Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja rahat

Vierailija
08.07.2011 |

Pitkä juttu, mutta toivon todella kommentteja. En voi puhua tästä asiasta ystävieni saati suvun kesken.

Mies peri yksin puolisen vuotta sitten vanhempansa. Jäi hieno asunto, auto ja satoja tuhansia euroja rahaa. En tiedä tarkkoja summia enkä ole halunnut udella.

Mies on alkanut ostella itselleen kaikenlaista. Joka päivä posti tuo jotain, mitä mies on netistä tilannut. Tiedän, kun olen vauvan kanssa kotona. Illat hän istuu tietokoneella ja nettishoppaa, se siitä vanhempien yhteisestä ajasta.

Tämä rahankäyttöhän ei minulle sinänsä kuulu, kun ovat hänen rahojaan, mutta minua on alkanut ärsyttää että mies ja muu perhe elämme täysin eriarvoisesti.

Tulemme ihan ok toimeen, ostan lapsille kirpparilta ja itselle alennusmyynneistä (h&m:n hintaisista kaupoista), teen itse ruuat, meillä on yksi tavallinen auto, emme matkustele ulkomailla kun siihen ei ole rahaa mutta olen saanut jonkin verran rahaa säästöön että voitaisiin joskus tehdä jotain mukavaa yhdessä.

Paitsi että miehellä olisi rahaa. Mutta hän ei ole tehnyt elettäkään että haluaisi tarjota meille esim. lomamatkan ulkomaille, josta olen haaveillut vuosia.

Voinko sanoa tästä hänelle? Olen lopen kyllästynyt raahaamaan hänen kalliita tavaroitaan ja merkkivaatteitaan joka päivä postilaatikosta tai postista ja itse kituuttamaan lasten kanssa aletavaroilla. Vai nielenkö kiukkuni ja pidän turpani tukossa?

Täytyy vielä sanoa, että kun useita vuosia sitten isäni kuoli ja häneltä jäi pieni summa rahaa, käytin sen kokonaisuudessaan meidän asuntolainan lyhennyksiin kun meillä oli silloin taloudellisesti tiukkaa. En ole saanut tätä summaa koskaan takaisin.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei siis itsekään törsää rahoja, vaan käyttää vain pääoman korkoja. Hän on siis sitä mieltä, että omaisuuden on säilyttävä seuraavalle sukupolvelle. Tämä on minustakin enemmän kuin ok. Lapset hyötyvät kun pääsevät aikanaan suvun omistamaan asuntoon kotoa muuttaessaan ym.

Jos mies käyttää rahoja vain itselleen shoppailuun, se on tuskin sitä, mitä hänen vanhempansakaan ovat halunneet.

Vierailija
82/83 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen elintaso ja elämäntyyli. Tietenkin.

Esim. maksamalla asuntolainaa pois koko perhe hyötyy. Tai matkustamalla yhdessä koko perhee saa yhteisiä kokemuksia. Jne. Yhdessä voidaan myös päättää sijoittaa lasten tulevaisuutta varten.

Sitäpaitsi käyttihän ap:kin oman perintönsä yhteisiin lainoihin.

Tietenkin miehen perimästä summasta riittää törsäilyiloakin esim. uusiiin vaatteisiin ja jos mies on haaveillut jostain kauan, ehkä nyt juuri hän voi toteuttaa sen. Mutta tietenkin koko perheelle voi samalla ostaa niitä uusia vaatteita.

Teidän on pakko avata keskustelu. Keskustelkaa toiveistanne, haaveistanne, elämäntavastanne, mikä teitä yhdistää ja vie eteenpäin perheenä. Siiinä yhteydessä myös rahasta, koska raha on kuitenkin väline toimeentuloon, turvallisuuteen ja monien kokemusten järjestämiseen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä mäkin olen, että miehen pitäisi maksaa ainakin se sama summa asuntolainaa pois mitä minäkin maksoin. Lisäksi olen maksanut omista säästöistämme autoa 5000 e, tarkoitus on ollut että sitten se maksetaan minulle hiljalleen takaisin kun rahaa tulee enemmän.

Rahaa on tullut enemmän jo ennen miehen perintöäkin, mutta mies ei ole ottanut kantaa siihen että osuuttani maksettaisiin minulle takaisin vaikka olen sen ottanut puheeksi muutamaan otteeseen.

Sen sijaan hän on ehdottanut, että ottaisimme lisää lainaa, sen verran kun olen yhteisiin kuluihimme laittanut. Rahat annettaisiin minun omalle tililleni ja yhdessä sitten maksettaisiin lisälaina pois pikkuhiljaa. En ymmärrä miksi meidän pitäisi ottaa lisää lainaa ja maksaa siitä korkoja, kun mies voisi aivan hyvin lyhentää lainojamme samalla summalla kärsimättä siitä taloudellisesti mitenkään.

Tietenkään en vaadi miestä kustantamaan omia unelmiani esim. perheen yhteisestä lomamatkasta. Mutta en ihan ymmärrä sitäkään, ettei hän halua lomailla perheenä koska se on liian työlästä.

Enkä usko, että mies koko omaisuutta onnistuu shoppaamalla törsäämään, sillä sitä on niin paljon, mutta väkisinkin alan katkeroitua kun lapsille pitää ostaa halvimmat mahdolliset kengät ja jokaisen ulkoilupuvun hintaa pitää erikseen silmiä pyöritellen ihmetellä - enkä todellakaan osta niitä täyshintaisina saati kalleimpia merkkejä. Sitten ostaa itselleen sadan euron kauluspaitoja ja 200 euron kenkiä vähän väliä.

ap