää yms.

Kurkkupastillejakaan ei ole... noh buranaa kai vaan messiin niin kai sillä pärjää. :)

Ap

Jotain antihistamiineja saa apteekista ilman reseptiä. Joskus otan flunssaisena sellaisen, koska laajentaa hengitysteitä ja on helpompi hengittää, vaikkei kyse olekaan allergiasta. Kesällä joskuks katupölykin menee henkeen, vaikken varsinaisesti ole allerginen, siihen auttaa antihistamiinivalmiste.