Päivähoidon hakemus laitettu, miten tästä eteenpäin, tuleeko meille ilmoitus tms?
Tuleeko meille ilmoitusta että koska paikka vapautuu ja lapsi voi aloittaa hoidon/tutustumisen vai miten?
Kommentit (38)
Kirje nyt joka tapauksessa, mutta meille pk:n johtaja soitti, koska emme saaneet paikkaa ensimmäisestä toiveestamme, vaan tarjosivat paikat lapsille kakkostoiveeseemme. Kysyi otanko paikat vastaan ja sen jälkeen tuli viralliset paperit kotiin.
Itse olet varmaan laittanu päivämäärän hoidon tarpeen aloituksesta, joten eiköhän se hoito ala silloin, vaikkei paikkaa vapautuisikaan. Siis mikäli olet itse ajoissa liikenteessä.
että haluaisin juuri siihen päikkyyn ja olen valmis odottamaan vaikka vuoden loppuunkin paikkaa..aloitan työn haun vasta kun paikka on varmistunut..pitäisikö soittaa tuosta kyseiseen päikkyyn? laitoin tosiaan alkamisajankohdaksi syyskuun alun ja kirjoitin lisätietoja kohtaan että aloitan työn haun itse vasta kun päikkypaikka varmistuu...Ap
mutta ainakaan täällä tuollaisia hakemuksia ei oteta "vakavasti". Palataan asiaan sitten kun hoidontarve on todellinen ja antavat jonkun pph paikan, jota siis et kelpuuta, mutta ovat täyttäneet velvoitteensa =( Ja varsinaisesti kunnallisiin hoitopaikkoihin ei ole mitään jonotuslistoja.
sen paikan, mitä tarjotaan tai et ota mitään. Paikat jaetaan todellisen tarpeen mukaan, eikä siellä olla missään valintamyymälässä. Voithan sinä soittaa sinne ja kysyä, että mitkä on mahdollisuudet.
No onhan se nyt otettava vakavasti jos laitan hoidon tarpeeksi 1.9 alkaen..aika kummallista?! Mitä nää "jonotukset" sitten päikkyihin on jos ei ns. jonotuslistoja? Eikös jotkut joudu odottamaan vapautuvaa paikkaa useamman kuukaudenkin? Mulla ei ole mahdollisuutta edes lähteä kuskaamaan mihinkään kauemmas, kun ei ole autoa, eikä ajokorttia. Joten mun ON saatava se päikkypaikka tosta vierestä..aijon kyllä nostaa haloon jos tyrkyttävät jotain pph paikkaa. hakemuksessa en siis antanut ilmi että olisin valmis odottamaan paikkaa vaikka vuoden loppuun, laitoin vain lyhyesti, että työn haun aloitan vasta kun päiväkotipaikka järjestyy ja tuokin selvitys siksi että aikaisemmassa kohdassa kysyttiin työtilannetta ja pistin kohtaan valinnan kotona. Ap
jos hoidontarpeesi on todellinen, niin silloin tarvitset paikan ja silloin ainakin meidän kaupunkin katsoo, että ei sillä ole väliä, mistä sen paikan saat, kunhan saat. Selititkö kaikki nuo rajoiteet hakemuksessa? Jos et, niin ne kannattaa lisätä sinne. Sinuna minä kyllä soittaisin sinne päiväkotiin ja kyselisin vähän, että mikä on tilanne.
Meidän päiväkotiin jonottajia voivat olla ainoastaan ne, jotka ovat hakeneet siirtoa toisesta päiväkodista. Usein siksi, että sisarukset ovat eri hoitopaikoissa tai perhe on muuttanut ja hakevat hoitopaikkaa lähempää.
mutta ainakin täällä hakuaika on 4 kk. Poikkeuksellisen kiireellisessä tilanteessa, esim. työllistyminen, paikan voi saada kahdessa viikossa. Me saimme aikoinamme paikan juuri kahdessa viikossa, sillä jouduimme irtisanomaan lastenhoitajamme, koska hän ei kyennyt tulemaan ajoissa töihin eikä voinut joustaa yhtään, jos myöhästyimme bussista palaverin venymisen vuoksi.
Sinulla ei siis ole kiireellinen tilanne, joten jos nyt laitoit hakemuksen, saat tuskin paikkaa heti syyskuun alusta.
Itse kyllä hakisin töitä jo nyt. Ja jos tärppää, saat paikat kahdessa viikossa. Kunnallisella puolella et kyllä valitettavasti voi valita hoitopaikkaa, mutta voit laittaa hakemukseen, ettei sinulla ole autoa/ajokorttia.
oot kyllä vähän myöhässä hakemassa tuota paikkaa. Katsos kun seuraavan toimintakauden paikat (toimintakausi alkaa elokuussa) on jaettu toukokuussa. Nyt voi olla aika vaikea päästä yhtään mihinkään. Saat just sen paikan, joka sulle annetaan, ts sen jossa on tilaa lapselle.
Meidän kunnassa ei edes tuossa toukokuun "isossa jaossa" pääse hakemaansa paikkaan, vaan sieltä tarjotaan ihan mitä tahansa ja vaikka kuinka olisi hakemukseen laittanut autottomuudesta tai ihan mistä vaan hankaluudesta. Näin se vaan on.
Soita kyseisen päiväkodin johtajalle ja kysele tilanteesta. Ehdotan rakentavaa asennetta tuon "haloon nostamisen" sijasta. Se on paljon hedelmällisempää jatkoakin ajatellen, jos vaikka lapsesi pääseekin sinne haluttuun paikkaan.
ja ihan asiallista ;) ilmoitin ajokortti ja auto asiasta ja siitä että olemme juuri muuttaneet tänne, joten toukokuussa hakeminen ei olisi edes onnistunut. Kyselin myös onko mahdottomuus saada lasta sinne nyt syksyn aikana..itse olen joskus ollut päiväkodissa hommissa ja sinne kyllä otetaan pitkin vuotta lapsia, vaikka tuntuu että ihan täyttä on jo. Vähän väliä pomo tuli sanomaan että olisi taas uusi tulossa,otetaanko? en tiedä onko yleinen käytäntö :D
mutta ainakaan täällä tuollaisia hakemuksia ei oteta "vakavasti". Palataan asiaan sitten kun hoidontarve on todellinen ja antavat jonkun pph paikan, jota siis et kelpuuta, mutta ovat täyttäneet velvoitteensa =( Ja varsinaisesti kunnallisiin hoitopaikkoihin ei ole mitään jonotuslistoja.
on jonotuslista kunnalliseen päivähoitoon.
Paikka toisesta päiväkodista oli otettava vastaan, koska töihin oli mentävä. Kuopus siis täytti kolme samana syksynä, joten en voinut enää venyttää. Vuoden tosiaan kuskasimme lapsia kauempaan päiväkotiin, väärään suuntaan työpaikoistamme ja perheen yksi autokin vähän vaikeutti kun toinen meistä tekee vuorotöitä.
Enpä siis usko, että ap tulee samaan paikkaa 2kk varoitusajalla mistään, ellei työllisty ensin. Sittenkin todennäköistä, että paikka ei ole toivottu.
niin päivähoitotilanne on todella surkea täällä. Itse asun Vantaalla ja oli työn ja tuskan takana, jotta saatiin pojallemme tarhapaikka. Emme saaneet haluamaamme tarhaan heti vaan nyt syksyllä aloittaa siellä minne haimme ja uolisen vuotta oli eri tarhassa. Lapsellemme haimme tarhapaikkaa jo viimevuoden heinäkuussa ja hoidontarpeeksi ilmoitimme helmikuun lopun. Me emme saaneet kirjettä emmekä soittoa ja soittelimme perään useat kerrat ja siellä vaan sanottiin, että hakemus perillä ja käsitellään lähempänä. Lähempänä aloitusta ilmeni, että paperit hävinneet(teimme nettihakemuksen) ja hädissään yrittivät ettiä tarhapaikkaa lapselle. Möhlivät lahjakkaasti, kun laittoivat lapsen ensin isojen puolelle vaikka silloin oli pienten puolelle kuuluva ja uusi sähläys siitä, että lapsi pitää saada pienten puolelle. Onneksi kaikki selvisi, mutta täpärälle meni.
Lisäksi olen kuullut usealta, jotka ovat hakeneet ajoissa, että lähitarhaan ei saa lapsia vaan joutuisi kulettamaan kauemmas, kun ei vaan ole paikkoja.
4 päiväkotia..muutimme tänne siis juuri ja alue vieras..aloin kartalta katsomaan, joten uskoisin että edes johonki noista pääsisimme....hohoijaa. aika tylyä touhua.Ap
että haluaisin juuri siihen päikkyyn ja olen valmis odottamaan vaikka vuoden loppuunkin paikkaa..aloitan työn haun vasta kun paikka on varmistunut..pitäisikö soittaa tuosta kyseiseen päikkyyn? laitoin tosiaan alkamisajankohdaksi syyskuun alun ja kirjoitin lisätietoja kohtaan että aloitan työn haun itse vasta kun päikkypaikka varmistuu...Ap
mutta tuolla menolla et saa päiväkotipaikkaa koskaan. Päiväkotipaikkoja jakavat katsovat, että voit ihan yhtä hyvin jatkaa kotonakin ja priorisoivat ne, joilla on työpaikka ja todellinen hoidontarve siis lapselle.
niin sitten kyllä aloitan työnhaun heti..ap
Itse laitoin hakemuksen pari viikkoa sitten, aloituksen marraskuun alkuun! Miksi niitä paikkoja pitäisi hakea vain toukokuussa ja toimintakausi alkaa elokuussa jos työt alkaisi vasta loppuvuodesta?! tai jopa vasta seuraavan vuoden puolella...
siksi mä hainkin vasta nyt kun muutto on ohitse ja olemme asettuneet ja töihin paluu alkaa kiinnostamaan ja olemaan ajankohtainen. Lapsi täyttää vasta keväällä 3v, mutta olis aika törkeetä jos ne ajattelee hakemuksen perusteella, että ei tolla ole kiirettä jne. Mulla ei kuitenkaan ole vakipaikkaa, enkä voi alkaa hakemaan töitä ennenkun tiedän varmaksi että lapsella on päiväkotipaikka, jonne pystyn hänet kuskaamaan. En voi mitenkään hakea töitä ja sanoa että en tiedä varmaksi koska lapselleni vapautuu päikkypaikka. Joten oli pakko laittaa hakemukseen tieto, että aloitan aktiivisen työnhauan vasta kun päikkypaikka on varmistunut. Että näin.
marraskuussa 3v täyttävästä lapsesta eli hain hoitopaikkaa marraskuun alusta. Vein hakemukset suoraan toimistoon keskiviikkona ja jo perjantaina tuli postissa ilmoitus hoitopaikasta (toivomaamme päiväkotiin). Että näin täällä "maalla"; ei olisi onnistunut näin vaivattomasti parin kilometrin päässä olevassa entisessä kotikaupungissa (=Vantaa)...
Itsellä lisäksi se, että haen itse töihin lähialueemme päiväkoteihin, joten en voi senkään puolesta alkaa vielä töitä kysellä, kun en tiedä minne lapsi sjoittuu, samaan päikkyyn kun ei oikein viitsi töihin mennä, enkä tiedä onko se ihan suotavaakaan.Ap
kaksi viikkoa ennen hoidon alkua (riippuu varmaan kunnasta). Varaudu myös siihen, ette välttämättä saa lastasi siihen päiväkotiin johon olet toivonut. Ainakin monissa suuremmissa kunnissa vapaat hoitopaikat tietyissä päiväkodeissa ovat kiven alla.