Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ja minä - sana

Vierailija
08.07.2011 |

Milloin lapsen on alettava käyttää minä - sanaa itsestään? Onko tässä jokin kehityspsykologiaan liittyvä seikka, koska joissain lapsen kehitykseen liittyvissä kyselyissä kysytään tätä ajankohtaa. Mitä jos lapsi vaan kutsuu itseään vauvaksi, tytöksi, pojaksi tai tämä tekee sitä jne vielä noin 3-vuotiaana. Onko tässä jotain outoa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että 3-vuotiaasta vielä tarvii olla huolissaan.

Vierailija
2/4 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tytär puhui tasan 2-vuotiaana ekan kerran itsestään minä-muodossa ja sen jälkeen tietenkin aina. Puhui siinä iässä muutenkin jo kuin papupata, mutta jos muutenkin alkaa puhumaan myöhemmin niin eiköhän se minä-muotokin tule myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on asiasta huolissaan niin kannattaa varmaan ihan ensin kiinnittää huomiota miten itse puhuu lapselle. Lapsen on hyvin vaikea keksiä, että pitäisikin sanoa minä ja sinä jos lapselle puhutaan vaan, että äiti sitä ja tätä ja PekkaLiina istuu nyt paikallaan.. Kuuntelin kaupan kassajonossa äskettäin, kun äiti lässytti vähintään 4v:lle (noin tietty) kuten yleensä puhutaan 1v:lle. Esim tuolta lapselta sanoisin vaatii huimaa älyllistä taitoa keksiä ko. muodot. Ja ei tartte vanhempien lässyttää vaan äskeinen oli ääriesimerkki. Luulisin, että ihan tavallinenkin puhe tekee saman jos ei käytetä usein minä ja sinä sanoja vaan lähes pelkästään nimiä.

Vierailija
4/4 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/artikkeli/kehitys/615/puheen_kehitys

Siinä sanottiin, että noin 3 vuotiaana lapsi alkaa käyttää minä-muotoa.

Minä-sanan käyttö ei muuten välttämättä ole mitenkään kytköksissä muuhun puheenkehitykseen. Meidän kuopus, reilu 1.5v, on aivan surkea puhuja, sanoja ei edes kymmentä, hyvä jos viisi, mutta huutaa kyllä "minä, minä, minä", kun hänelle pitää antaa jotakin tai häneltä otetaan joku pois. Mitä tuo otus tuolla sanalla sitten ymmärtää on ihan toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan