Miksi mä olen niin väsynyt?!
Tarviin päiväunet joka iltapäivä, en yksinkertaisesti pysy hereillä. Väsyttää ihan jatkuvasti; aamulla, päivällä, illalla. Miten paljon yössä pitäisi nukkua, että päivän jaksaisi pysyä hereillä?
Kommentit (86)
Mulla on aivan sama juttu! Ja todella ihmettelen. En koskaan eläessäni ole ollut näin väsynyt ja näin pitkäkestoisesti. Olen väsynyt aamulla, päivällä, iltapäivällä, illalla, semmoinen normaali vireyspiikki on jäänyt päivistä kokonaan pois. On ihan tosi huolestuttavaa ja pelottavaa, tämä alkoi n. 6kk sitten eikä verikokeissa ollut mitään ihmeellistä, mutta ei tämä väsymys normaaliakaan ole. Pari koronaa on sairastettu, vaikea sanoa, olisiko johtunut siitä?
Kävin verikokeessa talvella ja niissä ei ollut poikkeavaa. Olen miettinyt, että syönkö jotenkin erityisen huonosti ja olen yrittänyt jättää herkkuja pois, mutta en pysty siihen joka päivä. Pyrin myös liikkumaan joka päivä, meillä on koira, jota tietenkin ulkoilutettava päivittäin. Olen ihan normaalipainoinen, oikeastaan aika hoikka. 42v. nainen.
Mietin, että onko tämä joku masennus, mutta ei minulla ole sinänsä muuta ongelmaa, kun se, että silmät vaan haluaa mennä kiinni enkä meinaa pysyä hereillä. Iltapäivät on pahimpia, mutta myös aamupäivällä usein hirveä väsymys. Mielialani on muuten ihan hyvä, vaan tuo jäätävä väsymys ja unentarve vaivaa.
t.ap
LongCovid vai oletko ottanut liian monta koronarokotetta, niin seurauksena väsymys?
Vierailija kirjoitti:
Käy vasiten verikokeissa.
Mitä tarkoittaa vasiten. Onko joku murresana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aivan sama juttu! Ja todella ihmettelen. En koskaan eläessäni ole ollut näin väsynyt ja näin pitkäkestoisesti. Olen väsynyt aamulla, päivällä, iltapäivällä, illalla, semmoinen normaali vireyspiikki on jäänyt päivistä kokonaan pois. On ihan tosi huolestuttavaa ja pelottavaa, tämä alkoi n. 6kk sitten eikä verikokeissa ollut mitään ihmeellistä, mutta ei tämä väsymys normaaliakaan ole. Pari koronaa on sairastettu, vaikea sanoa, olisiko johtunut siitä?
Minulla vaihdevuodet aiheuttaa. Onko ikäsi mikä.
Vierailija kirjoitti:
LongCovid vai oletko ottanut liian monta koronarokotetta, niin seurauksena väsymys?
En ole tullut ajatelleeksi tuota. Otin kaksi rokotetta ja koronan sairastin kerran testillä todetusti hyvin lievänä. Ehkä sen jälkeenkin on voinut olla korona joku flunssista, mutta en ole testannut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 42. Esivaihdevuodet 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta päälle 30v. Voihan ne alkaa etuajassa, olen sitäkin miettinyt, mutta aika karua todella, jos normaalisti alkaa +50v ja 20v pitäisi väsymyksen kanssa sinnitellä. Eikö se vaihdevuosien aiheuttama väsymys mene sitten koskaan enää ohi? Tuntuu tosiaan kuin kaikki elämänvoima ja normaali vireys olisi imetty kehosta pois.
Ottakaa 1 kapseli ubikinonia päivässä
Ferritiini, uniapnea, long-covid, vaihdevuodet, kilpirauhanen?
Toisaalta high functionin masennus/ahdistus tai diagnosoimaton neuropiirteisyys voi tuntua lievältä, mutta kasaantuessaan pitkälle ajalle uuvuttaa.
D-vitamiini ja rauta kannattaa ekana tarkistuttaa. Todennäköinen syy on raudanpuutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vasiten. Onko joku murresana.
Varta vasten, on savolaismurteita.
Mulla on myös tuota väsymystä, verikokeessa kaikki kuitenkin kunnossa. En keksi muuta kuin vaihdevuodet (50v) ja unen rikkonaisuus, vaikka nukunkin noin 8 tuntia yössä, mutta heräilen välillä. Joka iltapäivä nukun töiden jälkeen vartin unet. Se kyllä piristää, jaksan sen jälkeen lähteä lenkille. Mutta se energisyys, mitä nuorempana oli, sitä ei enää ole kuin satunnaisesti. Rokotteesta ei johdu, kun en sellaista ottanut.
Minullekin tuli oireista heti esivaihtarit mieleen, estrogeeni auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli oireista heti esivaihtarit mieleen, estrogeeni auttaa.
Ei tuo taikakeino ole. Ei siis mikään energiabuustaaja ainakaan mulla.
Nukun nyt paremmin ja silti usein on vetämätön olo. Nukun tyypillisesti töiden jälkeen.
Oikea ruokailurytmi on avain lähes kaikkeen.
Tiedän ja olen kokeillut, kun syön aamupalan ja lounaan ,sekä päivällisen,
vireystaso on ihan eri kuin aamu pelkällä kahvilla. Sitä en tiedä miksi se on vain niiiiiiiiiin vaikea toteuttaa. Mutta jos olen hotelliaamiaisen äärellä, eipä ole mitään ongelmaa syödä.
Toinen tärkeä juttu, kasviksia mahdollisimman monipuolisesti.
Itselläni kun väsy kausi uhkaa smuudi, jossa on pinaattia , appelsiiniä ja mahdollisesti jokin muu hedelmää. Eli rautaa ja c vitamiinia rutkasti.
Mä oon väsynyt vaan aamuisin ja päivisin, joskus kuuden jälkeen herään eloon :;D
Kertooko hemoglobiini siis rauta-arvon? Se minulla oli ainoa arvo, joka oli verikokeessa normaalin rajojen ulkopuolella. Mutta se oli liian korkea, tosin ihan yhdellä luvulla ylitti normaaliarvon! Siitä lääkäri sanoi, että saattaa johtua sairastamastani astmasta tai olla perinnöllinen.
En ole kyllä vaihdevuosiakaan vielä osannut ajatella. Minulla on hormonikierukka käytössä ollut vuosia, että en siksi huomaa edes kuukautishäiriöitä, kun kierukan takia niitä ei juuri ole.
ap
Oletko varma ettet ole vain tylsistynyt?
Uniapneaa olisin myös ehdottanut, minkä joku oli jo ehtinyt listata