Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette pelkää lentämistä!

Vierailija
08.07.2011 |

Apua, huomenna lento ja nyt ihan uteliaisuudesta ja vinkkien toivossa kysyn, että te pelottomat lentomatkustajat: miksi ette pelkää lentämistä? Eikö teitä pelota, että kone menee rikki ja kuolette tai lentokentällä tulee toisen koneen kanssa törmäys tai nousu/lasku epäonnistuu tai, tai , tai...

Olen aiemmin käyttänyt lennoilla rauhoittavia, mutta nyt en halua ottaa, koska lapsi on mukana ja tarvitsee seuraa. Vähän liian rentona en oikein jaksaisi seuraa pitää enkä kunnolla huolehtia 2 vuotiaasta.

Olen lukenut pari päivää lentopelosta ja ymmärrän, että kyseessä on opittu pelko, josta voi myös oppia pois. Tuntuu vain, ettei mikään oikein vakuuta. Lentopelko alkoi 10 vuotta sitten Thaimaassa, kun kone meni rikki ja järkytyksekseni emme vaihtaneet konetta, vaan lensimme rikkinäisellä koneella Suomeen.

Paras keino kai olisi jättää lentämättä, mutta rakastan itse matkakohteessa olemista, joten se lentäminen vain on kestettävä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään sitä mitä itse menetän jos kuolen esim. huomenna: en näe lapseni kasvavan, en enää tapaa miestäni jne.

koska en ylipäänsä pelkää kuolemaa, sillä maailma ei menetä mitään merkittävää minussa, eikä varmasti sinussakaan.

Vierailija
42/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä että esim. autoilu on vaarallisempaa. Se mikä lentämisessä pelottaa on se, että JOS joku menee vikaan, niin itsellä ei ole mitään mahdollisuuksia tehdä asialle mitään. Ja joo, toki joku voi rysäyttää sementtiautolla yhtäkkiä kylkeen enkä voi tehdä silel mitään, mutta tuntuu että autossa on itsellä sentään jotain valtaa siihen mitä tapahtuu, toisin kuin lentokoneessa. + se että jos jotain menee pieleen koneessa esim. valtameren yllä, niin mahdollisuudet selvitä ovat käytännössä olemattomat, kun taas autokolareista on se fiilis että niissä on sentään vähän paremmat mahdollisuudet selvitä hengissä.

Eli lentämisessä pelottaa minua eniten ehkä se ettei itse voi tehdä yhtään mitään estääkseen onnettomuuksia.

juuri yllä kertomani, kun tajusin, että lento-onnettomuudessa usein ON mahdollisuus selvitä ja siihen VOI itse vaikuttaa, juuri edellä mainitsemillani keinoilla. Vaikka onnettomuuteen ei voi vaikuttaa, siitä selviytymiseen melko usein voi.

Toki siellä valtameren yllä mahdollisuudet ovat aika nolla, mutta suurin osa onnettomuuksista tapahtuu nousussa tai laskussa ja läheskään kaikki välillä tapahtuvat onnettomuudet eivät ole tuollaisia "valtameren yllä joku tulee päin" juttuja vaan sielläkin on usein mahdollisuus hätälaskuun. (Helpottaa muuten sekin, kun olen opetellut keskittämään pelkoni vain nousuun ja laskuus, joten voin olla aika rauhassa suurimman osan lennosta.)

Mun mieheni rakastaa lento-onnettomuusdokumentteja, joten olen kuullut melkoisen määrän luentoja eri tavoista mitä lennoilla voi mennä vikaan ja miten niistä on selviydytty ja miten kannattaa toimia. Hieman paradoksaalisesti nuo ovat helpottaneet pelkoani.

t. 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti tuo, että lentokoneonnettomuudessa kuolee monta ihmistä kerralla, minkä vuoksi ne ovat katastrofeja. Se nimittäin on osasyy pelkoon, että harva se lento-onnettomuudesta hengissä selviää.

Jos joutuisit isompaan lento-onnettomuuteen, todennäköisyystesi selvitä hengissä on suurempi kuin kuolla. Ei tosin paljoa, mutta yli 50% kuitenkin keskimäärin.

http://www.ewatravel.com/odds.htm

"From 1983 to 2000, the National Transportation Safety Board investigated 26 major commercial accidents involving 2,739 people. A total of 1,525 survived, or 56%."

t. 7

Vierailija
44/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sen vuoksi nautinkin siitä suunnattomasti. "Rikkinäinen" lentokone, jolla lensit ei ollut vakavasti rikki. Voihan vikoja olla monenlaisia joilla ei ole lentoturvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Vessan ovenkahva rikki, jokin lamppu ei pala, vessa ei toimi.

Ole rauhallisella mielellä, kuuntele kaikkia niitä ääniä joita kuulen nousun ja laskun aikana. Yritä päätellä samalla mitä ne ovat. Saatat kuulla laskutelineden sulkemisen ja avaamisen. Voit huomata, että matkalentokorkeuteen tultaessa moottorin tehoja lasketaan.

Kaikki äänet, jotka kuulet kuuluvat asiaan. Voit olla vakuuttunut siitä, että kapteeni ja perämies huolehtivat, että matka sujuu hyvin ja turvallista reittiä.

Rikkinäinen lentokone oli kyllä oikeasti rikki, sillä se sammui nousukiidon aikana. Kaikki sähköt sammuivat. Kone hinattiin kiitotien päähän ja lähdettiin uudelleen. Kapteeni ilmoitti ottavansa viileää ilmaan matkustamon puolelta starttimoottoria varten, joten matkustajille tulisi hieman lämmin. Ymmärrän kyllä, että jos kone olisi ollut pahasti rikki, ei matkustajien turvallisuutta olisi vaarannettu.

Pelästyin muiden matkustajien lailla kun kone yhtäkkiä hiljeni äänistä, kone jarrutti ja matkustamosta ainakin oli sähköt mennyt. Koko kotimatkan olin todella peloissani.

Luotan kyllä lentohenkilökuntaan käyttämillämme lentoyhtiöillä, mutta tuon onnettoman koneenrikkoutumisen myötä kuitenkin jäi nakuttamaan ajatus, että kone voi mennä rikki,vaikka se juuri olisi huollettu.

Vierailija
45/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sua. Ennen en pelännyt lentämistä mutta lasten jälkeen olen alkanut pelätä. Siihen riitti yksi sillipurkilla lentäminen kovassa turbulenssissa.

MUTTA. Ajattele järjellä. Mieti kun ajat pikatietä, niin jokainen vastaantuleva auto voi olla sinulle kohtalokas. Tilastollisesti tämä siis vaarallisempaa kuin se lentäminen.

Lapsen myötä pelko on hieman pahentunut. Tämä on toinen lentoreissumme lapsen aikana.

Tuo pikatielläajo-esimerkki on hyvä, kiitos.

Vierailija
46/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta rauhoitan itseäni katselemalla lentoemoja. Siinä ne kaatavat kahvia tyynesti, korkeintaan vähän pitkästyneen näköisinä, niille kyseessä on ihan tavallinen työpäivä eikä kukaan ole pakottanut niitä olemaan suuren osan ajastaan lentokoneessa. Niiden mielestä lentäminen on ihan normaalia eikä yhtään pelottavaa, ja niillä on siitä hirveän paljon enemmän kokemusta kuin minulla. Miksipä en siis minäkin rentoutuisi, heittäisi omia ajatuksiani narikkaan ja uskoisi että kyllä ammattilaiset tietävät.

Mua se jotenkin rauhoittaa. Etenkin jos on yhtään turbulenssia niin tapitan lentoemoja tiukasti. On ihanaa nähdä kun ne siinä säätävät miniviinapullojensa kanssa niin kuin mitään ei tapahtuisi, siitä tulee itsellekin sellainen tunne että tämä selvästikään ei ole kovin vakavaa.

Tää oli hyvä, pitää kokeilla! Kiitos! : D

Vierailija
47/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ongelmien tullessa koneessa ei kannata vielä panikoitua vaan toimia niin rauhallisesti kuin voi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243

Tuon koneen katto ja seinät siis repesivät auki kesken lennon isolta osaltaan. Kone onnistui silti laskeutumaan ja onnettomuudessa kuoli yksi lentoemäntä (joka ei siis ollut vöissä kiinni). Kaikki muut selvisivät. Näyttää pahalta, mutta näemmä sitä voi selviä, vaikka tapahtuisi jotain dramaattista valtameren yllä.

t. 7

Vierailija
48/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuolet autokolarissa matkalla lentokentälle.

Vierailija
49/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lennät suomalaisella yhtiöllä, lentäjät on oikeasti alansa huippua. Eli sellaista kuin Air Francella pari vuotta sitten ei voi päästä sattumaan.

täällä eräs valopää onkin jo ratkaissut yhden nykyajan hankalimmista onnettomuuksista!!! LOL!!!

Miksi muuten Finnairin lentäjä olisi jotenkin parempi kuin jonkun toisen yhtiön lentäjä?

Varmaan pidät kotimaista ruokaakin parempana & puhtaampana kuin ulkomaista koska MTK:n propaganda niin väittää...

Jos vastaus on kyllä, niin myisin sinulle mielelläni käytety auton! On kuule hyvä -naispapilla saaressa ollut -takuulla hieman kalliin hintansa arvoinen.

Vierailija
50/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lennät suomalaisella yhtiöllä, lentäjät on oikeasti alansa huippua. Eli sellaista kuin Air Francella pari vuotta sitten ei voi päästä sattumaan.

täällä eräs valopää onkin jo ratkaissut yhden nykyajan hankalimmista onnettomuuksista!!! LOL!!!

Miksi muuten Finnairin lentäjä olisi jotenkin parempi kuin jonkun toisen yhtiön lentäjä?

Varmaan pidät kotimaista ruokaakin parempana & puhtaampana kuin ulkomaista koska MTK:n propaganda niin väittää...

Jos vastaus on kyllä, niin myisin sinulle mielelläni käytety auton! On kuule hyvä -naispapilla saaressa ollut -takuulla hieman kalliin hintansa arvoinen.

Vierailija
51/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ongelmien tullessa koneessa ei kannata vielä panikoitua vaan toimia niin rauhallisesti kuin voi.

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243">http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243</a&gt;

Tuon koneen katto ja seinät siis repesivät auki kesken lennon isolta osaltaan. Kone onnistui silti laskeutumaan ja onnettomuudessa kuoli yksi lentoemäntä (joka ei siis ollut vöissä kiinni). Kaikki muut selvisivät. Näyttää pahalta, mutta näemmä sitä voi selviä, vaikka tapahtuisi jotain dramaattista valtameren yllä.

t. 7

Tämä olikin aivan uusi juttu, että lentokoneella voi vielä lentää vaikka siinä on iso aukko. Miksi niitä terroristejä sitten tarvitsee pelätä? (ellei nyt istu ihan vieressä)