Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon hakemus laitettu, miten tästä eteenpäin, tuleeko meille ilmoitus tms?

Vierailija
10.07.2011 |

Tuleeko meille ilmoitusta että koska paikka vapautuu ja lapsi voi aloittaa hoidon/tutustumisen vai miten?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut ottaa asioista selvää jo keväällä, ette kai te nyt ihan yllättäen muuttaneet? Hoitopaikkoja voi tosiaan hakea ympäri vuoden, mutta koska eskarilaiset siirtyvät kouluihin elokuussa, päivähoitopaikkoja vapautuu silloin paljon. Elokuussa hoitoon haluavan pitää hakea paikkaa huhtikuussa. Silloin ne paikat täytetään, ja kesken vuotta saa paikan sieltä, missä tilaa on.

Ainakin pääkaupunkiseudulla paikoista on paikoittain niin huutava pula, että kesken vuotta (tai liian myöhään hakevana) on vain hajapaikkoja tarjolla, jos joku muuttaa/jää kotiin uuden vauvan syntymän takia tms.

Vierailija
22/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättäen, enkä oikein voi hakea päiväkotipaikkaa ennenkuin kirjamme siirtyivät virallisesti tänne uudelle paikkakunnalle. Musta kyllä jotenki huvittavaa että kauhea haloo nousi että tuskin saat paikkaa kun noin myöhään liikenteessä...eihän nyt kaikilla aina työt ala syksyllä. Joillakin voi alkaa vaikka keskellä talveä, ja silloin se päikkypaikka laitetaan hakuun vasta syksyllä jne. Ja tosiaan, mun tilanne nyt on mikä on, me muutimme pari viikkoa sitten (eikä asuta muuten pääkaupunkiseudulla), enkä voinut edes hakea paikkaa aikaisemmin, koska asuimme ihan eri kaupungissa vielä keväällä... Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas ei ole ollenkaan huvittavaa, mielestäni tässä ketjussa on moni todennut aika asiallisesti miten asiat toimivat. Minusta sen sijaan on yllättävää, että itse et tiedä tämän vertaa varsinkin jos olet itse päivähoitoalalla.

Lain mukaan tosiaan teidän lapselle myönnetään päivähoitopaikka 4 kk sisällä. Jos on kiireellinen ja pakottava tilanne, se pitää myöntää 2 viikon sisällä. Tällainen olisi työllistyminen tai esim. pitkäaikainen sairaalaan joutuminen.

Alueilla, joissa on päiväkodit on täynnä, niin paikan tosiaan saa todennäköisimmin haluamastansa päiväkodista tosiaan kesän jälkeen, kun isoimmat siirtyvät eskariin ja pienimmät isojen ryhmään.

Muuten paikan saaminen edellyttää sitä, että joku muuttaa pois tai täyttää kolme,jolloin voidaan ryhmää täydentää.

Jos päiväkodit eivät ole täynnä, niin toki paikan saa heti.

Te saatte ilman muuta paikan 4 kk kuluessa, se on lain mukaan oltava. Mutta se ei todellakaan ole välttämättä se mitä haitte. Kun et kertonut asuinpaikkaa, niin sen tarkemmin ei tietenkään pysty ottamaan kantaa.

Vierailija
24/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi sitä asiaa että minulla ei ole kiire asian suhteen, joten voin huoletta odottaa sen 4kk jotta pääsisin edes johonkin lähipäiväkodeista (4-5kpl). Mutta tuon kun sanoin, niin täällä heti hyökätään taas siihen asiaan kiinni, eli kun ei kerta ole kiire niin tuskin tulen saamaan koko päikkypaikaa :D näinhän täällä on ilmaistu asia. Aina kun kyselee yksinkertaisestakin asiasta niin kauheen monimutkaiseksi ja ongelmaiseksi asia saadaan väännettyä. teinpä sitten mitentahansa niin se on väärin, joko niin että odotan rauhassa paikkaamme päikkyyn vaikka vuoden loppuun asti (mutta se ei ole hyvä, koska en ole kiireellinen tapaus) taikka laitan itsemme kiirelliseksi tapaukseksi, ja ilmottaudun heti työkkäriin työttömäksi ja aloitan työnhaun(mutta sekään ei ole hyvä, koska tuskin näin lyhyellä varoitusajalla saan paikkaa lapselle). Joten tiivistettynä va logiikalla, en tulee saamaan päikkypaikkaa ollenkaan. Jep. Ap

Vierailija
25/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se 4 kuukauden raja tarkoittaa sitä, että siinä ajassa lapsellesi järjestetään hoitopaikka. Tämä hoitopaikka voi olla mistä vain, ei siis välttämättä niistä paikoista, joista olet toivonut paikan saavasi. Missään ei ole sanottu, että vaikka olisit valmis odottamaan sen 4 kuukautta, saisit juuri sen paikan jonka haluat. Jotkut jonottavat toivomiaan päivähoitopaikkoja vuosia niihin koskaan pääsemättä. Ei niistä päiväkodeista jatkuvasti vapaudu paikkoja, vaan enimmäkseen silloin, kun eskarilaiset menevät kouluun. Ja tämän syksyn hausta olet kyllä nyt myöhässä.

Eli hoitopaikan saat kyllä ihan varmasti 4 kuukaudessa ja kiireellisenä tapauksena kahdessa viikossa, mutta se ei tarkoita sitä, että lapsesi pääsisi niihin toivomiisi paikkoihin.

Vierailija
26/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten se homma toimii, mutta se että mä en yksinkertasesti pysty kulettamaan lasta toiselle puolelle kaupunkia, jos paikka ei järjesty asuin alueeltani, niin odotan vaikka sinne koulun alkuun asti :D koska EN voi mitään asialle, se on silkka mahdottomuus lähteä kuskaamaan busseilla pitkään matkaan.

Vierailija
27/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapseni ole vieläkään saanut hoitopaikkaa!!! Näin meillä...:( Kyseessä on vuorotyö ja luojan kiitos sain pomon kanssa sovittua että teen vain iltaa ja vloppua niin kauan kuin hoitopaikka järjestyy!! Joten mies hoitaa sitten illat ja vloput!

Jossain paikoissa ei vain kertakaikkiaan vapaudu paikkoja... Ja mulla ei siis ole mitään väliä mihin päikkyyn lapsi joutuisi, kunhan vai pääsisi! Niitä päikkyjäkään ei montaa meidän paikkakunnalla ole!:(

Vierailija
28/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en uskalla aloittaa työnhakua kun vasta sitten, kun päikkypaikka on lyöty lukkoon :( kurja tilanne! Ap

Vierailija
29/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi viikkoa ennen hoidon alkua (riippuu varmaan kunnasta). Varaudu myös siihen, ette välttämättä saa lastasi siihen päiväkotiin johon olet toivonut. Ainakin monissa suuremmissa kunnissa vapaat hoitopaikat tietyissä päiväkodeissa ovat kiven alla.

Varaudu kumminkin pitkään tutustumisjaksoon lapsesi kanssa. Se kannattaa!

Vierailija
30/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja osaa sanoa mikä siellä alueella on tilanne. Sanoit voivasi odottaa vaikka vuoden loppuun saadaksesi haluamasi apikan, mutta kun sekään ei välttämättä riitä. Voi olla että paikkoja ei vapaudu vuoden loppuun mennessä haluamistasi paikoista.

Meidän kunnassa kaikki työhakijat jäivät ilman hoitopaikkaa syksyksi. Eli ilmoitettiin että paikkaa löytyy sitten kun sitä todella tarvitaan, varuiksi sitä ei anneta. tai toki subjektiivinen oiekus takaa, että joku paikka järjestyy mutta ei tältä alueelta.

Hakemuksesi on vähän ristiriitainen, jos haet 1.9 alkaen, olet jo myöhässä. Ja jos heti ilmoitat että voit odottaa vuoden vaihteeseen voit olla varma ettei sulle mitään tarjotakaan ennen vuoden vaihdetta. Kun et sitä kerran välttämättä tarvitse. Minä kyllä ehdotan että aloitat aktiivisen työnhaun, en tiedä miten helposti työllistyt. Mutta pystyt kyllä töitä saadessasi todennäköisesti venyttämään sen alkamista niin että kunta ehtii järjestämään hoitopaikan.

Vierailija
31/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuodenvaihteessa vapaudu mitenkään erityisesti paikkoja, tuskin kukaan niistä, jotka jatkavat syksyllä hoidossa tai ovat hakeneet paikkaa elokuun alusta (ihan ajoissa ja todelliseen tarpeeseen) jäävät pois päiväkodista puolen vuoden päästä.Oletko tarkistanut yksityisten päiväkotien tilanteen, tai olisiko mahdollista palkata kotiin hoitaja vaikka ensi syksyyn saakka? Voisit nyt hakea paikkaa lähipäiväkodeista ensi vuoden syksyksi.

Lain mukaan hoitopaikka on pakko järjestää vaikka sille ei olisi "tarvetta", mutta paikka voi olla ihan mistä vaan. Ylimääräisen hoitopaikan taikominen sinulle mukavimmasta paikasta on vielä mahdottomampaa kuin sinun on kuskata lasta hoitoon kauemmas.

Vierailija
32/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapseni ole vieläkään saanut hoitopaikkaa!!! Näin meillä...:( Kyseessä on vuorotyö ja luojan kiitos sain pomon kanssa sovittua että teen vain iltaa ja vloppua niin kauan kuin hoitopaikka järjestyy!! Joten mies hoitaa sitten illat ja vloput!

Jossain paikoissa ei vain kertakaikkiaan vapaudu paikkoja... Ja mulla ei siis ole mitään väliä mihin päikkyyn lapsi joutuisi, kunhan vai pääsisi! Niitä päikkyjäkään ei montaa meidän paikkakunnalla ole!:(

että jos kunta ei saa muuten hoitopaikkaa järjestymään, niin hommaavat kotiin hoitajan. Nosta meteli.

Vierailija
33/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan omasta kokemuksesta pk ei ole kovin kiinnostunut mihinkään aikuisen läsnäoloon. Mitä siellä pitäis tehdä? Ok, lyhyemmät päivät ymmärrän, mut muuten? En viitsi lapsia lomallani hoitoon tutustuttaa, siihenhän menis yhteistä lomasta vaikka puolet?

Vierailija
34/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saat kuulla onko edes mahdollista saada hoitopaikkaa tai ainakin mahdollista jonotusaikaa.

Mä hain aloitusta tammikuussa ja marraskuussa ei vielä ollut tullut tietoa hoitopaikasta vaikka olin jättänyt jo elokuussa hakemuksen hoitopaikasta. Sit soittelin perään. Meinasivat ensin jospa voisin siitää työhön aloitusta, mutta kun pysyin tiukkana, niin alkoi löytymään hoitopaikkoja. Toinen ehdotus oli, että menisivät eri päiväkoteihin. Tietenkään sekään ei käynnyt. Lopuksi joulukuun puolessa välissä varmistu, että pääsevät molemmat samaan päiväkotiin. Se oli hyvä ehdittiin ennen joulua sit käydä tutustumassa pari kertaa päiväkotiin. Lisäksi tammikuun eka viikko otettiin aika kevyesti, olivat vajaita päiviä.

Vierailija
35/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat paikan vastaan "mistä vaan". Pidät lasta pk:ssa minimiajan (vaikka 1 x vko) ja maksat minimimaksun. Laitat heti (siis HETI) lapsen siirtojonoon siihen tiettyyn (tai tiettyihin) päiväkotiin. Olet kotona niin pitkään kunnes lapsi saa paikan siitä tietystä tai johonkin niistä tietyistä päiväkodeista.

Fakta on sellainen että jonotat pahimmillaan vuosikausia sinne tiettyyn päiväkotiin jos päättäjät huomaavat että voit olla kotona vuosikausia ja haet töitä vasta kun paikka on saatu. Muutenkaan alkuperäistä päivähoitohakemusta ei voi laittaa vain ja ainoastaan yhteen paikkaan. Sen sijaan siirtojonossa voi olla vain yhteen tiettyyn paikkaan. Näin ollen ap:lla ei ole konkreettisesti muuta vaihtoehtoa kun ottaa joku paikka vastaan ja sitten laittaa lapsi siirtojonoon jos lapsi ei päässyt toivottuun pk:iin alunalkaen.

Vierailija
36/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun olen yh niin pakko ilmottautua työttömäksi jos en kotona lapsen kanssa ole ja sitten taas jos työkkärillä onkin tarjota töitä..noh,katsotaan, noin se on kuitenkin tehtävä.

Meillä ainakin alkuperäiseen hakemukseen pystyi valitsemaan vain yhden päiväkotitoiveen! Onneks lähellä (siis ihan vieressa) on 4päikkyä ja n.1km päässä lisää toiset 4-5 päikkyä, joten luulisi!? noista joistakin löytyvän..harmittaa kun menin hakemukseen laittamaan "aloitan aktiivisen työnhaun itse vasta kun päiväkotipaikka on varmistunut".. mutta toisaalta, merkitseekö tuo nyt sitten mitään? Tarve on töille KYLLÄ mutta en voi aloittaa ennenkuin tiedän päiväkotikuviot. Ja kyllä, olen hoitaja ammatiltani ja tehnyt myös pvkoti sijaisuuksia. Ikinä hoitajat eivät tee päätöksiä sijoituksista eivätkä muutenkaan liity niihin päätöksiin mitenkään mielipiteillään,joten niistä en juurikaan tiedä. Pomot on aina ne jotka ne asiat hoitaa,minä otan vain lapsen vastaan.

Vierailija
37/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan omasta kokemuksesta pk ei ole kovin kiinnostunut mihinkään aikuisen läsnäoloon. Mitä siellä pitäis tehdä? Ok, lyhyemmät päivät ymmärrän, mut muuten? En viitsi lapsia lomallani hoitoon tutustuttaa, siihenhän menis yhteistä lomasta vaikka puolet?

Pk:oita on varmaan erilaisia. Monessa paikassa ihan suositellaan varamaan aikaa tutustumiseen.

Itse olin lomalla sen takia, että sain lapseni kanssa tutustumassa pk:ssä. Pikkuhiljaa pidennettiin aikaa, jonka hän tarhassa vietti.

Vierailija
38/38 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päättävät ketkä siirtyvät isompien ryhmään ja minkä ikäisiä amhtuu ryhmään tilalle. Ja jos/kun alpsia laitetaan ylipaikoille kysytään myös henkilökunnalta onnistuuko.

Lapsen takaihan siellä tutustumassa käydäään, ei sen takia että hoitajat niin vaativat. Jos et halua omalle lapsellesi lempeää aloitusta niin sehän on sinun valinta. Ei siihen kuakan pakota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi