Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä muussa maassa kielivähemmistö pakottaa enemmistön opiskelemaan vähemmistökieltä?

Vierailija
08.07.2011 |

Suomi on aivan uskomaton paikka. Nyt hallitus on aikaistamassa pakkoruotsia ala-asteelle. Eikö olisi aika nousta jo kapinaan?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsittaa suomalaiset. Ja Kataiset, Virkkuset yms. kiltisti tottelevat ja tekevät juuri kuten RKP käskee. Uskomatonta.

Vierailija
2/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Quebec on ranskankielinen provinssi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen vouhkaaminen.

Ei vähemmistö mitään pakota, vaan demokraattisesti valitun eduskunnan hallitus ;)

Persujen ois kannattanut mennä sinne hallitukseen...

Vierailija
4/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen vouhkaaminen.

Ei vähemmistö mitään pakota, vaan demokraattisesti valitun eduskunnan hallitus ;)

Kyllä se on RKP, joka kiristää ja uhkailee ja lahjoo, jotta saa Kataiset yms. tekemään mielensä mukaan. Demokratia on tästä hyvin kaukana.

Vierailija
5/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Quebec on ranskankielinen provinssi.

Ei Kanadassa ole pakkoranskaa kuin Quebecissä.

Vierailija
6/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaakaan siitä on, jos osaa ruotsia - tai ylipäätänsä jotain ylimääräistä. Itse olen sitä mieltä, että kaiiki uusi opittu on vain plussaa, oli kyse kielestä, matematiikasta, käsitöistä (kuinka moni muuten oikeasti JOUTUU kutomaan itselleen sukkia, kun kaupasta ei saa). Vastauksena kyseymykseesi, niin muistaakseni Virossa alkaa venäjän opiskelu heti ekalla luokalla (korjatkaa, jos olen väärässä).

Vierailija
7/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen vouhkaaminen.

Naurettavaa tuo pakottamisesta puhuminen. Suomalaisessa demokratiassa on katsottu että tuo on hyvä systeemi eikä se tulokset ole ainakaan huonoja olleet.

Vierailija
8/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaakaan siitä on, jos osaa ruotsia - tai ylipäätänsä jotain ylimääräistä. Itse olen sitä mieltä, että kaiiki uusi opittu on vain plussaa, oli kyse kielestä, matematiikasta, käsitöistä (kuinka moni muuten oikeasti JOUTUU kutomaan itselleen sukkia, kun kaupasta ei saa). Vastauksena kyseymykseesi, niin muistaakseni Virossa alkaa venäjän opiskelu heti ekalla luokalla (korjatkaa, jos olen väärässä).

Vierailija
9/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsista on se haitta, että silloin jää jokin toinen kieli opiskelematta. Vaikka opiskelisi 10 kieltä, niin ruotsi on aina vienyt yhden paikan. Ja ruotsi on kuitenkin käytännössä täysin tarpeeton kieli: ruotsalaiset osaavat englantia ja suomenruotsalaiset osaavat suomea.

Virossa ei todellakaan ole pakkovenäjää. Se oli ensimmäisiä asioita, joita muutettiin, kun neuvostovalta päättyi. Katsos, se on itsenäisyyden merkki. Suomi elää edelleen Ruotsin vallan alla, vaikka sen olisi pitänyt päättyä yli 200 vuotta sitten.

Vierailija
10/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen vouhkaaminen.

Naurettavaa tuo pakottamisesta puhuminen. Suomalaisessa demokratiassa on katsottu että tuo on hyvä systeemi eikä se tulokset ole ainakaan huonoja olleet.

Ai ei ole huonoja? Et sitten ole lukenut uutisia, joissa on usein todettu, että käytännössä ruotsia ei osaa juuri kukaan koulunsa päättävistä oppilaista.

Suomalainen demokratia on kielipolitiikassa sitä, että RKP päättää, mitä suomenkieliset opiskelevat. Onko se todellista demokratiaa?

Vierailija
11/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flaaminkieliset (hollanti) pakotetaan opiskelemaan ranskaa, ja ranskankieliset hollantia. Henkinen vastustus on niin kovaa, että harva oppii, eikä kukaan koskaan käytä toista kotimaistaan. Flaamit puhuvat mielellään englantia ja ranskankieliset valloonit.. pelkkää ranskaa.

Irlannissa pakotetaan myös kaikki oppimaan iiriä, joka on maan oma aito kieli, mutta vastustus sitä kohtaan on myös valtava ja juuri kukaan ei kieltä opi tai myöhemmin käytä, vaikka se on EU:n virallinen kielikin.

Olin itse nuorempana pakkoruotsia vastaan, j henkisen vastustukseni takia en sitä oppinut. Nyt olen vakaasti sitä mieltä, että se olis kannattanut opetellä ruotsi, koska sen ja englannin avulla ovet moniin muihin kieliin avautuvat paljon helpommin (norja, tanska, saksa, hollanti).

Vierailija
12/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa näitä aloituksia tunnin välein. Eikö teillä ole järkeä vatvoa tätä yhdessä keskustelussa.

Vierailija
13/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse nuorempana pakkoruotsia vastaan, j henkisen vastustukseni takia en sitä oppinut. Nyt olen vakaasti sitä mieltä, että se olis kannattanut opetellä ruotsi, koska sen ja englannin avulla ovet moniin muihin kieliin avautuvat paljon helpommin (norja, tanska, saksa, hollanti).

Kieliä saa opiskella niin paljon kuin haluaa suomalaisissa kouluissa, ja englannin ohella mikä olisi luonollisempaa kuin omassa kotimaassa ja naapurimaassa käytettävä kieli. Sen lisäksi saa opiskella saksaa, ranskaa, espanjaa, venäjää... Muutaman kielen osaaminen ja opetteleminen on hyvää aivojumppaa, ennemmin poistaisin pakkoliikuntatunnit.

Vierailija
14/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flaaminkieliset (hollanti) pakotetaan opiskelemaan ranskaa, ja ranskankieliset hollantia. Henkinen vastustus on niin kovaa, että harva oppii, eikä kukaan koskaan käytä toista kotimaistaan. Flaamit puhuvat mielellään englantia ja ranskankieliset valloonit.. pelkkää ranskaa.

Irlannissa pakotetaan myös kaikki oppimaan iiriä, joka on maan oma aito kieli, mutta vastustus sitä kohtaan on myös valtava ja juuri kukaan ei kieltä opi tai myöhemmin käytä, vaikka se on EU:n virallinen kielikin.

Minä olen vanhemmiten ruvennut vastustamaan pakkoruotsia, koska näen nyt sen poliittisen pelin, joka siihen liittyy. RKP näytää valtaansa pakottamalla enemmistön ruotsin opintoihin, siitähän tässä on kysymys. RKP haluaa myös hankaloittaa suomenkielisten elämää: katsos kun ruotsinkieliset joutuvat käytännössä opiskelemaan suomea (oli pakko tai ei), niin suomenkielisten ei anneta opiskella jotain hyödýllistä kieltä, vaan heidät pakotetaan "kostoksi" opiskelemaan ruotsia. Siis sama idea, jos jollain on jalka poikki, niin muiltakin katkaistaan jalka, jotteivat pääsisi helpommalla.

Kouluruotsilla ei ymmärretä norjaa, tanskaa, hollantia jne. Jos haluaa oppia jotain näistä kielistä, niin varmaankin kannattaa opiskella suoraan sitä kieltä, vai mitä?

Belgiassa kielisuhteet ovat paljon tasaisemmat kuin meillä (ruotsinkielisiä vain 5% ja suurin osa heistä on täysin kaksikielisiä).

Iiri on tosiaan maan aito kieli, joten sen pakollisuus on ymmärrettävää, koska kyseessä on vieläpä uhanalainen kieli.

Vierailija
15/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä saa opiskella niin paljon kuin haluaa suomalaisissa kouluissa, ja englannin ohella mikä olisi luonollisempaa kuin omassa kotimaassa ja naapurimaassa käytettävä kieli.

Miksi saamen kielet eivät siis ole pakollisia? Niitä puhutaan Suomessa sekä naapurimaissa!

Kieliä ei muuten todellakaan saa kouluissa opiskella niin paljoa kuin haluaa. Pakkoruotsi vie kaikki resurssit eikä juuri muita kieliä tarjolla. Englantia ja saksaa lähinnä sekä ranskaa.

Vierailija
16/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ruotsinkieliset eivät kannata pakkoruotsia tai äänestä RKP:ta.

Vierailija
17/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras anti suomalaisille on siinä, että suomalaiset ja ruotsalaiset tulevat toisilleen tutummiksi kuin muuten olisivat. Ihminen nyt vaan on sellainen eläin, että se suhtautuu hyvin epäluuloisesti vieraaseen. Meidän yhteiskunnalle on etua siitä, että noinkin iso vähemmistö pysyy meille "tuttuna". Katsotaan vaikkak suomalaiset ruotsissa, mehän oltiin siellä varsinaista pohjasakkaa. Vaikka ollaan tällaisia luomakunnan kruunuja erään mainitsematta jäävän jengin mielestä.

Tietty pakkoruotsi aiheuttaa jo muutenkin aggressiviisissa tomppleissa kauheita vihareaktioita, mutta tervepäisen populaation suhteen tää on toiminut kansankunnan strategiana tosi hyvin. Suomenruotsalaiset ei kansoita vankiloita niinkuin suomalaiset aikanaan ruotsissa, vaan ovat kaikinpuolin hyvin integroituneita yhteiskuntaan. Arvatkaan kumpi tulee yteiskunnalle loppupeleissä kalliimmaksi, pakkoruotsi vai 300 000 ihmistä joilla on hankaluuksia valtavästön ja esim. työllistymisen kanssa.

Vierailija
18/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ruotsinkieliset eivät kannata pakkoruotsia tai äänestä RKP:ta.

Suurin osa kuitenkin äänestää RKP:tä: kannatus 4%, ruotsinkielisiä n. 5%. Koska kukaan terve suomenkielinen ei äänestää RKP:tä, niin aika vahvan tuen ruotsinkieliset antavat RKP:n linjalle.

Vierailija
19/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saamen kielet eivät siis ole pakollisia? Niitä puhutaan Suomessa sekä naapurimaissa!

Saamenkielisiä on suomessa n. 1800. Ruotsinkielisiä 300 000.

Vierailija
20/31 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras anti suomalaisille on siinä, että suomalaiset ja ruotsalaiset tulevat toisilleen tutummiksi kuin muuten olisivat.

Miksi Ruotsissa ei sitten ole pakkosuomea? Miksi meidän velvollisuus olisi tulla tutuiksi mutta ei päinvastoin?

Jos tarkoitat ruotsalaisilla suomenruotsalaisia, niin tokihan he opiskelvat maan päänkielen, eli tutuksi toki tulemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi